Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط – آینده شغلی و درآمد آن

رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط از زیرمجموعه رشته های علوم تجربی بوده و برای ادامه تحصیل در آن باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نمود. هدف از رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط مطالعه بر روی مسائل زیست محیطی و ارائه راه حل برای رفع مشکل می باشد تا جان انسان ها را حفظ نمایند. بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط به دلیل پیشرفت و بزرگ شدن جوامع انسانی و نیاز بیشتر به بهداشت، مناسب پیش بینی می شود. معرفی رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط با توجه به اینکه زیر گروه علوم تجربی است، اما به عنوان مهندسی خوانده می شود چرا که می کوشد با روش هایی که آموخته، برای مشکلات راه حل ارائه نماید.

توجه

به دلیل نیاز جامعه به این رشته و علاقه مندان آن در ادامه این مقاله به بررسی و میزان درآمد، بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط پرداخته ایم. قبلا هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی برخی دیگر از رشته های دانشگاهی نظیر : پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، بهداشت عمومی، رادیولوژی و… پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی رشته مهندسی بهداشت محیط

در واقع رشته مهندسی بهداشت محیط همه عواملی که اثرات سویی بر سلامت انسان می‌گذارند را کنترل می نماید. اثرات سوئی که ممکن است از : مواد غذایی و آب و هوا و عوامل محیطی دیگر که می توانند سلامت انسان را تهدید ‌کنند. برای بهبود محیط و کاهش عوامل تاثیر گذار، کنترل، اصلاح و بهبود عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک بر سلامت، بهره‌ گیری از اصول مهندسی و دانش زیست‌ محیطی بسیار مورد احتیاج و یک امر ضروری بشمار می آید. رشته دانشگاهی مهندسی محیط زیست مشکلات زیست محیطی که بر بهداشت عمومی تاثیر گذار بوده را شناسایی، ارزیابی و اصلاح می نماید، زیرا بسیاری از خطرات سلامت در انسان ها به محیط زیست وابستگی زیادی داشته و برای حفظ سلامت، موثرترین روش جلوگیری و حذف مشکلات زیست محیطی می‌باشد.

"<yoastmark

دروس و توانایی لازم برای رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط چیست ؟

مهم ترین دروسی که در این رشته وجود دارد، شیمی، ریاضی و فیزیک بوده که فرد باید در این ۳ درس توانایی و علاقه داشته باشد.

  • افرادی که این رشته تحصیلی را بر می گزینند باید روحیه مسئولیت پذیری بالایی داشته باشد و با تکیه بر دروس دانشگاه و تجربیات خود سلامت زندگی در جوامع انسانی را افزایش دهد.
  • بیشتر کار رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط به صورت بازرسی بوده و ماموریت های کاری با ساعات مختلف را در زمان اشتغال انجام خواهد داد.
  • افرادی که این رشته را برمی گزینند باید روحیه انعطاف پذیری داشته باشند و بتوانند شرایط سفر، شرایط آب و هوایی و … را تحمل نمایند.
  • از دیگر توانایی های یک مهندس بهداشت دارا بودن روحیه تیمی بالا بوده که باید بتواند تعامل خوبی با گروه داشته باشد و به رفع سریع تر مشکلات کمک نماید.
  • توان تجزیه و تحلیل
  • دقت و توجه فراوان به جزئیات

وظایف فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط چیست ؟

  • ارائه راهکار برای نحوه بازیافت آب حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری یا صنعتی
  • کنترل بهداشت در محیط هایی مانند : رختشویی ها و نظارت بر نحوه شست و شو و نحوه ی گندزدایی آن ها
  • نظارت بر استریل کردن صحیح وسایل پزشکی
  • بر مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یون ساز نظارت به عمل آورد.
  • استفاده از روش های مناسب شیمیایی و سم پاشی برای ازبین بردن هر عامل بیماری زا
  • نظارت بر ساخت و فرمول بندی و بهداشتی بودن مواد اولیه و محصول و جلوگیری از استفاده نمودن مواد اولیه غیرمجاز.
  • بر کلیه مراحل دفع زباله از جمع آوری تا تفکیک و انتقال و دفع زباله های بیمارستانی نظارت کامل داشته باشد.
  • در بیمارستان ها کمیته بهداشت وکنترل عفونت تشکیل داده و در آن ها حضور فعال داشته باشد.
توجه
  • بر آزمایشگاه های آب و فاضلاب نظارت کمی و کیفی داشته باشد.
  • همواره دانش خود را به روز گردانیده و در خصوص انواع مواد دارویی و غذایی غیر مجاز اعلام شده از سوی سازمان های بین المللی اطلاع پیدا نموده آن‌ها را از چرخه مصرف حذف نماید.
  • ارائه طرح‌ها و نظرات برای بهتر شدن سیستم‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری یا صنعتی
  • آب آشامیدنی در سلامت بسیار مهم بوده و به سرعت باعث پخش آلودگی خواهد شد : بنابراین بررسی و کنترل آب آشامیدنی از وظایف مهم مهندس بهداشت محیط است.
  • وضعیت بهداشتی مراکز و اماکن عمومی از جمله : مدارس و رستوران ها، مراکز تهیه غذا و بیمارستان ها و سایر مکان های عمومی را بررسی و کنترل نماید.
  • همکاری با سایر کادر بهداشتی و درمانی در شناسایی و کنترل بیماری های همه گیر
  • یک مهندس بهداشت محیط باید آزمایش های مربوط به آلودگی هوا، آلودگی مربوط به آب و فاضلاب و سایر آزمایشات لازم در تأمین بهداشت و سلامتی را انجام دهد.
  • انواع فاضلاب، زباله ها، آلوده کننده های هوا را بررسی و کنترل نموده و برای رفع آن ها برنامه ریزی نماید.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط چیست ؟

با توجه به اینکه این رشته از بهداشت نیز با سلامتی انسان ها و جوامع انسانی سر وکار دارد، آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط نسبتا خوب پیش بینی می گردد. در جوامع مختلف چه در ایران و چه در خارج از کشور امروزه به بهداشت محیط و تاثیر آن بر جامعه اهمیت بیشتری داده می شود و این شغل در حال گسترش می باشد. بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط می تواند در محیط هایی مانند : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان های آب و فاضلاب، شهرداری ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، سازمان های محیط زیست و کارخانه ها قرار داشته باشد.

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط چگونه است ؟

در آمد رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط بسیار بسته به محل اشتغال است. اینکه محل اشتغال خصوصی یا دولتی باشد می تواند بر میزان درآمد شخص موثر باشد. در واقع اشخاصی که در بخش های دولتی مشغول به کار هستند، طبق قانون حقوق دریافت می گیرند. اما میزان درآمد و حقوق در بخش های خصوصی می تواند کمتر یا بیشتر از بخش دولتی باشد. مثلا مهندسانی که دانش و فناوری به روز داشته و با جدید ترین علوم بهداشت آشنایی کامل دارند و از سابقه کاری نیز برخوردارند با توجه به مهارتشان می توانند بر سر حقوق و درآمد بیشتر با کارفرما توافق کنند.

معرفی دروس رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط

برخی از دروس تخصصی

شیمی‌ و میکروبیولوژی‌ آب‌ و فاضلاب‌، بهداشت‌ حرفه‌ای‌، کارگاه‌ لوله‌کشی‌ آب‌ و فاضلاب‌، بهداشت‌ مسکن‌ و اماکن‌ عمومی‌، آشنایی‌ با پرتوها و پرتوزا ها، اصول‌ تصفیه‌ و بهسازی‌ منابع‌ آب‌، حفاری‌ و بهره ‌برداری‌ از چاه‌، کارگاه‌ نصب‌ و راه ‌اندازی‌ و تعمیر موتور تلمبه ‌ها، دفع‌ فاضلاب‌ در اجتماعات‌ کوچک‌، کاربرد موتور تلمبه‌ در تأسیسات‌ آب‌ و فاضلاب‌، بهره‌ برداری‌ و نگهداری‌ تأسیسات‌ آب‌ و فاضلاب‌، اقدامات‌ بهداشتی‌ در شرایط‌ اضطراری‌، گندزدا ها، اصول‌ بهداشت‌ هوا، بهداشت‌ مواد غذایی‌، کاربرد سموم‌ و ناقلین‌، کارآموزی‌.

برخی از دروس پایه

فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، پاتوبیولوژی‌، آمار حیاتی‌ مقدماتی، اصول‌ هیدرولیک‌، نظام‌ عرضه‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌، جامعه‌ شناسی‌ شهری‌ و روستایی‌، آموزش‌ بهداشت‌، اپیدمیولوژی‌ بیماری ‌های‌ واگیر و نقشه‌ برداری‌.

گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط

در ادامه این مقاله به بررسی گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط می پردازیم. بهداشت محیط در مقطع کارشناسی ارشد شامل ۴ گرایش می باشد:

  • مهندسی بهداشت محیط
  • بهداشت محیط … سم شناسی محیط
  • مهندسی بهداشت محیط … مدیریت پسماند
  • مهندسی بهداشت محیط … بهره برداری و نگهداری از تاسیسات بهداشت شهری

"<yoastmark

علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته تحصیلی می توانند با توجه به علاقه شخصی خود و توان و استعدادشان، هر یک از این رشته ها را برگزینند. دارندگان مدرک کارشناسی رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط می توانند در رشته های دیگری نیز ادامه تحصیل دهند.

همچون :

نانو تکنولوژي پزشکي، اکولوژي انساني، تاريخ علوم پزشکي، برنامه ريزي يادگيري الکترونيکي در علوم پزشکي، مديريت سلامت،ايمني و محيط زيست، سم شناسي محيط، مديريت پسماند، آموزش پزشکي در مقطع ارشد آموزش بهداشت، آمار زيستي، اپيدميولوژي، اقتصاد بهداشت، انفورماتيک پزشکي، ارزيابي فناوري سلامت، بهداشت و ايمني مواد غذايي، حشره شناسي پزشکي و مبارزه با ناقلين، رفاه اجتماعي، زيست فناوري پزشکي، سم شناسي، ارشد علوم تغذيه، علوم بهداشتي در تغذيه، کتابداري و اطلاع رساني پزشکي، فناوري اطلاعات سلامت، مديريت خدمات بهداشتي درماني، مهندسي پزشکي بیومکانیک، مهندسي بهداشت حرفه ای، شرکت کنند.

گرایش های دکتری رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط چیست ؟

این رشته تحصیل از آینده تحصیلی برخوردار بوده و امکان ادامه تحصیل در آن تا مقطع دکتری هم در کشور ما ایران فراهم شده است. در ادامه به برخی از گرایش های این رشته تحصیلی اشاره شده است.

  1. بهداشت محیط
  2. محیط زیست
  3. سیاست گذاری سلامت
  4. گرایش دکترای زیست شناسی در کلیه گرایش ها
  5. دکتری نانو فناوری پزشکی
  6. انفورماتیک پزشکی که برای تمام رشته های کارشناسی ارشد علوم پزشکی مجاز است.
  7. سلامت در فوریت ها که برای تمام رشته های کارشناسی ارشد علوم پزشکی مجاز است.
  8. سلامت و رفاه اجتماعی که برای تمام رشته های کارشناسی ارشد علوم پزشکی مجاز است.
  9. اپیدمیولوژی که برای تمام رشته های کارشناسی ارشد علوم پزشکی مجاز اسد.
  10. مددکاری اجتماعی
  11. گفتار درمانی

ادامه تحصیل و درآمد رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط در خارج از کشور چگونه است ؟

به دلیل نیاز بیشتر جامعه به این رشته در حال توسعه امکان ادامه تحصیل در آن در بسیاری از کشور ها فراهم شده است. آینده شغلی روشنی برای این رشته چه در ایران و چه در خارج از کشور پیش بینی شده است. کشور های پیشرفته دنیا مانند امریکا، انگلستان، چین و استرالیا از مهندسان بهداشت محیط در صنایع و درمان و … استفاده کرده و اینگونه سلامت جامعه خود را ارتقا می دهند. کشور استرالیا در ۵ سال گذشته حدود ۹۰ درصد در پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی بهداشت محیط رشد و ارتقا داشته است. با توجه به این میزان رشد مشخص می شود که کشورهای پیشرفته جهان برآنند تا با ارتقا بهداشت محیط به ساختن جامعه ای سلامت که خود باعث پیشرفت و تکنولوژی می شود کمک کنند.

مزایا رشته دانشگاهی مهندسی محیط زیست چیست ؟

با برگزیدن این رشته دانشگاهی و اشتغال در آن می توانید به سلامت جامعه کمک نمایید و این گونه سرشار از حس همنوع دوستی شوید. مهندسان بهداشت محیط امروزه در کنترل و پیشگیری بیماری کرونا نقش بسزایی را ایفا نموده اند و همچنان تلاش های خود را برای از بین بردن این ویروس منحوس می نمایند.

"<yoastmark

سخن آخر

برای اینکه زندگی موفقی در آینده داشته باشید باید بتوانید رشته تحصیلی و شغل مناسبی برای خود انتخاب کنید. ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق شخصی، مهارت ها، شرایط خانوادگی و شرایط جامعه در انتخاب شغل صحیح باید برای هر شخص در نظر گرفته شود. ویژگی های شخصیتی یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته تحصیلی و شغل است. هر فردی خصوصیات مخصوص به خود را داشته و در مهم ترین انتخاب زندگی اش باید همه عوامل را در نظر بگیرد.

نکته

همیشه افراد موفق با ویژگی های رفتاری مختلف، در تمام مشاغل هستند و این استعداد و علاقه و تجربه و کسب مهارت است که می تواند در نهایت به موفقیت فرد منجر شود. برای ورود به هر رشته تحصیلی ابتدا باید از دروس آن رشته و نحوه ادامه تحصیل و همچنین آینده شغلی و بازار کار و درآمد آن اطلاع پیدا نموده و سپس در صورت علاقمندی به آن برای انتخاب رشته اقدام نمود. در واقع یک انتخاب غلط بعد ها می تواند منجر به سرخوردگی و پشیمانی و در نهایت به شروع مجدد و کنکور منجر شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا