Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

عرق مرزه چیست ؟ چه کاربرد دارویی و غذایی دارد؟

مرزه گیاهی با طبع گرم و خشک، از تیره ی نعناعیان است که ارتفاع بوته های آن به ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر می رسد. عرق مرزه از گیاه مرزه که نوع تابستانه و زمستانه دارد تهیه شده و کاربرد عرق مرزه به دلیل داشتن ویتامین ها و املاح مختلف در طب سنتی زیاد است و از آن برای از بین بردن درد و بخصوص درد های عصبی استفاده می شود. تولید عرق مرزه از گیاه تازه موجب می شود تا عرقی با کیفیت و دارای تمام خواص ناب گیاه بدست آید. خرید و فروش عرق مرزه به دلیل اینکه جز گیاهان دارویی طبقه بندی می شود و از نظر درمانی بسیار ارزشمند است انجام می شود و بدیهی است قیمت عرق مرزه بسته به کیفیت آن متغیر خواهد بود.

در ادامه در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی کاربرد، عوارض و نحوه ی خرید و فروش عرق مرزه می پردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

عرق مرزه چیست ؟ چه کاربرد دارویی و غذایی دارد؟
عرق مرزه چیست ؟ چه کاربرد دارویی و غذایی دارد؟

تولید عرق مرزه چگونه است؟ آیا گیاه آن را می شناسید؟

مرزه تابستانی گیاهی است یکساله که رنگ ساقه های چندتایی اش متمایل به قرمز است. این گیاه به طور طبیعی در قسمت های آسیا و اروپای جنوبی به صورت خودرو می روید. مرزه تابستانه با نام علمی (Satureja hortensis) و مرزه ی زمستانه که در کل سال رویش دارد با نام علمی (Satureja montana) شناخته می شود. مزایا عرق مرزه به دلیل دارا بودن ویتامین هایی مانند: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، ویتامین E، ویتامین K، و ترکیباتی مانند نیاسین، تیامین و پیرودوکسین، فیبر و مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی، پتاسیم و سلنیوم می باشد که همه از گیاه مرزه به آن وارد شده است.

تولید عرق مرزه از گیاه کاملا سالم در محل های مخصوص عرق گیری مانند کارخانه های صنعتی انجام می شود. عرق گیری توسط تقطیر با آب انجام شده و بعد از آن عرق مرزه تولید شده به مرحله ی گندزدایی و پاستوریزاسیون فرستاده می شود. تولید عرق مرزه باید از گیاه خالص و کاملا ارگانیک تهیه شود تا خواص گیاه را به طور کامل انتقال دهد.

کاربرد عرق مرزه در درمان برخی بیماری ها را بشناسید!

  • عرق مرزه رادیکال های آزاد را از بین برده و با خواص آنتی اکسیدان بودن خود از بروز سرطان جلوگیری می کند.
  • عرق این گیاه با افزایش و تولید گلبول های قرمز بیشتر، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، میزان نمودن سطح کلسترول خون و… به تقویت مغز و سیستم عصبی کمک های شایانی می کند.
  • با کاهش استرس و بی خوابی، کارکرد سیستم عصبی و مغز را بهبود می بخشد.
  • همچنین عرق این گیاه عادت ماهیانه در بانوان را تنظیم کرده و علائم مربوط به یائسگی را بهبود می بخشد.
  • این گیاه شگفت انگیز تاثیر بسزایی در دید چشم دارد وباعث تقویت بینایی می شود.
  • کاربرد عرق مرزه در بیماری دیابت نیز وجود دارد و در طب سنتی برای از بین بردن تشنگی و خشکی دهان در مبتلایان به این بیماری بسیار توصیه می شود.
  • استفاده از این عرق به دلیل دارا بودن پتاسیم و منیزم موجب کاهش در میزان فشار خون شده و به سیستم قلبی عروقی کمک خواهد نمود.

نحوه ی مصرف این عرق چگونه است؟

بهترین نوع مصرف عرق مرزه مخلوط کردن یک فنجان از آن با یک لیوان آب و میل نمودن بعد از هر وعده ی غذایی می باشد. با مصرف عرق این گیاه بعد از وعده های غذایی می توان به بهبود دستگاه گوارش کمک نمود. اما باید در مقدار مصرف این عرق دقت نمود و مقادیر مصرفی آن را طبق نظر متخصص و در کوتاه مدت مصرف نمود.

کاربرد مرزه در صنعت غذایی پیست ؟

  • عرق این گیاه به عنوان طعم دهنده ی گوشت نمک سود و انواع غذا ها مانند سوپ و انواع سس سالاد کاربرد دارد.
  • عرق این گیاه به عنوان ادویه به کلم، آبگوشت، ماهی و مرغ نیز افزوده می شود.

درمان مشکلات گوارشی با خواص عرق مرزه!

خواص شگفت انگیز این عرق گیاهی در بهبود کارکرد دستگاه گوارش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مزایا عرق مرزه آرامش بخشیدن به دستگاه گوارش از جمله معده است و مصرف آن ترشح آنزیم های گوارشی را افزایش می دهد. علاوه بر این ها مصرف این عرق می تواند به از بین بردن: یبوست، اسهال، نفخ، تهوع، سم بتولیسم، عفونت های روده کمک کند. همچنین از این عرق برای درمان بی اشتهایی و آثار سو تغذیه در کودکان بهره برد.

داشتن ریه هایی سالم با مصرف عرق مرزه

  • عرق این گیاه در سرماخوردگی و آنفلوآنزا به عنوان یک ضد احتقان عمل کرده و مشکلات مزمن تنفسی مانند: آسم و برونشیت را بهبود می بخشد. عرق این گیاه قادر به کاهش علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مانند: تب، سرفه، گلودرد و سایر امراض مزمن است.
  • مصرف این عرق در بیماری های مزمنی مانند: برونشیت مزمن و سل، مشکلات تنفسی حاد در کودکان استفاده می شود و حتی از این عرق برای بهبود و درمان سرطان می توان بهره برد.

داشتن پوست و مویی زیبا با استفاده از خواص عرق مرزه!

رفع چین و چروک پوست و جوان سازی آن همواره موضوعی است که اکثر مردم بویژه بانوان به دنبال آن هستند تا همواره پوستی جوان و شاداب داشته باشند. کاربرد عرق این گیاه به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین A، کلاژن سازی طبیعی پوست را تقویت کرده و نشاط و شادابی آن را به ارمغان می آورند.

این عرق گیاهی سرشار از آهن است بنابراین با افزایش تولید گلبول های قرمز به درمان کم خونی و فقر آهن در بدن کمک می کند و با افزایش جریان گردش خون در پوست سر فولیکول های مو را تقویت کرده و نتیجه استفاده از آن می توان به تقویت و افزایش رشد مو رسید.

خواص ضد قارچی قوی در عرق مرزه و روغن آن می تواند به درمان عفونت های قارچی که در نواحی رویش ناخن دست و پا ایجاد می شود کمک نماید.

لاغری با مزایا شگفت انگیز عرق این گیاه

گیاه مرزه به دلیل مقدار فیبر بالایی که دارد، به عنوان سبزی خوردن زودتر معده را پر کرده و مصرف عرق این گیاه هم باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل کمک خواهد نمود. مصرف این عرق همچنین روده را پاکسازی و یبوست را درمان کرده و ذخیره ی چربی در بدن را کاهش می دهد. بنابراین مصرف عرق این گیاه می تواند به لاغری و رسیدن به اندام ایده آل کمک کننده باشد.

عرق مرزه چیست ؟ چه کاربرد دارویی و غذایی دارد؟
عرق مرزه چیست ؟ چه کاربرد دارویی و غذایی دارد؟

عوارض و مضرات عرق مرزه را می شناسید؟

هر داروی شیمیایی یا گیاهی به موازات مزایایی که دارد می تواند اثرات سو نیز از خود برجای بگذارد. عرق این گیاه دارویی نیز با داشتن مزایای درمانی فراوان ممکن است در صورت استفاده ی نادرست از آن مشکلاتی را در بدن ایجاد نماید. بنابراین در مصرف این عرق و عرقیجات دیگر باید جنبه ی احتیاط را رعایت نمود. در ادامه به برخی عوارض عرق مرزه اشاره می کنیم:

  • واکنش های آلرژیک و جلوگیری یا کند شدن انعقاد خون می تواند از عوارض عرق مرزه باشد.
  • حداقل دو هفته قبل از عمل های جراحی، بهتر است از مصرف عرق این گیاه خودداری شود.
  • استفاده از عرق این گیاه برای اولین بار می تواند پوست و چشم را تحریک کند.
  • زخم (معده)، انسداد روده ای، بعضی از سرطان ها و تشنج می تواند از عوارض طولانی مدت مصرف این عرق گیاهی باشد.
  • در زنان باردار و شیرده استفاده از این عرق باید به میزان کم و مدت زمان کوتاه و اجازه ی افراد متخصص در این زمینه صورت گیرد.
  • استفاده از عرق این گیاه در درمان بیماری های مربوط به کودک و نوزادان باید با احتیاط و نظر پزشک مربوطه انجام شود.

خرید و فروش و قیمت عرق مرزه در بازار چگونه است ؟

خرید و فروش عرق مرزه مانند بسیاری از عرقیجات و گیاهان دارویی دیگر در کشور ما ایران انجام شده و عرق این گیاه به سادگی در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. خرید و فروش عرق این گیاه معمولا در فروشگاه های مخصوص گیاهان دارویی صورت می گیرد و بنا بر کیفیت محصول قیمت عرق مرزه متفاوت خواهد بود. محصولات تولید شده از مواد ارگانیک و دستگاه های صنعتی که بدون دخالت دست فرآیند عرق گیری را انجام و در نهایت بسته بندی می کنند معمولا قیمت بالاتری در بازار خرید و فروش عرق مرزه خواهند داشت.

البته طریقه ی نگهداری عرق های تولید شده نیز روی کیفیت محصول تاثیر گذارند. عرق گیاهی تولید شده باید در مکان هایی به دور از نور خورشید و حرارت و در محوطه ای که هوا در آن جریان داشته باشد نگهداری شود تا خواص عرق مرزه به خوبی حفظ گردد.

خواص عرق مرزه

عرق مرزه خواص بسیاری زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد مفید برای بدن است. مصرف عرق مرزه در حد اعتدال، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بدن در مقابل انواع بیماری ها محافظت می کند. برخی از خواص عرق مرزه شامل بهبود مشکلات گوارشی مانند اسهال، تقویت بدن، ضد التهاب بودن، درمان سوء هاضمه، بهبود دردهای دوران قاعدگی، کمک به کاهش وزن و کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه است.

این عرق گیاهی در طب سنتی به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد، کاربرد فراوانی دارد. عرق مرزه برای رفع سوء تغذیه کودکان نیز استفاده می شود. باید توجه داشته باشید از این عرق گیاهی در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

عرق مرزه برای کرونا

این عرق به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین دارای خاصیت ضد احتقان است و باعث کاهش علائم بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا می شود. ممکن است عرق مرزه به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن، از فرد در برابر ویروس کرونا محافظت کند. تحقیقات بیشتری درباره اثرات عرق مرزه در این مورد نیاز است.

طریقه مصرف عرق مرزه

طریقه مصرف عرق مرزه به صورت، یک فنجان پس از هر وعده غذایی است. شما می توانید این عرق گیاهی را با یک لیوان آب نیز مخلوط کنید. مصرف عرق مرزه بعد از وعده های غذایی باعث بهبود هضم مواد غذایی و چاقی می شود.

عرق مرزه برای کبد چرب

این عرق گیاهی دارای خاصیت ادرارآوری است. بنابراین باعث دفع بهتر سموم از بدن می شود. عرق مرزه به پاکسازی کبد نیز کمک می کند. بنابراین به درمان کبد چرب نیز کمک می کند.

عرق مرزه و دیابت

در طب سنتی از این عرق گیاهی برای بهبود و درمان علائم بیماری دیابت استفاده می شود. این عرق گیاهی باعث کاهش قند خون بعد از مصرف وعده های غذایی می شود و تولید انسولین را در بدن افزایش می دهد. عرق مرزه به درمان تشنگی و خشکی دهان در افراد دیابتی بسیار کمک می کند. بهتر است قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

عرق مرزه برای لاغری

این عرق گیاهی دارای فیبر بسیار بالایی است. عرق مرزه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده می شود. این عرق گیاهی بیماری یبوست را درمان می کند. همچنین باعث ترشح بیشتر آنزیم های کبدی شده و در کاهش چربی های ذخیره شده در بدن بسیار مفید است.

مصرف عرق گیاهی مرزه قبل از وعدهای غذایی باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود. در نتیجه به لاغری و کاهش وزن بسیار کمک می کند. این عرق گیاهی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

قیمت عرق مرزه

شما می توانید عرق گیاهی مرزه را از عطاری های محل خود و یا سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی خریداری کنید. معمولا قیمت یک لیتر عرق گیاهی مرزه حدود ۳۰ هزارتومان است. این قیمت براساس کیفیت این عرق گیاهی، ممکن است متغیر باشد.

عوارض عرق مرزه

عرق مرزه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف بیش از حد آن، برای سلامتی ممکن است مضر باشد. همچنین مصرف این عرق گیاهی توسط برخی از افراد، ممکن است همراه با عوارض جانبی باشد. مصرف بیش از حد آن، ممکن است با تحریک بیش از حد مخاط شده و باعث بروز مشکلاتی در تنفس شود. همچنین این عرق گیاهی ممکن است در برخی از افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. عرق گیاهی مرزه انعقاد خون را کند می کند، بنابراین بهتر است دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف این عرق گیاهی را متوقف کنید.

مصرف طولانی مدت عرق گیاهی مرزه ممکن است باعث بروز مشکلاتی گوارشی از جمله زخم معده شود. توصیه می شود زنان باردار و شیرده از این عرق گیاهی مصرف نکنند. همچنین توصیه می شود، بیماران دیابتی از عرق مرزه بیش از حد استفاده نکنند و قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

خواص عرق مرزه برای مردان

این عرق گیاهی دارای طبع گرمی است. عرق مرزه به دلیل داشتن ترکیبات مغذی، باعث تقویت جنسی و بهبود کیفیت اسپرم در مردان می شود. در طب سنتی، مصرف عرق گیاهی مرزه برای درمان مشکلات جنسی توصیه می شود. این عرق گیاهی ترشح تستوسترون را در مردان افزایش می دهد و باعث بهبود عملکرد جنسی در مردان می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا