Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومیغذایی و دارویی

آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق

روغن فندق که گاهی با عنوان روغن مغز فندق هم شناخته می شود یک روغن خوش طعم است که از هسته بو داده و فشرده شده فندق تهیه می شود. این روغن معمولا زرد رنگ است و وقتی با روغن های پایه ترکیب شود بوی مسحور کننده ای خواهد داشت.

گفته می شود که فندق از ۸۰۰۰ سال پیش توسط انسان مصرف می شده و می دانیم که این دانه به سلامت استخوان ها کمک می کند. از این روغن برای اضافه کردن عطر و طعم فندق به غذا استفاده می شود. این روغن همچنین به خاطر مقدار زیاد ویتامین E در محصولات مراقبت پوست و مو نیز کاربرد دارد. امروزه قیمت روغن فندق بسیار بالاست و مصرف این روغن به همین دلیل پایین است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص روغن فندق

دانه فندق حاوی مواد مغذی مهمی نظیر ویتامین E، منگنز و مس و نیز اسیدهای چرب امگا-۶ و امگا-۹ است. فندق حاوی آنتی اکسیدان و چربی های سالمی است که به کاهش کلسترول بد LDL و نرمال سازی فشار خون کمک می کند. مصرف این روغن به جلوگیری از سرطان هم کمک می کند.

روغن فندق علاوه بر بو و طعم عالی که دارد می تواند برای مرطوب سازی پوست و مو بدون چرب کردن آنها استفاده شود. این روغن حاوی ویتامین E است که پوست را مرطوب نگه می دارد و کلاژن سازی را تسریع می کند. همچنین حاوی آنتی اکسیدان Q-10 است که ویژگی ضد پیری دارد. همیشه شنیدیم که فندق مزایای زیادی برای سلامتی دارد چون اسید چرب اشباع آن کم است و کلسترول بد خون (LDL) را کاهش و کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش می دهد.

قیمت روغن فندق

روغن فندق روغن نسبتا گرانی است که نگهداری آن نیز نسبت به سایر روغن ها سخت تر است زیرا  به سرعت اکسید می شود. به همین دلیل بهتر است که به قدر نیازمان از آن تهیه کنیم.

کسانی که گرایش به طعم شیرین دارند ، روغن فندق به راحتی با طعم های شیرین مثل تمشک و شکلات جفت می شود. این روغن اغلب در شیرینی ها، کلوچه و حتی آب نبات استفاده می شود.

آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق
آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق

طرز تهیه روغن فندق

فندق ها را در ظرفی ریخته و به شکل یکنواخت پخش کرده و در ۳۰۰ درجه فارنهایت به مدت یک ساعت در فر گرما دهید. سپس اجازه دهید خنک شوند. سپس وزن کنید و وزن کنونی را از وزن فندق های خام کم کنید تا وزن از دست رفته فندق ها بدست آید.

برای محاسبه رطوبت، وزن از دست رفته را بر وزن اصلی تقسیم کرده و عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد رطوبت به دست آید. این کار را یک ساعت ادامه دهید تا میزان رطوبت به ۱۰ برسد.

سپس پوست خشک شده فندق را با دست مالش دهید تا بریزد و سپس آن را در ۱۰۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت گرم کنید.  سپس آن را وارد دستگاه پرس روغن گیری کنید و روغن را در شیشه بریزید و در یخچال نگه داری کنید.  فرآیند روغن گیری از فندق روال ساده ای دارد و به سرعت می توانید در آن خبره شوید.

مزایای روغن فندق برای سلامتی

بهبود وضعیت موها

روغن فندق برای موها بسیار مفید است. اگر آن را روی  موهای خشک یا وز بریزید و شانه کنید آن را مرطوب و نرم می کند. این روغن موهای آسیب دیده را تسکین می دهد. به خصوص در زمستان می توانید از آن استفاده کنید.  مردمان اطراف دریای سیاه پیشنهاد می کنند که با مالیدن این روغن به پوست و موها از آنها  مراقبت کنیم.

خواص روغن فندق برای مژه و ابرو

همانطور که پیش تر گفته شد این روغن برای تغذیه و  رشد موهای سر و بدن انسان شامل ابرو، مژه، ریش و سبیل مفید است. آن را با کمی آلوئه ورا ترکیب کنید و هر جایی که می خواهید رویش مو داشته باشد، بمالید.

بهبود خر و پف

با مصرف این روغن قبل از خواب می توانید به کاهش خر و پف کمک کنید. روغن فندق مثل یک روان کننده عمل می کند. روغن فندق حتی به تسکین درد و زخم گلو کمک می کند.

پولیش کردن مبلمان و فلزات (و چرم)

ظروف نقره، مس و سایر ظروف فلزی را می توان با سس گوجه فرنگی یا خمیر دندان جلا داد. بعد از این ، کمی روغن فندق به آنها بزنید تا از ایجاد رگه و لکه دار شدن آنها جلوگیری کند. باید از دو پیمانه روغن فندق با یک پیمانه آب لیمو استفاده کنید. با چند قطره از آن گرد و غبار و اثر انگشت ها را پاک کرده و سطوح را براق کنید. در حقیقت این روش برای انواع مبلمان چوبی و اشیا مفید است.

آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق
آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق

راحتی بستن زیپ ها

اگر از این روغن روی دندانه های زیپ استفاده کنید می توانید آن را به راحتی ببندید و باز کنید.

از بین بردن جیر جیر در

می توانید از این روغن برای رفع جیرجیر کردن درها، لولا ها و هر جای دیگری که نیاز به روان کننده دارد استفاده کنید. همیشه مقداری روغن فندق در خانه داشته باشید چون ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

درمان گوش درد

افراد زیادی این روغن را به همراه روغن زیتون، برای درد گوش توصیه می کنند. می توانید برای این کار از پنبه آغشته به روغن استفاده کنید. برخی نیز توصیه می کنند که روغن را گرم کرده و در گوش قرار دهید تا تسکین یابد.

سایر فواید روغن فندق

این روغن به هضم کمک کرده و موجب جلوگیری از برخی مشکلات گوارشی مثل سنگ صفرا می شود. این روغن از مواد مغذی و ویتامین های مفیدی  تشکیل شده و دارای آنتی اکسیدان هایی است که به عقیده بعضی، بدن را در مقابل سرطان حفظ می کند.

روغن فندق ارگانیک به لحاظ مواد مغذی بسیار غنی است اما قیمت بالایی دارد. به طور کلی هرچه روغنی کمتر فرآوری شده باشد مواد مغذی بیشتری دارد. حتی اگر گران باشد مصرف آن توصیه می شود. روغن فندق بوداده عطر و طعم بیشتری نسبت به سایر انواع آن دارد.

توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از روغن نباید آن را در معرض دمای بالا قرار  داد چون عطر و طعم آن آسیب می بیند. روغن تصفیه شده که از مواد شیمیایی برای تصفیه آن استفاده می شود دارای طعم و بوی کمتری است و مواد مغذی آن نیز کاهش می یابد. این روغن که طعم و عطر خوبی دارد برای اسپاگتی، غذاهای گیاهای، سالاد و بسیاری از غذاهای دیگر مناسب است.

فواید بی نظیر روغن فندق برای سلامتی

قابل استفاده برای پوست های حساس

اکثر مواقع این روغن برای اشخاصی که پوست های حساس دارند ایمن است. این ماده با مواد حاوی الکلی که برای مراقبت از پوست معرفی می شوند، متفاوت است. روغن فندق حاوی الکل نیست. مواد حاوی الکل می تواند باعث خشکی یا تحریک پوست نیز شود. با این حال روغن فندق طبیعی و فاقد الکل است که به ندرت باعث خشکی و تحریک پوست می گردد.

آبرسانی کننده

میزان بالای ویتامین E و اسید چرب این روغن به افزایش آب رسانی لایه بیرونی پوست کمک می کند. با مرطوب نگه داشتن پوست ، ویتامین E نیز به بهبود خاصیت ارتجاعی کمک کرده و پوست را نرم می کند.

آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق
آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق

خاصیت مرطوب کنندگی

اشخاصی که در حوزه دریای سیاه در ترکیه زندگی می کردند، سالها برای مراقبت شخصی از این روغن استفاده می کردند. این روغن یک مرطوب کننده عالی برای پوست است و از اسید لینولئیک و ویتامین E تشکیل شده است که بدن آن را نمی سازد و باید از بیرون دریافت کند. مصرف فندق و روغن آن موجب سلامت پوست شده و خاصیت مرطوب کنندگی دارد.

می توانید از آن در حین استحمام نیز استفاده کنید. روغن فندق می تواند یک چرب کننده ایمن و طبیعی برای استفاده در هنگام اصلاح موها باشد. بعد از اصلاح نیز برای تسکین پوست استفاده می گردد. همچنین ترک های پوستی را بهبود می دهد. برای این کار می توانید این روغن و موم را به نسبت مساوی مخلوط و به محل ترک بمالید. همچنین می توانید آن را با آب مخلوط کرده و مستقیما روی ناخن های خود استفاده کنید.

خاصیت سفت کنندگی

این روغن حاوی تانن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر سفت کردن پوست به جلوگیری از خشکی آن، پاکسازی و کوچک کردن منافذ پوست و از بین بردن باکتری ها کمک می کند.

روغن فندق منقبض کننده پوست است به عبارتی بافت زنده را سفت می کند. بنابراین به بستن منافذ باز پوست کمک می کند. همچنین در کنترل ترشح چربی پوست تاثیر دارد به همین دلیل برای کنترل آکنه نیز بکار می رود. این روغن به خاطر خاصیت ضد باکتریایی، یک داروی طبیعی برای شکاف و کشیدگی و زخم های لب است.

کمک به افزایش تولید کلاژن

کلاژن یک پروتئین ضروری برای استخوان ها و تاندون هاست و در پوست نیز باعث خاصیت ارتجاعی و بهبود ساختار پوست می شود. با بالا رفتن سن، تولید کلاژن هم کم می شود اما ویتامین E می تواند به آن کمک کند. این روغن با کاهش آنزیمی که کلاژن را تخریب می کند به تولید آن کمک می کند.

کاهش اسکار های پوستی

تحقیقات نشان داده استفاده از محصولاتی که ویتامین E زیادی دارند موجب بهبود ظاهر اسکارهای پوستی می شود. کودکانی که اسکارهای ناشی از عمل جراحی داشتند وقتی سه بار در روز ویتامین E به پوستشان زدند، جلوی گسترش اسکار گرفته شد. البته برخی تحقیقات نیز نشان داده که کسانی که ویتامین E مصرف کرده اند به بثورات جلدی به نام درماتیت تماسی مبتلا شده اند!

کاهش چین و چروک های ظریف

ویتامین E موجود در روغن فندق می تواند به کاهش چین و چروک پوست کمک کند. این روغن همچنین یک انتی اکسیدان قوی برای سلامتی پوست است زیرا به صاف شدن پوست و مرطوب ماندن لایه بیرونی پوست کمک می کند. با این حال برخی شواهد نشان می دهند ترکیباتی که محتوی ویتامین E و C هستند تاثیر بهتری دارند.

آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق
آشنایی با کاربردها و خواص بی نظیر روغن فندق

کمک به حفاظت در مقابل نور آفتاب

نور آفتاب رادیکال های آزادی تولید می کند که ممکن است باعث تخریب پوست و نشانه های پیری شود. ویتامین E به سلامت بدن با خنثی کردن رادیکال های آزاد و حفظ غشای سلولی در مقابل صدمات ناشی از نور آفتاب کمک می کند. به همین دلیل در بسیاری از ضد آفتاب ها از آن استفاده می شود. برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید آن را با روغن کنجد، آووکادو و گردو ترکیب کنید. همچنین میت وانید آن را با کرم های روزانه خود مخلوط کنید.

کمک به کاهش لک های پوستی

لک های پوستی به دلایل مختلفی از جمله آکنه، نور آفتاب، حاملگی ، داروهای جلوگیری از بارداری و تزریق های پوستی رخ می دهند. شواهد نشان می دهد ویتامین E موجود در روغن فندق می تواند لک های پوستی را کاهش دهد. با این حال نیاز به بررسی های بیشتری در این زمینه می باشد

عوارض جانبی احتمالی روغن فندق برای پوست

تحقیقات محدود به عوارض جانبی و خطرات روغن فندق برای پوست است. کالج آمریکایی آلرژی ، آسم و ایمنی شناسی پیشنهاد می کند که اشخاصی که به مغز فندق حساسیت دارند از محصولاتی که حاوی آنهاست نیز اجتناب کنند. حتی اگر به فندق حساسیت ندارید باید قبل از مصرف، بررسی کنید. یک روش ساده این کار تست کردن آن روی پوستتان است.

روغن فندق غنی از ویتامین E است که برای اکثر مردم ایمن است. با این حال مصرف بیش از حد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد. مصرف زیاد ویتامین E باعث خستگی، ضعف، حالت تهوع، تاری دید و اسهال می شود. اگر در مورد میزان دریافتی ویتامین E نگرانید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا