Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟

عفونت خون (Sepsis)  یا سپسیس یک واکنش شدید و طاقت فرسا به عفونت در هر نقطه از بدن است. ارگانیسم هایی که باعث عفونت جدی شده اند باعث ترشح موادی در خون می شوند که باعث التهاب گسترده می شوند.

این امر به سرعت منجر به آسیب اندام ، نارسایی عضو یا حتی مرگ می شود. حقیقت این است که سپسیس می تواند بدون باکتری یا سایر میکروارگانیسم های قابل تشخیص در خون رخ دهد. همچنین ، عفونت در هر نقطه از بدن می تواند باعث سپسیس شود.

عفونت خون یکی از علل اصلی بستری مجدد در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن در بیمارستان است. هر ساله بیش از یک میلیون آمریکایی دچار این بیماری می شوند. این بیماری می تواند ۱۰ تا ۳۰ درصد از مبتلایان را از بین ببرد. شدیدترین شکل – شوک سپتیک – تا ۵۰٪ از افراد مبتلا به آن را از بین می برد. سپسیس به ویژه برای افراد مسن ، بسیار جوان و افرادی که دارای شرایط پزشکی مزمن هستند خطرناک است. افرادی که از آن جان سالم به در می برند نیز می توانند به سندرم پس از سپسیس مبتلا شوند که مشخصه آن مشکلات جسمی و روانی مزمن است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عفونت خون چیست

به دلیل برخی اصطلاحات مرتبط که گاهی افراد به جای یکدیگر استفاده می کنند ، اغلب سردرگمی زیادی در مورد سپسیس وجود دارد. با این حال ، معنی هر یک از آنها کمی متفاوت است. در اینجا نگاهی به این اصطلاحات می اندازیم:

سپسیس یک پاسخ شدید به عفونت در جایی از بدن است که منجر به مشکلات اعضای بدن می شود. ممکن است مشکلات ارگان های ناشی از سپسیس داشته باشید و ندانید که به عفونت مبتلا هستید. پزشکان باید عفونت خون را به عنوان علت بالقوه مشکلات جدید اعضای بدن در نظر بگیرند.

باکتریمی: وجود باکتری در خون و عمدتا یک یافته آزمایشگاهی است. یک سیستم ایمنی سالم به طور معمول بدن را از مقدار اندک باکتری وارد شده در جریان خون پاک می کند. اما تحت برخی شرایط ، باکتری های موجود در خون می توانند یک عفونت فعال را شروع کنند که می تواند در بدن و اندام ها پخش شود. باکتریمی می تواند منجر به سپسیس شود.

سپتی سمی اصطلاحی است که هنوز ممکن است برخی از ارائه دهندگان برای توصیف عفونت خون گسترده ، مسمومیت خون یا عفونت جریان خون استفاده کنند. در این وضعیت باکتری ها در خون تکثیر و پخش می شوند. در حقیقت ، سپتی سمی اصطلاحی  است که بحث و ماهیت انتقادی سپسیس را به هم می زند. مردم اصطلاح سپتی سمی را به اشتباه جای سپسیس به کار می برند.

عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟
عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟

علائم عفونت خون یا سپسیس چیست

هیچ علامتی وجود ندارد که به عفونت خون اشاره کند. در عوض این عفونت شامل ترکیبی از علائم است که با عفونت ظاهر می شود. شناخت زود هنگام علائم سپسیس برای جلوگیری از آسیب اندام ها و از بین رفتن زندگی امری حیاتی است.

مهم است که بدانید بیشتر افرادی که دچار سپسیس می شوند از قبل در بیمارستان بستری هستند. با این حال ، شما می توانید در خارج از بیمارستان مثلا پس از جراحی ، پس از ترخیص از بیمارستان یا سایر عوامل خطر ، به این بیماری مبتلا شوید. به یاد داشته باشید ، ممکن است هنگام بروز علائم عفونت خون حتی متوجه نشوید که به عفونت مبتلا شده اید.

هر کسی می تواند به عفونت خون مبتلا شود. این بیماری می تواند به سرعت و غیرقابل پیش بینی اتفاق بیفتد ، بنابراین شناختن علائم و نشانه های آن مهم است. وقتی علائم و نشانه ها ایجاد می شود ، یک فوریت پزشکی است. برای هر نوع ترکیبی از تب ، لرز ، ضربان قلب سریع ، تنگی نفس ، گیجی یا گمراهی به اورژانس مراجعه کنید. بدون درمان سریع در بیمارستان ، سپسیس می تواند به سرعت منجر به نقص عضو و مرگ شود.

چگونه از روی علائم می توان عفونت خون را تشخیص داد

علائم می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

  • گیجی یا گمراهی
  • تب یا لرز
  • درد یا ناراحتی
  • ضربان قلب سریع
  • راش
  • تنگی نفس یا تنفس سریع
  • عرق یا پوست نرم

علت عفونت خون چیست

سپسیس زمانی اتفاق می افتد که بدن شما بیش از حد به عفونت واکنش نشان دهد. بدن در این شرایط مواد مرتبط با ایمنی را به خون شما پمپ می کند. این مواد به طور معمول به بدن شما در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. با این حال ، واکنش شدید باعث التهاب در سراسر بدن شما می شود. این امر منجر به آبشاری از حوادث می شود. خون مستعد لخته شدن و نشت رگ ها می شود. در نتیجه خون نمی تواند آن طور که باید به اندام ها و بافت ها سرازیر شود. بدون جریان خون کافی ، بافت ها نمی توانند اکسیژن و مواد مغذی دریافت کنند. در نهایت این مسئله منجر به آسیب ، مرگ بافتی و در نهایت نارسایی و مرگ اندام می شود.

عفونت در هر نقطه از بدن می تواند منجر به سپسیس شود. اما چهار نوع عفونت وجود دارد که معمولاً منجر به عفونت خون می شود:

انواع میکروارگانیسم ها می توانند باعث این عفونت ها شوند  از جمله باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها. با این حال ، باکتری ها بیشترین مقصر هستند.

عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟
عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟

ریسک فاکتورهای عفونت خون کدامند

عفونت خون می تواند هرکسی را درگیر کند. با این حال در افراد خاص احتمال ابتلا به سپسیس بالاتر است. افرادی که در مقایسه با جمعیت عمومی با سرعت بیشتری به سپسیس مبتلا می شوند عبارتند از:

  • بزرگسالان ۶۵ سال به بالا
  • کودکان کمتر از یک سال
  • افرادی که بیماری های مزمن پزشکی دارند ، مانند سرطان ، دیابت یا بیماری های کلیوی ، ریوی یا کبدی
  • افرادی که دارای سیستم ایمنی آسیب دیده یا ضعیف هستند ، مانند مبتلایان به اچ آی وی یا ایدز
  • افرادی که زخم هایی از جمله زخم های جراحی ، جراحات یا وسایل تهاجمی مانند کاتتر دارند

چه مشکلاتی ممکن است ناشی از عفونت خون باشند

شوک سپتیک – شکل شدید عفونت خون که با فشار خون بسیار پایین ، سطح اکسیژن بحرانی در خون ، نارسایی چند عضو و خطر مرگ و میر بالاتر از سپسیس مشخص شده است.

سندرم پاسخ التهابی سیستمیک (SIRS) – بیماری مانند سپسیس است اما در صورت عدم وجود عفونت یا نارسایی عضو می تواند رخ دهد.

سندرم شوک سمی – نوعی شوک سپتیک ناشی از آزاد شدن سموم باکتریایی در جریان خون است.

چگونه می توانیم خطر ابتلا به عفونت خون را کاهش داد

عفونت خون می تواند از هر نوع عفونتی ایجاد شود ، حتی آنچه به نظر می رسد خفیف باشد. پیشگیری از سپسیس همیشه امکان پذیر نیست زیرا نمی توانید از همه عفونت ها پیشگیری کنید ، اما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سپسیس را با این موارد کاهش دهید:

  • مراقبت از زخم ها و تمیز نگه داشتن بریدگی ها
  • واکسیناسیون به موقع و دریافت واکسن های بزرگسالان طبق توصیه پزشک
  • رعایت بهداشت مناسب از جمله شستن مکرر و مناسب دست ها
  • درمان بیماری های مزمن پزشکی

از پزشک خود در مورد خطرات ابتلا به عفونت خون به ویژه هنگام مواجهه با جراحی یا پس از بستری شدن در بیمارستان سوال کنید. به یاد داشته باشید که تشخیص سپسیس اغلب در مراحل اولیه دشوار است زیرا بسیاری از موارد می توانند علائم یکسانی را ایجاد کنند. اگر می دانید که عوامل خطرزا دارید ، اگر نگران سپسیس هستید ، به پزشک خود بگویید. اگر در معرض خطر هستید یا از شخصی که در معرض خطر است مراقبت می کنید حتما با علائم هشدار دهنده آشنا باشید. زمان شروع علائم بسیار حیاتی است.

عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟
عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟

پزشکان چگونه عفونت خون را تشخیص می دهند

سپسیس بر اساس وجود عفونت (مشکوک یا تأیید شده) و علائم آسیب یا نارسایی عضو تشخیص داده می شود. پزشکی که مشکوک به عفونت خون است علائم بیماری، علائم حیاتی و نتایج آزمایش را از جمله:

  • کشت های باکتریایی و آزمایش های دیگر برای بررسی وجود عفونت. این آزمایشات به نمونه هایی از ادرار ، خلط قفسه سینه ، خون یا نمونه ترشحات حاصل از زخم یا برش نیاز دارد.
  • آزمایش خون برای بررسی تعداد غیر طبیعی سلول های خونی ، افزایش لخته شدن خون و آسیب یا نارسایی اعضای بدن
  • تصویربرداری ، مانند سی تی اسکن ، ام آر آی ، اشعه ایکس یا سونوگرافی برای یافتن عفونت

در سال ۲۰۱۶ ، یک گروه ویژه سپسیس مجموعه ای از معیارها را برای متخصصان پزشکی برای شناسایی بیماران سپتیک ، ارزیابی متوالی شکست ارگان (SOFA) ایجاد کرد. معیارها پیچیده هستند ، بنابراین یک گروه ویژه آن را ساده کرده و به SOFA سریع (qSOFA) تبدیل کرد. qSOFA  حداقل دو نقطه ای نشان دهنده نارسایی اندام ها است و نیاز به آزمایش اضافی را نشان می دهد. هر یک از موارد زیر یک نکته است:

  • تغییر در وضعیت ذهنی
  • میزان تنفس بیش از ۲۲ تنفس در دقیقه
  • فشار خون سیستولیک کمتر یا مساوی ۱۰۰ میلی متر جیوه (این تعداد بالاتر فشار خون است)

عفونت خون چگونه درمان می شود

سپسیس یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان در بیمارستان دارد. درمان این بیماری شامل آنتی بیوتیک های داخل وریدی  (IV)  برای متوقف کردن عفونت است در حالی که اقدامات حمایتی برای عملکرد اندام ها ، جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ فشار خون انجام می شود. پزشکان با مایعات IV جریان خون در اندام ها و بافت ها را حفظ می کنند.

اکسیژن مکمل نیز برای اطمینان از رسیدن خون حاوی اکسیژن کافی به اندام ها مهم است. هنگامی که عفونت خون شدید شود ، درمان های دیگر ممکن است لازم باشد که می تواند شامل دیالیز کلیه ، دستگاه های تنفسی مکانیکی و جراحی برای از بین بردن منبع عفونت یا بافت های آسیب دیده باشد.

متأسفانه ، هیچ درمانی برای هدف قرار دادن مستقیم پاسخ ایمنی شدید که باعث سپسیس می شود ، وجود ندارد. پزشکان برای آرام کردن سیستم ایمنی بدن و حمایت از اندام ها از داروهای مختلفی استفاده می کنند. این داروها می تواند شامل کورتیکواستروئیدها ، انسولین برای کنترل قند خون ، داروهای ضد درد و داروهایی برای افزایش فشار خون باشد.

عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟
عفونت خون چیست و چقدر کشنده است؟

چه غذاهایی برای عفونت خون مفید است

هنگام در نظر گرفتن اینکه کدام غذاها برای مبارزه با عفونت بهترین هستند، میوه ها و سبزیجات احتمالاً بیشترین تأثیر را دارند زیرا حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی برای کمک به سیستم ایمنی شما هستند.

ویتامین C مهم است زیرا توانایی بدن شما را برای مبارزه با میکروب های مضر بهبود می بخشد و در عین حال دفاع بدن را در برابر میکروب های مهاجم تقویت می کند. مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و فلفل دلمه ای همگی منابع عالی ویتامین C هستند.

ویتامین A همچنین برای بهبود ایمنی موثر است و حتی می تواند در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند. بتاکاروتن منبع اصلی ویتامین A در رژیم غذایی شماست که هویج منبع عالی برای آن است. اما هر سبزی نارنجی، زرد یا قرمز برای افزایش سطح ویتامین A شما ایده آل است.

خوردن انواع سبزیجات و برخی میوه ها فیبرهای مهم (پری بیوتیک ها) را برای باکتری های مفید تامین می کند و به رشد، شکوفایی و تنظیم سیستم ایمنی کمک می کند. میوه ها و سبزیجات همچنین مواد مغذی مهمی مانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز سیستم ایمنی مانند ویتامین های A و C و مواد معدنی مانند منیزیم و روی را تامین می کنند.

دریافت پروتئین کافی سنگ بنای یک رژیم غذایی متعادل است، به ویژه در هنگام مبارزه با عفونت ها. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد و با ایجاد اختلال در تولید سلول های T و آنتی بادی ها، دفاع شما را در برابر بیماری ها تضعیف کند.

ادویه ها به لطف ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریایی موجود در آن به تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. زنجبیل و زردچوبه گیاهان و ادویه جات آنتی اکسیدان های عالی با خواص ضد باکتریایی هستند.

عوارض احتمالی عفونت خون چیست

بهبودی کامل از بیماری عفونت خون به خصوص در موارد خفیف ممکن است. اما لخته شدن خون و کاهش جریان خون می تواند منجر به آسیب دائمی عضو یا بافت در برخی از افراد شود. این مسئله می تواند منجر به قطع عضو و نیاز به حمایت از اعضای بدن در طول زندگی شود ، مانند دیالیز یا کمک به تنفس. این مشکلات بیشتر در افرادی رخ می دهد که قبلاً قبل از سپسیس دچار مشکلات پزشکی مزمن شده بودند.

افرادی که از سپسیس بهبود یافته اند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عفونت در آینده باشند. محققان معتقدند که سپسیس عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.  سرانجام ، افرادی که از سپسیس زنده مانده اند می توانند از سندرم پس از سپسیس (PSS) رنج ببرند. علائم شامل:

  • خستگی ، تمرکز ضعیف و کاهش عملکرد ذهنی
  • توهم
  • عزت نفس پایین
  • درد عضله و مفصل
  • موارد وحشت زدگی
  • مشکلات خواب ، مانند بی خوابی یا کابوس

این مشکلات مزمن جسمی و روانی می تواند تا ۵۰٪ از بازماندگان را تحت تأثیر قرار دهد. PSS  بیشتر در افراد مسن و افرادی که وقت خود را در بخش مراقبت های ویژه گذرانده اند ، رخ می دهد. محققان عفونت خون را به یک اختلال مشابه ، PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) مرتبط دانسته اند. اگر علائم PSS را مشاهده کردید که ادامه دارد ، با پزشک خود صحبت کنید. ارائه دهندگان بهداشت روان می توانند در زمینه مشاوره به شما کمک کنند. فیزیوتراپی و سایر اشکال توانبخشی نیز می تواند به بهبودی شما کمک کند.

آیا ممکن است به دلیل عفونت خون بمیرید

عفونت خون یکی از کشنده ترین شرایط در بیمارستان ها است. تخمین زده می شود از هر ۳ نفری که در بیمارستان می میرند ۱ نفر تشخیص سپسیس دارد. به طور کلی ، هر ساله حدود ۲۵۰،۰۰۰ نفر در اثر عفونت خون می میرند. در افراد مسن و نوزادان بسیار جوان و همچنین بیماران با بیماری های مزمن پزشکی پیش آگهی سپسیس ضعیف تر است. این گروه ها بیشتر در معرض خطر شوک سپتیک و مرگ در اثر آن هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا