Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟

گیاه مرزنگوش که به مرزنجوش نیز شناخته می شود از تیره ی نعناعیان بوده و گیاهی یک تا دو ساله است با ساقه ای مستقیم و دارای گل هایی سفید و خوشه ای می باشد که این گل ها را می توان در فصل تابستان مشاهده نمود. عرق مرزنگوش از گیاه خوش عطری به همین نام با طبعی گرم خشک تهیه می شود و کاربرد عرق مرزنگوش در درمان امراض مختلف شناخته شده است. تولید عرق مرزنگوش در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی صورت می گیرد. از مزایا عرق مرزنگوش می توان به انرژی زا و نشاط آور بودن آن اشاره کرد. در کشور ما ایران نیز خرید و فروش عرق مرزنگوش به دلیل استفاده های درمانی در بسیاری از داروخانه های گیاهی انجام می شود.

در ادامه ی این مقاله به برخی خواص و مزایا و کاربرد و همچنین قیمت این عرق درمانی می پردازیم. با ما همراه باشید.

عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟
عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟

تولید عرق مرزنگوش چگونه است ؟

اولین مرحله برای داشتن عرقی با کیفیت و دارای خواص درمانی ناب داشتن گیاه خالص آن است. در مرحله ی اول در تولید عرق مرزنگوش باید با راهنمایی اشخاص گیاه شناس گیاه مورد نظر شناسایی شده و به محل عرق گیری آورده شود.

عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟
عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟

گیاه مرزنگوش را می شناسید ؟

گیاه مرزنگوش از گیاهان دارویی و علفی با طبعی گرم و خشک است که بسیار حساس به سرما می باشد و طعمی شبیه طعم لیمو و عطری شیرین دارد. فصل گل دهی این گیاه فصل تابستان است و تا مهر ماه گل های آن قابل رویت می باشد. ارتفاع ساقه های قرمز رنگ آن که پوشیده از کرک است، بسته به منطقه ی رویش متفاوت است. برگ های این گیاه ارزشمند بیضی شکل بوده و رنگی متمایل به خاکستری، معطر و کرکی دارد. این گیاه به نوع خاک رویش حساسیت خاصی ندارد و معمولا در هر نوع خاکی رشد می کند.

تولید عرق مرزنجوش توسط دستگاه های عرق گیری صنعتی در کارخانجات صورت می گیرد. در بسیاری از این کارخانه ها تمام مراحل توسط دستگاه ها و بدون کمک دست انجام می شود و اینگونه عرقی با کیفیت و بدون هیچ عامل بیماری زا به دست مصرف کننده خواهد رسید.

چرا عرق این گیاه خاصیت درمانی دارد ؟

مصارف عرق مرزنگوش به دلیل ترکیباتی است که در این گیاه وجود دارد. عرق این گیاه منبعی از: ویتامین A، ویتامین C، فولات و ویتامین B6 و مقدار بسیار کمی ویتامین K می باشد، همچنین عرق این گیاه حاوی املاحی مانند: کلسیم، آهن و منگنز می باشد. کاربرد عرق مرزنگوش به دلیل وجود چنین ویتامین ها و املاحی بسیار گسترده خواهد بود.

خواص عرق مرزنگوش به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان چیست ؟

استفاده از عرق این گیاه در وعده های غذایی خواص آنتی اکسیدانی آن را به بدن هدیه می دهد، این خواص سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. کاربرد این عرق همچنین به تنظیم قند خون و به آرامش سیستم عصبی بدن کمک می کند. استفاده ی موضعی از عرق این گیاه با خواص آنتی اکسیدانی، طیف وسیعی از مزایا و کاربدهای مختلف درمانی را ارائه می دهد. اکثر محصولات پاک کننده تجاری عرق این گیاه را در محصولات خود استفاده کرده و با بهره مندی از خواص بی نظیرش باعث صافی پوست و جلوگیری از چین و چروک می شوند. از دیگر مزایا عرق مرزنگوش استفاده از آن در محصولات ضد آکنه های پوستی بوده و بسیاری از شرکت ها از آن بهره می برند. از این عرق حتی برای درمان اگزما هم استفاده می شود.

مرزنگوش یک ضد اسپاسم طبیعی !!

انواع اسپاسم ها و مشکلات مربوط به آن ها می تواند با مصرف عرق مرزنجوش مفید واقع شود. عرق این گیاه می تواند اسپاسم دستگاه تنفس، اسپاسم روده ها و اسپاسم های عضلانی را به شکل بسیار موثری مرتفع نماید. همچنین از عرق این گیاه می توان برای درمان تشنج، کشیدگی عضلانی، گرفتگی عضله ها و وبای تشنجی که دلیل رخ دادنشان اسپاسم های عضلانی است، استفاده نمود.

عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟
عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟

آیا عرق این گیاه خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد ؟

بدن انسان همواره در حال مبارزه با عوامل بیماری زای ویروسی و باکتریایی بوده است. مبارزه ی همیشگی بدن ممکن است باعث تضعیف آن گردد، مصرف عرق مرزنگوش به دلیل خواص ضدویروسی می تواند موجب تقویت بدن گردد و آن را در مقابل عوامل بیماری زا حفظ و تقویت نماید. این عرق در مقابل حمله ها ویروسی از جمله آنفولانزای مرغی و سرخک می تواند مفید واقع شود.

دیگر مزایا عرق مرزنگوش دارا بودن خواص ضد میکروب و ضد قارچ و ضد عفونی کننده ی آن است که به یک داروی گیاهی موثر در بسیاری امراض تبدیل شده است. عرق این گیاه را می توان برای درمان سرماخوردگی، درمان بسیاری از عفونت ها و مسمومیت های غذایی و درمان زخم ها به کار برد.

عرق گیاه مرزنگوش و دوستی با پوست و مو

زیبایی پوست همواره مورد توجه بسیار زیاد مردم قرار دارد و همه به دنبال داشتن پوستی زیبا و شاداب هستند. بسیاری از شرکت های تولید کننده ی محصولات پوست و بهداشتی فرمول بندی محصولات خود را برپایه ی این عرق گیاهی قرار می دهند و از خواص عرق مرزنگوش برای روشن شدن و جوانسازی پوست بهره می برند.

نکته

خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی عرق مرزنگوش برای تقویت پوست سر و مو انکار ناپذیر است. این خواص می توانند موها را تمیز کرده و آنها را عاری از هر گونه عوامل محیطی کنند. مصرف عرق مرزنگوش به دلیل دارا بودن ویتامین ها و املاح فراوانی که دارد منجر به ترمیم ساقه و استحکام ریشه ی موها می شود. برای استفاده از این خواص درمانی بعد از استفاده از عرق این گیاه، موها را آبکشی نکنید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شوند.

در طب سنتی برای از بین بردن لکه های پوستی یا کک و مک توصیه شده است که عرق مرزنگوش بر روی لک ها مالیده شده تا لکه ها بهبود یابند.

عرق این گیاه چگونه باعث سلامت دستگاه گوارش می شود ؟

  • عرق این گیاه تاثیر بسزایی در بهبود دستگاه گوارش دارد، عطر این گیاه می تواند با تحریک غدد بزاقی به تولید بزاق بیشتر و هضم آسانتر کمک کند.
  • ناراحتی های مختلف دستگاه گوارش مانند: سو هاضمه و گاز معده، نفخ و حالت تهوع را می توان با مصرف عرق مرزنگوش درمان و بهبود بخشید.
  • مصرف عرق این گیاه اشتها را باز می کند و می توان در هنگام بیماری یا بعد از بهبود نسبی از آن استفاده کرده و از خواص بی نظیرش بهره برد.
  • فیبر موجود در مرزنجوش سیستم گوارشی را از مواد زائد پاک کرده و با انواع سرطان ها به خصوص سرطان روده مقابله می کند.

عوارض عرق مرزنگوش را بشناسید!

  • این عرق نیز مانند عرقیجات دیگر تا زمانی که به مقدار متناسب استفاده شود، کاملاً برای همه ایمن است. حتی زمانی که برای مدت زمان کوتاهی به عنوان مصارف دارویی استفاده شود نیز همچنان ایمن می باشد، اما طبق وقتی که بیش از حد معمول استفاده شود ممکن است به کبد و کلیه ها آسیب جدی وارد شده و یا حتی به سرطان کبد منجر شود.
  • استفاده از عرق مرزنگوش به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی یا استفاده در کودکان باید با نظر پزشک استفاده شود.
  • حساسیت به گیاهانی مانند: نعنا، ریحان یا مریم گلی در برخی از افراد ایجاد می گردد. این افراد احتمالا به گیاه مرزنگوش هم حساس خواهند بود. بنابراین باید در مصرف آن دقت کنند و در صورت بروز کوچکترین نشانه های بروز حساسیت از مصرف آن اجتناب کنند.
  • عرق مرزنگوش به دلیل خواص دیورتیک ممکن است با قرص های این چنینی تداخل پیدا کرده و منجر به عدم کنترل نگهداری ادرار شود.
عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟
عرق مرزنگوش چیست ؟ کاربرد درمانی آن را می دانید ؟

بازار خرید و فروش عرق مرزنگوش و قیمت آن چگونه است ؟

خرید و فروش عرق مرزنگوش به عنوان یک عرق گیاهی در بساری از مناطق برای مصارف دارویی انجام می گیرد. قیمت عرق مرزنگوش توسط کارخانه های تولیدی مختلف تعیین می گردد. معمولا برخی از کارخانه ها که اقدام به تولید مواد ارگانیک از جمله عرقیجات ارگانیک می کنند قیمت عرقیجاتشان بالاتر است. استفاده از مواد اولیه ارگانیک در صنعت غذایی موجب بالا رفتن کیفیت محصولات و حفظ خواص درمانی و غذایی آن ها می شوند. تولید و عرضه ی عرق مرزنگوش به صورت بطری های کاملا عاری از میکروب و دارای تاریخ انقضا و برچسب نحوه مصرف انجام می پذیرد.

عرقیجات تولید شده در انبارهای مخصوص مواد غذایی با تهویه مطبوع و به دور از نور و حرارت خورشید نگه داری می شوند و سپس توسط ماشین های مخصوص توزیع مواد غذایی برای فروش به مصرف کنندگان به فروشگاه های خاص فرستاده می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا