Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومیغذایی و دارویی

آشنایی با کاربردهای روغن آووکادو و روش تهیه آن در خانه

آووکادو یک میوه گرمسیری  است و روغن آووکادو یک روغن خوراکی است که از میوه آووکادو گرفته می شود و هم به صورت خام و هم در آشپزی استفاده می شود. این ترکیب در روغن کاری و لوازم آرایش نیز کاربرد دارد.

با اینکه این روغن به اندازه روغن زیتون مشهور نیست ولی طعم و بوی مطبوعی دارد. همچنین مزایای زیادی دارد که مربوط به آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم آن است.

این روغن اگر تصفیه نشده باشد در دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد و اگر تصفیه باشد در دمای ۵۲۰ درجه سانتی گراد می سوزد . دمای دود و سوختن آن به کیفیت تصفیه آن و روش نگهداری آن وابسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ویژگی های روغن آووکادو

روغن آووکادو جز معدود روغن های گیاهی است که از دانه بدست نمی آید بلکه از قسمت خمیری میوه آووکادو گرفته می شود. روغن آووکادو کاربردهای زیادی دارد و شما به راحتی می توانید آن را در برنامه غذاییتان وارد کنید. مثلا می تواند به شکل سرد مصرف شود اما آشپزی کردن با آن هم ایرادی ندارد چون در دمای بالا پایدار است و تغییر نمی کند.

شما می توانید یک قاشق از آن را به اسموتی یا سالاد اضافه کنید یا به عنوان طعم دهنده گوشت برای درست کردن کباب کردن استفاده کنید. در هنگام سرخ کردن سبزیجات یا همراه سوپ سرد نیز می توانید این روغن را مورد مصرف قرار دهید.

کاربرد روغن آووکادو

روغن آووکادو حامل خوبی برای سایر طعم هاست. این روغن چربی های اشباع نشده مونو و ویتامین E زیادی دارد و جذب کاروتنوئیدها و سایر مواد مغذی را بهبود می دهد.

چون آووکادو میوه ای ست که در همه فصول وجود دارد برخی تولید کنندگان روغن زیتون در فصولی که زیتون کاشت نمی شود ، روغن آووکادو می گیرند. این روغن به خاطر نفوذ زیاد و جذب سریعی که دارد اولین بار در صنایع آرایشی استفاده شد.

آشنایی با کاربردهای روغن آووکادو و روش تهیه آن در خانه

روش درست کردن روغن آووکادو در خانه

مرحله اول:

ابتدا آووکادو ها را از پوست و دانه جدا کرده و له کنید تا به شکل یک خمیر یک دست در آید. برای این کار می توانید از دستگاه غذاساز کمک بگیرید. اگر این کار را با غذاساز انجام دهید نسبت به حالت دستی نتیجه بهتری می گیرید. سپس آووکادو را روی یک سینی حاوی کاغذ روغنی پهن کنید و طوری که ضخامت آن حدود یک  تا یک و نیم سانتی متر شود.

مرحله دوم:

بگذارید خمیر آووکادو در جایی دور از نور مستقیم آفتاب خشک شود. برای اینکه روغن بهتری بگیرید دمای محلی که آووکادو را برای خشک شدن قرار می دهید زیر ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. مدت زمانی که طول می کشد تا آووکادو خشک شود بسته به شرایط آب و هوایی محل زندگی شما می تواند متفاوت باشد. بعد از خشک شدن رنگ آن به سبز تیره تغییر می کند. در طول این مدت هرگاه دیدید لایه رویی آووکادو قهوه ای شده آن را هم بزنید و دوباره پخش کنید. احتمالا باید این کار را چندین بار انجام دهید.

لازم نیست صبر کنید تا همه آووکادو به رنگ تیره درآید اگر قسمت های روشنی هم در آن باشد برای روغن گیری خوب است چون اگر همه حجم آووکادو به شدت خشک شود روغن گیری سخت خواهد بود. یکی از روش های تشخیص زمان مناسب برای برداشتن آن این است که در اوایل کار وقتی آووکادو را هم میزنید به قاشق می چسبد ولی وقتی با هم زدن، به قاشق نچسبید زمان مناسب روغن گیری است که در این زمان کمی هم براق و روغنی به  نظر می رسد.

مرحله سوم:

خمیر آووکادو را در یک کیسه ، پارچه یا چیزی مشابه آن بریزید و داخل یک ظرف شیشه ای آویزان کنید. حالا می توانید کیسه را فشار دهید تا روغن خارج شود یا اینکه بگذارید خودش به صورت طبیعی بیرون بیاید. اگر روغن ناخالصی داشت می توانید دوباره آن را صاف کنید.

این روغن را می توانید در کابینت برای چند ماه ، حتی تا حدود یک سال نگه دارید اما باید دور از نور و حرارت مستقیم باشد. نگهداری آن در یخچال نیز باعث طولانی تر شدن عمر آن می شود.

کاربرد مواد باقیمانده بعد از روغن گیری

میوه باقیمانده آووکادو

می توانید از آن برای تزیین غذا یا به عنوان ماسک صورت و مو استفاده کنید. همچنین می توان آن را کمپوست یا به صورت پود خشک و به مرور اضافه کرد. برای این منظور می توانید آن را در قابل های کوچک فریز کنید و در زمان نیاز استفاده نمایید.

هسته های باقیمانده آووکادو

از آنها می توانید یک رنگ صورتی جذاب بگیرید برای این کار باید آن را خشک و رنده کنید و می توانید برای تزیین به دسرها اضافه کنید. یا به عنوان لایه بردار به کار ببرید. همچنین می توانید آن ها را بکارید تا آووکادوی جدیدی رشد کند.

پوست باقیمانده آووکادو

اگر دستگاه پرس مثل آبمیوه گیری پرتقال دارید می توانید روغن آن را هم بگیرید . می توانید پوسته ها را به شکل کاسه هستند فریز کنید و بعدا از آنها به عنوان ظرف یا گلدان استفاده نمایید.

 

آشنایی با کاربردهای روغن آووکادو و روش تهیه آن در خانه

مزایای آووکادو برای سلامتی

غنی از اولئیک اسید و چربی های سالم

تقریبا ۷۰% روغن آووکادو شامل اولئیک اسید و اسید چرب امگا-۹ غیر اشباع مونو است که برای سلامتی مفید می باشد. این اسید چرب نیز جز اصلی روغن زیتون است و به نظر می رسد در سلامتی نقش دارد. بعلاوه حدود ۱۲% از روغن آووکادو چربی اشباع و حدود ۱۳ % چربی اشباع نشده است. با اینکه نسبت امگا-۶ به امگا-۳ در روغن آووکادو نسبت ۱۳ به ۱ است اما نباید نگران آن بود چون میزان امگا-۶ نسبتا پایین است.

کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده مزایای روغن آووکادو برای سلامتی را ثابت کرده است. مطالعه که روی خرگوش ها درباره تفاوت روغن آووکادو و زیتون و نارگیل و ذرت انجام شده نشان داد که روغن آووکادو برای کاهش سطح کلسترول خون مفید است.

مشخص شد که روغن آووکادو و روغن زیتون موثرترین ترکیبات در افزایش HDL یعنی کلسترول خوب خون هستند. در خرگوش ها روغن آووکادو می تواند کلسترول بد LDL و نیز فشار خون را کاهش دهد.

افزایش سطح لوتئین چشم ها

آووکادو منبع نسبتا خوبی برای لوتئین است ، کاروتنوئیدی که به شکل طبیعی در چشم ها وجود دارد و به عنوان آنتی اکسیدانی عمل می کند که از چشم ها محافظت می کند. خوردن لوتئین ریسک آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را که در سنین بالا رایج است، کاهش می دهد. بدن ما لوتئین تولید نمی کند بنابراین باید از طریق رژیم غذایی آن را دریافت کرد.

تقویت جذب مواد مغذی مهم

برخی مواد غذایی برای جذب شدن در بدن نیاز به چربی دارند که از این بین می توان کاروتنوئیدها را نام برد که در بسیاری از غذاها وجود دارند. با این حال میوها و سبزیجاتی که کاروتنوئید دارند معمولا چربیشان کم است. مطالعات نشان داد که اضافه کردن آووکادو به سالادی که هویج و کاهو و اسفناج دارد باعث افزایش جذب کاروتنوئید می شود.

می تواند علائم آرتروز را کاهش دهد

آرتروز باعث التهابات دردناک در مفاصل می شود. این بیماری بسیار شایع است و میلیون ها نفر در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات نشان داده که روغن سویا و آووکادو به همراه هم می تواند درد مفاصل را کاهش دهد. به نظر می رسد که روغن آووکادو برای کسانی که آرتروز زانو و لگن و پا دارند مفید است.

 از بیماری لثه جلوگیری می کند

برخی شواهد نشان می دهد که روغن سویا و روغن آووکادو  به همراه هم می تواند به جلوگیری از بیماری های دهان و لثه کمک کند. این بیماری ها باعث خونریزی و قرمزی لثه، مشکلات تنفسی و شکستن استخوان و بافت اطراف لثه می شوند. در بدترین حالت باعث از بین رفتن دندان ها می شود. بر اساس مطالعاتی که روی سلولهای استخوانی و بافت ها انجام شده ، روغن سویا و آووکادو می تواند پروتئینی به اسم IL1B را مهار کند. این پروتئین التهاب را زیاد کرده و عامل تخریب بافت ها و از بین رفتن استخوان در بیماری های لثه است.

پوست را بهبود داده و زخم را ترمیم می کند

اسیدهای چرب روغن آووکادو برای پوست مفید هستند. یک مطالعه روی ۱۳ پروتئین نشان داد که میکرو کپسول های حاوی روغن آووکادو و ویتامین B12  علائم پسوریازیس را پس از ۱۲ هفته درمان بهبود می دهد. قابلیت روغن آووکادو در درمان زخم ها بررسی شده است و در تحقیقات انجام شده روی خرگوش ها اثبات شده است.

رادیکال های آزاد را خنثی می کند

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با رادیکال های آزادی که موجب تخریب سلولی می شوند، مبارزه می کنند. آنها زباله های متابولیسمی هستند و سطح بالای آنها می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود که باعث  بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی می گردد.

آنتی اکسیدان ها با دادن الکترون به رادیکال های آزاد می توانند آنها را خنثی کرده و جلوی بیماری را بگیرند. رادیکال های آزاد متنوعی وجود دارد اما رادیکال هایی که از اکسیژن حاصل شده اند و با عنوان گونه های اکسیژن فعال (ROS) شناخته می شوند بیشترین نگرانی را به همراه دارند. میتوکندری ارگانی در سلول است که انرژی تولید می کند و منبع اصلی  ROS است. مطالعه ای که روی خرگوش ها انجام شده نشان می دهد که روغن آووکادو جلوی خطرات رادیکال های آزاد را می گیرد.

آشنایی با کاربردهای روغن آووکادو و روش تهیه آن در خانه

سایر فواید روغن آووکادو برای پوست

ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آووکادو به صاف تر، سفت تر و انعطاف پذیر کردن پوست کمک می کند. شما می توانید آووکادو را از هر مغازه ای تهیه کرده و از آن برای موارد زیر استفاده کنید.

  • بهبود خارش های پوستی
  • بهبود ترک های پوستی
  • احیای مجدد پوست
  • هیدراته و مرطوب کردن پوست
  • محافظت پوست در برابر تشعشعات خورشیدی
  • حفاظت در مقابل مشکلات پوستی

خواص روغن آووکادو

برخی افراد روغن آووکادو را یک روغن عصاره ای در نظر می گیرند درحالیکه این یک روغن پایه است. روغن های عصاره ای روان کننده های غلیظی هستند که از قسمت های معطر گیاه مثل ریشه یا برگ ها گرفته می شوند. روغن های پایه از هسته، دانه یا سایر قسمت های چرب میوه گرفته می شود و برای کمک به رقیق سازی روغن عصاره ای به کار می روند. روغن های عصاره ای رایحه ای قوی دارند و زود تبخیر می شوند درحالیکه روغن های پایه این ویژگی را ندارند. مزیت اصلی روغن آووکادو تسکین بخشی و مرطوب سازی است بنابراین اگر پوست چربی دارید تاثیر آن را نمی بینید چون نمی تواند از چربی عبور کند.

تحقیقات نشان می دهد که این میوه برای پوست مفید است. این بستگی دارد که شما روغن را به تنهایی مصرف کنید یا با چیزهای دیگر مثلا کرم های پوستی مخلوط نمایید. بتا کاروتن ، پروتئین ، لسیتین ، اسیدهای چرب و ویتامین های A ، D و E روغن آووکادو به مرطوب سازی و حفظ پوست در مقابل اشعه UV کمک کرده و کلاژن سازی را بهبود می دهد.

تحقیقات نشان داده کرم های پوستی حاوی آووکادو، روغن درخت چای و روغن جوجوبا تاثیر آنتی باکتریال مثبتی بر پوست دارد. آووکادو به بهبود زخم ها نیز کمک می کند. مطالعات نشان داده که لینولئیک اسید، اولئیک اسید و سایر اسیدهای چرب غیر اشباع روغن آووکادو به بهبود زخم کمک می کند. این نتایج از تحقیقات حیوانی گرفته شده و نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری است.

برخی شواهد نشان می دهد که روغن آووکادو به بهبود پسوزیاریس کمک می کند. محققان متوجه شده اند که درمان های حاوی روغن آووکادو و ویتامین ب۱۲ می توانند به عنوان درمان بلند مدت پسوزیاریس استفاده شود.

آشنایی با کاربردهای روغن آووکادو و روش تهیه آن در خانه

طریقه مصرف روغن آووکادو برای پوست

می توانید به روش های مختلفی از روغن آووکادو برای سلامت پوستتان استفاده کنید. آن را روی پوستتان ماساژ دهید یا به شکل ماسک استفاده کنید یا به لوسیون بدنتان اضافه نمایید. می توانید هر روز یا چند روز درماه ، بدون هیچ عارضه جانبی استفاده نمایید. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید طبق روش های زیر پیش بروید:

 لوسیون برای ترک پوستی: حجم مناسبی از روغن را بعد از حمام روی بدنتان ماساژ دهید. می توانید از خود روغن آووکادو استفاده کنید یا اینکه چند قطره از آن را به لوسیون روزمره تان اضافه نمایید.

 روغن مرطوب کننده: دو سوم بطری روغن خود را از آووکادو و یک سوم بقیه را از روغن های دیگر پر کنید. می توانید به آن عصاره محبوبتان مثلا عصاره بلندر یا رز را هم اضافه کنید و خوب تکان دهید.  کمی از این روغن خانگی را روی دست ها و صورتتان بمالید و به عنوان مرطوب کننده دست استفاده کنید. این روغن تا یک سال ماندگاری دارد.

 ماسک صورت دست ساز: آووکادو را قاچ کرده و کمی روغن آووکادو به آن اضافه کنید. با کمک یک چنگال آن را له کنید و این ماسک را روی پوستتان بگذارید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. می توانید با توجه به نوع پوستی که دارید آن را بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید.

کرم ضد پیری پوست : یک چهارم پیمانه روغن آووکادو را با دو قاشق روغن نارگیل، دو قاشق موم، نصف قاشق روغن ویتامین E ، یک قاشق شی باتر در بطری مخلوط کنید. این بطری را با در باز در قابلمه ای که آب آن در حال جوشیدن است بگذارید تا دم بکشد. مواد را بهم بزنید و ماده سفیدی که ایجاد می شود را بردارید و در ظرف دیگری بریزید و در آن را گذاشته و به عنوان کرم استفاده کنید. آن را در جای خنک نگه دارید.

عوارض روغن آووکادو

مطالعات روی عوارض جانبی روغن آووکادو کم است پس بهتر است قبل از مصرف، آن را روی پوستتان تست کنید. برای این کار کمی از آن را به بخش کوچکی از پوست مالیده و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر مشکلی ایجاد نکرد می توانید از آن استفاده نمایید اما اگر علائم آلرژیک نشان داد قبلا از مصرف آووکادو با پزشک مشورت کنید.

آشنایی با کاربردهای روغن آووکادو و روش تهیه آن در خانه

طریقه مصرف روغن آووکادو برای موها

شما می توانید آووکادو را بخاطر فوایدی که برای موها دارد مصرف کنید. روغن آن نیز غنی از آنتی اکسیدان، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری، بیوتین، ویتامین A، B5 و E است.

خوردن غذاهای سالم بهترین روش سالم نگه داشتن موهاست. بیوتین، ویتامین B5 و ویتامین E همگی موجب بهبود سلامت موها می شوند. کمی از این روغن به غذایتان اضافه کنید تا از مزایای آن بهره ببرید. درمان موها با آاین ترکیب می تواند باعث مرطوب سازی، بازسازی و تقویت موها شود. مواد معدنی درون آووکادو جلوی تخریب موها را می گیرد.

معمولا روغن آووکادو به عنوان روغن پایه استفاده می شود آن را با سه تا شش قطره روغن لوندر یا نعناع مخلوط کنید. می توانید چند قطره از آن را روی سرتان ماساژ دهید. روغن آووکادو به تحریک جریان خون و از بین بردن فولیکول های مسدود شده کمک می کند که باعث کاهش ریزش مو می شود.

پوست شما روغن را به سادگی جذب می کند پس نگران نباشید چربی روی پوست شما باقی نمی ماند. اگر حس چرب شدن دارید می توانید آن را بشویید. برای استفاده از این روغن به عنوان ماسک مو و برای داشتن یک ماسک موی غنی از پروتئین مواد زیرا را با هم مخلوط کنید:

  • یک عدد آووکادو
  • یک عدد موز
  • یک قاشق روغن آووکادو
  • یک قاشق روغن نارگیل
  • یک قاشق عسل

آن ها را در مخلوط کن ترکیب کنید تا به یک ماده یکدست برسید. روغن و عسل را بعد از گذاشتن ماسک روی موها استفاده کنید. می توانید بین ۲۰ دقیقه تا ۳ ساعت این ماسک را روی سرتان نگه دارید. سپس آن را با شامپوی غیر شیمیایی بشویید. در استفاده از آووکادو به عنوان ماسک مو نیز باید به آلرژیک بودن آن توجه داشته باشید. حتما قبل از استفاده آن را تست کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا