Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

اسهال مسافرتی (Traveler’s diarrhea) یک بیماری بسیار شایع است که افرادی را که به برخی از کشورهای گرم و مرطوب سفر می کنند ، مبتلا می کند. باکتری ها ، ویروس ها و انگل های موجود در آب یا مواد غذایی آلوده باعث ایجاد این بیماری می شوند و  علاوه بر اسهال ، ممکن است علائم دیگری مانند درد شدید شکمی ، گرفتگی و استفراغ را نیز داشته باشید. برخی از مردم این بیماری را به نام انتقام مونتزوما ( Montezuma’s revenge ) می شناسند که به عنوان آخرین امپراتور آزتک مکزیک نامگذاری شده است.

افرادی که به مناطق گرم و مرطوب سفر می کنند ممکن است با آب یا مواد غذایی حاوی باکتری ، ویروس یا انگلی دچار اسهال مسافرتی شوند. علائم این بیماری شامل مدفوع شل ، درد شکمی و گرفتگی عضلات می باشد و اغلب با داروهای ضد اسهال بهبود می یابد . برای بهبود باید مقدار زیادی آب بنوشید و برخی از افراد نیز به آنتی بیوتیک نیاز دارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این بیماری ارائه خواهد شد لطفا همراه ما باشید.

چه کسانی ممکن است به اسهال مسافرتی مبتلا شوند؟

تقریباً ۴۰ تا ۶۰ درصد مسافران خارج از کشور در مقطعی دچار بیماری اسهال می شوند. اسهال مسافرتی شایع ترین بیماری مربوط به سفر است. شما می توانید در هر جایی به اسهال مسافرتی مبتلا شوید ، اما احتمال اینکه هنگام سفر به کشورهایی با آب و هوای گرم و مرطوب به این بیماری مبتلا شوید بسیار زیاد خواهد بود. بازدید کنندگان از این مناطق بیشتر در معرض خطر هستند :

  • آفریقا
  • آسیا (به استثنای ژاپن و کره جنوبی)
  • آمریکای مرکزی
  • مکزیک
  • خاورمیانه
  • آمریکای جنوبی
اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

چه عواملی باعث ایجاد بیماری  اسهال مسافرتی می شوند؟

باکتری های E coli معمولاً باعث ایجاد اسهال در مسافران می شوند  و ممکن است از طریق آب یا غذای آلوده در معرض این باکتری ها ، ویروس ها یا انگل های بیماری زا قرار بگیرید. بسیاری از کشورهای در حال توسعه فاقد منابع لازم برای تصفیه آب و از بین بردن این آلاینده ها هستند.

شما می توانید با نوشیدن آب تصفیه نشده یا خوردن غذاهای خام شسته شده در آب تصفیه نشده در این کشورها بیمار شوید. ساکنان این کشورها با نوشیدن اینگونه آب ها بزرگ می شوند و اغلب آنها نسبت به ارگانیسم هایی که مسافران را بیمار می کنند ایمن هستند. سایر دلایل ابتلا به بیماری اسهال مسافرتی عبارتند از:

  • باکتری های کمپیلوباکتر ژژونی ( Campylobacter jejuni ) ، سالمونلا ( Salmonella ) و شیگلا ( Shigella )
  • کریپتوسپوریدیوز ( Cryptosporidiosis  ) و ژیاردیازیس ( giardiasis) – عفونت های ناشی از انگلی
  • نورو ویروس ( Norovirus  ) و روتاویروس  ( rotavirus )

علائم بیماری اسهال مسافرتی چیست؟

بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ، علائم خفیفی را تجربه می کنند که طی سه تا پنج روز بهبود می یابند. علائم این بیماری به طور معمول بسته به میزان عفونت در طی شش تا ۲۴ ساعت پس از عفونت باکتریایی یا ویروسی ظاهر می شوند و ممکن است یک تا سه هفته طول بکشد تا علائم عفونت انگلی روده ظاهر شود.

اگر در عرض ۲۴ ساعت ، بیشتر از سه بار مدفوع شل داشته باشید یا تعداد دفع معمول شما دو برابر شده  باشد ، ممکن است دچار بیماری اسهال مسافرتی شده باشید ، همچنین ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشید :

  • درد شکم ، گرفتگی یا نفخ شکم
  • گاز معده دردناک
  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اجابت مزاج مکرر و فوری

چگونه اسهال مسافرتی تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می تواند این بیماری را براساس علائم و سابقه سفر شما تشخیص دهد. در برخی موارد ، ممکن است نیاز باشد که پزشک نمونه های مدفوع شما را از نظر وجود باکتری ، ویروس یا انگل آزمایش کند.

اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

عوارض بیماری اسهال مسافرتی چیست؟

کمبود آب بدن بزرگترین نگرانی درباره عوارض این بیماری می باشد. اگر باکتری  E. coli یا باکتری های دیگر باعث ایجاد این بیماری شده باشند ، ممکن است در معرض کم آبی ، نارسایی کلیه یا حتی سپسیس (عفونت خون)  باشید ، بیماری سپسیس در بعضی موارد می تواند تهدید کننده زندگی باشد. وجود اسهال در مسافران همچنین ممکن است خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر ناشی از عفونت (IBS) را نیز افزایش دهد.

چگونه اسهال مسافرتی در بزرگسالان کنترل یا درمان می شود؟

جایگزینی مایعات و نمک :

محلول های نمک آبرسانی دهان – Oral rehydration salt  (ORS) با جایگزین کردن مایعات از دست رفته از کمبود آب بدن جلوگیری کرده و الکترولیت های کلیدی مورد نیاز را بازیابی می کنند. بیشتر فروشگاه ها و داروخانه ها در کشورهای در حال توسعه بسته های ORS مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی (WHO) را عرضه می کنند ، همچنین می توانید آب بطری و نوشیدنی های الکترولیتی را بنوشید.

داروهای ضد اسهال :

داروهایی مانند لوپرامید (loperamide)  و آتروپین ( atropine ) می توانند علائم اسهال را کاهش دهند اما عفونت را درمان نمی کنند ، بنابراین باید با احتیاط مصرف شوند. کودکان زیر ۱۲ سال و هرکسی که دچار نقص ایمنی شده است نباید بدون مشورت با پزشک اینگونه از داروها را مصرف کند.

آنتی بیوتیک ها :

اگر به اسهال شدید مبتلا شدید (در طی هشت ساعت بیشتر از سه بار مدفوع شل دارید) ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است آنتی بیوتیک را برای شما تجویز کند . این داروها شامل آزیترومایسین (azithromycin  )  ، سیپروفلوکساسین  (ciprofloxacin  ) ، داکسی سایکلین (doxycycline  )  و ریفاکسیمین (rifaximin  )  هستند.

چگونه اسهال مسافرتی در کودکان کنترل یا درمان می شود؟

کودکان در معرض خطر کم آبی و مشکلات جدی ناشی از اسهال مسافرتی قرار دارند و قبل از دادن هرگونه داروی ضد اسهال به کودک ، باید با پزشک خود مشورت کنید ، برخی از داروها برای کودکان خطرناک و مضر هستند.

معالجه کودکان برای هیدراته نگه داشتن آنها متمرکز است و نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می شوند ممکن است از شیرخشک هایی که لاکتوز کمی دارند ، بهره مند شوند . این قند شیر می تواند باعث ناراحتی معده در کودک شما شود . کودکان بزرگتر باید به خوردن و آشامیدن به طور معمول تشویق شوند و نوشیدنی با الکترولیت ها یا ORS  می تواند به آنها بسیار کمک کند.

اگر کودک شما اسهال همراه با علائم زیر را دارد سریعا به پزشک مراجعه کنید :

  • اسهال خونی
  • تب بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتی گراد)
  • استفراغ مداوم
  • علائم کم آبی (گودی چشم ، خشکی دهان و پوست ، گیجی)
اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
اسهال مسافرتی چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

چگونه می توانیم از ابتلا به اسهال مسافرتی جلوگیری کنیم ؟

قبل و در طول سفر می توانید چهار بار در روز دو اونس یا دو قرص بیسموت ساب سالسیلات ( bismuth subsalicylate  ) را مصرف کنید . مطالعات نشان می دهد این اقدام احتیاطی ممکن است احتمال ابتلا به اسهال مسافرتی را کاهش دهد ، اما اثر آن بیش از دو هفته طول نمی کشد . زنان باردار ، کودکان خردسال ، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ، افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می کنند و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و داروهای ضد سیستم ایمنی بدن را مصرف می کنند ، نباید بدون صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود از بیسموت ساب سالسیلات استفاده کنند.

اگر به خارج از کشور به منطقه ای پر خطر سفر می کنید ، این مراحل ممکن است به جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک کند:

  • از بوفه های خیابانی فروش غذا پرهیز کنید و فقط غذاهای گرم و کاملاً پخته شده را بخورید
  • از دریاچه ها ، نهرها یا رودخانه ها آب ننوشید
  • از میوه ها و سبزیجات خام استفاده نکنید مگر اینکه بتوانید با خیال راحت آنها را در آب تصفیه شده بشویید.
  • نوشیدنی های کنسرو شده یا بطری شده را بنوشید ، یا آب را بجوشانید تا مصرف آن ایمن شود.
  • دست ها را مرتبا بشویید و هنگامی که آب و صابون در دسترس نیست از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.
  • برای مسواک زدن از آب بطری استفاده کنید

چه موقع باید برای درمان بیماری اسهال مسافرتی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اکثر مبتلایان به بیماری اسهال مسافری طی چند روز بهبود می یابند و داروهای ضد اسهال می توانند برخی علائم این بیماری را تسکین دهند. کودکان و خردسالان بیشتر در معرض کمبود آب بدن یا عوارض جانبی داروهای ضد اسهال هستند . در صورت تجربه موارد زیر باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

  • تب و لرز
  • خونریزی از رکتوم
  • اسهال شدید و خونی که طی چند روز بهبود نمی یابد
  • علائم کم آبی بدن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا