Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و دارویی

از فواید و عوارض روغن زیتون چه می دانید؟

روغن زیتون از میوه زیتون استخراج می شود که در حوضه مدیترانه پرورش می یابد. این روغن حاصل فشردن زیتون است، رنگی زرد تا طلایی دارد و در پخت و پز، سرخ کردن و غذاهای سرد نظیر سالاد کاربرد دارد. همچنین در لوازم آرایشی و دارویی و صابون و نیز به عنوان سوخت استفاده می شود.

زیتون از دیرباز جز غذاهای اصلی مردم مدیترانه بوده و از ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح کشت می شده است. اصلی ترین تولید کنندگان روغن زیتون در جهان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، یونان و ترکیه هستند. سرانه مصرف این روغن در یونان بیشتر است و پس از آن ایتالیا و اسپانیا قرار دارند.

این روغن عمدتا از اسید اولئیک (حدود ۸۳%)، مقادیر کمتری از سایر اسیدهای چرب مثل اسید لینولئیک (حدود ۲۱%) و اسید پالمیتیک (حدود ۲۰%) تشکیل شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد.

فهرست مطالب

تاریخچه روغن زیتون

میوه زیتون همواره از رایج ترین غذاهای حوزه مدیترانه از جمله یونان و روم باستان بوده است. زیتون وحشی که ریشه در آسیای صغیر دارد از حدود ۸ هزار سال پیش از میلاد مصرف می شده است. علاوه بر غذا از این روغن در مراسمات مذهبی، داروها، سوخت لامپ های روغنی، صابون سازی و مراقبت از پوست استفاده می شود. اسپارتی ها و یونانی های باستانی هنگام ورزش این روغن را به بدنشان می مالیدند. از اوایل قرن هفتم پیش از میلاد از آن در موارد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده شد و مصرف آن به سرعت گسترش یافت.

معلوم نیست که درختان زیتون چه زمانی و کجا اهلی شدند. احتمالا درختان زیتون امروزی از پارس باستان و بین النهرین سرچشمه گرفته است و از آنجا به شام و بعد به آفریقا برده شدند. البته برخی محققان نیز ریشه آن را مصر می دانند. حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد، این درخت به کارتاژ و لیبی رسید و از آنجا توسط فنیقی ها به سمت غرب گسترش یافت.

تا حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بهترین کشت زیتون در سواحل مدیترانه وجود داشت. شواهد نشان می دهد که اولین آمفوره روغن زیتون مربوط به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است هرچند آن را مربوط به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد می دانند. درختان زیتون در قرن ۱۶ میلادی با کاشت در مناطقی که هوای شبیه مناطق مدیترانه داشتند مثل شیلی، آرژانتین و کالیفرنیا، به آمریکا راه پیدا کردند. مطالعات اخیر ژنتیکی حاکی از آن است که گونه هایی که توسط پرورش دهندگان مدرن استفاده می شود، اجدادی وحشی دارند ولی مشخص نیست که آنها چه زمانی اهلی شدند.

 

 

کاربردهای روغن زیتون

طریقه مصرف روغن زیتون آشپزی

این روغن یکی از ارکان غذایی مهم کشورهای حوزه مدیترانه است. آنها سه ماده غذایی مهم در رژیم غذاییشان دارند که شامل زیتون و گندم و انگور است.

روغن ارگانیک و بکر به عنوان سس سالاد و نیز با غذاهایی که به صورت سرد سرو می شوند خورده می شود. وقتی روغن بکر بیش از ۲۱۰ درجه سانتی گراد گرم شود، ذرات تصفیه نشده درون آن می سوزند و بد مزه می شود. بنابراین روغن های تصفیه شده که دمای سوختن بالاتری دارند برای سرخ کردن مناسب هستند که دما در آنها حدود ۲۳۰ درجه سانتی گراد است.

انتخاب روغن زیتونی که با روش پرس سرد گرفته شده انتخاب سختی است چون عطر و طعم آنها تفاوت زیادی باهم دارند و هر کدام برای یک کاربرد خاص مناسب هستند.

روغن تازه عطر و طعم زیادی دارد و هر قدر زمان بگذرد عطر و طعم آن کمتر می شود. روغنی که بیش از یک سال از عمر آن می گذرد نسبت به روغن های تازه، برای پخت و پز مناسب تر است. طعم و مزه روغن نیز تحت تاثیر شرایط مختلف زمان روغن گیری است مثلا زیتونی که رسیده است حس شیرین تری ایجاد می کند اما زیتونی که نارس است طعمی تلخ دارد.

کاربردهای مذهبی

کلیساهای مسیحیت از این روغن برای برکت بخشی و نیز در غسل تعمید استفاده می کنند. آنها روغن زیتون را همراه با یک ماده معطر برای تقدیس و تایید بکار می برند و در آداب تعمید و تقدیس قربانی و نیز در زمان تاجگذاری پادشاهان کاربرد داشت.

هنوز هم مسیحیان ارتدوکس شرقی از چراغ های روغن زیتون در کلیسا و گورستان استفاده می کنند. از آن همچنین برای مسح بیماران و شفادهی استفاده می شود. در یهودیت نیز از آن به عنوان سوخت چراغ های مقدس و برای مسح کشیشان، پادشاهان و پیامبران استفاده می شود.

مراقبت های پوستی

مطالعات نشان داده که این روغن در مقایسه با کرم های نرم کننده در زمان حاملگی، خطر درماتیت را برای نوزاد کاهش می دهد. درحالیکه مطالعات روی بزرگسالان نشان می دهد که درمان موضعی با روغن زیتون، نسبت به روغن آفتابگردان موجب آسیب به پوست می شود و نتیجه عکس دارد. به همین دلیل استفاده از آن را برای نوزادان نیز توصیه نمی کنند. البته مالیدن این روغن به پوست جلوی کشش پوست و خشکی را می گیرد.

سایر کاربردهای روغن زیتون

این روغن یک روان کننده طبیعی و ایمن است و می توان از آن برای روغن کاری وسیله های آشپزخانه مثل مخلوط کن و چرخ گوشت استفاده کرد. همچنین در لامپ های روغنی و صابون ها و شوینده ها کاربرد دارد. از آن به عنوان حلال و لیگاند نیز در آزمایشگاه استفاده می شود.

از فواید و عوارض روغن زیتون چه می دانید؟

روش تهیه روغن زیتون

این روغن از خرد کردن و سابیدن زیتون به شکل مکانیکی یا با روش های شیمیایی بدست می آید. معمولا زیتون سبز تلخی بیشتری دارد و زیتون نارس روغن سفت تری می دهد. برای داشتن یک روغن بکر باید از زیتون رسیده استفاده شود. در روش سنتی زیتون ها با استفاده از آسیاب های بزرگ و نیز با غلطک های استیل به صورت خمیر در می آیند.

اگر زیتون ها با سنگ آسیاب خرد شده باشند باید بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه آسیاب شوند و گرنه روغن کمتری تولید می کنند که باعث کاهش طعم آن می شود. بعد از آسیاب کردن، خمیر زیتون روی دیسک هایی قرار داده و تحت فشار قرار می گیرد تا مایع روغن از خمیر زیتون جدا شود.

این مایع مقدار زیادی آب دارد. در روش سنتی، روغن به خاطر چگالی متفاوتی که با آب دارد از آن جدا می شود. اما چون این فرآیند خیلی کند بوده استفاده از سانتریفیوژ را جایگزین آن کرده اند. سانتریفوژها یک خروجی برای آب و یک خروجی برای روغن دارند. روغن زیتون نباید آب داشته باشد چون موجب رشد میکروارگانیسم ها و تخریب روغن می شود. معمولا فرآیند جداسازی به شکل صد درصد انجام نمی شود و رسوب حاوی ذرات در ته بطری دیده می شود.

در کارخانه های مدرن، فرآیند خرد کردن و تهیه خمیر اولیه ۲۰ دقیقه زمان می برد و سپس این خمیر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یک ظرف مخصوص هم زده می شود تا قطرات ریز روغن به هم بپیوندند و قطرات بزرگ تر تشکیل دهند. این امر باعث تسهیل استخراج روغن می شود. سپس این خمیر در سانتریفیوژ تحت فشار قرار می گیرد تا روغن آن جدا شود.

روغنی که به این ترتیب به دست می آید روغن بکر است و معیارهای شیمیایی خاصی دارد. البته بدست آوردن یک روغن بکر به شرایط آب و هوایی که زیتون در آن می روید نیز بستگی دارد. به عنوان مثال خشکسالی باعث بدست آمدن روغن کم کیفیت تر می شود. شایان ذکر است که درختان زیتون هر دو سال یک بار برداشت بهتری دارند اما هنوز هم کیفیت به آب و هوا وابسته است.

گاهی روغن تولید شده فیلتر می شود تا ذرات جامدی که در آن هستند کاهش یابند. روغنی که تصفیه نشده باشد حالت کدر دارد و تصور می شود که آنها فرآوری کمتری داشته اند. تصفیه کردن باعث بیشتر شدن پایداری روغن می شود چو این ذرات به مرور تجمع یافته و باعث ایجاد رسوب در ظرف می شوند.

پسماندهای نیمه جامد زیتون نیز حاوی ۵ تا ۱۰% روغن هستند که با فشردن بیشتر استخراج نمی شوند اما با کمک حلال های شیمیایی قابل استخراج هستد. این کار باید در کارخانه های تخصصی شیمیایی انجام شود. به طور سنتی از تفاله زیتون به عنوان کمپوست استفاده می شود و از آن سوخت زیستی می گیرند.

انواع روغن زیتون

میوه زیتون ارقام زیادی دارد که هر کدام طعم و بافت و ماندگاری خاصی داشته و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند مثلا روی سالاد یا در پخت و پز یا مصارف صنعتی و خوراک دام یا مصارف مهندسی استفاده می شوند. میوه زیتون در طی بلوغ از سبز به بنفش و سپس به سیاه تغییر می کند و ویژگی طعم این روغن بستگی به این دارد که زیتون در کدام مرحله بوده است.

در کشورهایی که به استاندارد شورای بین المللی زیتون پیوسته اند و نیز استرالیا و ایالات متحده، روغن زیتون در چند نوع اصلی تعریف می شود:

روغن فوق بکر بالاترین درجه بکر بودن را دارد و با استخراج مکانیکی سرد بدون استفاده از مواد شیمیایی بدست می آید. این روغن کمتر از ۱۰% روغن زیتون های دنیا را تشکیل می دهد و میزان تولید آن در کشورهای مدیترانه ای بیشتر است. روغن بکر که درج کمتری از قبلی دارد و اسید چرب آزاد آن تا حدود ۲% می تواند باشد و دارای طعم مطلوبی است.

روغن تصفیه شده روغن بکری است که با استفاده از فیلترهای شیمیایی و فیزیکی تصفیه شده است. این روش ها ساختار گلیسیریدی روغن را تغییر نمی دهند. میزان اسید چرب آزاد آن بیش از ۰.۳ در هر ۱۰۰ گرم نیست.

روغن تفاله زیتون روغنی است که از تفاله زیتون به شکل شیمیایی گرفته شده و با مقداری روغن بکر مخلوط می شود. این روغن برای مصرف غذایی مناسب است اما معمولا در دسته روغن های زیتون جا داده نمی شود. ترکیب آن مثل ترکیب روغن زیتون معمولی است و مزایای سلامتی مشابه دارد. همچنین می توان از آن در آشپزی نیز استفاده کرد.

از فواید و عوارض روغن زیتون چه می دانید؟

مواد مغذی روغن زیتون

یک قاشق از این روغن (حدود ۱۳.۵ گرم) دارای مواد مغذی زیر است

  • انرژی غذایی: ۵۰۰ کیلوژول (۱۱۹ کیلوکالری)
  • چربی: ۱۳.۵ گرم (۲۱% از مقدار روزانه)
  • چربی اشباع: ۲ گرم
  • کربوهیدرات : ۰
  • فیبر: ۰
  • پروتئین : ۰
  • ویتامین ای : ۱.۹ میلیگرم
  • ویتامین کا : ۸.۱ میکروگرم

فواید روغن زیتون برای سلامتی

شواهد نشان می دهد مصرف روزانه این روغن به خاطر چربی درصد بالای اشباع نشده می تواند خطر بیماری کرونر قلبی را کاهش دهد. برای دستیابی به مزیت احتمالی، روغن زیتون را جایگزین سایر چربی های اشباع در برنامه غذایی روزمره خود کنید. سازمان ایمنی غذایی اروپا تایید کرده که این روغن به حفظ سطح طبیعی کلسترول خون کمک می کند. رابطه قطعی بین مصرف این روغن و تری گلیسیرید، غلظت نرمال کلسترول بد HDL و قند خون مشاهده شده است.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده نشان داد که افزایش مصرف این روغن موجب کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث قلبی و سکته مغزی می شود.

مضرات روغن زیتون

این روغن حاوی کالری بالایی است پس اگر نسبت به میزان کالری تغذیه خود حساس هستید در مصرف آن احتیاط کنید. مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد آکنه های پوستی می شود. این روغن اگر به شکل موضعی مصرف شود لایه ضخیمی روی پوست ایجاد می کند که باعث آسیب به پوست می شود. همچنین میزان قند و فشار خون را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

قیمت روغن زیتون

قیمت این روغن در بازار بسیار متنوع است. قیمت این محصول به عوامل زیادی از جمله کیفیت، حجم، نوع استفاده و بودار یا بی بو بودن آن بستگی دارد. روغن فوق بکر بدون بو و تصفیه شده، بالاترین قیمت را بین این تنوع محصولات دارد. شما می توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت این محصولات به سایت های اینترنتی فروش مواد غذایی مراجعه کنید.

خواص روغن زیتون مالشی

در ماساژ درمانی از روغن زیتون مالشی بسیار استفاده می شود. این روغن برای پوست خواص بسیار زیادی دارد. روغن مالشی پوست را نرم کرده و حرکات ماساژ را روان می کند. این روغن به دفع سموم از پوست، به بدن بسیار کمک می کند.

از خواص دیگر روغن مالشی می توان به خاصیت کاهش درد آن اشاره کرد. این روغن انعطاف پذیری مفاصل بدن را افزایش می دهد. یکی دیگر از خواص این روغن خاصیت آرامش بخشی آن برای بدن است. از خواص دیگر روغن زیتون مالشی می توان به بهبود گردش خون، شفافیت پوست و جوان سازی پوست اشاره کرد.

خاصیت روغن زیتون برای مو

این روغن سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است. این روغن می تواند خارش و خشکی پوست سر را برطرف کند. روغن زیتون همچنین از بروز عفونت ‌های باکتریایی در پوست سر جلوگیری می کند. روغن زیتون منبعی عالی از ویتامین E است که می تواند به تقویت مو و بازسازی فولیکول ها موی سر شما بسیار کمک کند.

این روغن همچنین حاوی اسید اولئیک، اسکوالن و اسید پالمیتیک است. این ترکیبات روغن های نرم کننده و مفیدی هستند که می توانند مو را نرم کرده و آن را ابریشمی شکل نشان دهند. روغن زیتون یک نوع چربی تک غیراشباع است و همان گونه که می دانیم این شکل از چربی می تواند توسط مو جذب شود. این روغن می تواند به حفظ رطوبت مو بسیار کمک کند.

 فواید روغن زیتون در ناف

ریختن چند قطره روغن در ناف به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و خون رسانی را در تمام رگ های بدن افزایش می دهد. استفاده از روغن زیتون در ناف، باعث بهبود بینایی می شود. همچنین ممکن است باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز شود. استفاده از روغن زیتون در ناف بهترین گزینه برای کاهش و درمان، آکنه و لکه های تیره است. بطور کلی استفاده از روغن در ناف علاوه بر فواید بسیار زیاد برای سلامتی، باعث زیبایی ظاهری و سلامت درونی شما نیز خواهد شد.

قرص روغن زیتون

قرص یا مکمل روغن زیتون، از روغن  فوق بکر ارگانیک به صورت ژل تولید می شود. این قرص حاوی اسیدهای چرب مهم و پلی فنول است که به سلامت قلب و گردش خون شما بسیار کمک می کند.

قرص روغن زیتون راهی مطمئن برای بهره مندی از مزایای پلی فنول های موجود در این روغن گیاهی و در عین حال کاهش مصرف کالری و چربی است. قرص روغن زیتون می تواند به شما در پیشگیری یا درمان برخی از مشکلات مانند کلسترول بالا، دیابت، آلزایمر، آرتروز، بیماری‌ های قلبی عروقی، فشار خون بالا و سرطان کمک کند.

طریقه مصرف روغن زیتون

این روغن یک ماده مغذی است که به طور گسترده به عنوان روغن در سالاد و در پخت و پز استفاده می شود. این روغن یک ماده اصلی در رژیم غذایی مدیترانه ای است. روغن زیتون یک آنتی باکتریال برای دندان است. شستشوی دندان ها با آن در مقایسه با شستشو با خمیر دندان معمولی، به صورت کامل از چسبندگی و رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

استفاده موضعی از آن به مدت ۳۰ روز باعث بهبود بسیاری از زخم های بدن می شود. در بیماران مسن دارای فشار خون بالا، مصرف روغن زیتون می تواند باعث کاهش فشار خون سیستولیک شود.

این روغن گیاهی به صورت موضعی به عنوان یک نرم کننده، برای بهبود مشکلات پوستی از جمله اگزما، پسوریازیس و ترک‌ های پوستی می ‌شود. نوع  بکر آن در کاهش علائم درماتیت بسیار موثر است.

همچنین یک ملین ملایم است و یبوست را از بین می برد. این روغن همچنین برای بهبود مشکلاتی مانند سنگ های صفراوی و دفع سنگ کلیه مفید است. مصرف این روغن برای پخت و پز از بروز بیماری های قلبی -عروقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های التهابی جلوگیری می کند.

روغن زیتون برای پوست خشک

استفاده از این روغن گیاهی برای پوست خشک بسیار مفید است. این روغن گردش خون را افزایش داده و پوست را تحریک می کند. استفاده از روغن زیتون به عنوان روغن ماساژ موجب می شود پوست شما آنچه را که نیاز دارد جذب کند و پس از شستشو یک لایه محافظ و مرطوب کننده بر روی پوست باقی می گذارد.

این روغن دارای خاصیت آبرسانی برای پوست است. بنابراین استفاده از این روغن برای پوست خشک، مانند یک مرطوب کننده عمل می کند و باعث آبرسانی پوست خشک می شود. باید توجه داشته باشید در صورت استفاده به مقدار زیاد، می تواند منافذ پوست را مسدود کند. بنابراین بهتر است برای بهره مندی از خواص درمانی این روغن برای پوست های خشک، از آن دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

عکس روغن زیتون

عکس روغن زیتون
عکس روغن زیتون

فواید روغن زیتون

فواید این روغن گیاهی آنقدر زیاد است که جای تعجبی ندارد که آن را طلای مایع بنامیم. این روغن فوق العاده برای پوست مفید است و ممکن است به کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به آرتریت، سرطان و مدیریت سطح کلسترول کمک کند. همچنین به تنظیم سطح قند خون بسیار کمک می کند.

مردم مدیترانه بیشترین مصرف این روغن را دارند، زیرا در این مناطق بسیار کشت می شود. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی در مناطق مدیترانه به طور قابل توجهی در مقایسه با سایر نقاط جهان پایین است که نشان دهنده تأثیر مثبت روغن زیتون بر سلامتی است.

این روغن گیاهی حاوی مقدار مناسبی ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان که از پوست در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. بافت سبک روغن زیتون آن را به یک مرطوب کننده کامل و بدون چسبندگی تبدیل می کند که برای مدت طولانی بر روی پوست باقی می ماند و برای انواع پوست ها نیز مناسب است.

روغن زیتون همچنین به دلیل داشتن ویتامین E برای درمان مشکلات پوستی مانند درمان التهاب، آکنه و محافظت از پوست در برابر بیماری های جدی مانند پسوریازیس و سرطان پوست بسیار مفید است.

روغن زیتون با مهار فعالیت آنزیم ‌های خاصی در بدن که باعث التهاب می ‌شوند علائم آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد. برخی شواهد نشان می دهد که روغن زیتون می تواند درد، التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش داده و درمان کند.

پلی فنول های موجود در روغن زیتون باعث تحریک اتوفاژی، سیستم پاکسازی سلول های مرده و ایجاد سلول های جدید در بدن می شود که نشان می دهد فنل های گیاهی سلاحی قوی در برابر تخریب عصبی هستند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. پلی فنول های موجود در این روغن خطر بروز بیماری های قلبی را بسیار کاهش می دهد، سطح LDL و همچنین سطح کلسترول کل را کاهش می دهد و به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان ها کمک می کند.

مطالعات نشان داده است که روغن زیتون می تواند باکتری های مرتبط با زخم و سرطان معده را از بین ببرد. سویه های باکتری هلیکوباکتر پیلوری تا حدودی مقاومت آنتی بیوتیکی از خود نشان داده اند. در آزمایش ها مشخص شده این روغن همه گونه های باکتری، از جمله آنهایی که مقاومت آنتی بیوتیکی دارند را از بین ببرد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف این روغن به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد، به ویژه در مقایسه با گروهی که چربی های ترانس مصرف می کنند.

فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت

برخی از آنتی اکسیدان های قوی مانند اسکوالن و اسید اولئیک در روغن زیتون وجود دارد که از پوست در برابر پیری زودرس به خوبی محافظت می کند. پیری پوست توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شود و روغن زیتون به مبارزه با اثرات مضر آن به بدن بسیار کمک می کند.

وقتی نوبت به پاک کردن آرایش‌ های سرسخت مبتنی بر موم، خط چشم‌ ها و ریمل ‌های ضد آب می ‌رسد، اکثر پاک‌ کننده ‌های آرایش یا شکست می‌ خورند یا به قسمت ‌های ظریف صورت شما مانند چشم ‌ها و ناحیه اطراف آن آسیب می ‌زنند. روغن زیتون برای پاک کردن آرایش های سخت بدون ایجاد هیچ گونه تحریکی بسیار مفید است. این روغن به طور فزاینده ای به عنوان پاک کننده آرایش توسط افراد استفاده می شود و واقعا موثر است.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب است و از این رو می توان از آن به عنوان مرطوب کننده صورت استفاده کرد. این روغن پوست را آبرسانی می کند، آن را درخشان می کند و حتی در آب و هوای سخت پوست را انعطاف پذیر نگه می دارد.

این روغن می تواند از بروز مشکلات پوستی مانند جوش های سر سیاه و سرسفید از شما محافظت کند. زیرا به عمق پوست می رود، تمام ناخالصی هایی را که ممکن است در طول زمان در زیر پوست انباشته شده باشند، جذب می کند و در نتیجه از بروز جوش های سرسیاه و سرسفید جلوگیری کرده و یا تعداد آنها را کاهش می دهد.

لکه های سرسخت روی پوست صورت، آکنه ها و جای جوش نیز می توانند با ماساژ منظم روغن زیتون روی پوست درمان شوند. روغن زیتون همچنین ضد التهاب است و می تواند التهابات بدن اعم از خارجی و داخلی را کاهش دهد.

اگر پوست شما مستعد آکنه یا احتقان است، باید از روغن زیتون برای نواحی مشکل دار پوست خود استفاده نکنید. آکنه توسط باکتری ها و مخمرها ایجاد می شود و هر دوی آنها غذای خود را از اسیدهای چرب موجود در روغن های گیاهی، کره و اسانس ها می گیرند. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب است و به خوبی می تواند عامل ایجاد آکنه باشد. روغن زیتون همچنین حاوی اسید اولئیک است و می تواند درماتیت پوستی را تشدید کند. بنابراین نباید برای نوزادان و کودکان استفاده شود.

روغن زیتون چیست
روغن زیتون چیست

روغن زیتون چیست

روغن زیتون حدود ۵۰۰۰ سال پیش توسط مصری ها کشف شد. کلئوپاترا حاکم مشهور مصر نیز از طرفداران آن بود و آن را روی صورت خود استفاده می کرد.

طبق تحقیقات، روغن زیتون فواید پنهان زیادی دارد. از جلوگیری از پیری زودرس گرفته تا محافظت در برابر آسیب های نور خورشید و مبارزه با آسیب رادیکال های تا آبرسانی به پوست، به شما کمک می کند. اما به نظر می رسد بسیاری از مردم از فواید آن بی اطلاع هستند و تمایلی به استفاده از آن برای پوست ندارند.

روغن زیتون از استخراج روغن از میوه های درخت زیتون، به دست می آید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هایی است که واقعا برای پوست مفید هستند. این روغن حاوی مواد مرطوب کننده بوده و خاصیت نرم کنندگی دارد و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

ترکیبات روغن زیتون

روغن زیتون حاوی حدود ۹۸-۹۹٪ تری گلیسیرید است. ترکیبات اسید چرب (حدود ۲۰ نوع مختلف) با مولکول های گلیسرول، مسئول طعم چرب این روغن در دهان ما هستند. روغن زیتون احتمالا تنها ماده چربی است که یکی از ویژگی های ساختاری اصلی آن داشتن اسید چرب تک غیراشباع به نام اسید اولئیک است. اسید اولئیک دارای خواص زیر است.

  • از مخاط معده محافظت می کند، ترشح اسید هیدروکلریک و خطر زخم معده را کاهش می دهد
  • کاهش فعالیت ترشحی لوزالمعده و صفرا، بهبود ترشح صفرا از کیسه صفرا، جلوگیری از تشکیل سنگ در صفرا، تسهیل جذب ویتامین های محلول در چربی و کلسیم
  • نقش ملین در هنگام روزه داری و کمک به درمان یبوست مزمن
  • کاهش ایجاد کلسترول بد (LDL) و کاهش خطر حملات قلبی- عروقی

عوامل تعیین کننده غلظت اسید اولئیک در روغن زیتون به عوامل زیادی از جمله نوع میوه زیتون و تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

۱-۲ درصد باقیمانده از ترکیبات روغن زیتون، مربوط به بقیه مواد فعال زیستی است که از بیش از ۲۰۰ ترکیب مختلف تشکیل شده است. این اجزا با وجود درصد کمی که دارند، نقش بیولوژیکی مهمی در سلامت انسان بازی می کنند. علاوه بر این، آنها مسئول طعم اصلی و خواص بویایی (ویژگی های ارگانولپتیک) هستند که در آن یافت می شود. اصلی ترین آنها عبارتند از:

استرول ها، عمدتا β-سیتوسترول

چندین مطالعه نشان داده اند که این استرول خاص غلظت کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش می دهد. استرول های دیگر استیگماسترول و کامپسترول هستند.

توکوفرول ها، عمدتا α-توکوفرول (ویتامین E)

توکوفرول ها ویتامین های محلول در چربی هستند و به پایداری روغن زیتون و محافظت از بدن انسان در برابر آسیب های رادیکال آزاد بسیار کمک می کنند. جدا از اثر ویتامینی، آنها مهم ترین آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول ها و بافت های ما در برابر پیری اجتناب ناپذیر و همچنین در برابر بیماری های مختلف و سرطان محافظت می کنند.

هیدروکربن ها که جزء اصلی آن اسکوالن است

هیدروکربن ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و هم به مقاومت روغن و هم به دفاع از بدن انسان کمک می کنند. تحقیقات نشان داده است که اسکوالن کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و از بدن انسان در مقابله با سرطان محافظت می کند.

پلی فنل ها یا فنل ها، عمدتا تیروزول، هیدروکسی تیروزول و اولئوروپاین

ترکیبات فنلی مختلف موجود در روغن زیتون در سایر روغن ها وجود ندارد. به همین دلیل این روغن به محصولی منحصربفرد تبدیل شده است و از سایر روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان متمایز است. فنل ها طعم روغن زیتون را تعیین می ‌کنند و بسته به غلظت آن‌ ها عامل شدت طعم تلخ و تند این روغن هستند.

عوارض روغن زیتون برای پوست

مصرف بیش از حد روغن زیتون برای پوست های چرب و حساس، ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد. در پوست های مستعد آکنه، مصرف آن ممکن است باعث تشدید این بیماری شود. همچنین در پوست های چرب مصرف روغن زیتون ممکن است باعث بروز مشکلات پوستی شود.

روغن زیتون مالشی چیست
روغن زیتون مالشی چیست

روغن زیتون مالشی چیست

روغن زیتون یک روغن گیاهی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد. این روغن به دو گرید خوراکی و مالشی تولید می شود. روغن زیتون مالشی کمتر فرآوری شده و کیفیت مناسبی برای استفاده به صورت خوراکی ندارد و برای استفاده موضعی تولید و به فروش می رسد.

خواص روغن زیتون مالشی برای کف پا

در طب سنتی استفاده از روغن زیتون مالشی برای ماساژ کف پا بسیار توصیه می شود. این ترکیب به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی باعث کاهش درد و رفع خستگی عضلات پا می شود. همچنین به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد، ترک های کف پا را از بین برده و پاشنه پا را نرم و لطیف می کند. همچنین باعث ایجاد خوابی آرام برای شما در طول شب می شود.

روغن زیتون مالشی برای مو

روغن زیتون مالشی برای سلامتی مو بسیار مفید است. این روغن به دلیل داشتن ترکیبات مفید همچون اسید اولیک برای تقویت سلامت مو بسیار مفید است. روغن زیتون مالشی سرشار از ویتامین E است، این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. مصرف آن برای مو باعث درخشندگی، نرمی، از بین رفتن شوره سر و حجم دهندگی موها می شود.

روغن زیتون مالشی برای چی خوبه

روغن زیتون مالشی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و برای استفاده موضعی بسیار توصیه می شود. از روغن زیتون مالشی می توانید برای کاهش التهابات، درمان دردهای مفاصل، تقویت پوست، تقویت مو و درمان ترک های کف پا استفاده کنید.

روغن زیتون مالشی

روغن زیتون به دو صورت خوراکی و مالشی در بازار یافت می شود. روغن زیتون مالشی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و به صورت موضعی استفاده می شود.

قیمت روغن زیتون مالشی

روغن زیتون مالشی در بازار با قیمت های متفاوتی وجود دارد. قیمت روغن زیتون مالشی به عوامل مختلفی از جمله شرکت تولید کننده و حجم آن بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت روغن زیتون مالشی می توانید به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید.

فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی
فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی

فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی

روغن زیتون خوراکی فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما از این روغن گیاهی می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب، تقویت و بهبود سیستم گوارشی و درمان بسیاری دیگر از مشکلات خود استفاده کنید. روغن زیتون خوراکی سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است.

اما باید توجه داشته باشید اگر روغن زیتون خوراکی را بیش از حد مصرف کنید، ممکن است دچار مشکلات گوارشی مانند اسهال شوید. همچنین مصرف آن در برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک را ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی به مقدار مناسب از آن استفاده کنید.

فواید و مضرات روغن زیتون برای مو

روغن زیتون به دلیل داشتن ترکیبات بسیار مفید، برای سلامتی و تقویت مو بسیار مناسب است. این روغن گیاهی باعث شادابی و درخشندگی مو می شود. همچنین از آن در طب سنتی برای بهبود شوره سر و تقویت موهای ضعیف استفاده می شود. شما می توانید از روغن زیتون برای درمان خشکی مو نیز استفاده کنید.

مصرف بیش از حد ولی برای موها می تواند عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد. برخی از افراد به روغن زیتون واکنش های آلرژیک نشان می دهند. بنابراین ممکن است در اثر مصرف این روغن پوست سر آنها دچار خارش و جوش شود. مصرف این روغن برای موهای چرب نیز توصیه نمی شود. زیرا مصرف این روغن چربی پوست سر را افزایش داده و در نتیجه باعث بروز بیماری راش پوستی در فرد می شود.

فواید روغن زیتون خوراکی

روغن زیتون خوراکی فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد. این روغن گیاهی سرشار از ترکیبات مفید است. بنابراین از بدن در برابر عوامل مخرب مانند رادیکال های آزاد محافظت می کند. شما می توانید از آن برای درمان بسیاری از مشکلات خود از جمله درمان مشکلات پوستی، مشکلات گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

مضرات روغن زیتون برای موی سر

مصرف بیش از حد روغن زیتون برای موی سر می تواند مضراتی در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد این روغن گیاهی باعث بروز حساسیت، ایجاد خارش و التهاب در پوست سر شود. همچنین مصرف بیش از حد روغن زیتون باعث چرب شدن بیش از حد پوست سر و بروز راش پوستی در فرد می شود.

عوارض روغن زیتون تاریخ گذشته برای پوست

استفاده از روغن زیتون تاریخ گذشته برای پوست عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. اما ممکن است تاثیرات کمتری برای بهبود مشکلات پوستی داشته باشد. توصیه می شود از روغن زیتون تاریخ گذشته برای آشپزی استفاده نکنید.

مضرات روغن زیتون برای یبوست

مصرف روغن زیتون در حد مناسب باعث بهبود یبوست در فرد می شود. اما مصرف بیش از حد این روغن گیاهی ممکن است عملکرد روده ها را دچار مشکل کرده و مشکلات گوارشی را در فرد ایجاد کند. توصیه می شود روغن زیتون را در حد متناسب مصرف کنید.

عوارض روغن زیتون خوراکی

عوارض مصرف بیش از حد روغن زیتون خوراکی شامل بروز مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی، چاقی، افزایش التهابات، افزایش سنگ صفرا و بروز واکنش های آلرژیک است. توصیه می شود کسانی که مشکلات صفراوی دارند از این روغن استفاده نکنند.

خواص روغن زیتون برای مو

خواص روغن زیتون برای بهبود سلامت مو بسیار زیاد است. این روغن گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و مفید، شادابی و درخشندگی را به موهای شما باز می گردانند. علاوه بر تقویت سلامت مو از بروز شوره و ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

خواص روغن زیتون برای مو و ابرو

روغن زیتون خواص بسیار زیادی برای تقویت و بهبود سلامت مو و ابرو دارد. در طب سنتی این روغن گیاهی برای شادابی و طراوت موها بسیار توصیه شده است. مصرف آن همچنین باعث رشد و درخشندگی بیشتر مو و ابرو می شود.

ماسک روغن زیتون برای مو

شما می توانید روغن زیتون را به صورت ماسک برای موهای خود استفاده کنید زیرا سرشار از ترکیبات مفید و آنی اکسیدان های قوی است. این روغن گیاهی موهای شما را نرم و ابریشمی خواهد کرد. شما می توانید آن را با مواد مفید دیگر مانند عسل مخلوط کرده و به صورت ماسک برای تقویت سلامت موی خود استفاده کنید.

چه موقع از روغن زیتون برای مو استفاده کنیم

بهترین زمان استفاده از روغن زیتون برای موها، حدود نیم ساعت قبل از شستشوی مو است. شما می توانید قبل از استحمام موهای خود را به آن آغشته کنید و از فواید بسیار زیاد این روغن گیاهی استفاده کنید.

ضرر های روغن زیتون برای مو

مصرف بیش از حد روغن زیتون برای مو ممکن است مضراتی نیز در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد این روغن گیاهی می تواند باعث چرب شدن بیش از حد سبوم مو شده و پوست سر را تحریک کند. همچنین ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک و خارش در پوست سر شود.

روغن زیتون برای ریزش مو

امروزه به دلیل زندگی شهر نشینی و مشکلات متعدد، ریزش مو به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. کسانی که دچار ریزش مو می شوند، هزینه بسیار زیادی برای کاشت مجدد مو انجام می دهند. در طب سنتی برای جلوگیری از ریزش مو، استفاده از روغن زیتون بسیار توصیه می شود. این روغن به دلیل داشتن ترکیبات بسیار مفید و مغذی باعث تقویت سلامت مو می شود، در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می کند.

روغن زیتون برای مو چند بار در هفته

شما می توانید از روغن زیتون برای رشد و تقویت مو سه بار در هر هفته استفاده کنید. توصیه می شود نیم ساعت قبل از شستشو مو از آن روی موهای خود استفاده کنید.

کدام روغن زیتون برای مو بهتر است

این روغن گیاهی را می توانید در بازار با مارک های بسیار متنوعی خریداری کنید. همانطور که گفتیم روغن زیتون در دو گرید خوراکی و مالشی تولید می شود. شما می توانید هم از روغن خوراکی و هم از روغن مالشی برای تقویت موهای خود استفاده کنید. اما روغن زیتون مالشی به دلیل قیمت کمتر، گزینه مناسب تری برای تقویت موها است.

طریقه مصرف روغن زیتون
طریقه مصرف روغن زیتون

طریقه مصرف روغن زیتون

روغن زیتون را می توانید به صورت های مختلف استفاده کنید. نوع خوراکی را می توانید برای سرخ کردن، برای پخت برنج، بر روی سالاد و بطور کلی برای آشپزی استفاده کنید. امروزه استفاده از روغن زیتون در سراسر جهان به دلیل خواص بسیار زیاد آن، بسیار محبوب شده است.

طریقه مصرف روغن زیتون در برنج

شما می توانید از این روغن برای پخت برنج و یا سرو آن استفاده کنید. در هنگام پخت شما می توانید از این روغن گیاهی برای چرب کردن برنج استفاده کنید. همچنین می توانید بعد از پخت برنج برای چرب و خوشمزه شدن برنج مقداری روغن زیتون بر روی برنج بریزید. مقدار کم این روغن تاثیری بر طعم و بوی برنج نخواهد داشت.

طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست

یبوست یک مشکل گوارشی است که براثر عوامل بسیار زیادی از جمله کم تحرکی و تغذیه نامناسب ایجاد می شود. در طب سنتی برای درمان یبوست، مصرف این روغن بسیار توصیه شده است. بهترین زمان مصرف برای بهبود یبوست به صورت ناشتا است. همچنین برای درمان این مشکل گوارشی شما می توانید یک قاشق روغن زیتون را به همراه غذا مصرف کنید.

طریقه مصرف روغن زیتون وحشی

روغن زیتون وحشی بیشتر برای تقویت و سلامت مو و پوست استفاده می شود. طریقه مصرف این روغن هفته ای دو بار برای تقویت سلامت مو است.

طریقه مصرف روغن زیتون برای مو

برای تقویت مو توصیه می شود موهای خود را به مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به روغن زیتون آغشته کرده و سپس به خوبی شستشو دهید. این روغن گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات بسیار زیاد، باعث شادابی و طراوت موهای شما خواهد شد.

طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری

مصرف این روغن به دلیل داشتن چربی زیاد باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری می شود. برخی افراد برای لاغری به مدت ۳ هفته، یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به صورت مخلوط با عسل و آبلیمو به صورت ناشتا استفاده می کنند.

بهترین زمان خوردن روغن زیتون برای یبوست

بهترین زمان مصرف روغن زیتون برای درمان بیماری یبوست یک قاشق غذاخوری به صورت ناشتا است.

طریقه مصرف روغن زیتون برای پوست

طریقه مصرف این روغن گیاهی برای پوست بسیار راحت است. برای این کار شما می توانید مقداری از آن را روزانه بر روی پوست خود بمالید و از فواید بسیار زیاد این روغن گیاهی استفاده کنید.

طریقه مصرف روغن زیتون برای زخم معده

این روغن دارای ترکیبات بسیار مفیدی برای سلامتی است. در طب سنتی مصرف این روغن گیاهی برای درمان زخم معده نیز توصیه می شود. برای بهبود زخم معده توصیه می شود یک قاشق غذاخوری از این روغن را صبح ها قبل از صبحانه میل کنید.

 

نوشته های مشابه

‫۴۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    خیلی ممنون از مقاله خوبی که درباره خواص روغن زیتون نوشتید. بنده دوتا سوال دارم از خدمتتون.
    اول اینکه آیا روغن زیتون باعث تیرگی پوست میشه؟
    و سوال دوم هم اینکه آیا مصرف موضعی روغن زیتون تاثیری در رشد موهای صورت داره یا خیر؟
    با تشکر

  2. سلام برشما من یه مدت طولانی هست که پوستم خشک و پوسته پوسته و کدر شده. متاسفانه برای کرونا هنوز نتونستم به دکتر مراجعه کنم. از راه های درمان خانگی زیادی برای درمان استفاده کردم ولی از هیچکدومشون نتیجه نگرفتم. به نظرتون روغن زیتون چقدر می تونه کمک کنه؟؟ البته وقت دکتر پوست گرفتم و به زودی به دکتر مراجعه می کنم ولی خواستم درمورد خواص مصرف روغن زیتون هم بیشتر بدونم

  3. سلام به مدیریت خوب سایت جهان شیمی
    تشکر از مطالب خوبی که منتشر می کنید
    میخواستم بدونم که بین روغن زیتون بدن با روغن زیتون مو تفاوتی وجود داره؟
    و اگر پاسخ این سوال مثب هست، اگر از روغن زیتون بدن برای مو هم استفاده کنیم چه تاثیری خواهد داشت؟
    با سپاس از شما

  4. بازتاب: فواید روغن های گیاهی کندش، زیتون و بادام تلخ
  5. هرچی از خواص روغن زیتون بگم کم گفتم
    من خیلی ساله که جای کرم های مختلف از روغن زیتون استفاده میکنم. واقعا در پیشگیری از بروز چین و چروک خیلی موثره. از فواید روغن زیتون هم اینه که رنگ پوست رو باز میکنه و پوست شفاف و باطراوت میشه

    1. سلام
      استفاده از کرم روغن زیتون فواید و خواص زیادی دارد البته اگر واقعا” در محصول از آن استفاده شده باشد .
      در کل روغن زیتون به شکل خوراکی و بهداشتی مزایا و فایده های فوق العاده دارد.

  6. درود بر شما دوستان عزیز
    من هم می خواستم تجربه شخصیم رو بگم و اینکه روغن زیتون واقعا معجزه می‌کنه
    من مدت زمان زیادی در اروپا زندگی کردم و اونجا معمولا از روغن زیتون های اسپانیا و یونان برای پوست صورتم استفاده می کردم
    پوست رو شفاف و شاداب می‌کنه
    در ایران هم از روغن زیتون های طبیعی رودبار استفاده می کنم که وقاعا کیفیت خوبی دارن
    و از اینکه با خریدشون به کشورم کمک می کنم حس خوبی دارم
    البته روغنی که من مصرف میکنم از زیتونی هست که از سر زمین تازه چیده شده و طبق همین نوشته هم بهتر از صنعتی هست

  7. با سلام و تبریک سال نو
    دوستان روغن انقد خاصیت داره که اصن نمیشه شمرد
    از من می شنوید به هر غذایی چند قاشق روغن زیتون اضافه کنین
    جلوگیری از سرطان و بیماری‌های مختلف از کمترین خواص روغن زیتون هست

    روغن زیتون و جلوگیری از سکته قلبی هم اثبات شده است
    مصرف یک قاشق روغن زیتون در روز کلسترول خون و به خصوص نوع بد اون یعنی «LDL» را کاهش می‌‌دهه.

    خلاصه اینکه مصرف روزانه روغن زیتون
    هرگز نشه فراموش

  8. سلام و درود

    جالبه بدونید هر روز یه خاصیت جدید برای روغن زیتون کشف می شه گ

    روغن زیتون و تقویت حافظه
    مطالعات جدید نشان می‌ده رژیم غذایی غنی از روغن زیتون فرابکر دربرابر زوال عقل اثر محافظتی داره
    دانشمندان اسپانیایی می گن که مصرف مداوم روغن زیتون به تقویت تفکر و حافظه کمک بیشتری می کنه

    شما می توانید شروع زوال ذهنی وابسته به سن را به تاخیر بیاندازید و برای این کار باید از رژیم های غنی از غذاهایی با قدرت آنتی اکسیدانی بالا مانند روغن زیتون خالص و مغزیجات استفاده کنید.

  9. خواص روغن زیتون برای پوست

    تاثیر روغن زیتون بر پوست صورت برای شادابی از مواردیه که بین خاصیت‌های روغن زیتون، خیلی پرطرفداره.
    مخصوصا خانم‌ها که به زیبایی چهره اهمیت بیشتری میدن، از روغن زیتون بیشتر استفاده می‌کنن.

    از روغن زیتون برای ساخت ماسک‌های مختلف استفاده میشه که هر کدوم خواص و منافع مختلفی برای پوست دارن.

    خواص روغن زیتون برای پوست:
    رفع چین و چروک

    مرطوب کننده

    مناسب برای داشتن پوستی صاف

    پاک کننده آرایش چشم

    ضد باکتری

    ضد آفتاب طبیعی

    ضد التهاب

  10. روغن زیتون و تسکین درد

    روغن زیتون فرابکر منبعی غنی از آنتی اکسیدان هست.

    روغن زیتون می‌تواند تاثیر دردهای مفصلی مانند آرتروز را کمتر کند. هرچه زمان بیشتری طول بکشد تا سلول‌های بدن پیر شوند، درد ناشی از آتروز دیرتر به سراغ شما خواهد آمد.

    یکی از دلایل استفاده از روغن زیتون برای کاهش درد بیشتر جلوگیری از ایجاد آن است. خصوصاً از سنین ۵۰ به بعد بهتر است به طور مرتب زانوهای خود را با روغن زیتون ماساژ دهید تا دردهای آرتروزی را دیرتر احساس کنید. اما به غیر از این، روغن زیتون ویژگی مهم دیگری دارد که باعث می‌شود التهابات بدن کمتر شود.

  11. روغن زیتون پوست را پاکسازی می‌کند.

    اگه پوست‌های معمولی تا خشک دارین می‌تونین از روغن زیتون استفاده کنین

    این ماده فوق العاده می‌تواند صورت شما رو تغذیه کنه! روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای تغذیه و لطافت پوست هست و همچنین آنتی اکسیدان‌ها و چربی های مفید آن می‌تونن به کاهش رادیکال‌های آزاد برای تسکین پوست تحریک شده و آفتاب سوخته کمک کنن
    اگه می‌خواید از روغن زیتون برای پاکسازی پوست خودتون استفاده کنین، یک زرده تخم مرغ ، ۱ قاشق غذاخوری عسل ، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و چند قطره آب لیمو رو با هم مخلوط کنین. مخلوط رو به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی صورت تمیز خود بمالید و سپس آن را بشورین

  12. سلام

    روغن زیتون و بهبود آفتاب سوختگی
    اگه زمانی پوستتون دچار آفتاب سوختگی شد؛ یکی از بهترین روغن ها برای درمان آفتاب سوختگی روغن زیتون هست. این روغن حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات خاصیه که باعث کمک به بهبود آسیب پوستی می شه

    یک پد پنبه‌ای رو به روغن زیتون آغشته کنین و روی پوست آسیب دیده بمالید. این داروی خانگی به راحتی شما رو از شر آفتاب سوختگی خلاص می‌کنه و پوست رو مرطوب می‌کنه

  13. روغن زیتون و رطوبت رسانی عمقی پوست
    روغن تراپی با روغن زیتون، به پاکسازی پوست کمک می کنه
    این روغن تمامی چربی های اضافی و سلول های مرده ای که روی پوست قرار دارند رو از منافذ پوست خارج می کنه و باعث میشه چین و چروکا از بین برن
    روغن زیتون می تونه گزینه مناسبی برای پاک کردن آرایش باشه
    با این روغن رطوبت رسانی پوست را به طور عمقی انجام می شه با روغن زیتون، روغن تراپی پوست خود را شروع کرده و به جوانسازی پوست خود تون کمک کنین

  14. سلام

    روغن زیتون و مراقبت از پوست دور چشم

    استفاده از روغن زیتون برای چروک دور چشم
    برای این کار می‌تونی چند قطره اسانس روغن به روغن زیتون اضافه کنی. اسانس‌هایی مانند سدر و نعناع برای از بین بردن چروک بسیار مفیدن

    ترکیب روغن زیتون و اسانس روغن مورد علاقه خودتو درست کن و اون را با نوک انگشتان روی پوست بمال. مراقب باش پوست صورتت رو خراش ندی.

  15. روغن زیتون و جلوگیری از چین و چروک

    آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون علاوه براینکه به خنثی شدن رادیکال های آزاد کمک می کنه، موجب محکم شدن پوست می شه، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و موجب جوانی آن نیز می شه

    سعی کنین روغن زیتون رو روی پوست و وعده های غذایی خود استفاده کنید تا سلامت پوست رو افزایش بدید. چون خواص آنتی اکسیدانی و چربی تک اشباع نشده روغن زیتون می تونه از پیری پوست جلوگیری کنه

    برای داشتن پوستی درخشان ، صاف و بدون چین و چروک سعی کنین روغن زیتون فرابکر رو در برنامه روزانه مراقبت از پوست و رژیم غذایی خود قرار بدید!

  16. از روغن زیتون برای از بین بردن تَرَک های پوستی (استرچ مارک) استفاده کنین
    و مشکل رو به راحتی برطرف کنین

    روغن زیتون رو کمی گرم کنین (تا اندازه ای که پوست را نسوزونه و آسیب نزنه). بعد از اون ، روغن زیتون را بر ناحیه آسیب دبده به مدت پانزده الی بیست دقیقه به خوبی ماساژ بدید.

    هر روز دو بار این روند را تکرار کنین

  17. شاید باورتون نشه از روغن زیتون میشه برای پاک کردن آرایش صورت استفاده کرد

    کرم‌ها و مواد آرایشی که برای پوست و لب استفاده می‌کنین، بعد از چند ساعت خشک میشن. به طوری که پاک کردن پوست براتون سخته در این شرایط اگر چند قطره روغن زیتون رو روی پوست بزنین و ماساژ بدید، کمک زیادی به پاک کردن سریع مواد میشهپ
    هر چند طبق گفته متخصصان نباید به این کار اکتفا کنین. بلکه حتما با تونر و پنبه و یا یک ماده شوینده هم صورت را بشورید تا مواد آرایش به طور کامل از روی پوست پاک بشه

  18. از روغن زیتون به عنوان ضد آفتاب طبیعی کنین

    روغن زیتون می تونه آسیب های اشعه ماوراء بنفش خورشید رو روی پوست کاهش بده و با استرس اکسیداتیو و جهش سلولی احتمالی مبارزه کند. این روغن می تونه به محافظت در برابر و رفع تأثیر آفتاب سوختگی کمک کنه

    روغن زیتون علاوه بر اینکه بهترین روغن به عنوان ضد آفتاب هست برای رفع خارش و ترک های ناشی از بارداری نیز بسیار سودمنده

  19. استفاده از روغن زیتون برای درمان آکنه

    ماساژ صورت با روغن زیتون باعث گردش خون می‌شه، باعث از بین رفتن گرد و غبار و سلول‌های مرده پوست می‌شه.
    روغن زیتون به طور طبیعی آنتی‌بیوتیک هست و میکروب‌های عامل آکنه را از بین می‌بره.
    و چربی پوست رو متعادل می‌کنه و به جلوگیری از آکنه و بهبود زخم‌های آن کمک می‌کنه.

    برای استفاده از روغن زیتون روش‌های زیر رو دنبال کنین:

    – مقداری روغن زیتون بردارین و اون رو با یک حرکت دایره‌ای روی پوست خود ماساژ بدید. این کار رو قبل از خواب و با پوست تمیز انجام بدید.
    – صبح صورت خود رو با آب بشورید.
    – برای تاثیر بیشتر یک پارچه نرم بردارین و در آب گرم بشورید. بعدش آب اضافی رو بگیرین و بعد از ماساژ با روغن اون رو روی صورت خود قرار بدید. اجازه بدید تا پارچه خنک بشه، بعدش اون رو بردارین.

    – برای کسب نتایج بهتر، این کارو هر شب تکرار کنین.

  20. از روغن زیتون برای لایه برداری پوست تون استفاده کنین

    روش تهیه ماسک روغن زیتون و شکر برای پوست صورت
    ماسک روغن زیتون و شکر برای پوست صورت می‌تونه ماسک ساده و مناسبی برای لایه برداری باشه و بخش قابل توجهی از برنامه مراقبت از پوستتون رو تامین کنه.
    برای تهیه ماسک روغن زیتون و شکر برای پوست صورت می‌تونید هم از شکر قهوه‌ای یا از شکر سفید استفاده کنید.
    ۳ قاشق شکر را درون یک کاسه بریزید و ۲ قاشق روغن زیتون نیز به اون اضافه کنید. با ترکیب همین دو ماده ساده مواد ماسک لایه بردار شما آماده ست. خوب هم بزنید تا مخلوط شما کاملا یکدست بشه.
    حالا به کمک یک براش آرایشی مواد ماسک رو روی پوست تون بزنید و به آرامی شروع به ماساژ دادن پوست تون به حالت دورانی کنین. این کارو برای ۳ الی ۵ دقیقه انجام بدید و بعد اجازه دهید ۱۵ دقیقه بدون حرکت روی پوست تون بمونه. بعد از گذشت این زمان با آب ولرم یا آب سرد پوست تون رو کاملا بشورید و خشک کنید. حالا دیگه کار شما با این ماسک ساده تمومه.
    می‌تونید هفته‌ای یک بار از ترکیب روغن زیتون و شکر برای پوست صورت خودتون استفاده کنین و بعد از مدتی نتیجه شگفت‌انگیز اون رو روی سلامت و زیبایی پوستتان ببینین

  21. خواص روغن زیتون برای مو
    فواید روغن‌ زیتون برای مو بی‌شماره و از دیرباز به ‌عنوان‌ یکی از روغن‌های موثر در افزایش دوام و زیبایی موها از آن یاد می‌شده.
    روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدانه دلیل وجود این ترکیب شیمیایی منحصر به فرده که بسیاری از فرهنگ‌ها برای مدت طولانی از این روغن به منظور بهبود بافت و ظاهر موی خود استفاده می‌کردن

    ماساژ پوست سر با روغن زیتون گردش خون رو در پوست سر تقویت می‌کنه و تغذیه فولیکول‌های مو رو بهبود می‌بخشه. مواد مغذی و چربی‌های اشباع موجود در آن نیز مو و پوست سر را تغذیه می ‌کنن. همچنین به جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها کمک می‌ کنه.

  22. از روغن زیتون و کاربردش به عنوان کرم اصلاح طبیعی تا الان چیزی شنیدین؟
    بیشتر کرم ها و فوم های اصلاح در ترکیبات خود الکل، هاماملیس و موادی دارند که به پوست حساس آسیب می‌زنن. اما روغن زیتون طبیعی برای تمام انواع پوست کاملاً ایمن و مناسبه

    روغن زیتون از جوش‌های ریز، بریدگی و سوختگی پوست که بر اثر ریش تراش ایجاد می‌شن، جلوگیری می‌کنه. چون به اندازه‌ی کافی ضخیمه خاصیت نرم کنندگی داره

    جالب اینه که، روغنی که بعد از اصلاح روی پوست باقی می‌مونه، نقش کرم بعد از اصلاح (افتر شیو) رو داره.

  23. ماساژ مو با روغن زیتون و ضخیم برای بلند کردن مو خیلی موثره

    افرادی که به مدت شش ماه حداقل پنج دقیقه موهای سرشون رو با روغن زیتون ماساژ می‌دن نسبت به گروهی که ماساژ نمی‌دادن موهای پرپشت‌تر و ضخیم‌تری داشتن
    با توجه به تأثیر مطلوب روغن زیتون در پیشگیری و یا حتی بهبود ریزش مو در خانم‌ها و آقایان استفاده از اون به صورت موضعی و یا از طریق ترکیبات دارویی که ترکیبات مؤثر روغن زیتون را در خود دارند توصیه می‌شه

  24. روغن زیتون حالت دهنده‌ی طبیعی مو هست

    روغن زیتون سلول‌های مو رو رطوبت رسانی می‌کنه.
    اگه موهاتان خشکه و گره‌های آن باز نمی‌شه، توصیه می‌کنم روغن زیتون رو امتحان کنین. برای حالت دادن به موهاتون، نصف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون رو به موهاتون بزنین. بعد موها رو با آب ولرم بشورید. برای اینکه به موهاتون رو بیشتر حالت بدید، از ماسک موی تخم مرغ و روغن زیتون استفاده کنین. برای تهیه‌ی این ماسک، یک تخم مرغ ارگانیک رو با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنین بعد، اون رو خوب روی پوست سر و ساقه‌ی موهای مرطوب خودتون، ماساژ بدید. بعد از ۱۰ دقیقه موهاتون رو بشورید.

  25. روغن زیتون برای برطرف کردن خشکی مو خیلی خوب جواب میده

    ماساژ مو با روغن زیتون یه روش درمانی برای حل مشکل خشکی مو‌ها با آب‌رسانی اوناست. روغن تراپی مو با روغن زیتون یکی از انواع روش‌های استفاده از روغن‌های طبیعی برای افزایش رطوبت کوتیکول‌های مو هست. همراه با مالش، روغن زیتون در عمق مو‌ها نفوذ می کنه و علاوه بر مرطوب نمودن مو‌ها موجب می‌شه تا فرم دهی اونها هم راحت‌تر انجام میشه

    برای درمان خشکی مو ، یه ماسک مو درست کنین. مقداری روغن زیتون رو با زرده تخم‌مرغ مخلوط کنین. این ماسک رو روی موهاتون بمالید و بذارید خشک بشه استفاده مرتب از این ماسک به مرطوب کردن مو و کاهش خشکی آن کمک می‌کنه

  26. از روغن زیتون برای از بین بردن وز مو استفاده کنبن

    روغن زیتون می‌تونه به الیاف مو نفوذ کنه، فولیکول‌ها رو تغذیه و به مدت طولانی ترمیم و احیا کنه.
    برای بازیابی موهای آسیب دیده و خشک روغن زیتون با داشتن انواع اسیدهای چرب امگا ۹ و اسیدهای چرب روغنی انتخاب‌ بسیار مناسبی هست

    بعد شامپو کردن موهاتون، اجازه بدید تا به طور طبیعی خشک بشه. نصف فنجان عسل و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون رو ترکیب کنیو و روی پوست سرتون ماساژ بدید، درنهایت بعد از ۱۰ دقیقه شستش بدید.

    این درمان به از بین بردن خشکی و وز شدن مو کمک میکنه

  27. از روغن زیتون از بین بردن شپش مو بچه تون استفاده کنین

    درمان شپش سر با کمک روغن زیتون شامل ۴ مرحله است:

    مرحله اول تهیه روغن زیتون بکر و اصل
    اگه اصرار بر اصالت روغن زیتون داریم، دلیلش واضحه چون مستقیما با پوست سر خود یا فرزندتون روبرو هستیم و در حدود ۵۰ درصد اون به‌طور کامل جذب پوست سر میشه

    مطمئنا دوست ندارید که محصول بی‌کیفیت و غیراستانداردی را بر روی سرتون بمالین

    مرحله دوم پوشاندن مو با روغن زیتون
    تمام موهای خود از ساقه تا ریشه مو و همینطور کف سرتون رو به روغن زیتون آغشته کنین و درنهایت با یک کلاه نایلونی آن را بپوشونین تا راه نفوذ هوا رو مسدود کنین

    مرحله سوم شستشوی موی سر با شامپوی مناسب
    بعد از حدود ۸ ساعت که البته می‌تونه از شب تا صبح هم باشه، موهای خودتون رو با یک شامپوی مناسب بشورین و از پاک شدن روغن‌ها اطمینان حاصل کنیم

    مرحله چهارم شانه کردن موها
    این راهکار درمانی مانند سایر روش‌های درمانی ممکنه به طور ۱۰۰ درصدی عمل نکنه، پس شما باید درمان رو یک مرتبه دیگه تکرار کنین. در مرحله چهارم با استفاده از یکشانه موهای خود را شانه کنید و باقی شپش‌های موجود بر روی موی سر را با کمک آن حذف نمایید.

  28. استفاده از روغن زیتون برای درمان شوره‌ی سر
    روغن زیتون برای شوره
    روغن زیتون گرم برای جلوگیری از شوره سر بسیار مفیده. به مرطوب کردن پوست سر کمک و رشد موی سالم رو تسهیل میکنه.

    مواد اولیه : روغن زیتون بکر
    کمی روغن زیتون رو بردارین و آن را روی حرارت غیرمستقیم گرم کنین. روغن زیتون گرم رو با نوک انگشتان خود به پوست سر ماساژ بدید و پنج دقیقه با حرکات دایره ای آن رو مالش بدید. بعد موهاتوون رو تو یه حوله بپوشونین و به مدت ۳۰ دقیقه یا یک شب صبر کنین. بعدش موهاتون رو با آب بشورید. این درمان رو روزانه حدود ۷ روز تکرار کنین.

    روغن زیتون و تخم مرغ
    تخم مرغ حاوی آنزیم هایی هست که در کشتن باکتری ها مفیدن. این کار کمک می کنه تا پوست سر رو سالم و شوره سر را درمان کنین. علاوه بر این، گوگرد،لسیتین و پروتین هایی که در تخم مرغ یافت میشن مو رو تقویت و پوست سر رو مرطوب می کنن و قارچها رو از بین می برن . به لطف محتوای پروتئین بالا، تخم مرغ برای تغذیه مو هم مفیده.
    بعضی از روش ها را دنبال کنید تا از تخم مرغ و روغن زیتون برای شوره سر استفاده کنین:
    مواد اولیه :
    ۴ق غ روغن زیتون ، ۲عدد تخم مرغ
    تخم مرغ ها رو با روغن زیتون بزنین بعد ترکیب رو روی سر ۱۰ دقیقه بطور دورانی ماساژ بدید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مو ها رو قبل از اینکه با آب و شامپو بشورید ببندید این کار را روزانه تکرار کنین

  29. روغن زیتون و بلندتر کردن مژه ها

    روغن زیتون برای تقویت مژه ها فواید و کاربردهای بسیاری داره

    مواد مغذی که به تقویت و رشد مژه های شما کمک می کنه
    ویتامین E
    ویتامین C
    ویتامین H
    اسیدهای چرب امگا ۳
    آنتی اکسیدان ها

  30. روغن زیتون و آبرسان لب‌ ها

    برای لایه برداری لب ها روغن زیتون و شکر رو به مقدار مساوی تو یه کاسه‌ کوچک مخلوط کنین تا خمیر به دست بیاد. برای حفظ نظافت و جلوگیری از به هم ریختگی، این کار رو کنار سینک انجام بدید. از یه لیف حمام تمیز و نرم استفاده کنین و با حرکات ظریف دایره‌ای، مخلوط رو به آرامی روی لب‌های خود ماساژ بدید.

    سپس اون رو با آب گرم و نه داغ‌ بشورید. دستهاتون رو از آب پر کنین و اون رو بر روی لب‌هاتون بریزید تا تمیز شه. بعدش لب‌ها رو به آرامی با ضربات ملایم حوله کمی خشک کنین. بعدش در حالی که هنوز مرطوب هستن، از وازلین استفاده کنین

    .

  31. روغن زیتون برای ماساژ و تسکین درد زانو

    اسیدهای چرب در روغن زیتون، مواد طبیعی ضدالتهابی هستن که باعث کاهش درد زانو و عضلات می شن. وقتی که عنصر زنجبیل به اون اضافه می شه، به عنوان یک دارو برای تسکین درد ناشی از تنش یا ضربه استفاده می شه.

    روغن زیتون و روغن زنجبیل رو با هم مخلوط و سپس، حرارت بدید. حالا، به دمای روغن نگاه کنین تا ببینن آیا مناسب برای پوسته؟ سپس، با ماساژ ملایم آن را روی زانوی خود بمالید. این عمل رو ۳ تا ۴ بار در شب تکرار کنین. ، لازم به ذکره روغن رو به هیچ وجه نشورید و اجازه بدید خود روغن جذب پوست بشه

  32. روغن زیتون درخشندگی ناخن ها و ناخن‌ های درخشان

    روغن زیتون رو روی حرارت خیلی پایین شعله گاز و یا در مایکروفر گرم کنین و بعد از خنک‌ تر شدن ازش استفاده کنین. بهتره ناخن‌ هاتون رو به مدت یک ربع تا نیم ساعت در روغن زیتون گرم بذارین و ماساژ بدید. رطوبت رسانی به ناخن‌ها در حرارت بهتر انجام می‌شه.
    بهتره این کار رو در طول یک هفته به طور روزانه انجام بدید و تاثیر فوق‌العاده‌ ش در سلامت ناخن‌ ها ببینین

  33. روغن زیتون فواید برای ترک پوستی و آبرسانی

    روغن زیتون و زردچوبه
    زردچوبه تاثیرات مثبتی روی ترک های پوستی داره و خواص درمانی برای پوست هم هست و اون رو سالم نگه می داره

    مواد لازم:
    نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه
    یک قاشق غذا خوری روغن زیتون سرد

    روش استفاده:
    روغن زیتون رو با زردچوبه ترکیب کنین و اون رو روی ترک های پوستی ماساژ بدید.
    حداقل نیم ساعت صبر کنین. سپس اون رو بشوریید و بعد مرطوب کننده بزنین.

  34. روغن زیتون و درمان ترک پا
    اسید‌های چرب در روغن زیتون باعث ساخت و تقویت عروق پوستی میشه و با افزایش خون‌رسانی به سلول‌های پوستی، پوست رو صاف و نرم می‌کنه. روغن زیتون همچنین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدقارچی بوده و می‌تونه باعث التیام زخم‌ها و پیشگیری از عفونت‌ها بشه. هرشب مقداری روغن زیتون رو کف پا‌ها بمالید و اجازه بدید کاملا جذب بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا