Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن امولسیون شونده ولک یک حشره کش، کنه کش و علف کش با اثرات تماسی است که برای جلوگیری از خسارت محصولات و باغ های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب متعلق به سموم آلفاتیک هیدروکربن IRAC-NCاست.

روغن امولسیون شونده ولک برای کنترل شته‌ ها، شپشک ‌ها، کنه‌ ها، و تخم‌ های آنها و برخی از بیماری‌ های درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد. این سم با پوشاندن منافذ تنفسی و حیاتی سطح بدن حشرات و تخم ها و جلوگیری از پخش اسپورها در بعضی قارچ ها به حفظ محصولات کشاورزی کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این سم دفع آفت ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مزایای مهم روغن امولسیون شونده ولک

  • قابلیت اختلاط با اکثر حشره کش ها و قارچ کش های معمول
  • خواص آفت کشی به شیوه فیزیکی با خفه شدن آفت
  • جلوگیری از تبخیر شدید سموم دیگر
  • دارای اثرات تشدید کننده و سینرژیک

علاوه بر موارد ذکر شده می توان با اضافه کردن روغن ولک به سموم دیگر قدرت چسبندگی سم را بیشتر کرد و از شستشوی سم با آبیاری و باران جلوگیری کرد.

روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟
روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی روغن امولسیون شونده ولک

روغن های امولسیون شونده هیدروکربن هایی با درجه وزن مولکولی و نقطه جوش کنترل شده هستند که عمدتاً از هیدروکربن های پارافینی تشکیل شده اند. این ترکیبات بدون اینکه آسیبی به بافت های گیاهی و محصولات کشاورزی برسانند می توانند آفات را از بین ببرند.

خلوص روغن های امولسیون شونده را با درجه سولفوناسیون نشان می دهند. مثلا درجه سولفوناسیون ۱۰۰ نشان می دهد این سم صد در صد از هیدروکربن های اشباع شده تشکیل شده است و با کاهش درجه سولفوناسیون میزان هیدروکربن های غیر اشباع بیشتر خواهد شد.

درجه سولفوناسیون یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب روغن های امولسیون شونده برای سمپاشی زمستانه و تابستانه است. روغن هایی با درجه سولفوناسیون بالا برای سمپاشی تابستانه و روغن های با درجه سولفوناسیون پایین تر برای سمپاشی زمستانه مناسب هستند. این روغن ها را می توان به صورت تنها یا همراه با حشره کش های دیگر رقیق کرده و مورد مصرف قرار داد.

موارد مصرف روغن امولسیون شونده ولک

روغن ولک را می توان برای مبارزه با آفات، شپشک ها و کنه های پیش بهاره و بهاره و تابستانه به صورت محلول پاشی پس از سپری شدن اوج سرمای زمستان و قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی مورد استفاده قرار داد.

طریقه مصرف روغن امولسیون شونده

طریقه مصرف روغن امولسیون شونده ولک با توجه به درجه سولفاسیون صورت می گیرد. به عنوان مثال روغن با درجه سولفوناسیون ۶۵ تا ۷۵ درصد برای سمپاشی زمستانه و با درجه سولفوناسیون ۸۵ تا ۹۵ درصد برای سمپاشی تابستانه استفاده می شود.

توجه داشته باشید که روغن ولک مایعی بسیار سبک است هر ۲۰ لیتر آن حدودا ۱۷-۱۶ کیلوگرم می باشد که باید هنگام استفاده مورد نظر قرار بگیرد.

برای کنترل آفات نهال ها و درختان جوان با بافت چوبی نرم و جوانه ها مقدار مصرف روغن ولک بسیار کمتر از درختان مسن و آلوده به آفات و بیماری های مختلف است.

روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟
روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟

قیمت خرید و فروش روغن امولسیون شونده

قیمت روغن ولک بر اساس برند و بسیاری از فاکتورهای دیگر در بازار متغیر است و شما می توانید با مراجعه به مراکز فروش سموم کشاورزی این آفت کش را به راحتی تهیه نمایید. قیمت روغن ولک خارجی بالاتر از انواع ایرانی است و شما بر اساس بودجه خودتان می توانید هر یک را تهیه نمایید.

روش ساخت روغن ولک را نیز با فرمولاسیون خاص برخی از کشاورزان و مهندسین کشاورزی در برخی شرایط خاص می توانند به شما آموزش دهند.

سموم مناسب جایگزین روغن ولک

به عنوان جایگزین روغن ولک که از ترکیبات نفتی به دست می آید می توان از روغن امولسیون شونده گیاهی حاوی عصاره پوست مركبات استفاده کرد که هیچ ضرری برای گیاهان و محیط زیست ندارد.

روغن امولسیون شونده ولک چه آفاتی را کنترل می کند؟

روغن ولک حشرات و تخم آن ها (لارو) مانند عنکبوتیان، شته ها، حشرات سفید، تیریپس، کرم های ریز و حشرات روی درختان میوه و درختان جنگلی و سایه دار را از بین می برد و حتی با سمپاشی زمستانه می تواند از آنها پیشگیری کند.

این روغن برای کنترل بیماری های قارچی نیز مفید است و با کشتن حشرات ناقل ویروس ها می تواند بیماری های ویروسی را نیز کنترل کند.

مکانیسم اثر روغن امولسیون شونده ولک

این روغن با اثرات تماسی مستقیم حشرات را از بین برده و آفات را کنترل می کند. از آنجاییکه حشرات عامل انتقال بسیاری از بیماری های گیاهی هستند این روغن می تواند راه تنفسی حشرات و لاروها را بسته و آنها را خفه کند.

متاسفانه روغن های امولسیون غیر انتخابی هستند و سمپاشی زمستانه حشرات مفید مانند کفش دوزک ها را نیز از بین می برد. مزیت سمپاشی زمستانه این است که حشرات نمی توانند زیر برگ ها مخفی شوند و هنگام سمپاشی به راحتی از بین می روند.

روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟
روغن امولسیون شونده ولک چیست و چه کاربردی دارد؟

نکات مهم مصرف روغن امولسیون شونده ولک

برای اثرگذاری مناسب باید آفات مستقیما تحت سمپاشی با این روغن قرار گیرند. توصیه می شود سمپاشی تا زمان ریزش قطرات سم بر روی سطح زمین باید ادامه یابد. در گلخانه ها سمپاشی با روغن همزمان با دیدن آفت توصیه می شود و در صورت لزوم می توان آن را تکرار گردد.

بین آخرین روغن پاشی تا برداشت محصول یا به عبارت دیگر دوره کارنس باید سه تا چهار هفته فاصله باشد. هرگز گیاهان تحت استرس و نهال های جدید، بوته ها و درختچه های حساس را با این روغن سمپاشی نکنید.

توجه داشته باشید که بالا بودن درجه سولفوناسیون روغن ولک گیاه سوزی را کاهش می دهد. کنترل بیولوژیک سفید بالک ها را می توان ۱۲ ساعت بعد از روغن پاشی انجام داد.

خطرات روغن امولسیون شونده ولک برای محیط زیست و انسان

از مزایای مهم این روغن کم خطر بودن آن برای انسان است و باقیمانده سم موجود بر روی محصولات برای انسان خطرناک نیست. این آفت کش برای پرندگان و حشرات مفید خطری ندارد اما برای ماهی ها، موجودات آبزی و زنبورهای عسل تا حدی خطرناک است. بنابراین از سمپاشی با این روغن در اطراف آب های جاری و کندوهای عسل خودداری نمایید.

زمان استفاده از روغن ولک

روغن ولک به عنوان یک روغن از بین برنده آفات با ایجاد یک لایه نازک تمام قسمت های بدن حشرات را پوشش می دهد و با بستن منافذ بدن باعث مرگ آنها می شود. بنابراین بهترین زمان استفاده از این روغن به منظور کنترل انواع کنه، شپش، شته و… محافظت از انواع درختان میوه، سبزیجات و گیاهان گلخانه ای و سایر محصولات زراعی و گیاهان زینتی یک هفته مانده به جوانه زدن و در دمای معمولی است. بطور کلی استفاده از این روغن علاوه بر حفاظت از مزارع به درختان کمک می کند تا در زمان مناسب از خواب بیدار شده و بتوانند به موقع جوانه بزنند.

نحوه استفاده از روغن ولک

روغن ولک یک روغن مایع غلیظ کاملا یکدست و بدون ناخالصی است که برای محافظت از درختان و گیاهان در زمان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن دارای پارافین بوده و بوی کاملا مشخصی از پارافین نیز هنگام استفاده از آن استشمام می شود. برای استفاده از این روغن باید ابتدا آن را رقیق کرده و سپس بر روی تمام قسمت های گیاهان و درختان به صورت محلول پاشی استفاده کنید تا کاملا تمام قسمت ها را پوشش دهد. بعد از استفاده از این روغن تنه و برگ های درختان و گیاهان به دلیل وجود پارافین حالت درخشنده ای خواهند داشت که تا چند روز این ظاهر درخشنده باقی می ماند.

تلفظ روغن ولک

روغن ولک با نام عمومی Petrolium oils و درجه سولفوناسیون ۹۲% به عنوان یکی از روش های کنترل آفات مزارع و درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن با پوشش سطح بدن حشرات، تخم ها و بستن منافذ تنفسی و در نتیجه از بین بردن این آفات از گیاهان و درختان محافظت می کند. مزیت اصلی این روغن به عنوان یک آفت کش این است که در صورت باقیماندن بر روی محصولات برای انسان ها کاملا بی خطر است و همچنین برای پرندگان و حشرات مفید نیز در صورت استفاده کاملا غیرسمی است اما برای زنبورعسل و ماهی ها می تواند مشکل ساز باشد.

روغن ولک قیمت

روغن ولک به عنوان یک روغن کاملا کاربردی و به عنوان یک عامل آفت کش قابل اختلاط با سایر حشره کش ها و قارچ کش مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک مزیت موجب می شود چسبندگی سموم افزایش یابد و درنتیجه به راحتی به وسیله آبیاری و باران شسته نشود. برای استفاده و تاثیرگذارتر بودن این روغن باید از آب سبک برای رقیق سازی استفاده کرده و سپس باید به صورت کاملا مستقیم بر روی آفات سم پاشی صورت گیرد و تا زمان ریزش قطرات محلول بر روی زمین سم پاشی باید ادامه پیدا کند. روغن ولک در حجم متفاوتی تولید و به فروش می رسد. بنابراین کشاورزان می توانند با توجه به میزان مصرف و مشکلات گیاهان و یا مزارع خود روغن ولک مورد استفاده خود را خریداری کنند.

روغن ولک برای گل

روغن ولک به عنوان یک حشره کش و یکی از مفیدترین روغن ها برای نگهداری و محافظت از گل ها شناخته شده است. این روغن به عنوان یک محافظ و یک پوشش از گل ها و گیاهان زینتی در مقابل انواع آفات و قارچ ها محافظت می کند. این روغن به صورت یک پوشش چسبناک تمامی سطح گل ها و گیاهان را می پوشاند و با این عمل تمامی حشرات و آفات و تخم های موجود در گیاه را با بستن منافذ پوستی و تنفسی آنها کاملا از بین می برد. به دلیل بی خطر بودن این روغن برای انسان ها مصرف کنندگان می توانند در محیط کار و یا در منزل نیز به راحتی برای از بین بردن حشرات و محافظت از گل ها و گیاهان خود از این روغن بدون نگرانی استفاده کنند.

روغن امولسیون شونده پرتونار

روغن امولسیون شونده پرتونار یا روغن ولک یک آفت کش از گروه آلفاتیک هیدروکربنه است که برای کنترل و از بین بردن آفات و حشره ها و کاهش خسارت و محافظت از گیاهان و درختان و گل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن امولسیون شونده ایرانی با ایجاد یک پوشش محافظ برروی سطح خارجی گیاهان و درختان از آنها محافظت می کند. همچنین زمانی که بر روی آفات اسپری شود با مسدود کردن منافذ تنفسی به راحتی آنها را از بین می برد. این محصول با تاثیرگذاری سریع و قابلیت استفاده آسان کاملا غیرسمی است بنابراین بدون نگرانی می توان از آن برای گیاهان و گل های آپارتمانی نیز استفاده کرد.

میزان مصرف روغن ولک زمستانه

استفاده از روغن ولک با توجه به درجه سولفوناسیون انجام می گیرد به این معنا که درجه سولفوناسیون۶۵ تا۷۵ % این روغن برای سم پاشی و کنترل آفات زمستانه کاربرد دارد. همچنین مقدار مصرف این روغن برای زمستان حدود ۱.۵% تعیین شده است که باید قبل از بیداری درختان و گیاهان و پس از سپری شدن اوج سرما در فصل زمستان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین لازم است به این نکته توجه شود که مقدار مصرف این آفت کش در نهال ها و درختان جوان بسیار کمتر از درختان و گیاهان مسن است و عدم توجه به اندازه تعیین شده و درجه سولفوناسیون می تواند باعث سوختن و آسیب شدید به گیاهان و درختان شود.

روغن ولک برای درخت سیب

برای استفاده از روغن ولک برای درخت سیب باید این روغن را ابتدا رقیق کرده و سپس مورد استفاده قرار داد. بهترین زمان سم پاشی نیز قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی است و میزان مصرف نیز باید ۱.۵ درصد قبل از جوانه زدن در زمستان و ۱.۵ درصد نیز با توجه به پیش آگاهی انجام گیرد.

واکنش تمام درختان نسبت به این روغن یکسان نیست و گاهی درختان مرکبات و درختان میوه هسته دار نسبت به این روغن حساسیت نشان می دهند. بنابراین قبل از استفاده از این روغن با کارشناسان کشاورزی و یا گیاهپزشکی مشورت کرده و سپس با توجه به دستورالعمل درج شده بر روی محصول آن را مصرف کنید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا