Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پودر آنتیموان و شمش آنتیموان چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر آنتیموان با روش های مختلف از فلز آنتیموان تهیه می شود. آنتیموان یک عنصر شیمیایی نیمه فلزی است که به دو شکل در طبیعت وجود دارد. فرم فلزی آن روشن، نقره ای ، سخت و شکننده است و فرم دیگر آن یک پودر غیر فلزی خاکستری  رنگ می باشد که در هوای خشک پایدار است و رسانای بسیار ضعیفی برای گرما و انرژی الکتریکی است. علاوه بر این ، پودر آنتیموان توسط اسید های رقیق یا مواد قلیایی مورد حمله قرار نمی گیرد و مقاومت خوبی در مقابل این مواد دارد.

یکی از گسترده ترین کاربردهای پودر آنتیموان صنعت نیمه هادی است که در تولید ردیاب های مادون قرمز ، دیودها و دستگاه های اثر هال استفاده می شود. علاوه بر این ، از پودر و فلز آنتیموان به عنوان آلیاژی برای افزایش سختی و مقاومت سرب استفاده می شود ، که معمولاً در باتری های ذخیره سازی استفاده می شود. همچنین از این ماده برای لوازم آرایشی برای تیره کردن  ابروها و مژه ها و یا به عنوان خط چشم استفاده می شود. پودر و فلز آنتیموان کاربرد گسترده ای در صنایع چاپ و رنگدانه دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فلز آنتیموان چیست؟

آنتیموان از دوران باستان یک فلز شناخته شده است. این ماده گاهی در طبیعت به صورت آزاد یافت می شود، اما معمولاً از سنگ معدن استبنیت (Sb ۲S ۳) و والنتینیت (Sb ۲O۳ ) بدست می آید. نیکلاس لمری ، شیمی دان فرانسوی ، اولین شخصی بود که به طور علمی آنتیموان و ترکیبات آن را مطالعه کرد ، وی یافته های خود را در سال ۱۷۰۷ منتشر کرد. آنتیموان حدود ۰.۰۰۰۰۲٪ از پوسته زمین را تشکیل می دهد.  مصریان باستان از پودر آنتیموان به شکل پودر سیاه استبنیت برای آرایش چشم خود استفاده می کردند.

قیمت پودر آنتیموان

قیمت آنتیموان و پودر و شمش آن بر اساس خلوص و نوع آن در بازار متفاوت است. پودر آنتیموان در بازار در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی خرید و فروش می شود.

شمش آنتیموان
شمش آنیتموان

شمش آنتیموان چیست؟

شمش آنتیموان در اندازه ها و با خلوص مختلف با روش های خاص تولید شده و برای کاربردهای گوناگون در صنعت به بازار عرضه می شود. ابعاد و ترکیب شمش آنتیموان را می توان بر اساس سفارش مشتری تغییر داد و بر همین اساس قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.

موارد کاربرد شمش و پودر آنتیموان

بزرگترین کاربرد آنتیموان فلزی ، آلیاژ با سرب و قلع و صفحات آنتیموان سرب در باتری های اسید سرب است. آلیاژهای سرب و قلع با آنتیموان باعث بهبود خواص لحیم کاری ، گلوله و یاطاقان ساده می شوند. ترکیبات آنتیموان مواد افزودنی برجسته ای برای مهارکننده های حریق کلر و برم است که در بسیاری از محصولات تجاری و خانگی یافت می شود. یک کاربرد در حال ظهور استفاده از آنتیموان فلزی در میکروالکترونیک است.

همچنین از آلیاژ های آنتیموان در ساخت باتری ها و فلزات با اصطکاک کم استفاده می شود. از ترکیبات پودر و فلز آنتیموان برای ساخت مواد ضد شعله ، مینای دندان سرامیکی ، رنگ ها، شیشه و ظروف سفالی استفاده می شود.

تاریخچه کاربرد آنیتموان

آنتیموان و ترکیبات در قدیمی ها بسیار شناخته شده بود و یک گلدان از جنس فلز آنتیموان ۵۰۰۰ ساله در موزه لوور پاریس وجود دارد. سولفور آنتیموان (Sb۲S۳) در پاپیروس های مصری قرن شانزدهم قبل از میلاد ذکر شده است. شکل سیاه این رنگدانه که به طور طبیعی به عنوان ماده معدنی استبنیت وجود دارد ، به عنوان ریمل در خانم های مصری استفاده شده بود و به آن khol می نامیدند.

یکی دیگر از رنگدانه های شناخته شده از این فلز ،آنتیمون سرب زرد بود که در تمدن کلدانی شناخته شده بود ، که در مناطق جنوبی عراق در قرن های ۶ و ۷ قبل از میلاد استفاده می شد ، این ترکیب در لعاب آجرهای تزئینی در بابل پیدا شده بود . آنتیموان به طور گسترده ای در دوران قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفت .

پودر آنتیموان و شمش آنتیموان چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر آنتیموان و شمش آنتیموان چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض و مضرات آنتیموان بر سلامتی

افرادی که با پودر و فلز آنتیموان بسیار زیاد کار می کنند با تنفس غبارهای آنتیموان موجود در محیط کار ممکن است دچار عوارض متعددی شوند. قرار گرفتن در معرض پودر و فلز آنتیموان توسط انسان می تواند با تنفس هوا ، نوشیدن آب و خوردن غذاهای حاوی این فلز و همچنین در اثر تماس پوست با خاک ، آب و سایر مواد حاوی این فلز صورت بگیرد.

قرار گرفتن در معرض غلظت نسبتا بالای آنتیموان (۹ میلی گرم  به صورت پودری در محیط) برای یک مدت زمان طولانی می تواند باعث  ایجاد سوزش چشم، پوست و ریه شود. با ادامه این تماس ، ممکن است اثرات جدی تری روی سلامتی داشته باشد و باعث بیماری های ریوی ، مشکلات قلبی ، اسهال ، استفراغ شدید و زخم معده  شود. مشخص نیست که  آیا پودر و فلز آنتیموان می تواند باعث سرطان یا نارسایی تولید مثل شود یا خیر.

از پودر آنتیموان در قدیم برای درمان عفونت های انگلی استفاده می شده است ، اما افرادی که مقدار زیادی از این پودر را مصرف کرده اند یا دچار حساسیت شدند یا مشکلات دیگری برای آنها به وجود آمده است . این تأثیرات مخرب سلامتی باعث شده است که ما بیشتر از خطرات قرار گرفتن در معرض پودر و فلز آنتیموان آگاه شویم.

اثرات پودر و فلز آنتیموان بر محیط زیست

آنتیموان در خاک ، آب و هوا به مقدار بسیار کم یافت می شود.  پودر آنتیموان به طور عمده خاک ها را آلوده می کند و از طریق آب های زیرزمینی می توانند مسافت زیادی را به سمت مکان های دیگر و آبهای سطحی دیگر طی کنند. آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات به ما نشان داده است که مقادیر نسبتاً زیادی آنتیموان ممکن است حیوانات کوچک را از بین ببرد .

حیواناتی که برای مدت طولانی در مقدار کم آنتیموان قرار می گیرند ، ممکن است سوزش چشم ، ریزش مو و آسیب ریه را تجربه کنند. سگ ها حتی هنگامی که در معرض مقدار کم آنتیموان قرار می گیرند ممکن است دچار مشکلات قلبی شوند ،همچنین حیواناتی که به مدت چند ماه در معرض مقدار بسیار کم آنتیموان قرار می گیرند نیز ممکن است دچار مشکلات باروری شوند. اینکه پودر و فلز آنتیموان می تواند باعث سرطان شود هنوز هم به طور کامل مشخص نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا