Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟

سرطان پانکراس یا لوزالمعده قابل درمان نیست اما بهبود روش های درمانی سرطان لوزالمعده ممکن است عامل افزایش میزان بقا در این سرطان باشد. از آنجا که علائم سرطان لوزالمعده به ندرت در اوایل بیماری ظاهر می شوند ، جراحی اغلب گزینه ای برای این نوع تومور نیست. در عوض ، پزشکان از ترکیب شیمی درمانی ، پرتودرمانی و ایمونوتراپی برای از بین بردن هرچه بیشتر سلولهای سرطانی در بدن استفاده می کنند.

از آنجا که علائم اولیه آن کم است یا علائم اولیه وجود ندارد ، تشخیص سرطان لوزالمعده اغلب تا مراحل پیشرفته بیماری اتفاق نمی افتد. پزشکان از یک سری آزمایشات برای تشخیص سرطان لوزالمعده ، مرحله بندی و درمان آن استفاده می کنند. درک آنچه در هنگام تشخیص سرطان لوزالمعده انتظار می رود می تواند به کاهش اضطراب ناشی از مواجهه با این بیماری دشوار کمک کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علائم اولیه سرطان پانکراس یا لوزالمعده

سرطان پانکراس به ندرت علائم اولیه را ایجاد می کند و علائمی که ایجاد می کند را می توان به شرایط دیگر نسبت داد. به طور کلی ، علائم سرطان لوزالمعده در هر مرحله ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی و کسالت
  • زردی ، زردی چشم و پوست
  • مدفوع به رنگ روشن
  • از دست دادن اشتها بدون دلیل
  • درد در قسمت فوقانی یا میانی شکم یا پشت
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • ادراری که به طور مداوم نسبت به حالت طبیعی تیره است

سایر علائم سرطان پانکراس یا لوزالمعده

بیماری کیسه صفرا و شرایط کبدی می تواند همین علائم و نشانه های عمومی را ایجاد کند ، بنابراین پزشک شما برای تعیین علت دقیق علائمی مانند این به آزمایش های مختلف اعتماد می کند. سابقه سلامت شخصی و خانوادگی شما نیز در تعیین زودهنگام ابتلا به سرطان لوزالمعده کمک می کند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما یا قبلاً به این بیماری مبتلا بوده است به پزشک خود بگویید:

  • سندرم سلامتی ارثی (ژنتیکی) ، مانند سندرم سرطان پستان و تخمدان یا سندرم نئوپلازی غدد درون ریز نوع ۱ (MEN1)
  • دیابت یا پانکراتیت
  • سرطان پانکراس
  • سابقه شخصی سیگار کشیدن
  • شرایط وزنی مانند چاقی

همه این عوامل در تشخیص سرطان لوزالمعده نقش دارند ، بنابراین حتماً سابقه سلامتی کاملی را به پزشک خود منتقل کنید.

از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟
از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟

آزمایشات سرطان پانکراس یا لوزالمعده

پس از ارزیابی سابقه سلامتی و علائم  پزشک چندین آزمایش برای تشخیص سرطان لوزالمعده انجام می دهد. رایج ترین آزمایشات عبارتند از:

  • سونوگرافی شکمی ، یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی پانکراس و ساختارهای اطراف برای ناهنجاری ها
  • نمونه برداری از پانکراس با استفاده از یک سوزن کوچک
  • آزمایش خون برای بررسی سطح برخی مواد شیمیایی در خون شما
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ، یک آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی برای ارزیابی اندازه و شکل پانکراس
  • کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپیک (ERCP) ، یک آزمایش تصویربرداری است که به دنبال باریک شدن یا انسداد مجاری صفراوی است. کلانژیوگرافی از راه پوست از طریق پوست (PTC) یک جایگزین برای ERCP است. یک ماده حاجب و اشعه ایکس مجاری صفراوی را برجسته می کند.
  • سونوگرافی آندوسکوپیک  که از یک محدوده نازک برای ایجاد تصاویر پانکراس از داخل مری استفاده می کند
  • لاپاراسکوپی ، روشی اکتشافی که در آن ابزارها از طریق برش های کوچک به شکم وارد می شوند
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ، یک آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی برای بررسی اندازه و شکل لوزالمعده با جزئیات بیشتر از سی تی اسکن است
  • اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ، یک آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی است که می تواند سلول های بدخیم (سرطانی) را در هر نقطه از بدن برجسته کند
  • آزمایش تومور مارکر ، با استفاده از نمونه های خون ، ادرار یا بافت انجام می شود

پزشک شما به احتمال زیاد از همه این آزمایشات برای تشخیص سرطان لوزالمعده استفاده نخواهد کرد. در عوض ، پزشکان معمولاً از ترکیبی از آزمایشات بر اساس علائم خاص و سابقه پزشکی شما استفاده می کنند.

مراحل سرطان پانکراس

تشخیص سرطان پانکراس شامل مرحله بندی تومور به طور همزمان است. مرحله بندی سرطان به تعیین اندازه و محل سلول های سرطانی اطلاق می شود. مراحل سرطان لوزالمعده شامل موارد زیر است:

مرحله ۰: سرطان فقط از مجموعه کوچکی از سلولهای غیرطبیعی درون پانکراس تشکیل شده است.

مرحله IA: اندازه تومور کمتر از ۲ سانتی متر (تقریباً ۱ اینچ) فقط در داخل پانکراس است.

مرحله ۱B: تومور بین ۲ سانتی متر و ۴ سانتی متر (تقریباً ۱.۵ اینچ) در داخل پانکراس.

مرحله IIA: تومور بزرگتر از ۴ سانتی متر که در خارج از پانکراس گسترش نیافته است.

مرحله IIB: تومور بزرگتر از ۴ سانتی متر که به کمتر از سه غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.

مرحله III: تومور در هر اندازه با سلولهای سرطانی که به بیش از چهار غدد لنفاوی یا عروق خونی اصلی کنار پانکراس گسترش یافته است.

مرحله IV: تومور در هر اندازه با سلول های سرطانی که به سایر قسمت های بدن مانند ریه ها یا کبد گسترش یافته اند. این سرطان متاستاتیک پانکراس است. برنامه درمان سرطان لوزالمعده بستگی زیادی به مرحله بندی سرطان دارد.

از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟
از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟

درمان سرطان پانکراس

گزینه های درمانی سرطان لوزالمعده می تواند شامل جراحی ، شیمی درمانی ، پرتودرمانی و ترکیبی از درمان ها باشد. متأسفانه ، درمان سرطان پانکراس دشوار است. این بیماری ممکن است به طور موقت وارد بهبودی شود ، به این معنی که هیچ نشانه ای از سرطان در بدن وجود ندارد ، اما درمان نمی تواند آن را درمان کند.

پیشرفت در درمان سرطان لوزالمعده ، از جمله ایمونوتراپی ، همچنان به بیماران کمک می کند تا عمر طولانی تر ، حتی سالها پس از تشخیص ، داشته باشند. در مورد گزینه های درمانی خود – از جمله خطرات ، فواید و عوارض جانبی – کاملاً با پزشک و خانواده خود مشورت کنید تا بتوانید در مورد بهترین انتخاب برای شرایط شخصی و مرحله سرطان تصمیم آگاهانه بگیرید.

دریافت تشخیص سرطان لوزالمعده می تواند ترسناک باشد. با این حال ، گزینه های درمانی بهبود یافته می تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به این نوع دشوار سرطان ، میزان زنده ماندن طولانی تر باشد و گزینه های مراقبت حمایتی بهتر می توانند کیفیت زندگی را در طول درمان سرطان لوزالمعده و پس از آن بهبود بخشند.

جراحی برای سرطان پانکراس

بیشتر سرطان لوزالمعده تا زمانی که به مرحله ۴ (IV) برسد ، در حالی که تا حد زیادی قابل جراحی نیست ، قابل شناسایی نمی باشد. اما اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود ، پزشکان می توانند به عنوان بخشی از استراتژی درمان ، با جراحی تمام یا بخشی از پانکراس را بردارند. رایج ترین جراحی های سرطان لوزالمعده عبارتند از:

  • پانکراتکتومی دیستال ، که قسمت میانی و انتهایی پانکراس را برداشته و “سر” ارگان را سالم نگه می دارد.
  • پانکراتکتومی کامل ، که کل پانکراس را از بین می برد ، اغلب همراه با قسمت هایی از اندام ها و ساختارهای مجاور مانند معده.
  • روش Whipple ، احتمالاً رایج ترین جراحی برای سرطان لوزالمعده ، که سر پیازی لوزالمعده ، کیسه صفرا ، مجرای صفراوی ، بخشی از معده و بخشی از روده کوچک را از بین می برد.

جراحی به تنهایی شامل کل برنامه درمانی سرطان لوزالمعده است. اکثر افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند نیز ترکیبی از پرتودرمانی ، شیمی درمانی و گاهی اوقات ایمونوتراپی را نیز دریافت می کنند.

پرتودرمانی برای سرطان پانکراس

با توجه به اندازه و محل تومور پانکراس ، پرتودرمانی ممکن است در تخریب سلول های سرطانی و کوچک شدن اندازه کلی بدخیمی مفید باشد. پرتودرمانی ممکن است متشکل از پرتوهای اشعه ایکس باشد که از طریق بدن در تومور یا “دانه های” رادیواکتیو کوچک قرار گرفته در داخل یا نزدیک تومور در داخل بدن قرار دارند. هر دو روش می تواند تعداد و اندازه سلولهای سرطانی موجود در لوزالمعده را کاهش دهد.

از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟
از عوارض و نشانه های سرطان پانکراس چه می دانید؟

شیمی درمانی برای سرطان پانکراس

بیشتر افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده دوزهای زیادی از داروها را برای از بین بردن سلول های سرطانی در سراسر بدن دریافت می کنند. به همین ترتیب ، پزشکان ترکیبی از داروها را برای مبارزه با سلولهای توموری به روشهای مختلف تجویز می کنند.

عوامل شیمی درمانی برای سرطان لوزالمعده ممکن است مستقیماً در جریان خون (وریدی) یا به صورت خوراکی به صورت قرص تجویز شوند. بعضی اوقات افراد در حین درمان سرطان لوزالمعده ، که معمولاً هفته ها به طور هم زمان انجام می شود ، از عوامل شیمی درمانی داخل وریدی و خوراکی استفاده می کنند. شیمی درمانی همچنین می تواند با درمان های پرتودرمانی همراه باشد ، که می تواند اثربخشی هر دو روش را افزایش دهد.

در حال حاضر ، نزدیک به ۲۰ داروی منفرد و چهار ترکیب دارویی برای استفاده در سرطان لوزالمعده تأیید شده است. پزشک بر اساس مشخصات مولکولی سرطان و اینکه آیا به آنسوی لوزالمعده گسترش یافته است (چه متاستاز شده باشد ، یعنی مرحله IV سرطان لوزالمعده) ، داروهای مناسب را برای شما انتخاب خواهد کرد.

داروهای شیمی درمانی جدید پروتئین های خاص یا سایر جنبه های سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند تا آنها را از بین ببرند یا از تکثیر آنها جلوگیری کنند. از آنجا که این داروها فقط سلولهای سرطانی را هدف قرار می دهند ، عوارض جانبی مشابه داروهای شیمی درمانی سنتی را ایجاد نمی کنند.

ایمنی درمانی برای سرطان پانکراس

داروهای ایمونوتراپی جدیدترین روش درمانی برای انواع سرطان ها است. این داروها عموماً به یکی از دو روش عمل می کنند: آنها سلولهای سرطانی را علامت گذاری می کنند تا به راحتی در سیستم ایمنی طبیعی بدن قابل شناسایی باشند ، یا “ترمز” طبیعی سیستم ایمنی بدن را از بین می برند  که به سلولهای ایمنی اجازه می دهد واکنش تهاجمی تری به بدخیمی ها نشان دهند.

در حالی که داروهای ایمونوتراپی نوعی نوید در درمان بسیاری از انواع سرطان را نشان داده اند ، سرطان پانکراس نوع بسیار پیچیده ای از بدخیمی است. محققان همچنان به بررسی روشهای موثرتر ایمنی درمانی در مبارزه با این سرطان دشوار ادامه می دهند. شرکت در کارآزمایی های بالینی سرطان لوزالمعده می تواند به محققان در دستیابی سریع به موفقیت برای بهبود ایمنی درمانی در سرطان لوزالمعده کمک کند.

اگرچه سرطان لوزالمعده درمان ناپذیر و دشوار است ، اما میزان بقا همچنان افزایش می یابد و برخی از بیماران پس از تشخیص اولیه سالها زنده می مانند. به لطف مطالعات تحقیقات بالینی که رویکردهای جدید درمان سرطان لوزالمعده را اطلاع می دهد ، افراد مبتلا به این نوع سرطان می توانند از کیفیت زندگی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شوند زیرا تحت درمان های مختلف قرار می گیرند تا به طور بالقوه سرطان خود را بهبود ببخشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا