Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن

قرص سقط جنین میفپریستون (Mifepristone) یک آنتاگونیست هورمون پروژسترون و گلوکوکورتیکوئید است. مهار پروژسترون توسط این قرص باعث خونریزی در فاز لوتئال می شود و در اوایل بارداری با آزاد کردن پروستاگلاندین های درونی از اندومتر در مواقع خاص باعث سقط جنین می شود. سقط جنین حرام و ممنوع است و در مواقع فقط با تشخیص پزشک انجام می شود. این قرص با نام های تجاری Korlym و Mifeprex نیز به فروش می رسد.

میفپریستون به عنوان یک آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید، دارویی برای درمان hypercortisolism در بیماران مبتلا به سندرم کوشینگ استفاده است. در حال حاضر این دارو برای استفاده در افسردگی روانپزشکی (آزمایشات فاز ۳) در حال بررسی است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این قرص ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

موارد مصرف قرص سقط جنین میفپریستون

این دارو برای خاتمه پزشکی بارداری داخل رحمی در بارداری ۴۹ تا ۷۰ روزه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو برای کنترل هیپرگلیسمی ثانویه ناشی از hypercortisolism در بیماران بالغ مبتلا به سندرم کوشینگ اندوژن که دچار دیابت نوع ۲ یا عدم تحمل گلوکز هستند و کاندیدای خوبی برای جراحی یا عمل جراحی ناموفق نیستند ، تجویز می شود.میفپریستون یک مسدود کننده گیرنده کورتیزول است که برای درمان سندرم کوشینگ استفاده می شود.

قرص سقط جنین میفپریستون چرا تجویز می شود؟

میفپریستون همراه با میزوپروستول (Cytotec) برای پایان دادن به بارداری در اوایل استفاده می شود. اوایل بارداری به این معنی است که از آخرین دوره قاعدگی شما ۷۰ روز یا کمتر می گذرد. میفپریستون در گروهی از داروها به نام استروئیدهای ضد پروژسترون قرار دارد. این ماده با جلوگیری از فعالیت پروژسترون ، ماده ای که بدن شما برای کمک به ادامه بارداری تولید می کند ، عمل می کند.

میفپریستون همچنین به عنوان یک محصول دیگر (Korlym) در دسترس است که برای کنترل قند خون (قند خون بالا) در افراد مبتلا به نوع خاصی از سندرم کوشینگ که بدن مقدار زیادی هورمون کورتیزول را تولید می کند ، استفاده می شود. این مونوگرافی فقط اطلاعاتی در مورد میفپریستون (Mifeprex) ارائه می دهد  که به تنهایی یا در ترکیب با داروی دیگر برای پایان بارداری زودرس استفاده می شود. اگر از میفپریستون برای کنترل افزایش قند خون ناشی از سندرم کوشینگ استفاده می کنید ، مونوگرافی تحت عنوان (Korlym) استفاده می شود.

قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن
قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن

فارماکوکنیتیک قرص سقط جنین میفپریستون

میفپریستون یک استروئید مصنوعی برای خاتمه بارداری داخل رحمی با تجویز پزشک به دلیل خطرات متعدد است. نشان داده شده است که دوز ۱ میلی گرم بر کیلوگرم یا بیشتر از mifepristone آنتاگونیست اثرات آندومتر و میومتر پروژسترون را در زنان ایجاد می کند. در دوران بارداری، این ترکیب، میومتریم را به فعالیت القا کننده انقباض پروستاگلاندین ها حساس می کند.

میفپریستون همچنین فعالیت Antiglucocorticoid ضعیفی را نشان می دهد. فعالیت گلوکوکورتیکوئید در موش های صحرایی، پس از دوزهای ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم بر کیلوگرم این دارو مهار شد. دوزهای ۴.۵ میلی گرم بر کیلوگرم یا بیشتر در انسان ها منجر به افزایش جبرانی هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) و کورتیزول می شود.

مکانیسم اثر قرص سقط جنین میفپریستون

فعالیت ضد پروژسترونی میفپریستون از اثر متقابل رقابتی با پروژسترون در جایگاه گیرنده پروژسترون حاصل می شود. براساس مطالعات انجام شده با دوزهای خوراکی مختلف در چندین گونه حیوانی (موش ، خرگوش و میمون) ، این ترکیب فعالیت پروژسترون درون زا یا برونزا را مهار می کند که نتیجه آن خاتمه بارداری است.

در درمان سندرم کوشینگ میفپریستون مانع اتصال کورتیزول به گیرنده آن می شود. این دارو تولید کورتیزول را کاهش نمی دهد اما اثرات کورتیزول اضافی مانند سطح بالای قند خون را کاهش می دهد.

قرص سقط جنین میفپریستون چگونه باید استفاده شود؟

میفپریستون به صورت قرصی است که از طریق دهان مصرف می شود. در روز اول یک قرص میفپریستون خواهید خورد. در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف میفپریستون، شما با قرار دادن دو قرص در هر گونه به مدت ۳۰ دقیقه ، در مجموع چهار قرص از یک داروی دیگر به نام میزوپروستول (به صورت خوراکی و قرار دادن در گونه) استفاده خواهید کرد ، سپس مقدار باقی مانده را با آب یا مایع دیگری ببلعید .

اطمینان حاصل کنید که هنگام مصرف میزوپروستول در مکان مناسبی قرار دارید زیرا خونریزی واژینال ، گرفتگی ، حالت تهوع و اسهال معمولاً طی ۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف آن شروع می شود اما ممکن است در عرض ۲ ساعت شروع شود.

خونریزی یا لکه بینی از واژن معمولاً ۹ تا ۱۶ روز طول می کشد اما می تواند ۳۰ روز یا بیشتر طول بکشد. برای تأیید پایان بارداری و بررسی میزان خونریزی باید ۷ تا ۱۴ روز پس از مصرف میفپریستون برای معاینه یا سونوگرافی نزد پزشک خود بروید. میفپریستون را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن
قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن

سایر کاربردهای میفپریستون

وقتی بیش از ۷۰ روز از آخرین قاعدگی زن می گذرد از میفپریستون گاهی اوقات برای پایان دادن به بارداری استفاده می شود. این به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری پس از مقاربت جنسی محافظت نشده (قرص صبح روز بعد) ؛ برای درمان تومورهای مغز ، آندومتریوز (رشد بافت رحم در خارج از رحم) یا فیبروم (تومورهای غیر سرطانی در رحم) ؛ یا برای ایجاد زایمان (برای کمک به شروع روند تولد در یک زن باردار) استفاده می شود. با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو برای بیماری خود صحبت کنید.

احتیاطات ویژه هنگام استفاده از میفپریستون

اگر بارداری خارج رحمی ، نارسایی آدرنال (مشکلات غدد فوق کلیه) یا پورفیریا (یک بیماری خونی ارثی که ممکن است باعث مشکلات پوستی یا سیستم عصبی شود) داشته اید، به پزشک خود بگویید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که از میفپریستون استفاده نکنید. همچنین اگر دستگاه داخل رحمی (آی یو دی) گذاشته اید به پزشک خود بگویید. زیرا قبل از مصرف میفپریستون باید برداشته شود.

شما باید بدانید که این احتمال وجود دارد که میفپریستون بارداری شما را پایان ندهد. بعد از مصرف میفپریستون ، پزشک هنگام بررسی مجدد برای قرار ملاقات بعدی ، بررسی می کند که بارداری شما به پایان رسیده باشد. اگر بعد از مصرف میفپریستون هنوز باردار هستید ، احتمال تولد نوزاد شما با نقایص مادرزادی وجود دارد. اگر بارداری شما به طور کامل پایان نیافته باشد ، پزشک گزینه های دیگری را برای بررسی تجویز می کند. می توانید صبر کنید ، یک دوز دیگر میزوپروستول بخورید یا برای پایان بارداری جراحی کنید. اگر دوز تکراری میزوپروستول مصرف می کنید ، باید ۷ روز بعد از آن دوز با پزشک خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید که بارداری شما به پایان رسیده است.

  • در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر جراحی می کنید ، از جمله جراحی دندان ، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که میفپریستون مصرف کرده اید.

باید بدانید که پس از پایان بارداری با میفپریستون می توانید بلافاصله حتی قبل از بازگشت پریود باردار شوید. اگر نمی خواهید دوباره باردار شوید ، باید به محض پایان این بارداری یا قبل از شروع دوباره رابطه جنسی ، استفاده از داروهای کنترل بارداری را شروع کنید.

در صورت فراموش کردن یک دوز  چه کاری باید انجام دهم؟

شما فقط میفپریستون را در مطب پزشک یا کلینیک خود مصرف می کنید ، بنابراین دیگر نگران فراموش شدن مصرف دوز در خانه نخواهید بود.

قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن
قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن

عوارض جانبی قرص سقط جنین میفپریستون

تقریباً همه زنانی که میفپریستون دریافت می کنند ، واکنش های جانبی را گزارش می کنند و انتظار می رود بسیاری از آنها بیش از یک واکنش مشابه گزارش کنند. حدود ۹۰٪ بیماران پس از تجویز این دارو در روز به  سه روش درمانی ، واکنش های جانبی گزارش می کنند. عوارض جانبی شامل خونریزی شدید بیشتر از دوره قاعدگی شدید ، درد شکم ، گرفتگی رحم ، حالت تهوع ، استفراغ و اسهال است.

علائم زیر را حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خونریزی واژن یا لکه بینی
  • گرفتگی عضلات
  • درد لگن
  • سوزش ، خارش یا ترشح واژن
  • سردرد

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. در صورت مشاهده علائم ذکر شده بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. میفپریستون ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در هنگام مصرف این دارو در صورت بروز هرگونه مشکل غیرمعمول با پزشک خود تماس بگیرید.

در مورد نگهداری و دفع این دارو چه باید بدانم؟

پزشک شما دارو را در مطب خود ذخیره می کند. دور نگه داشتن همه داروها از دید و دسترس کودکان بسیار مهم است زیرا بسیاری از ظروف (مانند نگهدارنده های قرص هفتگی و انواع قطره های چشمی ، کرم ها ، و دستگاه های استنشاق) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند به راحتی آنها را باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت ، همیشه درپوش های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید.

در صورت مصرف بیش از حد قرص سقط جنین میفپریستون چه کنم؟

در صورت مصرف بیش از حد فورا با اورژانس تماس بگیرید. اگر قربانی زمین خورده است ، تشنج کرده ، در تنفس مشکل دارد یا نمی تواند بیدار شود ، بلافاصله با دنبال فوریت های پزشکی باشید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • غش کردن
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • ضعف
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع

تداخلات دارویی قرص سقط جنین میفپریستون

خونریزی واژینال جدی یا تهدید کننده زندگی ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که بارداری با سقط جنین یا جراحی پایان یابد. مشخص نیست که آیا مصرف میفپریستون خطر خونریزی بسیار شدید را افزایش می دهد یا خیر. اگر مشکل خونریزی ، کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون) دارید یا از داروهای ضد انعقاد خون (داروهای رقیق کننده خون) مانند آسپیرین ، آپیکسابان (Eliquis) ، دابیگاتران (پراداکسا) ، dalteparin (Fragmin) ، edoxaban (Savaysa) انوکساپارین (Lovenox) ، فونداپارینوکس (Arixtra) ، هپارین ، ریواروکسابان (Xarelto) یا وارفارین استفاده می کنید  حتما به پزشک خودتان اطلاع دهید. احتمالاً پزشک به شما می گوید که از میفپریستون استفاده نکنید. اگر دچار خونریزی واژینال بسیار شدید مانند خیس کردن دو نوار بهداشتی کاملاً ضخیم در هر ساعت به مدت دو ساعت مداوم هستید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن
قرص سقط جنین میفپریستون و عوارض خطرناک آن

هشدارها در رابطه با قرص سقط جنین میفپریستون

عفونت های جدی یا تهدید کننده زندگی ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که بارداری با سقط جنین یا جراحی پایان یابد. تعداد کمی از بیماران به دلیل عفونت های پس از استفاده از میفپریستون و میزوپروستول برای پایان دادن به بارداری، جان خود را از دست دادند. مشخص نیست که آیا میفپریستون و یا میزوپروستول باعث این عفونت ها یا مرگ شده اند.

اگر به یک عفونت جدی مبتلا شوید ، ممکن است علائم زیادی نداشته باشید و علائم شما خیلی شدید نباشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان فوری قرار بگیرید: تب بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد که بیش از ۴ ساعت طول بکشد ، درد شدید یا حساسیت به لمس در ناحیه زیر کمر ، لرز ، ضربان قلب سریع ، یا غش کردن.

در صورت داشتن علائم عمومی بیماری مانند ضعف ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال یا احساس بیماری بیش از ۲۴ ساعت پس از مصرف میفپریستون ، حتی اگر تب و درد ندارید ، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان فوری قرار بگیرید.

بهتر است بدانید:

به دلیل خطرات ناشی از عوارض جدی ، میفپریستون فقط از طریق یک برنامه محدود در دسترس است. برنامه ای تحت عنوان استراتژی های ارزیابی و کاهش ریسک Mifeprex (REMS) برای همه بیماران زن که میفپریستون  برای آنها تجویز می شود ، تنظیم شده است. پزشک قبل از شروع درمان با mifepristone ، برگ اطلاعات بیمار (راهنمای دارو) را به شما ارائه می دهد.

همچنین قبل از مصرف میفپریستون باید توافق نامه بیمار را امضا کنید. اگر در مورد درمان با دارو سوالی دارید یا نمی توانید از دستورالعمل های توافق نامه بیمار پیروی کنید ، به پزشک خود بگویید. Mifepristone فقط در کلینیک ها ، مطب های پزشکی و بیمارستان ها موجود است و از طریق داروخانه های خرده فروشی توزیع نمی شود.

تمام قرار ملاقات ها را با دکتر خود حفظ کنید. این قرارها برای اطمینان از پایان بارداری و عدم بروز عوارض جدی در سقط پزشکی ضروری است. با پزشک خود در مورد خطرات مصرف میفپریستون صحبت کنید.

چه اطلاعات دیگری باید در مورد میفپریستون بدانم؟

شما میفپریستون را فقط باید از یک مرکز معتبر تهیه کنید و فقط زمانی که تحت مراقبت پزشک هستید از این دارو استفاده کنید. شما نباید میفپریستون را از منابع دیگر مانند اینترنت بخرید و نگذارید دیگری داروهای شما را مصرف کند.

حتما یک لیست مکتوب از تمام داروهای تجویز شده و بدون نسخه (بدون نسخه) و همچنین سایر محصولات مانند ویتامین ها ، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی مصرفی همراه خود داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید باید این لیست را به همراه داشته باشید.لازم به ذکر است که سقط جنین حرام و ممنوع است و جزء با دستور پزشک در مواقع خاص نباید انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا