Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن

رشته دانشگاهی فیزیوتراپی که طب فیزیکی هم نامیده می شود، از مجموعه رشته های زیر گروه علوم تجربی بوده و برای تحصیل در آن باید در کنکور سراسری شرکت نمایید. رشته دانشگاهی فیزیوتراپی جز پرطرفدارترین رشته های پیراپزشکی بوده و برای قبولی در آن باید کسب حدنصاب نمره قبولی در آن، شوید. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی بسیار خوب بوده و متخصصین این رشته درآمد خوبی دارند. گرایش رشته دانشگاهی فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی نداشته و علاقه مندان می توانند پس از اتمام دوره کارشناسی با ورود به کارشناسی ارشد گرایش انتخاب نمایند.

به دلیل پرطرفدار بودن این رشته پیراپزشکی در بین داوطلبان کنکور به بررسی، میزان درآمد، آینده شغلی، گرایش ها و معرفی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی می پردازیم. قبلا هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری مانند : پزشکی، رادیولوژی، هوشبری، اتاق عمل، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، زیست شناسی سلولی و مولکولی و … نیز پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن ؟
رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن ؟

معرفی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی

رشته دانشگاهی فیزیوتراپی یا همان طب پزشکی که تحصیل در آن ۴ سال طول می کشد، رشته است که برای درمان بیماران به جای استفاده از داروهای شیمیایی از عوامل مکانیکی و فیزیکی استفاده می نماید. در واقع این رشته تحصیلی از رشته های توان بخشی بوده و با مجموعه اقداماتی که برای بیمار انجام می دهد، بیمار را از لحاظ جسمی و روحی درمان نموده و فرد می تواند با حداکثر توانایی خود را به دست آورده و بهتر در اجتماع زندگی کند.

فیزیوتراپیست ها به‌وسیله ابزارهای الکترونیکی و حرکت های پزشکی به رفع معلولیت و افزایش کارایی اندام ها در بیماران کمک می‌کنند. استفاده از عوامل فیزیکی مانند اشعه مادون قرمز از دیگر روش هایی است که برای درمان بیماران در الکتروتراپی توسط فیزیوتراپیست ها انجام می شود. مکانوتراپی با استفاده از ابزاری مانند قرقره و دستگاه بدن سازی و آب درمانی با بهره بردن از خواص آب، بیماری ها را درمان می کنند.

مقاطع تحصیلی و گرایش های رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

مقاطع تحصیلی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی شامل کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. این رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد و طول دوره تحصیل در آن ۴ سال به طول می انجامد.

 بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چگونه است ؟

به دلیل کم بودن تعداد فارغ التحصیلان این رشته نسبت به رشته های دیگر، بازار کار رشته دانشگاهی فیزیوتراپی خوب می باشد. تعداد دانشگاه های رشته دانشگاهی فیزیوتراپی زیاد نبوده و بنابراین تحصیل در این رشته آینده شغلی خوبی دارد. بازار کار این رشته به‌ویژه برای کسانی که مهارت و دانش خوبی در دوران تحصیل کسب نموده اند،در بخش خصوصی بسیار خوب و با درآمدی مناسب خواهد بود.

با توجه به اینکه جمعیت کشور ما ایران به سمت پیر شدن پیش می رود در سال های آینده نیاز به فارغ التحصیلان این رشته بیش از پیش افزایش می یابد.

امروزه به دلیل زندگی شهری و وجود مشاغلی که به هر دلیل می توانند به بدن آسیب بزنند، وجود فیزیوتراپیست ها در هر کشوری ضروری می باشد. در کشورهایی نظیر: آمریکا و استرالیا هم فیزیوتراپی بازارکار خوبی دارد و حتی در کشور امریکا رشد استخدامی فیزیوتراپیست ها از میانگین رشد استخدامی شغل های آن کشور بیشتر بوده است.

گرایش های رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

فارغ التحصیلان کارشناسی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد فیزیوتراپی شرکت و در صورت کسب رتبه قبولی در این رشته ادامه تحصیل دهند. گرایش هایی که کارشناسان فیزیوتراپی می توانند در آن به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بپردازند به شرح زیر می باشد:

  1. گرایش فیزیوتراپی ورزشی (تنها کارشناسان فیزیوتراپی می توانند در آن شرکت نمایند)
  2. سلامت سالمندی
  3. مدیریت توان‌بخشی
  4. فیزیولوژی
  5. علوم تشریحی
  6. ارگونومی
  7. فیزیک پزشکی
رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن ؟
رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن ؟

علاوه بر رشته های تحصیلی که در بالا به آن اشاره شد، کارشناسان رشته دانشگاهی فیزیوتراپی می توانند در دیگر رشته های علوم پزشکی نیز بنا بر علاقه شرکت کنند. مانند :

  • مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  • رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)
  • رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
  • رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
  • رشته نانوتکنولوژی پزشکی
  • رشته زیست فناوری پزشکی
  • رشته اپیدمیولوژی
  • رشته اقتصاد بهداشت
  • رشته انفورماتیک پزشکی
  • رشته ارزیابی فناوری سلامت
  • رشته فناوری اطلاعات سلامت
  • رشته رفاه اجتماعی
  • تاریخ علوم پزشکی
  • و …

درآمد رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی فیزیوتراپی می تواند بسیار متفاوت باشد. عوامل مختلفی می توانند بر میزان درآمد فیزیوتراپیست ها موثر باشند. یکی از عوامل داشتن مرکز فیزیوتراپی شخصی می باشد. فیزیوتراپیست هایی که مطب شخصی دارند به مراتب درآمدی بسیار بیشتر از فیزیوتراپیست هایی دارند که در مطب و مراکز فیزیوتراپی دیگران کار می کنند.

عامل دیگر تاثیر گذار در درآمد، محل و شهر ایجاد مرکز است. مثلاً اگر مطب یا مرکز فیزیوتراپی در شهری تأسیس شود که فاقد مرکز دیگری است یا مراکز فیزیوتراپی آن محدود است به مراتب بیماران بیشتری جذب نموده و درآمد بیشتری حاصل خواهد شد. از طرفی مرکز فیزیوتراپی باید در مکانی قرار بگیرد که در دید عموم باشد، دسترسی به آن آسان بوده و از محل پارک مناسبی برخوردار باشد. زیرا در این مراکز بیماران برای توانبخشی می آیند و ممکن است برخی نتوانند راه بروند. بنابراین دسترسی به محل پارک و آسانسور از ملزومات این رشته است.

نکته

فیزیوتراپ ها باید علاوه بر دارا بودن مهارت و دانش از ارتباطات خوبی نیز برخوردار باشند. ارتباطات با پزشکان مختلف برای معرفی فیزیوتراپ به بیماران. ارتباطات خوب با پزشک های ارتوپد و جراحان مغز و اعصاب یکی از ارتباطاتی است که به درآمد شغلی بیشتر برای فیزیوتراپیست ها می انجامد.

مهم ترین و اساسی ترین عامل جذب بیمار و درآمد، مهارت و دانش است. اگر بیمارانی که به شما ارجاع داده می شوند به خوبی مداوا نشده و از کار فیزیوتراپیست راضی نباشند دیگر نزد او مراجعه نخواهند نمود و از طرف پزشکان نیز بیماری ارجاع داده نخواهد شد. در واقع هر بیمار ناراضی می تواند اثر منفی تبلیغاتی بر کار و درآمد و آینده شغلی یک فیزیوتراپیست بگذارد. برعکس این اتفاق هم ممکن است. اگر فیزیوتراپ ماهر باشد و مریض از او راضی، این عامل منجر به دریافت بیمار بیشتر و بنابراین درآمد بیشتر خواهد بود.

عامل دیگر تأثیر گذار در درآمد میزان تحصیلات و تجهیزات مرکز فیزیوتراپی می باشد. بی شک مراکزی که از امکانات بالایی برخوردارند، دستگاه ها و تجهیزات روز دنیا را استفاده می کنند و با مریض رفتار مناسبی دارند می توانند بیماران بیشتری جذب نموده و درآمد بالایی کسب نمایند.

فیزیوتراپی در منزل

یکی دیگر از روش های درآمد زایی رشته تحصیلی فیزیوترپی، انجام فعالیت های مربوط به درمان و ارائه آن به بیماران در منزلشان است. زیرا بسیاری از بیماران قادر نیستند از جای خود تکان خورده و به مرکز فیزیوتراپی بروند. برخی از فیزیوتراپیست ها قبول می کنند که برخی دستگاه ها و ابزار را به منزل بیمار برده و درمان را آغاز نمایند. البته هزینه ی بیشتری دریافت کرده و درآمدشان بیشتر خواهد بود.

بنابراین این رشته جز رشته های درآمد زا و بازار کار و آینده شغلی خوب بوده و تحصیل در آن اگر دارای هوش و استعداد تحصیلی خوبی هستید پیشنهاد می گردد.

دروس رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

  • دروس‌ پایه‌:

بیماری‌های‌ داخلی‌، بیماری‌های‌ قلب‌ و عروق‌ و تنفسی‌، روماتولوژی‌، جراحی‌ عمومی‌، ارتوپدی‌، رادیولوژی‌، فیزیک‌ برای‌ فيزيوتراپی، فیزیولوژی‌ عمومی‌، آناتومی‌، بافت‌ شناسی‌، آسیب ‌شناسی‌، استخوان‌ شناسی‌، روانشناسی‌ عمومی‌ و معلولین‌، روانپزشکی‌، ژنتیک‌، کمک‌های‌ اولیه‌، رشد روانی‌ ـ حرکتی‌ کودک‌، آناتومی‌ اعصاب‌، فیزیولوژی‌، نورولوژی‌.

  • دروس‌ تخصصی‌:

آشنایی‌ با اصول‌ توانبخشی‌ و طب‌ فیزیکی‌، الکترو تراپی‌، اندام‌های‌ مصنوعی‌ و وسایل‌ کمکی‌، ارزشیابی‌ و اندازه‌گیری‌ ، ماساژ و اصول‌ درمان‌های‌ دستی‌، فيزيوتراپی (اعصاب‌ ، بیماری‌های‌ قلب‌، عروق‌ و تنفس‌، روماتولوژی‌، جراحی، ارتوپدی‌)، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌، حرکت‌ درمانی‌، زبان‌ تخصصی‌، پروژه‌، کارآموزی‌.

روش های انجام فیزیوتراپی چگونه است ؟

  • استفاده از الکتروتراپی : این روش به کمک دستگاه های الکتریکی درد بیمار را کاهش داده و روند ترمیم بافت های آسیب دیده را تسریع می نماید. برای درمان به طریق الکتروتراپی از ابزار ها و دستگاه های زیر استفاده می شود:

امواج مادون قرمز، لیزر، امواج مافوق بنفش، تحریکات الکتریکی پوستی، میدان های الکتریکی – مغناطیسی، امواج مافوق صوت

  • حرکت درمانی : به حرکت دادن قسمت های مختلف بدن توسط بیمار یا متخصص فیزیوتراپی گفته می شود، این روش پرکاربرد از خشک شدن مفاصل و سفت شدنشان جلوگیری می نماید.
  • ماساژ درمانی: این روش که از دیرباز در درمان استفاده می شده است، قدیمی ترین روش های درمانی فیزیوتراپی نامیده می شود و کاربردهای فراوانی دارد.
  • هیدروتراپی : از این روش از آب برای درمان بیمار استفاده می شود. برای این منظور از آبی گرم و معدنی در حوضچه و استخر برای درمان بیمار استفاده می شود.

واحد های دانشگاهی رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

برخی از دانشگاه هایی که کشور ما ایران رشته دانشگاهی فیزیوتراپی را در برخوردار است به شرح زیر می باشند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز، دانشگاه علوم پزشکی همدان.

وظایف فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

  • مشاوره هایی در ارتباط با رژیم غذایی ، ورزش و … به بیماران
  • ارائه گزارشات درمانی در پایان هر جلسه فیزیوتراپی و ارائه آن به پزشک بیمار
  • آموزش به بیماران و خانواده بیمار جهت تسریع روند بیماری و رفع آن
  • انجام اعمال فیزیوتراپی برای درمان بیماران
  • برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی شان برنامه درمانی طراحی نماید
  • برای بهبود بیماران با پزشکان همکاری و توجه داشته باشد
  • از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی جهت تسریع در درمان استفاده نماید
  • روند پیشرفت و بهبود بیماری را بررسی نموده و اعلام نماید

مزایا رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

  • این رشته کار تمیزی داشته، استرس آن کمتر است و معمولاً با خون و خونریزی سروکار ندارد.
  • این رشته شیفت کاری نداشته و روزهای تعطیل و یا شب ها فیزیوتراپ می تواند در اختیار خود باشد. چون مریض اورژانسی برای این رشته معنا ندارد.
  • سقف درآمدی ندارد و فیزیوتراپیست می تواند به میل خود کار کرده و درآمد بیشتری کسب نماید.
  • این شغل استقلال شغلی خوبی دارد و با مهارت بالا می تواند درآمد بیشتری کسب نماید.
  • مراجعه کنندگان به این بخش تنها از لحاظ بدنی مشکل داشته و معمولا دچار بیماری های عفونی باکتری و ویروس و عوامل منتقل شونده نمی باشند و این از مزایا رشته دانشگاهی فیزیوتراپی بشمار می آید.

معایب رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟

حجم بالای منابع درسی از معایب این رشته بوده و دانشجویان در دوره تحصیل باید حجم مطالعه بالایی برای موفقیت در تحصیل داشته باشند.

از طرفی فیزیوتراپیست ها برای درمان بیماران از جسم خود مایه گذاشته و این مورد در دراز مدت برای سلامتی فیزیوتراپیست می تواند مشکلاتی بوجود آورد. برای پیشگیری از این مورد پیشنهاد می شود که فیزیوتراپیست ها ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار دهند.

رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن ؟
رشته دانشگاهی فیزیوتراپی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن ؟

سخن آخر

مهم ترین انتخاب زندگی هر شخص انتخاب رشته تحصیلی می باشد بنابراین باید در انتخاب آن دقت کافی را بعمل آورید. رشته ای را انتخاب نمایید که هم به آن علاقه داشته باشید و هم آن رشته از آینده شغلی و بازار کار خوبی برخوردار باشد تا در آینده پشیمان نشوید. درس خواندن و ادامه تحصیل بدون وجود شغلی مناسب می تواند باعث پشیمانی شود. مگر آنکه وقتی رشته ای را انتخاب می کنید درآمد و بازار کار برایتان اهمیت نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا