Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

هر آنچه باید در رابطه با روغن گردو و فواید آن بدانید!

روغن گردو روغنی است که از مغز گردو استخراج می شود و گفته می شود سالم ترین روغن در بین روغن دانه ها است چرا که مواد مغذی و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به بقیه روغن ها دارد. منشا گردو، ایران باستان بوده و بعدها به سراسر جهان راه یافته است.

روغن گردو از اسیدهای چرب غیر اشباع (۷۲%) به ویژه اسید الفا لیولنیک (۱۴%) و اسید لیولئیک (۵۸%) ، اسید اولئیک (۱۳%) و چربی های اشباع (۹%) تشکیل شده است و پروتئین ، فیبر و قند ندارد. همچنین منبع خوبی برای ویتامین K و E، کولین، فسفر و روی است.

همچنین سلنیوم زیادی دارد که با خواص آنتی اکسیدانی موجب عملکرد بهتر غده تیروئید شده و خطر بیماری های شناختی، قلبی و سرطان را کاهش می دهد. روغن گردو می تواند روی حافظه و تمرکز نیز اثر مثبت داشته باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش استفاده از روغن گردو

معمولا استفاده زیادی از گردو در آشپزی نمی شود و این ممکن است به دلیل قیمت بالای آن باشد. روغن گردو رنگی روشن و بو و طعمی خاص دارد. با اینکه گاهی سرآشپز ها از این روغن برای سرخ کردن استفاده می کنند ولی معمولا آن را زیاد گرما نمی دهند چون باعث تغییر بو و ایجاد تلخی می شود.

قیمت روغن گردو

استفاده از این روغن  در بشقاب های سرد مثل سالاد ترجیح داده می شود. روغن گردوی پرس سرد گران تر است چون مقداری از روغن در تفاله از دست می رود اما روغن تصفیه شده که به آن افزودنی هایی اضافه می شود تا بالاترین میزان روغن استخراج شود قیمت کمتری دارد.

بعد از روغن گیری ، مواد افزودنی با گرم کردن روغن، از آن  جدا می شوند. در هر دو روش روغن های مناسبی برای آشپزی تولید می شود. این روغن مشابه همه روغن ها دانه ها و گیاهان قابلیت فاسد شدن دارد. وقتی بطری آن باز شود ۶ تا ۱۲ ماه قابلیت نگهدار دارد و باید درجای خنک و دور از نور آفتاب باشد.

هر آنچه باید در رابطه روغن گردو و فواید آن بدانید!

کاربردهای روغن گردو

از روغن گردو در نقاشی و هنر نیز استفاده می شود. زمان کوتاه خشک شدن و رنگ زرد آن باعث شده که همراه با تینر، ماده خوبی برای پاک کردن رنگ باشد. برخی تولید کنندگان ظروف چوبی نیز از این روغن برای کاور کردن ظروف غذا نظیر بشقاب و کاسه استفاده می کنند چون مشکلی از نظر بهداشتی ایجاد نمی کند و هنگامی که روی چوب اعمال شود به سرعت خشک می شود.

مزایای استفاده از روغن گردو برای سلامتی

بهبود سلامت پوست

این روغن حاوی اسید امگا-۳ است که به استحکام و سلامت پوست کمک می کند ، تکثیر سلولهای  پوست را تحریک کند ، با اختلالات التهابی پوستی مبارزه کند و باعث ترمیم زخم شود. روغن گردو حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا -۶ اسید لینولئیک (LA) است که غالب ترین اسید چرب در خارجی ترین لایه پوست شما است.

التهاب را کاهش می دهد

اضافه کردن گردو به رژیم غذایی می تواند التهابات مزمن که با بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و سایر مسائل سلامتی ارتباط دارد را از بین ببرد. مشخص شده است که مصرف ۶ هفته ای این روغن در کسانی که ALA بالایی داشتند موجب کاهش تولید پروتئین های التهابی در بدن می شود.

گردو دارای پلی فنولی به نام آلاژیتانین است که باکتری روده را به سایر ترکیبات مفید تبدیل می کند. این ترکیبات جلوی آزاد شدن رادیکال های آزاد را که عامل بسیاری از بیماری ها در بدن هستند را می گیرد و به این ترتیب التهاب کاهش می یابد. با این حال برخی تحقیقات می گویند خاصیت آنتی اکسیدانی روغن گردو به مراتب کمتر از خود گردو است و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

کمک به کاهش فشار خون

به کاهش فشار خون که یکی از فاکتورهای مهم سلامت قلبی است کمک می کند. مطالعات نشان داد که رژیم هایی که گردوی زیادی دارند موجب کاهش فشار خون می شوند که ممکن است به خاطر سطح بالای ALA، LA و پلی فنول باشد. تحقیقات نشان داده که مصرف این روغن باعث بهبود عملکرد رگ ها و کاهش فشار خون می شود.

بهبود کنترل قند خون

مصرف این روغن کنترل قند خون را در دیابت نوع ۲ بهبود می دهد. با گذر زمان سطح قند خون کنترل شده می تواند باعث آسیب به چشم و کلیه، بیماری قلبی یا سکته شود. مصرف این روغن می تواند جلوی این عوارض را بگیرد. تاثیر روغن گردو بر قند خون می تواند ناشی از آنتی اکسیدان های آن باشد.

بهبود سطح کلسترول

مصرف روزانه گردو به پایین آوردن تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL کمک می کند. این مسئله می تواند به دلیل سطح بالای اسید چرب امگا-۳ و ترکیبات آنتی اکسیدانی باشد که هر دو در روغن گردو وجود دارد.

خاصیت ضد سرطانی دارد

ترکیبات موجود در این روغن  می تواند جلوی انتشار برخی سرطان ها را بگیرد. مطالعات نشان داده که مصرف گردو با کاهش ریسک سرطان سینه و روده بزرگ در حیوانات ارتباط دارد. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری درباره انسان ها می باشد.

اضافه کردن آن به رژیم غذایی راحت است

گردو به راحتی پیدا می شود و روش های مصرف مختلفی دارد. با اینکه روغن آن معمولا از سایر روغن های دیگر گران تر است اما با صرف هزینه کمی بیشتر می توانید آن را در رژیم غذایی خود وارد کنید.

هر آنچه باید در رابطه روغن گردو و فواید آن بدانید!

مضرات روغن گردو

این روغن  در  کنار مزایای زیادی که دارد می تواند در افراد مستعد باعث ایجاد آلرژی شود. بنابراین بهتر است که به میزان مصرف این ماده غذایی در رژیم روزمره خود دقت کنیم.

مقایسه روغن گردو و روغن زیتون

همه روغن زیتون را به عنوان روغن گیاهی سالمی می شناسند که برای غذاهای مختلف مثل سالاد یا ماهی یا سس ها بکار می رود. روغن گردو چنین کاربردهایی ندارد اما در شرایطی خوب است که دمای بالایی نبیند.

این روغن گران تر از روغن زیتون است و به همین دلیل در بسیاری از غذاها استفاده نمی شود. روی هم رفته روغن زیتون کاربرد وسیع تری دارد اما روغن گردو عطر و طعم منحصر به فردی دارد که مربوط به گردو است.

طرز تهیه روغن گردو در خانه

دو روش برای گرفتن روغن از گردو وجود دارد که اولی ۱۰۰ درصد روغن را می گیرد ولی نیاز به تجهیزات دارد درحالیکه در روش دوم کمی روغن در گردو می ماند اما این روش خیلی راحت تر است.

روش گرفتن ۱۰۰ درصد روغن

باید مطمئن شوید که گردویی که دارید گردوی با کیفیت است. می توانید گردو را به صورت پوسته دار بخرید ولی باید آن را بشکنید و برای گرفتن روغن نیاز به دستگاه روغن گیری دارید که می توانید دستی یا با تجهیزات انجام دهید.

تجهیزات و مواد لازم :

  • مقدار ۶ پوند گردوی پوسته دار یا نصف آن گردوی مغز شده
  • چکش برای شکستن گردو ها
  • غذاساز
  • دستگاه روغن گیری

روش انجام

  • ابتدا گردو را مغز کنید.
  • گردو را در غذاساز بریزید و آسیب کنید. توجه داشته باشید که آنقدر زیاد گردو ها را آسیاب نکنید که روغن پس دهند.
  • برای راحت تر خارج شدن روغن، گردوی آسیاب شده را چند دقیقه گرما دهید. این موجب روغن گیری بیشتر و طعم بهتر می شود.
  • در نهایت باید گردوی گرم شده را وارد دستگاه روغن گیری کنید تا روغن از لوله آن خارج شود. برای با کیفیت تر شدن، می توانید یک توری جلوی خروجی روغن بگذارید تا ذرات درون روغن گرفته شود.

هر آنچه باید در رابطه روغن گردو و فواید آن بدانید!

روش دوم روغن گیری

اگر زمان یا تجهیزات کافی برای گرفتن روغن ندارید باز هم می توانید روغنی با همان طعم و کیفیت داشته باشید  تجهیزات و مواد لازم:

  • سه چهارم پیمانه گردوی مغز شده
  • یک و یک چهارم پیمانه روغن زیتون یا سبزیجات
  • غذاساز

روش انجام

  • کلید تولید روغن گردوی خوش مزه ، گرفتن حداکثر میزان طعم از گردو است. گردو ها را سه دقیقه بجوشانید و آبکش کنید و در سینی فر بگذارید و برای ۱۵ دقیقه در ۳۵۰ درجه فارنهایت گرما دهید.
  • وقتی بو داده شدند اجازه دهید خنک شوند و با غذا ساز آسیاب کنید اما آنها را خیلی آسیاب نکنید.
  • در نهایت تکه های ریز شده گردو را در شیشه ریخته و با روغنی که انتخاب کردید مخلوط کنید به این ترتیب طعم آن به خوبی خارج می شود.
  • بعد از چند روز روغن ، مزه گردو را گرفته و آماده استفاده در سالاد است.

طریقه مصرف روغن گردو

این روغن سرشار از اسید چرب LAL امگا-۳ و اسیدهای چرب غیر اشباع و مواد مغذی دیگر است. بنابراین مصرف آن فواید زیادی برای سلامتی قلب و عروق و قند خون دارد. برای استفاده از مزایای زیاد این روغن سعی کنید این ماده خوراکی مفید را در وعده های غذایی و در سالاد و غذاهای سرد خود استفاده کنید. ­­

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا