Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن موز – خواص و فواید درمانی موز و روغن آن

 

روغن موز که معمولا از پوست موز به دست می آید دارای خواص درمانی بسیار خوبی است . این روغن برای بر طرف کردن مشکلات مربوط به افزایش میل جنسی ،  خستگی بدن ،  درد قاعدگی ،  تسریع گردش خون ، درد مفاصل ، التهاب ، مو و پوست بسیار عالی است .

میوه موز از میوه های نام آشنا و محبوب است که در سراسر جهان دیده می شود . این میوه در مناطق گرمسیری رشد می کند و کشورهای آمریکا ، برزیل و شیلی از صادر کنندگان عمده آن در جهان هستند . مصرف میوه موز نیز به درمان بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی ، افزایش انرژی ، سرطان ، بهبود بافت استخوان ، دستگاه گوارش ، قلب و عروق ، افسردگی ، آلزایمر و پارکینسون کمک می کند .

زیاده روی در مصرف میوه و روغن موز عوارضی هم به دنبال دارد که در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به آن خواهیم پرداخت .

 

مهم ترین ترکیبات موجود در روغن موز

مهم ترین ترکیبات موجود در روغن موز عبارتند از : آنتی اکسیدان ،  ویتامین  C ، ویتامین  B و ایزوآمیل استات .

 

پراکندگی جغرافیایی

گیاه موز بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، شبه‌ جزیره مالزی و استرالیا است . این گیاه به دلیل خواص فراوانی که دارد بسیار محبوب و پرکاربرد است . به همین دلیل در مناطقی از جهان که شرایط آب و هوایی گرمسیری دارند پرورش داده می شود . آمریکا ، برزیل و شیلی از کشور های تولید کننده عمده موز و بزرگ ترین صادر کنندگان آن در جهان هستند .

 

روش تهیه روغن روغن موز

 

روش تهیه روغن
روش تهیه روغن

در بازار انواع روغن های موز وجود دارد که به صورت صنعتی تهیه می شوند . این روغن را در خانه نیز می توان تهیه کرد . روغن های خانگی نسبت به روغن های صنعتی درجه خلوص بیشتر داشته و مواد مغذی آن بهتر حفظ می شود .

برای تولید این روغن در منزل ، پوست موز را جدا کرده سپس آن را خرد می کنند . پوست خرد شده را داخل یک ظرف شیشه ای ریخته مقداری روغن بادام یا روغن زیتون به عنوان روغن حامل به آن اضافه می کنند . درب ظرف را محکم بسته دو تا سه روز در برابر نور خورشید قرار می دهند . هر چند ساعت ظرف باید تکان داده شود . سپس محتویات درون ظرف شیشه ای را از صافی عبور داده و روغن را استخراج می کنند .

توجه :

روغن موز نیز مانند سایر روغن های گیاهی باید در محیط سرد و خشک نگهداری شود . زیرا نور ، حرارت و سایر عوامل محیطی باعث اکسید شدن پیوند های دوگانه غیر اشباع می شود . این امر بر کیفیت روغن اثر منفی گذاشته و موجب فساد آن می شود .

 

خواص درمانی روغن موز

 

خواص درمانی
خواص درمانی

خشکی پوست

پوست اولین و مهم ترین لایه دفاعی بدن در برابر ابتلا به بیماری ها است . به همین دلیل داشتن پوست سالم علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری در حفظ سلامت بدن بسیار تاثیر گذار است . خشکی پوست یکی از مشکلات عمده ای است که بیشتر در کشورهای گرم و خشک مشاهده می شود . در فصل های سرد سال نیز پوست دچار خشکی می شود . خشکی موجب ضعیف شدن پوست شده و خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد . ترکیبات فعال موجود در روغن موز سبب باز شدن روزنه های پوستی شده و پوسته پوسته ها را از بین می برد .

پوست

در طول قرن های گذشته کیمیاگران همواره به دنبال یافتن اکسیری بودند تا به وسیله آن نیرو و جوانی را در انسان ها حفظ کرده و از بروز پیری جلوگیری کنند . مطالعات و آزمایشات بسیاری در این زمینه انجام گرفت اما موفق به کشف یا تولید چنین ماده ای نشدند . هر چند این مطالعات به پیشرفت علم شیمی کمک فراوانی کرد . امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند به کمک برخی مواد می توان در روند پیری تاخیر ایجاد کرد اما نمی توان آن را متوقف کرد . یکی از این مواد روغن موز است .  این روغن سرشار از ویتامین های C وB  ، ایزو آمیل استات و آنتی اکسیدان های قوی است .

روغن موز به دلیل تولید کلاژن برای برطرف کردن چین و چروک صورت و جوانسازی پوست بسیار مفید است . مصرف این روغن با افزایش گردش خون به درمان لکه و زخم های پوستی کمک فراوانی می کند . این روغن به دلیل داشتن طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها می تواند فعالیت رادیکال های آزاد را متوقف کرده و از پیری سریع سلول های پوستی جلوگیری کند .

سیستم ایمنی بدن

ویتامین C و آنتی اکسیدان ها دو ماده حیاتی در تقویت سیستم ایمنی بدن هستند . مطالعات محققان نشان می دهد ویتامین C در ساخت گلبول های سفید نقش دارد . روغن موز منبعی غنی از ویتامین C است که می تواند مقدار گلبول های سفید خون را افزایش دهد . بالا بودن گلبول های سفید موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود . آنتی اکسیدان ها نیز در تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند . زیرا سبب تقویت سلول های پوستی می شود و هر چقدر پوست سالم تر باشد احتمال ابتلا به بیماری های عفونی به همان نسبت کمتر است .

شوره سر

شوره سر ، سلول های مرده پوست سر هستند که به دلیل خشکی ایجاد می شوند . این سلول های مرده روی پوست سر و بین موها تجمع می یابند . کسانی که از مشکل شوره سر رنج می برند همواره از تجمع پوسته بین موها و ریختن آن روی گردن و شانه ها گلایه می کنند زیرا ظاهر نامرتبی به آن ها می دهد .

روغن موز به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی سبب آبرسانی به پوست سر شده و رشد سلول های سالم را افزایش می دهد . به این ترتیب علاوه بر تقویت پوست سر مانع از ایجاد پوسته پوسته و تجمع آن می شود . به افرادی که این مشکل را دارند توصیه می شود با مقدار کمی از این روغن پوست سر خود را ماساژ دهند .

 

شوره سر
شوره سر

جوش و آکنه

جوش و آکنه از جمله مشکلات پوستی هستند که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند . امروزه توصیه می شود برای از بین بردن این مشکل روش ها و مواد طبیعی را جایگزین مواد شیمیایی کنند زیرا مواد شیمیایی علاوه بر اثرات مثبت ، اثرات منفی نیز به دنبال دارند . روغن موز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود مانع از تجمع چربی روی پوست می شود . به همین دلیل مصرف آن برای رفع این مشکل همواره توصیه می شود .

روش استفاده از روغن موز

این روغن را می توان هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده کرد . برای درمان شوره سر توصیه می شود قبل از حمام مقداری از روغن را روی پوست سر ریخته و با کف دست به خوبی ماساژ داده شود . به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی که دارد به عنوان روغن ماساژ بسیار محبوب و پرکاربرد است . به دلیل عطر و بوی قوی اثر آرام بخشی فوق العاده ای روی پوست و عضلات دارد .

عوارض جانبی روغن موز

تاکنون عوارض جدی و خطرناکی از مصرف روغن موز گزارش نشده است . توصیه می شود استفاده از آن با تجویز و تایید فرد متخصص صورت گیرد . پیش از استفاده موضعی نیز بهتر است ابتدا روی بخش کوچکی از پوست تست شود .

 

فواید مصرف موز

موز یک ماده پروبیوتیک است و رشد باکتری های گرم در روده را تحریک می کند. این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا به حرکت طبیعی روده ها کمک کرده و مشکل یبوست را برطرف می کند .

مصرف موز تواید آنزیم های گوارشی را تحریک کرده و از این طریق به جذب مواد مغذی کمک می کند . علاوه بر این به درمان سوزش معده که از اسید معده به وجود می آید نیز کمک می کند . موز تنها میوه خامی است که مصرف آن سبب تسکین زخم معده می شود .

استفاده از موز به جلوگیری از سرطان کلیه کمک می کند .

خوردن یک موز بین وعده های غذا به تثبیت قند خون و کاهش حالت تهوع  صبحگاهی کمک می کند.

این میوه حاوی مواد مغذی فراوانی مانند آهن ، اسید فولیک وویتامین ب ۱۲ است . این مواد به بدن کمک می کنند تا با کم خونی مبارزه کند .

موز با داشتن مواد معدنی و مغذی مختلف مانند آهن ، روی ، ویتامین آ ، ویتامین ب ، ویتامین ث ، سلنیوم و پروتیین به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند .

عوارض مصرف موز

خوردن موز به افراد دارای طبع سرد توصیه نمی شود زیرا نفاخ بوده و منجر به تولید گاز معده می شود . افراط در مصرف این میوه می تواند باعث ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ ، نفخ ، یبوست ، شوک ناشی از حساسیت ، شکم درد ، مشکلات تنفسی ، آلرژی آبروسیا ، آسیب عصبی ، احساس خواب آلودگی ، پوسیدگی دندان ، هایپر کالمی ، میگرن و افزایش وزن شود .

 

گیاه شناسی درخت موز

 

گیاه شناسی درخت موز
گیاه شناسی درخت موز

این گیاه که بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، شبه‌ جزیره مالزی، و استرالیا است به عنوان بزرگ ترین گیاه علفی جهان است . گیاه موز معمولا به دلیل داشتن تنه نسبتاً بلند، بزرگ و محکم به عنوان درخت شناخته می شود و متعلق به خانواده میوزیشی (  Musaceae ) است . ارتفاع گیاه متناسب با شرایط رشد متفاوت است و معمولا تا ارتفاع ۵ متر رشد می کند . تنه گیاه در واقع یک ساقه است که از روی هم قرار گرفتن دمبرگ های طویل و پهن شده ایجاد می شود .

تنه اصلی گیاه ارتفاع کمی دارد که در خاک فرو رفته است . این گیاه دارای برگ هایی با بیش از دو متر طول و بیش از شصت سانتیمتر عرض است که به صورت مارپیچی روی تنه مشاهده می شود . این برگ ها همراه با تنه هوایی الیاف فیبری دارند . ریشه گیاه نیز به صورت فیبر است . میوه گیاه معمولا کشیده و خمیده با گوشتی نرم است که با پوست پوشانده شده است . میوه موز منبعی غنی از نشاسته است . این میوه به صورت خوشه های آویزان از بالای گیاه رشد می کند .

نکته :

تکثیر گیاه موز به روش های مختلف جدا کردن پاجوش ، تقسیم ریشه یا ریزوم و کاشت بافت انجام می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا