Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟

سرطان ریه شایع ترین بدخیمی در مردان و زنان است و مهمترین علت آن استعمال سیگار است. البته زنانی که هرگز سیگار نکشیده اند ممکن است بیشتر از مردانی که هرگز سیگار نکشیده اند در معرض خطر ابتلا به این سرطان باشند. در حقیقت ، ۴۷٪ موارد سرطان ریه در زنان اتفاق می افتد و از هر ۵ زن مبتلا به سرطان ریه ، یک نفر هرگز سیگار نکشیده است. در مقابل ، براساس آمار  از هر ۱۰ مرد مبتلا به این سرطان فقط یک نفر سیگار نکشیده است.

علائم این سرطان اگرچه معمولاً تا اواخر بیماری مشاهده نمی شود ، شامل خستگی ، درد قفسه سینه ، دشواری در تنفس ، وخیم شدن و سرفه مداوم است  که ممکن است خلط خونی ایجاد کند. پیشرفت ها در درمان سرطان ریه ، پیش آگهی و میزان بقا را در بسیاری از افراد مبتلا به این نوع سرطان بهبود بخشیده است.

مراقبت های پزشکی منظم بهترین فرصت برای کشف این بیماری در اولین مرحله و درمان آن دارد. اگر به این سرطان مبتلا هستید ، پیروی از برنامه درمانی می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از عوارض سرطان ریه کمک کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع سرطان ریه

سه نوع اصلی سرطان ریه وجود دارد:

۱- سرطان ریه سلول کوچک از سلولهای پوشاننده لوله برونش ریه شروع می شود و سریع تر از سایر انواع سرطان های این اندام رشد می کند.

۲- سرطان ریه سلول غیر کوچک در انواع خاصی از سلول های ریه شروع می شود و رشد کندتری نسبت به سرطان سلول کوچک دارد.

۳- تومور کارسینوئید ، سرطان ریه ای است که در سلول های عصبی و غدد درون ریه شروع می شود و خیلی کند رشد می کند.

این سرطان بسیار قابل پیشگیری است زیرا در بیشتر موارد ناشی از سیگار کشیدن است. ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری را بسیار کاهش می دهد. تشخیص سرطان در اولین مرحله بهترین راه  را برای درمان موفقیت آمیز آن فراهم می کند. اگر در حال حاضر سیگار می کشید یا سابقه سیگار کشیدن دارید ، با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

مراحل سرطان ریه چیست؟

نوع و مرحله سرطان به پزشکان کمک می کند تا از روش درمانی بهتری استفاده کنند. سرطان ریه سلول کوچک (NSCLC) شایع ترین نوع است که حدود ۸۵٪ از تشخیص ها را تشکیل می دهد. مرحله بندی این سرطان بسیار پیچیده است.

۱- مرحله ۰ سرطان ر فقط در بالاترین لایه سلول های پوشاننده مجاری دستگاه تنفس است.

۲- مرحله I (1) سرطان در ریه باقی مانده و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.

۳- مرحله II (2) سرطان  ممکن است به دیواره قفسه سینه و غدد لنفاوی نزدیک ریه گسترش یابد  و ممکن است دو یا چند توده تومور جداگانه در همان ریه وجود داشته باشد ولی به نقاط دوردست بدن گسترش نیافته است.

۴- مرحله III (3) سرطان ممکن است به غدد لنفاوی مجاور یا سایر اندام های قفسه سینه گسترش یافته باشد و ممکن است دو یا چند تومور در همان ریه یا انسداد جزئی راه هوایی (برونش) وجود داشته باشد. ولی به مناطق دوردست بدن گسترش نیافته است.

۵- مرحله (۴) IV  سرطان  به طور گسترده ای فراتر از ریه (به سمت دیگر ریه یا اندام های قفسه سینه ، مانند مری) در حال رشد است و ممکن است به غدد لنفاوی دور و محل های دیگر بدن  مانند مغز رسیده باشد. اصطلاح دیگر برای مرحله ۴ ، سرطان ریه متاستاتیک است.

از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟
از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟

علائم سرطان ریه چیست؟

این بیماری غالباً در مراحل اولیه خود ، در حالی که قابل درمان است  هیچ علامتی ایجاد نمی کند. علائم ممکن است یک دهه یا بیشتر پس از ایجاد سرطان رخ ندهد. هنگامی که علائم رخ می دهد ، اغلب نشان می دهد که سرطان به مرحله پیشرفته و غیر قابل درمان تر رسیده است. علائم این بیماری عبارتند از:

  • سرفه ای که با گذشت زمان شدیدتر می شود
  • درد قفسه سینه
  • خون در سرفه (هموپتیز)
  • دشواری در تنفس ، تنگی نفس ، یا خس خس سینه
  • خستگی
  • دوره های مكرر ذات الریه و برونشیت
  • گرفتگی صدا
  • سرفه طولانی مدت
  • کاهش وزن

چه عواملی باعث سرطان ریه می شوند؟

این بیماری به شدت قابل پیشگیری است و تمی واند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سیگار کشیدن ، از جمله پیپ ، سیگار و سیگار برگ
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زای موجود در هوا (موادی که باعث سرطان می شوند) مانند رادون و آزبست
  • جهش های ژنی ارثی ، که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • متاستاز سرطان در مناطق دیگر بدن ، مانند پستان ، پروستات یا استخوان

فاکتورهایی که احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود آن

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار تقریباً ۹۰٪ موارد سرطان ریه و تقریباً همه سرطان های سلول های کوچک را ایجاد می کند. قرار گرفتن در معرض دود به سلول های ریه آسیب می رساند. با گذشت زمان ، این سلول های غیر طبیعی تکثیر و تومورهای بدخیمی ایجاد می کنند که سلول های سالم را از بین می برد.

قرار گرفتن در معرض عوامل ایجادکننده سرطان

این بیماری می تواند در افرادی که سابقه سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار ندارند ، ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض عوامل ایجادکننده سرطان (سرطان زا) زیر می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد:

  • رادون یک گاز رادیواکتیو است که در سطح بسیار کمی در خاک ، سنگ و هوا وجود دارد ، اما می تواند در ساختمان های با تهویه ضعیف و آب  چاه های عمیق تمرکز بیشتری پیدا کند.
  • مواد شیمیایی خطرناک از جمله کار با آزبست ، اورانیوم ، برخی از فرآورده های نفتی و عناصر مورد استفاده در تولید فلزات ، مانند آرسنیک ، کادمیوم ، کروم و نیکل
  • آلودگی هوا از جمله دود اگزوز و سایر آلودگی ذرات
  • جهش های ژنی ارثی
  • وراثت جهش های ژنی برای افراد امکان پذیر است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما تصور نمی شود که وراثت نقش مهمی در این سرطان داشته باشد.
  • متاستاز یک سرطان دیگر

این بیماری همچنین می تواند در اثر متاستاز سرطان در نواحی دیگر بدن ایجاد شود. انواع سرطان که به احتمال زیاد به ریه ها گسترش می یابد سرطان پستان ، پروستات یا استخوان هستند. از آنجا که سرطان تازه شروع شده است ، سرطان اولیه است. وقتی سرطان اولیه به ریه گسترش می یابد ، سرطان ریه را سرطان ثانویه می نامند زیرا ریه ها محل ثانویه هستند.

از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟
از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟

ریسک فاکتورهای سرطان ریه کدامند؟

تعدادی از عوامل احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. بزرگترین ریسک فاکتور سیگار کشیدن است. هرچه بیشتر سیگار بکشید و هرچه زودتر سیگار را شروع کنید خطر ابتلا به سرطان بیشتر می شود. اگر سیگار می کشید ، ترک آن می تواند خطر ابتلا به سرطان را بسیار کاهش دهد ، حتی اگر سال هاست که سیگاری هستید.

همه افراد در معرض ریسک فاکتور به سرطان ریه مبتلا نمی شوند ، اما ریسک فاکتورهای قابل توجه برای این سرطان عبارتند از:

  • سیگار  یا پیپ کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا (موادی که باعث سرطان می شوند) در هوا مانند رادون و آزبست
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • عوامل ژنتیکی مرتبط با سرطان ریه

برخی از افراد جهش های ژنی را به ارث می برند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این جهش ها می تواند خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری و غیر سیگاری افزایش دهد. همچنین امکان اکتساب یا ایجاد جهش در ژن های خاصی که احتمال ابتلا به سرطان را بیشتر می کند ، وجود دارد.

چگونه از سرطان ریه جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم این سرطان به شدت قابل پیشگیری است. شما می توانید به طور قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را با موارد زیر کاهش دهید:

اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا در هوا (موادی که باعث سرطان می شوند) مانند رادون و آزبست. موارد احتیاطی شامل استفاده از ماسک محافظ مناسب هنگام کار در اطراف مواد سرطان زا ، آزمایشگاه یا محل کار و نصب سیستم کاهش رادون در صورت نیاز است.

چگونه سرطان ریه را تشخیص داده می شود؟

در بسیاری از موارد ، علائم بیمار منجر به ارزیابی و تشخیص سرطان می شود. علائم و نشانه های این سرطان که ممکن است تا مراحل بعدی ایجاد نشود ، شامل موارد زیر است:

  • درد قفسه سینه
  • سرفه مزمن که با گذشت زمان بدتر می شود
  • مشکل تنفس
  • صدای خشن
  • خستگی بی دلیل یا کمبود انرژی
  • سرفه خونی یا خلط مایع همراه با خون

آزمایشات مورد نیاز جهت تشخیص سرطان ریه

  • اشعه ایکس قفسه سینه ، سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) و MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی)
  • نمونه برداری از بافت تومور مشکوک در قفسه سینه ، ریه یا راه هوایی  که ممکن است به جراحی اساسی یا اقدامات کمتر تهاجمی مانند برونکوسکوپی یا مدیاستینوسکوپی نیاز داشته باشد.
  • آنالیز خلط ناشی از سرفه
  • تجزیه و تحلیل مایعات از اطراف ریه ها (توراسنتز)
  • پزشکان غربالگری دوره ای سرطان ریه را برای افرادی که در معرض سرطان هستند و همه این شرایط را دارند ، توصیه می کنند:
  • حداقل به مدت ۳۰ سال سیگاری هستید یا دو بسته در روز به مدت ۱۵ سال یا بیشتر یک سیگار در روز دود کرده اید
  • در حال حاضر سیگار می کشید یا در ۱۵ سال گذشته آن را ترک کرده اید
  •  ۵۵ تا ۸۰ ساله هستید
  • از سلامتی کافی برای مقاومت در برابر درمان سرطان ریه برخوردار هستید
  • آخرین توصیه از مارس ۲۰۲۱ ، غربالگری سرطان ریه برای سنین ۵۰ تا ۸۰ سال با ۲۰ سال سابقه استعمال سیگار است.
از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟
از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟

چگونه سرطان ریه درمان می شود؟

هدف از درمان سرطان بهبود دائمی سرطان یا ایجاد بهبودی کامل بیماری است. بهبودی به این معنی است که دیگر هیچ نشانه ای از بیماری در بدن وجود ندارد ، اگرچه ممکن است بعداً عود کند.

برنامه های درمان این سرطان چند وجهی است که به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد که شامل سن ، سابقه پزشکی و بیماری ها یا شرایط پزشکی دیگر و سایر عوامل متداول هستند. متداول ترین نوع سرطان ریه ، سرطان سلول کوچک است. دومین نوع شایع سرطان سلول غیر کوچک است. تومور کارسینوئید کمترین شکل این سرطان را به خود اختصاص می دهد.

درمان سرطان ریه ممکن است شامل ترکیبی جداگانه از موارد زیر باشد:

شیمی درمانی در این بیماری در مراحل اولیه یا مراحل آخر صورت می گیرد . در مرحله نهایی سرطان شیمی درمانی فقط برای کمک به کوچک شدن تومور برای تسکین علائم ممکن است استفاده شود.

  1. مشاوره رژیم غذایی برای کمک به افراد سرطانی در حفظ قدرت و وضعیت تغذیه ای
  2. ایمونوتراپی برای بهبود توانایی بدن در مقابله با سلولهای سرطانی
  3. داروهای ضد درد
  4. مراقبت از سرطان تسکینی برای بهبود کیفیت کلی زندگی برای خانواده ها و بیماران مبتلا به بیماری های جدی
  5. آزمایش های بالینی برای آزمایش روش های درمانی امیدوار کننده و جدید برای سرطان ریه
  6. فیزیوتراپی برای کمک به تقویت بدن ، افزایش هوشیاری ، کاهش خستگی و بهبود توانایی عملکردی در طول و بعد از درمان سرطان
  7. پرتودرمانی در سرطان ریه در مراحل اولیه یا اواخر مرحله
  8. ترک سیگار برای کمک به کاهش یا توقف رشد تومور

اکسیژن درمانی

جراحی برای برداشتن تومور سرطانی و احتمالاً تمام یا بخشی از ریه ، که به طور کلی در اولین مرحله سرطان بسیار موثر است . درمان هدفمند برای از بین بردن عواملی که به رشد و تکثیر سلول های سرطانی کمک می کنند. برخی از روش های درمانی هدفمند برای زیر گروه های خاص این بیماری و همچنین وجود جهش های ژنی خاص تومور نشان داده می شوند.

درمان های مکمل

برخی از درمان های تکمیلی ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا بهتر با سرطان ریه و عوارض جانبی درمان مقابله کنند. این روش های درمانی که بعضاً به عنوان درمان های جایگزین نیز شناخته می شوند ، همراه با درمان های پزشکی متداول مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان های مکمل به معنای جایگزینی مراقبت های پزشکی متداول نیستند. اگر از مکمل های غذایی یا داروهای هومیوپاتی (بدون نسخه) استفاده می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این داروها ممکن است با درمان دارویی تجویز شده تداخل داشته باشند.

درمان های تکمیلی سرطان ریه

  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • مکمل های غذایی مغذی ، داروهای گیاهی ، دمنوش های گیاهی  و محصولات مشابه
  • یوگا
  • مراقبت در بیمارستان

در مواردی که سرطان ریه به مرحله پیشرفته ای رسیده است و به درمان پاسخ نمی دهد ، هدف درمان از بهبود بیماری دور می شود و بیشتر بر کیفیت زندگی کلی فرد تمرکز می کند.

هدف از مراقبت از بیمارستان ، کمک به افرادی است که در آخرین مراحل یک بیماری صعب العلاج هستند تا آنجا که ممکن است به طور کامل و راحت زندگی کنند. مراقبت از بیمارستان شامل کنترل پزشکی درد و سایر علائم در عین ارائه پشتیبانی روانشناختی و معنوی و همچنین خدمات برای حمایت از خانواده بیمار است.

از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟
از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟

عوارض بالقوه سرطان ریه چیست؟

عوارض این سرطان  تهدید کننده زندگی است. عوارض ناشی از رشد غیر طبیعی سلول های قدیمی یا آسیب دیده است. این سلول ها می توانند متاستاز بدهند و از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی به مناطق دیگر بدن منتقل شوند. سلول های سرطانی می توانند به سرعت در سایر اندام ها تکثیر یافته و تومورهای بدخیم جدید ایجاد کنند که عملکرد طبیعی اندام را مختل می کند.

با گذشت زمان ، سرطان ریه می تواند منجر به عوارض جدی شود از جمله:

  • عوارض جانبی درمان ضد سرطان
  • مشکل تنفس
  • دوره های مكرر ذات الریه و برونشیت
  • متاستاز سرطان به ریه ، مغز ، استخوان ها ، غدد فوق کلیوی و کبد دیگر
  • پلورال افیوژن ، تجمع مایعات در فضای اطراف ریه ها است که باعث دشواری تنفس و تنگی نفس می شود
  • خونریزی شدید از ریه ها
  • درد شدید

با دنبال کردن برنامه درمانی که تیم مراقبت های بهداشتی به طور خاص برای شما طراحی کرده است ، شما می توانید به بهترین روش این بیماری را درمان کرده و خطر ابتلا به عوارض را کاهش دهید و یا توسعه عوارض را به تأخیر بیندازید.

چگونه سرطان ریه بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد؟

این بیماری  و درمان آن کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، بیشتر از سرطان های دیگر! در حالی که برخی از تشخیص های سرطان در مراحل اولیه و در صورت امکان درمان اتفاق می افتد ، پزشکان در مراحل بعدی بیشتر موارد سرطان ریه را کشف می کنند. درمان ممکن است با موفقیت سرطان را بهبود ببخشد ، اما ممکن است دوباره عود کند. آمار نشان می دهد حدود نیم میلیون نفر با این سرطان زندگی می کنند یا از آن جان سالم به در برده اند.

چه عواملی بیماران مبتلا به سرطان ریه را تحت تأثیر قرار می دهد؟

  • پیشرفت سرطان و علائم آن
  • بهبودی و عوارض جانبی جراحی سرطان ریه ، مانند کاهش عملکرد ریه
  • عوارض جانبی شیمی درمانی ، پرتودرمانی و درمان هدفمند
  • ترس از عود سرطان یا مرگ ناشی از آن
  • بار مالی و برنامه ریزی برای پایان زندگی

براساس مروری بر کیفیت زندگی ، بیمارانی که بالای ۶۵ سال هستند ، سیگار می کشند ، درآمد کمی دارند یا زن هستند از کیفیت زندگی پایین تری نسبت به بیمارانی که کمتر از ۶۵ سال هستند ، سیگار نمی کشند ، شاغل یا مرد هستند برخوردار می باشند.

از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟
از سرطان ریه و عوارض کشنده آن چه می دانید؟

میزان بقا و پیش آگهی

پیش آگهی به نوع سرطان و مرحله پیشرفت،  سن ، سابقه پزشکی ، شرایط  یا بیماری های دیگر و درمان های موجود بستگی دارد.

میزان بقای نسبی ۵ ساله برای سرطان ریه ۱۸٪ است ، اما بقای یک بیمار ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر از پنج سال باشد. میزان بقای ۵ ساله برای مرحله اول سرطان از ۹۲٪ شروع می شود و برای سرطان متاستاتیک به ۱۰٪ یا کمتر کاهش می یابد.

درمان سرطان ریه طی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته دچار جهش انقلابی شده است. همانند بسیاری از سرطان های دیگر ، توانایی هدف گیری موثرتر سلول های سرطانی با روش های درمانی بسیار مهندسی شده به افراد بیشتری امکان می دهد تا برای مدت زمان بیشتری زنده بمانند.

بهتر است بدانید:

در ایالات متحده ، تخمین زده می شود که ۲۳۵،۷۶۰ نفر در سال ۲۰۲۱ به سرطان ریه مبتلا شوند. این میزان در مجموع ۲۲۱،۱۲۱ مورد جدید بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۷ است. اگرچه میزان ابتلا به این سرطان  در طول سال ها کاهش یافته است ، اما موارد جدید سالانه افزایش می یابد ، زیرا جمعیت همچنان در حال رشد و پیر شدن هستند.

تشخیص های جدید این سرطان  نشان می دهد سرطان در مردان با سرعت بیشتری نسبت به زنان تشخیص داده می شوند ، به این معنی که بیشتر از زنان در معرض سرطان ریه هستند. خطر ابتلا به این بیماری  در طول زندگی یک نفر در مردان ۱ از ۱۵ و در زنان ۱ از ۱۷ است. بیشتر افراد مسن تر از ۶۵ سال هستند و میانگین سنی در تشخیص ۷۰ سال است.

سفید پوستان و سیاه پوستان با سرعتی مشابه مبتلا می شوند ، اما ابتلا تعداد مردان سیاه پوست بیشتر از زنان سفید پوست و زنان سفید پوست بیشتر از زنان سیاه پوست است. آمریکایی های سفید پوست و سیاه پوست بیشتر از مردم اسپانیایی تبار ، جزیره آسیا / اقیانوس آرام و مردم هند آمریکایی در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می شوند.

چند نفر در اثر سرطان ریه می میرند؟

به دنبال این روند با میزان تشخیص های جدید ، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در حال کاهش است. با این حال ، تعداد پیش بینی شده سالانه مرگ و میرها – ۱۳۱.۸۸۰ نفر در سال ۲۰۲۱ – به دلیل رشد ثابت جمعیت است. غربالگری سرطان روش دیگری برای بهبود میزان بقای افراد دچار این بیماری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا