Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟

قرص اکامپروسات (Acamprosate)  برای درمان اختلالات وابستگی به الکل در سال ۲۰۰۴ مورد تأیید قرار گرفت و در سال ۲۰۰۵ ، این دارو در مراکز توانبخشی ، کلینیک ها و داروخانه های ایالات متحده در دسترس قرار گرفت. این دارو به صورت قرص تولید می شود و  با نام تجاری Campral فروخته می شود و روزانه دو تا سه بار تجویز می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مشابه سایر داروهایی که طی روند بهبود سوء مصرف الکل استفاده می شوند قرص اکامپروسات پس از اتمام سم زدایی توسط پزشک  تجویز می شود. دلیل این امر این است که به جای جلوگیری از علائم جسمی ترک ، این دارو کمک می کند تا در آینده میل به نوشیدن الکل در فرد کاهش می یابد . مرحله سم زدایی معمولاً حدود یک هفته تا دو هفته طول می کشد ، با این حال ، این سم زدایی بسته به میزان و دفعات مصرف الکل در افراد متفاوت خواهد بود .

داروهایی که در طول درمان اختلالات سوء مصرف الکل استفاده می شوند ، مانند قرص اکامپروسات برای درمان اعتیاد به الکل نیستند ، بلکه درمان با کمک این دارو فقط بخشی از یک برنامه جامع برای بهبود اختلالات مصرف الکل می باشد . داشتن یک برنامه بهبودی مناسب ، به افراد ابزار و منابع لازم برای پرهیز طولانی مدت مصرف الکل را می دهد.

برنامه های درمانی جامع ترک الکل

برنامه های درمانی جامع برای بهبود اعتیاد به مصرف الکل اغلب از موارد زیر تشکیل می شود :

  • توانبخشی در بیمارستان
  • توانبخشی سرپایی
  • سم زدایی
  • مشاوره
  • گروه های پشتیبانی

اگر آماده ترک مشروبات الکلی و شروع یک زندگی سالم و هوشیار هستید ، پزشکان و مشاوران برای کمک به شما همیشه آماده هستند.

قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟
قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟

مکانیسم اثر قرص اکامپروسات در درمان اعتیاد به الکل چیست؟

قرص اکامپروسات به کاهش میل به نوشیدن الکل کمک می کند تا افراد در دوران بهبود بتوانند بر روی هوشیاری و بهبودی خود بیشتر تمرکز کنند. برخلاف سایر داروهایی که برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شود ، این دارو عوارض غیر عادی ایجاد نمی کند و منجر به سوء مصرف داروهای تجویزی نخواهد شد.

در چند روز و هفته اول پس از ترک مشروبات الکلی احتمالاً فرد علائم ناخوشایند ترک را تجربه خواهد کرد. از آنجا که علائم ترک می تواند از خفیف تا شدید باشد ، توصیه می شود سم زدایی را در یک مرکز ترک اعتیاد انجام دهید.

هنگامی که بیمار دیگر از نظر جسمی به الکل وابسته نباشد ، یک متخصص درمانی ممکن است قرص اکامپروسات را برای فرد بیمار تجویز کند. این دارو به افراد بیمار کمک می کند تا از مصرف دوباره الکل پرهیز کنند و از بازگشت آنها به عادت های قدیمی مصرف جلوگیری می کند. در صورت بازگشت به مصرف الکل ، این دارو باعث ایجاد واکنش نامطلوب یا تشدید علائم ترک نخواهد شد.

داروهایی که در طول درمان استفاده می شوند اغلب یک قسمت اساسی از غلبه بر محرک ها و انگیزه های نوشیدن الکل می باشند. با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد مزایای یک درمان مبتنی بر مصرف دارو و اینکه چگونه می تواند به افراد در طول و بعد از درمان کمک کرد ، صحبت کنید.

قرص اکامپروسات چگونه کار می کند؟

بسیاری از افراد درمان با قرص اکامپروسات را در محیط توانبخشی شروع می کنند و پس از اتمام برنامه خود به مصرف آن ادامه می دهند. در طول درمان ، این دارو سیستم پاداش دهی مغز را هدف قرار می دهد ، بنابراین شما دیگر حالت سرخوشی ناشی از مصرف الکل را تجربه نخواهید کرد ، عدم ایجاد این حالت سرخوشی ، باعث کاهش دفعات و شدت میل به نوشیدن الکل خواهد شد .

سالها مصرف الکل یا مشروبات الکلی می تواند نحوه عملکرد مغز شما را تغییر دهد. قرص اکامپروسات با تثبیت مواد شیمیایی مغز شما که به دلیل استفاده بیش از حد از الکل آسیب دیده است ، عمل می کند و از آنجا که الکل به سیستم پاداش مغز نفوذ می کند ، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد هنگام نوشیدن الکل بر اساس تکانه ها عمل کنند ، این می تواند شامل بی احتیاطی یا ریسک پذیری در قبال خرج کردن پول  و همچنین نادیده گرفتن مسئولیت های خانه و محل کار می باشد.

پس از مدتی ، برخی از افراد ممکن است احساس کنند که بدون مصرف الکل قادر به عملکرد صحیح در زندگی نخواهند بود . تلاش برای سم زدایی از اعتیاد به الکل می تواند تهدید کننده زندگی باشد و هرگز نباید به تنهایی برای ترک تلاش کرد.

بهتر است بدانید:

مدت زمانی که برای عملکرد طبیعی دوباره مغز لازم است به عوامل مختلفی بستگی دارد ، این عوامل شامل میزان و دفعات نوشیدن الکل  و همچنین اختلالات پزشکی زمینه ای دیگر است. تنظیم دوباره مغز بدون الکل ممکن است طولانی باشد ، بنابراین صبور بودن در این درمان بسیار مهم است و افراد باید مصرف دارو را ادامه دهند حتی اگر پیشرفت فوری مشاهده نکنند.

قرص اکامپروسات معمولاً به مدت یک سال تجویز می شود ، اگرچه مطالعاتی برای تعیین عوارض بالقوه استفاده طولانی مدت از این دارو در حال انجام است. با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص کنید چه مدت باید این دارو را استفاده کنید و همچنین مقدار و دفعات مصرف دارو را مشخص کنید.

قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟
قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟

قبل از قطع مصرف قرص اکامپروسات چه کارهایی را باید انجام داد؟

قبل از قطع مصرف این دارو ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما باید موارد زیر را  بررسی کند :

  • مدت زمان بهبودی
  • میانگین هفتگی و ماهانه ولع مصرف در شما
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای حفظ هوشیاری
  • تلاش برای ایجاد یک سیستم پشتیبانی متشکل از اعضای خانواده و دوستان
  • مشارکت در برنامه های مراقبت های ویژه ، مانند گروه های مشاوره و پشتیبانی

عوارض جانبی قرص اکامپروسات چیست؟

به طور معمول اثرات این دارو از چند روز تا یک هفته طول می کشد ، در این مدت ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنید. این عوارض به این دلیل بوجود می آید که بدن شما نیاز به زمان دارد تا خود را با داروی جدید تطبیق دهد. با این حال ، اگر عوارض جانبی ادامه دار بود یا بدتر شد ، فوراً پزشک خود را مطلع کنید.

برخی از عوارض جانبی شایع قرص اکامپروسات عبارتند از :

عوارض جانبی جدی دارو:

اگرچه عوارض جانبی خطرناک و شدید این دارو شایع نمی باشد ، اما می توانند شامل موارد زیر باشند :

  • افکار خودکشی
  • ضربان قلب نامنظم
  • مشکلات بینایی
  • تغییرات شنوایی
  • غش کردن
  • ادرار کمتر از حد معمول یا نداشتن ادرار

هنگامی که از عوارض ناشی از ترک الکل رنج می برید ، ممکن است احساس کنید که علائم ترک به پایان نخواهد رسید . با این حال ، سالانه میلیون ها نفر برای غلبه بر سوء مصرف مشروبات الکلی به دنبال درمان می روند و موفق می شوند.

قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟
قرص اکامپروسات چیست و چرا تجویز می شود؟

چگونه باید از قرص اکامپروسات استفاده کنیم؟

این دارو را باید از طریق دهان با یک لیوان آب مصرف کرد و از خرد کردن ، برش یا جویدن این قرص خودداری باید کرد . این دارو را می توان همراه یا بدون غذا مصرف کرد و داروهای خود را با فاصله های زمانی منظم مصرف کنید . مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک به صورت خودسرانه قطع نکنید.

اگر فکر می کنید مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده اید بلافاصله با مرکز کنترل سم یا اورژانس تماس بگیرید. این دارو فقط مخصوص شماست و آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

مقدار دوز مفید قرص اکامپروسات چقدر است ؟

دوز معمول این دارو برای بزرگسالان ، سه قرص در روز همراه با وعده های غذایی می باشد.

چه عوامل یا داروهایی ممکن است با قرص اکامپروسات تداخل کند؟

تنها دارویی که با این قرص تداخل دارد ، داروی نالترکسون می باشد با اینحال اگر دارو یا مکملی مصرف می کنید حتما پزشک خودتان را قبل از تجویز هر دارویی مطلع سازید.

هنگام استفاده از این دارو باید مراقب چه چیزهایی باشم؟

اگر هنگام مصرف این دارو دوباره شروع به نوشیدن الكل كردید ، به پزشك یا متخصص بهداشت خود اطلاع دهید. ممکن است در اثر مصرف این دارو دچار سرگیجه و یا خواب آلودگی شوید ، تا زمانی که بدانید این دارو چه تاثیری روی شما دارد ، رانندگی نکنید  و هر کاری که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد را انجام ندهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا