Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر کروم (Chrome Powder) یک پودر خاکستری سفید رنگ در اندازه ذرات کمتر از ۱ میلی متر است. این پودر به دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی در برابر اسیدها و بازهای مختلف و همچنین گازهای گرم ، ماده محبوبی برای انواع پوشش های محافظ شناخته شده است. میزان پودر فلز کروم مورد استفاده در صنایع زیاد نیست و بیش از ۵۰ تولید پودر کروم در جهان  عمدتا در آمریکا ، اروپا و ژاپن تولید می شود.

پودر و شمش کروم خاکستری رنگ با جلای استیل براق و سخت هستند که کاربرد بسیار گسترده ای به عنوان کاتالیزور یا آلیاژ در صنایع مختلف دارند. همچنین تمام ترکیبات کروم دارای رنگ های قوی و متنوعی هستند که آنها را برای استفاده به صورت رنگدانه بسیار محبوب می کند.

پودر و فلز کروم به عنوان سخت کننده در فولاد ، برای تولید فولاد ضد زنگ و بسیاری از آلیاژهای مفید استفاده می شود. همچنین برای رنگی کردن شیشه به رنگ سبز زمردی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ویژگی های شمش و پودر کروم

پودر و شمش کروم به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود ، به سرعت به یک ماده ضروری در ساخت مواد مختلف صنعتی تبدیل شده است. نمونه هایی از این کاربردها شامل ساخت فولاد ضد زنگ ، آلیاژهای فوق العاده قوی ، آلیاژهای آلومینیوم و الکترونیک است. ساخت فولادهای ضد زنگ درجه بالا که با افزودن فلز کروم امکان پذیر شده است ، برای عملکرد ایمن و سالم محیط زیست کارخانه های شیمیایی ، تأسیسات تولید انرژی هسته ای ، عملیات فرآوری مواد غذایی و سایر صنایع مهم ضروری است.

پودر و شمش کروم همچنین یک ماده اساسی در انواع مختلف آلیاژهای فوق العاده است که برای صنایع هوا فضا و انرژی هسته ای ضروری هستند. اخیراً ، آبکاری یون فلز کروم به یک روش جایگزین سازگار با محیط زیست برای روش های سنتی آبکاری کروم تبدیل شده است.

این کاربردهای جدید و در حال تکامل منجر به الزامات سختگیرانه و متنوع کیفیتی برای فلز کروم شده است. همچنین ، از آنجا که فلز کروم یکی از سخت ترین مواد برای تصفیه است ، خصوصیات و کاربردهای فلز کروم با خلوص بالا به طور کامل بررسی نشده است. فلز کروم با خلوص بالا ، پتانسیل زیادی برای کاربردهای قبلا کشف نشده دارد. اخیراً ، یک برنامه تحقیقاتی برای تولید “سوپر آلیاژ ها ” با استفاده از فلز کروم با خلوص بالا آغاز شد.

شمش کروم
شمش کروم

شمش کروم چیست؟

شمش های کروم با ذوب گرد و غبار کروم در کوره بلند تولید می شوند. گرد و غبار کروم  نیز به نوبه خود به عنوان محصول جانبی برخی از دستورالعمل های الکترولیز صنعتی ، به ویژه از Ruby Dust ، بدست می آید. ظرفیت گرمایی  باید ۱۷۰۰ K (کلوین) یا بالاتر باشد.

قیمت خرید و فرش شمش و پودر کروم

قیمت پودر و شمش کروم بر اساس خلوص و اندازه دانه بندی پودر متفاوت است و شما می توانید آن را در بسته بندی های مختلف به راحتی تهیه نمایید. در منطقه اروپا ، تقاضا برای پودر فلز کروم در بین کشورهایی  که محصولات الکترونیکی و جوشکاری تولید می کنند، بسیار بیشتر شده است. با این وجود ، با افزایش تقاضای بازار استفاده از پودر فلز کروم اندود در سال های آینده بیشتر خواهد بود.

استفاده از پودر کروم در آبکاری فلزات

آبکاری کروم روشی از آبکاری فلزات می باشد که یک لایه باریک از فلز کروم بر روی یک شی فلزی قرار می گیرد. از این روش برای تزئین ، روش های پاکسازی سطح ، افزایش مقاومت در برابر خوردگی ، برای بالا بردن سختی سطح و موارد دیگر استفاده می شود.

فرآیند آبکاری کروم یک روش بسیار سمی است که شامل چربی زدایی برای از بین بردن آلودگی شدید ، از بین بردن آثار باقی مانده از خاک ، برنامه های مختلف قبل از تصفیه بسته به بستر می باشد. می توان فلز کروم را برای هر نوع کاربرد در دمای بالای محلول به کار برد. علاوه بر این ، استفاده گسترده از پودر فلز کروم اندود شده در الکترونیک منجر به رشد سریع بازار شده است و بر اساس نوع محصول ، طبقه بندی پودر فلز کروم اندود شده در بازار انجام می شود که شامل پودر کروم فلزی و پودر کروم الکترولیتی است.

استفاده از پودر فلز کروم اندود شده در هوا فضا و سایر صنایع نیز ، منجر به رشد مثبت بازار در سناریوی فعلی در منطقه اروپا شده است. از نظر جغرافیایی ، به دلیل استفاده قابل توجه از پودر فلز کروم اندود شده در الکترونیک و استفاده زیاد در صنایع هوا فضا ، بازار در سال های آینده به سرعت رشد خواهد کرد و در سراسر اروپا مانند آلمان ، روسیه ، انگلیس ، فرانسه ، ایتالیا و سایر مناطق گسترش می یابد این در حالی است که ،  صنایع هوا فضا بزرگترین مصرف کننده پودر فلز کروم می باشد.

پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟

آرد کروم چیست و چه کاربردی دارد؟

آرد کروم (Chrome Flour) بسیار خالص بخشی اساسی از کارخانه های ساخت مواد نسوز و رنگدانه مدرن است زیرا از طریق این آرد تحمل حرارتی بالا و ثبات چشمگیرتری در انواع کاربردها در دسترس قرار می گیرد.

این آرد ،همچنین به عنوان کرومیت آهن ، پودر کرومیت ، آرد کروم ۳۲۵ و آرد کرومیت نیز شناخته می شود و یک ترکیب غیر آلی است که به عنوان رنگدانه و به عنوان یک جز حیاتی در برخی از مواد نسوز با عملکرد بالا استفاده می شود. ترکیب شیمیایی این آرد Cr ۲O ۳ است

آرد کروم چه خصوصیاتی دارد؟

این آرد دارای خصوصیات زیر است و به دلیل داشتن همین خصوصیات در صنعت بسیار محبوب می باشد:

  • پایداری در دمای بالا
  • مقاوم در برابر شوک های حرارتی
  • مقاوم در برابر شیشه های خورنده و سرباره
  • مقاومت در برابر حرارت بالا

آرد کروم چه کاربردهایی دارد؟

استفاده در رنگدانه شیشه ای

به عنوان رنگدانه ای برای عینک ، کروم کاربرد زیادی ندارد به این دلیل که شیمی دانان ترجیح می دهند از کیفیت نسوز شناخته شده اولیه این آرد، در مقایسه با مواد رنگی خود استفاده کنند ، به احتمال زیاد به این دلیل که روش های قدیمی تولید رنگدانه های ریز از کارآیی کمتری نسبت به مواد مدرن برخوردار بودند.

آرد کروم دارای پایداری قابل توجه طولانی مدتی است  که آن را برای استفاده به عنوان رنگدانه در رنگ ها ، جوهرها و از همه مهمتر عینک ها مناسب می کند . از مدت ها پیش رنگدانه مورد انتخاب برای تولید شیشه سبز رنگ ، آرد کروم بوده است.

شیشه های آبجو ، شراب ها و آب های گازدار بیشترین بطری های شیشه ای سبز رنگ هستند، زیرا رنگ سبز نسبت به شیشه های بی رنگ مقاومت بیشتری در برابر نفوذ اشعه ماورا بنفش دارد. این شیشه ها از محصول نیز محافظت می کند. آبجو همیشه در بطری های شیشه ای قهوه ای یا سبز فروخته می شود زیرا آبجو به ویژه به نور ماورا بنفش حساس است و سریعا فاسد می شود.

آرد کروم نسبت به روش قدیمی ساخت شیشه هایی سبز رنگ که از ترکیب دی کرومات پتاسیم استفاده می کردند ترجیح داده می شود زیرا دی كرومات پتاسیم برای انسان سمی است و در صورت امكان باید از انجام آن اجتناب شود.

پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده در ساخت آجر نسوز و سیمان نسوز

استفاده از آرد کرومیت یا کروم به عنوان ماده نسوز به قرن نوزدهم بازمی گردد. نسوزهای اولیه کروم در ساخت آهن و فولاد مورد استفاده قرار می گرفتند ، اما به دلیل عدم مقاومت فیزیکی و مکانیکی در بالاترین دما ، استفاده از آنها تا حدودی کاهش پیدا کرده بود.

آرد کروم برای استفاده در تولید آجرهای نسوز و سیمان نسوز منیزیت کروم بسیار مطلوب است که از این مواد نسوز برای محیط های با حرارت بالا مانند کوره های ذوب فلز ، کوره های قوس الکتریکی ، کوره های چرخشی سیمان ، کوره های شیشه و سایر کوره های صنعتی با درجه حرارت بالا استفاده می شود. افزودن آرد کروم به این معنی است که آجرها و سیمان های نسوز می توانند گرمای شدید لازم برای کوره های ذوب را تحمل کنند  و تحت فشار گرمایشی و سرمایشی ترک نخواهند خورد.

استفاده در ساخت سرامیک

به همین ترتیب ، آرد کرومیت می تواند مزایای یکسانی را به صنعت سرامیک ارائه دهد و بدنه های خاکستری ایجاد کند. همچنین در ایجاد لعاب برای استفاده در سرامیک ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، این لعاب ها به رنگ سبز تمایل دارند .

تولید فولاد ضد زنگ

آرد کروم همچنین در تولید فولاد ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد و به شما کمک می کند تا فولاد مذاب در داخل سوراخ های شیر قرار نگیرد. این کیفیت به ویژه جذاب است زیرا مسیر تولید طولانی مدت را با ثبات تر ، بدون نیاز به توقف برای باز کردن سوراخ های شیر از آهن یا فولاد جامد ، تضمین می کند.

تیز کردن اشیا

از آرد کروم به همراه اکسیدهای دیگر به عنوان ترکیبی برای پرداخت لبه های چاقو ، تیغ ، تیغه ها و سطوح دستگاه های نوری روی یک تکه چرم یا پارچه استفاده می شود. پودر یا موم کروم به نام “ترکیب سبز” در دسترس هستند.

پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر کروم و شمش کروم چیست و چه کاربردی دارد؟

اقدامات احتیاطی و بهداشتی در ارتباط با شمش و پودر کروم

الف) ترکیبات نامحلول در آب کروم (III) و فلز کروم خطری برای سلامتی محسوب نمی شوند ، در حالی که سمیت و خاصیت سرطان زایی کروم (VI ) برای مدت طولانی شناخته شده است.

ب) به دلیل مکانیسم های خاص حمل و نقل ، فقط مقادیر محدودی از کروم (III)  وارد سلول ها می شود. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که غلظت زیاد کروم (III) در سلول می تواند منجر به آسیب DNA شود. سمیت حاد خوراکی این پودر بین ۱۵۰۰ تا ۳۳۰۰ میکروگرم بر کیلوگرم است. اثرات مفید پودر و فلز کروم (III ) و استفاده از آن به عنوان مکمل های غذایی نتایج بحث برانگیزی را به همراه داشته است ، اما بررسی های اخیر نشان می دهد که جذب متوسط ​​کروم (III) از طریق مکمل های غذایی هیچ خطری ندارد.

ج) سازمان بهداشت جهانی حداکثر غلظت مجاز آب آشامیدنی حاوی فلز کروم (VI 05/0 ) میلی گرم در لیتر توصیه کرده است. کروم شش ظرفیتی نیز یکی از موادی که در دسته مواد خطرناک قرار گرفته است.

د) سرطان زا بودن گرد و غبار کرومات از مدت ها قبل شناخته شده است و در سال ۱۸۹۰ یک مقاله برای اولین بار نشریه افزایش میزان سرطان کارگران در یک شرکت رنگ آمیزی کرومات را تشریح کرد. سه مکانیسم برای توصیف سمیت ژنی  فلز کروم (VI ) ارائه شده است. مکانیسم اول شامل رادیکال های هیدروکسیل بسیار واکنش پذیر و سایر رادیکال های واکنشی است که توسط محصولات کاهش کروم (VI ) به کروم (III) حاصل می شود. فرآیند دوم شامل اتصال مستقیم کروم (V )، تولید شده توسط کاهش سلول و ترکیبات کروم (IV) به DNA است. آخرین مکانیسم سمیت ژنی را به اتصال به DNA محصول نهایی کاهش کروم (III) نسبت می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا