Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری عدم تحمل لاکتوز (Lactose intolerance) یا  کمبود آنزیم لاکتاز ( lactase deficiency ) وضعیتی است که باعث ناراحتی در قسمت فوقانی شکم می شود ، در نتیجه باعث ایجاد نفخ ، گاز و اسهال در شخص مبتلا می شود . این بیماری در نتیجه کمبود آنزیم (لاکتاز) تجزیه کننده قند معروف به لاکتوز است که در شیر یافت می شود . اگرچه سطح پایین لاکتاز نسبتاً شایع است ، اما همه کسانی که دارای آنزیم کمی هستند ، بیماری عدم تحمل لاکتوز را ندارند. این بیماری غالباً در حین خوردن لبنیات یا بلافاصله بعد از آن رخ می دهد.

عدم تحمل لاکتوز یک مشکل گوارشی شایع در جهان است و درجات مختلفی از این بیماری در بزرگسالان وجود دارد . این بیماری به طور معمول در افراد مختلف در طی یک دوره خاص ایجاد می شود و افراد علائم این بیماری را  در دوران بعد از کودکی هنگامی که بدن شروع به تولید سطوح پایین تر آنزیم لاکتاز می کند ، شروع می کنند. به همین دلیل ، کودکان زیر ۶ سال معمولاً علائم بیماری عدم تحمل لاکتوز را نشان نمی دهند ، اما نوجوانان و بزرگسالان بیشتر علائم این بیماری را نشان می دهند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علت و عوارض بیماری عدم تحمل لاکتوز

اگر از این بیماری رنج می برید ، پس از مصرف مواد غذایی حاوی محصولات لبنی ، علائم و نشانه هایی این بیماری را مشاهده خواهید کرد ، علائم این بیماری در افراد مختلف ، متفاوت خواهد بود و برخی از افراد مبتلا به هیچ وجه علائمی ندارند ، در حالی که دیگران ممکن است دچار نفخ شکم ، درد و اسهال شوند. خوشبختانه این بیماری را می توان با تجویز داروهای بدون نیاز به نسخه برای تجزیه لاکتوز، درمان کرد.

حتی شما می توانید علائم بیماری را با افزودن تدریجی لبنیات به رژیم غذایی خود کاهش دهید تا شما به بدن زمان دهید تا آنزیم لاکتاز بیشتری تولید کند. بعلاوه ، از آنجا که محصولات لبنی حاوی عناصر مهم غذایی مانند کلسیم هستند ، استفاده از مکمل های کلسیم در صورت داشتن این بیماری می تواند برای شما بسیار مفید باشند.

اگر تحت درمان  هستید و علائم خفیف آن عود می کند یا مداوم است ، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در برخی موارد ، این بیماری می تواند منجر به مصرف کم کلسیم شود  که می تواند یک بیماری جدی باشد که باید فوراً ارزیابی و درمان شود. اگر شما یا کسی که با او در ارتباط هستید به راحتی دچار شکستگی استخوان ، گرفتگی عضلات ، پوسیدگی دندان یا لاغری ناخواسته شده اید سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟
بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟

علائم بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست؟

این بیماری به دلیل عدم توانایی هضم قندی به نام لاکتوز بوجود می آید و ممکن است منجر به تعدادی از علائم مختلف شود و شدت این علائم در افراد مختلف ، متفاوت خواهد بود. ممکن است شما به دنبال مصرف محصولات لبنی علائم بیماری را تجربه کنید و در بعضی مواقع هر یک از این علائم گوارشی می تواند بسیار شدید باشد . علائم این بیماری عبارتند از :

علائم جدی بیماری عدم تحمل لاکتوز

در برخی موارد این بیماری می تواند منجر به مصرف کم کلسیم شود ، که می تواند یک بیماری جدی را ایجاد کند که باید فوراً ارزیابی و درمان شود. در صورت داشتن هر یک از این علائم جدی فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید :

  • تورم ، اتساع یا نفخ شکم
  • تب بالا (بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت)
  • درد شدید شکم
  • لاغری ناخواسته

چه عواملی باعث بروز بیماری عدم تحمل لاکتوز می شود؟

این بیماری به دلیل سطح ناکافی و پایین آنزیم (لاکتاز) موجود در روده کوچک که باعث تجزیه قند لاکتوز موجود در شیر می شود ، رخ می دهد. برخی شواهد نشان می دهد که این بیماری می تواند به صورت ارثی در خانواده ها وجود داشته باشد .

عوامل مختلفی در ایجاد بیماری عدم تحمل ثانویه لاکتوز وجود دارد ، از جمله آسیب به روده باریک یا جراحی روده یا درمان بیماری کرون با استفاده از جراحی . عفونت در روده کوچک نیز ممکن است به دیواره روده آسیب برساند و علت احتمالی بروز بیماری عدم تحمل لاکتوز ، به ویژه در کودکان باشد .

بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟
بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟

ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست؟

تعدادی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند ، اما همه افرادی که دارای عوامل خطر هستند  به این بیماری مبتلا نخواهند شد. عوامل خطر عبارتند از:

  • سن (با افزایش سن خطر افزایش می یابد)
  • بیماری های روده کوچک
  • آسیب دیدگی روده کوچک
  • زایمان زودرس (لاکتاز در اواخر سه ماهه سوم ایجاد می شود)

همچنین با شناسایی و اجتناب از مواد غذایی حاوی لاکتوز ، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید. این مواد غذایی عبارتند از :

  • سرشیر
  • مواد جامد موجود در شیر خشک
  • شیر
  • محصولات فرعی شیر
  • پودر شیر خشک بدون چربی
  • کشک

بیماری عدم تحمل لاکتوز چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری با مراجعه به پزشک توسط شما آغاز می شود و برای تعیین اینکه آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر ، پزشک از شما درباره علائم مشاهده شده سوال می کند و احتمالاً از شما می خواهد آزمایش های تشخیصی مورد نیاز را انجام دهید.

اگرچه میزان آنزیم لاکتاز تولید شده در بدن قابل تغییر نیست ، اما تغییرات رژیم غذایی می تواند میزان لاکتوز مصرفی و نحوه واکنش بدن به لاکتوز را در هنگام مصرف تغییر دهد. مصرف تدریجی مواد غذایی حاوی لاکتوز می تواند این فرصت را به دستگاه گوارش بدهد تا با لاکتوز با علائم کمتری سازگار شود.

برای افرادی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند ، محصولات زیادی بدون لاکتوز در بازار وجود دارد. ماست و پنیرهای فراوری شده از جمله فرآورده های شیری هستند که سطح کمتری از لاکتوز را دارند و ممکن است در برخی از افراد مبتلا  این بیماری  قابل تحمل باشد. افراد مبتلا به این بیماری برای حفظ انرژی و دریافت پروتئین باید جایگزینی های رژیم غذایی غنی از مواد مغذی  را شناسایی و انتخاب کنند. علاوه بر این ، می توان آنزیم هایی که به صورت قرص یا مایع وجود دارند را قبل از خوردن شیر یا فرآورده های لبنی برای کمک به تجزیه لاکتوز در بدن مصرف کرد.

بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟
بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست و چه علائمی دارد؟

عوارض احتمالی بیماری عدم تحمل لاکتوز چیست؟

این بیماری اغلب منجر به عوارضی برای شخص بیمار نمی شود ، ولی با این حال ، با محدود کردن غذاهایی که می توانید بخورید ، می تواند بر کیفیت زندگی تأثیرمنفی بگذارد. این بیماری ممکن است منجر به کمبود ناخواسته کلسیم و ویتامین D یا کاهش وزن به دلیل محدود بودن انتخاب گروه غذایی در شخص بیمار شود. با پیروی از برنامه درمانی که به طور خاص توسط پزشک برای شما طراحی شده است می توانید در به حداقل رساندن خطرات ابتلا به عوارض جدی این بیماری به خود بسیار کمک کنید. عوارض این بیماری عبارتند از:

  • کمبود کلسیم
  • کاهش کیفیت زندگی
  • سوء تغذیه
  • پوکی استخوان (نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها)
  • لاغری ناخواسته
  • کمبود ویتامین D

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا