Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پرخوانندهعمومی

نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟

نیکوتین یک ترکیب شیمیایی اعتیاد آور است که در گیاه تنباکو یافت می شود. استفاده از محصولات نیکوتین می تواند مشکلات جدی سلامتی از جمله سکته مغزی ، تشنج ، افزایش فشار خون و حملات قلبی ایجاد کند. محصولات تنباکو دار مانند سیگار ، تنباکو بدون دود ، سیگار برگ ، بیشتر سیگارهای الکترونیکی و تنباکو قلیان حاوی نیکوتین هستند.

نیکوتین یک مایع روغنی بی رنگ تا زرد کمرنگ است که به صورت پودر نیز وجود دارد. این ترکیب هنگامی که گرم است  بوی ماهی می دهد. این ترکیب شیمیایی از طریق خوردن، استنشاق یا تماس با پوست می تواند جذب بدن انسان شود.

در مقادیر زیاد ، نیکوتین می تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود ، اما مهمترین مشکل این ماده شیمیایی ، اعتیاد آور بودن آن است. این ترکیب نحوه عملکرد مغز را تغییر می دهد و افراد را به مصرف محصولات دخانیات وادار می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

چه مقدار نیکوتین در سیگار وجود دارد؟

هر محصول دخانیات حاوی مقادیر متفاوتی نیکوتین است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مقدار مصرف این ماده شیمیایی در میزان اعتیاد فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ شواهدی را نشان می دهد که سیگارهایی با سطح نیکوتین پایین تر ، احتمال اعتیاد به سیگار را کاهش می دهد.

نیکوتین چگونه بر مغز و بدن تأثیر می گذارد؟

هنگامی که فردی نیکوتین مصرف می کند تا حدودی اندورفین در بدن او افزایش می یابد. این ترکیب همچنین سطح دوپامین را در مدارهای پاداش مغز افزایش می دهد. این باعث می شود افراد تمایل به مصرف محصولات حاوی نیکوتین داشته باشند. قرار گرفتن مکرر در معرض این ماده شیمیایی قسمت هایی از مغز را که با استرس ، یادگیری و خود کنترلی در ارتباط هستند را تغییر می دهد. این تغییرات باعث می شود فرد مستعد اعتیاد شود.

احساسات دلپذیر ناشی از این ترکیب شیمیایی خیلی طولانی مدت نیست. این باعث می شود که فرد بخواهد برای تکرار این احساسات مدام آن را استنشاق یا مصرف کند. هنگامی که نیکوتین وارد خون می شود ، غدد فوق کلیه را تحریک می کند تا آدرنالین آزاد کند  که اپی نفرین نیز نامیده می شود. این هورمون سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و منجر به افزایش فشار خون ، ضربان قلب و تنفس می شود.

نیمه عمر نیکوتین دو ساعت است. این بدان معناست که حدود دو ساعت طول می کشد تا نیمی از دوز مصرفی آن از بدن خارج شود. اما این چارچوب زمانی بسته به فرد می تواند بین یک تا چهار ساعت متفاوت باشد. این ماده شیمیایی در بزاق ، خون ، ادرار و شیر مادر وجود دارد. مادران شیرده می توانند این ماده شیمیایی اعتیاد آور را به کودک خود منتقل کنند.

طبق آزمایشات حدود دو هفته طول می کشد تا مصرف کنندگان دخانیات سنگین سطح نیکوتین در ادرار و بزاق را به سطح افراد غیر سیگاری نزدیک کنند.

نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟
نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟

اعتیاد به نیکوتین چگونه رخ می دهد؟

در حالی که این ترکیب شیمیایی به طور بالقوه برای سلامتی کاربر مضر است ، اما اعتیاد به نیکوتین فوری ترین خطر است. فقط ۱۰ ثانیه طول می کشد تا این ترکیب شیمیایی به مغز برسد. این ماده باعث می شود مغز مواد شیمیایی آزاد کند که باعث احساس لذت می شوند. اما با گذشت زمان ، ممکن است به مقدار بیشتری بیشتر و بیشتری از آن نیاز داشته باشید تا همان اثر را تجربه کنید. این امر در نهایت می تواند منجر به اعتیاد شود.

کاربران سیگار الکترونیکی ممکن است برای رفع هوس خود به سیگارهای تنباکو روی بیاورند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در JAMA Pediatrics  نشان داد که ۴۳ درصد دانش آموزان دبیرستانی که از سیگارهای الکترونیکی با محتوای نیکوتین بالا استفاده کرده بودند طی شش ماه به سیگاری های مداوم تبدیل شدند.

در صورت اعتیاد ترک این ماده دشوار است. این مسئله باعث می شود که افراد سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات دخانی را ادامه دهند. درست مانند هر داروی اعتیاد آور ، قطع این ماده شیمیایی می تواند علائم ترک را ایجاد کند.

علائم ترک نیکوتین

  • مشکل خوابیدن
  • افزایش اشتها
  • تحریک پذیری
  • ولع مصرف توتون و تنباکو
  • مشکلات تمرکز یا توجه

نیکوتین چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد؟

بیشتر افراد مصرف نیکوتین را با سرطان مرتبط می دانند ، اما این ترکیب باعث سرطان نمی شود. با این وجود سایر مواد موجود در محصولات تنباکو سرطان زا هستند. در حالی که عارضه اصلی نیکوتین اعتیاد است اما این ماده شیمیایی عوارض جانبی بالقوه خود را دارد.

دکتر جوشوا منصور ، متخصص مغز و اعصاب مستقر در لس آنجلس گفت: “خود نیکوتین هنوز هم دارای اثرات مضر خاص خود از جمله سردرد ، تشنج ، لرزش و افزایش ضربان قلب است.”

طبق انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) این ماده در غلظت های کم ، قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت نیکوتین (کمتر از ۸ ساعت) ممکن است بر قلب و سیستم تنفسی تأثیر بگذارد. غلظت های بالاتر می تواند باعث فلج شود و منجر به مرگ شود.

نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟
نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟

علائم مسمومیت با نیکوتین

  • گیجی
  • مرگ
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ضربان قلب سریع
  • نارسایی تنفسی
  • تشنج
  • لرزش

خطرات نیکوتین برای کودکان و بزرگسالان

از آنجا که این ماده شیمیایی با غلظت بیشتری در مایعات سیگار الکترونیکی موجود است ، خطر مسمومیت با این ماده شیمیایی افزایش یافته است. کودکان به ویژه در برابر مسمومیت با این ماده و مصرف بیش از حد آن آسیب پذیر هستند. نیویورک تایمز گزارش داد که فقط یک قاشق چای خوری از این مایع لازم است تا در کودکان منجر به مرگ شود.

بر اساس مطالعه ای که توسط CDC در سال ۲۰۱۵ انجام شد ، این مایع در صورت تماس مستقیم با پوست یا چشم فرد ، یا بلع یا حتی استنشاق ، به ویژه در کودکان ، می تواند منجر به مسمومیت حاد نیکوتین شود. محققان دریافتند کودکان تا ۵ ساله ۵۱ درصد گزارشات قرار گرفتن در معرض سیگار الکترونیکی را بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ تشکیل داده اند.

طبق گزارش انجمن مراکز کنترل سموم آمریکا ، ۳،۱۳۹  گزارش مربوط به موارد مسمومیت با سیگار الکترونیکی و نیکوتین مایع در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است.

فقط کودکان نیستند که می توانند مسمومیت با نیکوتین را تجربه کنند. نیویورک تایمز همچنین گزارش داد که کمتر از یک قاشق غذاخوری مایع الکترونیکی در غلظت های بالاتر قادر به از بین بردن یک بزرگسال است و گزارش شده است که یک نفر پس از جذب نیکوتین مایع از طریق پوست ، دچار مشکلات قلبی شده است.

نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟
نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟

خطرات نیکوتین در نوجوانان و بزرگسالان جوان

این ترکیب خطرات جدی برای افراد زیر ۲۵ سال دارد. برای بسیاری از جوانان ، قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی به صورت سیگار الکترونیکی است.

این خطرات عمدتا به دلیل اثرات نیکوتین بر رشد مغز است. رشد مغز انسان تا پایان ۲۵ سالگی انسان به پایان نمی رسد. این ترکیب شیمیایی می تواند در قسمت هایی از این رشد دخالت کند و باعث آسیب دائمی مغز شود.

این ماده شیمیایی می تواند بخشی از مغز که باعث کنترل توجه ، یادگیری ، خلق و خو و خود کنترلی می شود را مختل کند. افراد زیر ۲۵ سال نیز قبل از رشد کامل مغز مستعد ابتلا به اعتیاد به این ماده شیمیایی هستند.

بسیاری از نوجوانان ممکن است هنگام استفاده از سیگار الکترونیکی ندانند که در حال مصرف نیکوتین هستند. مطالعه ۲۰۱۹ در مجله Pediatrics نشان داد كه بسياری از نوجوانان نمی دانند كه چه مقدار نيكوتين استنشاق می كنند. حدود ۴۰ درصد از نوجوانان مورد مطالعه گزارش کردند که از محصولات بدون نیکوتین استفاده می کنند. اما محققان كوتینین ، فرم متابولیزه شده نیكوتین را در ادرار آنها یافتند.

اثرات مضر نیکوتین بر سلامتی

  • اثرات روانگردان
  • اجبار برای مصرف
  • نیاز سریع برای مصرف
  • رفتار تقویت شده با مواد مخدر
  • تحمل و ایجاد وابستگی جسمی

این ماده بسته به مقداری که مصرف می کنید می تواند به عنوان یک ماده محرک و آرامبخش عمل کند. به طور معمول ، سیگارها از ۸ تا ۲۰ میلی گرم – به طور متوسط ۱۴ میلی گرم نیکوتین دارند. یک فرد سیگاری روزانه حداقل یک بسته سیگار می کشد ، بنابراین ۲۰ سیگار برابر با ۲۸۰ میلی گرم است.

در حالی که فقط بخشی از آن استنشاق می شود (حدود ۲۰ میلی گرم در هر بسته – بقیه در دود از بین می رود) اما توجه به این نکته مهم است که ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم نیکوتین به شکل مایع برای بزرگسال کشنده است. حدود ۱۰ میلی گرم برای کودکان کوچک کشنده و حتی کمتر از آن برای نوزادان است. در مقایسه ، یک دوز کشنده سیانور برای یک بزرگسال ۱.۵ میلی گرم در هر ۲ پوند وزن است.

نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟
نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟

عوارض جانبی نیکوتین بر روی مغز شما

سیگار یکی از سریع ترین راه ها برای ورود نیکوتین به سیستم شماست. پس از استنشاق ، قطران با رسوبات نیکوتین به ریه ها منتقل می شوند و در آنجا به دام افتاده و توسط ارگانیسم جذب می شوند. انتقال این ماده شیمیایی به مغز بیست ثانیه طول می کشد. سایر روش های مصرف مانند جویدن تنباکو ، تنباکو بدون دود و سیستم های سیگار الکترونیکی کندتر هستند.

وقتی نیکوتین به مغز می رسد ، به گیرنده های عصبی متصل می شود که معمولاً برای استیل کولین اختصاص داده می شوند. با این کار یک سری واکنش های زنجیره ای در بدن شروع می شود. ابتدا شروع به تحریک غدد فوق کلیوی می کند که شروع به ترشح مقادیر زیادی آدرنالین در سیستم می کنند. این هورمون “جنگ یا گریز” ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد. با افزایش ضربان قلب ، فشار خون نیز افزایش می یابد و این بدان معناست که مقادیر زیادی از بیماری های عروقی مربوط به نیکوتین است.

بهتر است بدانید هجوم آدرنالین همچنین به بدن علامت می دهد که قندها را در سیستم آماده هستند – در شرایط عادی قند برای جنگ یا پاسخ جنگ  مفید است. در این حالت قند اضافی در جریان خون باقی می ماند و از آنجا که نیکوتین باعث سرکوب ترشح انسولین می شود ، به این معنی است که افراد سیگاری به طور منظم سطح قند خون خود را بالا می برند. قند خون بالا یکی از دلایلی است که باعث می شود افراد سیگاری بعد از سیگار احساس گرسنگی نکنند ، صرف نظر از اینکه چه مدت از آخرین وعده غذایی آنها گذشته است.

این ماده شیمیایی همچنین مسئول سیل دوپامین است که پس از کشیدن سیگار یا جویدن توتون رخ می دهد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مراکز لذت مغز را تحریک می کند و سیگار کشیدن باعث می شود سیگاری ها همان احساسی را داشته باشند که هنگام خوردن چیزی که واقعاً دوست دارید یا به آن عشق ورزید احساس می کنید. اینجاست که قسمت ولع مصرف اعتیاد ظاهر می شود. از آنجا که سطح دوپامین ناشی از نیکوتین شروع به تثبیت می کند ، افراد سیگاری اصرار قریب الوقوع برای یک سیگار دیگر دارند و این چنین است که این مسئله به یک حلقه معیوب تبدیل می شود.

عوارض جانبی نیکوتین بر روی تمام سیستم های بدن

نیکوتین بر روی همه سیستم های بدنی اثرات سوئی دارد. برخی از اینها با گذشت زمان ایجاد می شوند اما برخی دیگر با هر دوز ی که مصرف می کنید رخ می دهد.

نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟
نیکوتین چیست و از عوارض و عواقب مصرف آن چه می دانید؟

اثرات نیکوتین بر سیستم عصبی مرکزی

  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • بی نظمی در خواب
  • سردرد

اثرات نیکوتین بر سیستم قلبی عروقی

اثرات نیکوتین بر سیستم تنفسی

  • تنگی نفس
  • بیماری مزمن انسداد ریوی
  • اسپاسم برونش
  • سرطان
  • اثرات نیکوتین بر سیستم عضلانی
  • تحلیل رفتن دیسک نخاع
  • درد مفصل
  • لرزش

اثرات نیکوتین بر سیستم دستگاه گوارش

اثرات ذکر شده در سلامتی همه می تواند به نیکوتین نسبت داده شود اما با ترکیبات دیگری که معمولاً در محصولات توتون و تنباکو یافت می شود ، مانند قطران ، مونوکسیدکربن ، تولوئن یا هر ۴۰۰۰ ماده دیگر که به طور منظم در سیگار یافت می شود ، این عوارض تشدید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا