Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد

رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان از مجموعه رشته های گروه علوم تجربی بوده و در زیر گروه ۵ مجموعه رشته های این رشته تحصیلی قرار گرفته است. هدف رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان ایجاد صنایع خلاق در طراحی، تولید، صادرات و… بوده و این رشته کمک می کند تا خلاقیت در این صنعت (مبلمان) و صنایع مرتبط بیشتر شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان به دلیل نوپا بودن این رشته خوب پیش بینی می شود. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی مبلمان نیز تا حد زیادی به مهارت و تجربه فرد وابسته می باشد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی مهندسی مبلمان و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، دانشگاه ها و دروس این رشته دانشگاهی می پردازیم. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده اند. همچون : علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی محیط زیست، مهندسی طبیعت، علوم و مهندسی خاک و … .

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان

رشته دانشگاهی مهندسی صنايع مبلمان از دوره های تحصیلی بوده که هدف از ايجاد آن، آموزش و آماده سازی كارشناسان صنايع مبلمان مي باشد. اين متخصصان با یادگیری عميق تکنيک هاي تخصصي و به روز حوزه مبلمان، قادر می شوند تا در صنعت مبلمان جذب شده و مشکلات آن را بررسي و رفع نمايند. هدف دیگر از ایجاد این رشته تحصیلی، تربيت متخصصيني است كه به هدايت و كنترل منابع سازماني اين صنعت پرداخته و با هدف گذاري مناسب، برنامه ريزي و سازماندهي علمي به هدايت و كنترل منابع اين صنعت می پردازند. این رشته دانشگاهی سعی بر آن دارد تا شکاف ميان نيروهاي كارگري و فضاهاي آكادميک محض را پوشش دهند.

درواقع رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان حوزه ای میان رشته ای داراست و این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند که در محيط هاي مرتبط با صنایع مبل و دكوراسيون به عنوان مديرانی خالق عمل نمایند. دانشجويان اين رشته دانشگاهی در دو حوزه به مطالعه و تحقیق و یادگیری می پردازند : مديريت، طراحي و شناخت اين صنعت. رشته مهندسی صنايع مبلمان رشته اي است که كارشناسان مديريت در جهت هدف گذاري، برنامه ريزي، سازمان‌دهی، هدايت و كنترل فرايند هاي مرتبط با صنايع مبلمان و دكوراسيون تجاري و خانگي را آموزش و تربیت می دهد.

رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد
رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد
نکته

صنعت مبلمان کشور آمیخته ای از صنعت و هنر بوده اما امروزه این هنر و صنعت و کارکنان این بخش، با مشکلات زیادی رو به رو شده اند. واردات صنایع چوبی به کشور و فروش و انتخاب بهتر نسبت به کالاهای ایرانی سبب شده تا صنعت مبلمان با مشکلات جدی مواجه گردد. این رشته دانشگاهی در نظر دارد تا مهندسانی آموزش دهد تا به تولیدکنندگان مبلمان کشور کمک کرده و فضای رقابتی موجود در این صنعت را به نفع تولید داخل، که ترکیبی از هنر ایران باستان است، تغییر دهند. با توجه به گسترش صنایع چوبی در کشور ما ایران، به افراد متخصص و آموزش دیده نیاز است و با استفاده از رشته صنایع مبلمان، بسیاری از نیاز های این صنعت می تواند رفع شود و صنعت مبلمان می تواند گسترش یابد.

دانشجویان در این رشته واحد های عملی متعددی را گذرانده و از نزدیک با ساخت، طراحی و دکوراسیون مبلمان آشنا خواهند شد. دانش آموختگان می توانند در بخش داخلی و تجاری، برنامه و طرح های خلاق خود را ارائه دهند. فارغ التحصیلان این رشته، شیوه ترمیم و نگهداری مبلمان را نیز آموزش خواهند دید.

تاریخچه

شواهد و مستندات نشان مي دهد، انسان هاي اوليه از زمان غارنشینی از چوب به واسطه شکل متناسب و طبيعي آن براي شکار حيوانات و غيره استفاده مي کرده‌اند. اشياي موجود در موزه طبيعي لندن نشان مي دهد كه انسان از ده هزار سال قبل با نيزه چوبي به شکار مي پرداخته است. همچنین انسان ها برای عبور از رود ها و رودخانه ها از تنه درختان استفاده می کردند. در اروپاي شمالي و حدود پنج هزار سال قبل، از قايق ها و سورتمه هاي چوبي استفاده می شده است. باستان شناسان در اطراف درياچه سوئيس و برخي نقاط ديگر كه در گذشته در آب قرار داشتند، پايه هاي چوبي خانه هاي شناور مربوط به دوران پارينه سنگي، نوسنگي و عصر آهن را کشف نموده اند. این اکتشافات باستان شناسی قدمت استفاده از چوب در ساختمان و وسايل كار را نشان می دهد.

در کشور ما ايران تاريخ مشخصی برای استفاده از چوب ارائه نشده است، اما بر طبق مطالعات پژوهشگران و باستان شناسان، مردمان بومي ايران قبل از مهاجرت آريايي ها از حدود ۴۲۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح چوب را براي ساخت خانه مصرف مي نمودند. استفاده از چوب حتی در تهيه وسايل كشاورزي نيز رونق داشته و در سنگ نوشته هايي كه در تخت جمشيد کشف شده، استفاده از چوب سدر در پوشش و تزئينات كاخ ها ثابت شده است. اهميت چوب در ايران قديم به قدری بوده كه احترام به درختان جنگلي از دستورات اصلي زرتشت به شمار مي رفته است. استفاده از چوب براي قايق سازي و كشتي سازي نيز در دوران هخامنشي وجود داشته و بسيار جالب توجه بوده است.

اهداف رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟

  • مهارت هاي جدید طراحي را گسترش داده و خلاقيت هاي مرتبط با صنايع مبلمان را توسعه بخشد.
  • پيش زمينه هاي مديريتي مناسب طراحی و ایجاد نماید.
  • تکنيک هاي مديريتي و كارآفريني را شناسایی و معرفی نماید
  • در صنعت مبلمان، طراحي خلاقانه و آكادميک انجام دهد
  • استفاده از كامپيوتر در طراحي مبلمان را گسترش و توسعه بخشد.

ضرورت و مزایا رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟

  • با ایجاد این رشته دانشگاهی و تربیت متخصصان در صنعت مبلمان، اقتصاد کشور پیشرفت نموده و با کارآفرینی این فارغ التحصیلان درصد بیکاری در جامعه رو به کاهش خواهد رفت. این متخصصان با آموزش هایی که می بینند و خلاقیت فردی می توانند محصولات خود را جایگزین باکیفیتی برای محصولات خارجی کنند. از مزایا این رشته دانشگاهی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • از واردات بي رويه مبلمان به کشور جلوگيري خواهد شد.
  • با بازاريابي طراحي شده به صادرات علمي مبلمان می تواند کمک کند.
  • مديرانی متخصص در صنعت مبلمان آموزش و به این صنعت معرفی می گردند.
  • مديريتی علمي بر صنعت مبلمان صورت می گیرد.
  • به كارگاه هاي توليد مبلمان، مدیرانی با تحصیلات آکادمیک و تخصصی وارد می شود.
  • مديراني آموزش می بینند که علاوه بر اینکه اصول مديريت علمي دارند، از صنعت مبلمان نیز شناخت كافي داشته باشند.

چه دروسی برای قبولی رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان نیاز است ؟

این رشته دانشگاهی از مجموعه رشته های علوم تجربی و در زیر گروه ۵ آن قرار گرفته است. در مجموعه رشته های زیر گروه ۵ علوم تجربی، مهم ترین درس، ریاضی با ضریبی برابر با ۳ می باشد. دروس زیست شناسی و شیمی و فیزیک، هر کدام با دارا بودن ضریبی برابر با ۲ از دروس مهم دیگر بشمار می آیند. درس زمین شناسی نیز برای ورود به این رشته ضریبی برابر با ۱ داراست. دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه و غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد، در این رشته دانشگاهی اقدام به جذب دانشجو می نمایند. لازم به ذکر است که پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان بدون کنکور و با سوابق تحصیلی نیز انجام می گیرد.

رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد
رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی صنایع چوب چیست ؟

پس از پذیرش در این رشته دانشگاهی برای اخذ مدرک کارشناسی، دانشجو موظف به گذراندن واحد درسی می باشد. این واحد های درسی شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۴ واحد دروس پایه، ۲۰ واحد دروس اصلی ، ۲۱ واحد دروس اختیاری و ۶۰ واحد دروس تخصصی می باشد.

دروس عمومی : تربیت بدنی ۱و۲، تاریخ اسلامی، متون اسلامی قرآن و نهج البلاغه، انقلاب اسلامی و ریشه های آن ، اخلاق و تربیت اسلامی، معارف اسلامی، معارف اسلامی، ادبیات فارسی، زبان خارجی عمومی، تنظیم خانواده و جمعیت.

دروس پایه : شیمی عمومی، فیزیک عمومی، ریاضیات مهندسی، شیمی آلی، آمار مهندسی، کاربرد رایانه، استاتیک، معادلات دیفرانسیل، مقاومت مصالح ۱و۲.

ادامه

دروس اصلی : شناخت منابع طبیعی، چوب شناسی، فیزیک چوب، شیمی چوب، مکانیک چوب، رسم فنی ۱، برق صنعتی، اقتصاد تولید.

دروس تخصصی : چوب بری، تحلیل سازه، چوب خشک کنی، ارزیابی و درجه بندی چوب، فراورده های مرکب چوب، نگهداری و حفاظت چوب، بازاریابی فراورده های چوبی، چسب های چوب، ضوابط احداث واحد های تولیدی، مدیریت و برنامه ریزی صنعتی، حسابداری صنعتی، ابزار های دستی و برقی، ماشین آلات مبلمان ۱، ماشین آلات مبلمان ۲، روکش و روکش کاری، کنترل کیفیت محصول، رسم فنی ۲ (پرسپکتیو)، ارگونومی، اصول طراحی، طراحی مبلمان، طراحی مهندسی مبلمان، طراحی دکوراسیون داخلی، یراق و اتصال، فناوری مبلمان ۱، فناوری مبلمان ۲، رنگ کاری و پرداخت چوب، کابینت سازی، کارورزی، پروژه.

دروس انتخابی : حفاظت و ایمنی صنعتی، معرق و منبت، زبان تخصصی، شناخت چوب های تجارتی، برنامه نویسی رایانه، روش های و وسایل اندازه گیری، شیمی مواد پوشش دهی چوب، حساب فنی، طراحی دکوراسیون اداری.

توانایی ها و مهارت های لازم برای رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟

  • از توانایی های مورد نیاز این رشته دانشگاهی توانایی های ارتباطی می باشد. متخصصین این رشته باید بتواند بازاریابی محصولات تولیدی را به خوبی انجام داده و با برقراری ارتباط مناسب با مشتریان، آن ها را به سمت خود جذب نماید.
  • متخصصان این رشته باید توانایی مکانیکی خوبی داشته باشند. این توانایی شامل : آشنایی و کار کردن با ابزار نجاری و دیگر دستگاه هاست.
  • توانایی در حل مسئله و ریاضی نیز مهم بوده و کارشناسان این رشته باید بتوانند عملیات برش کاری و طراحی روی چوب را انجام دهند.
  • افرادی که به این رشته دانشگاهی ورود می کنند باید: توانایی حرکتی خوبی داشته باشند یعنی بین دستان و چشمان خود بتوانند به خوبی هماهنگی ایجاد کنند تا به راحتی با ابزار مورد نیاز کار کنند.
  • شخص باید دارای توانایی مدیریتی باشد یعنی متخصصان این رشته باید بتواند بر سازمان‌دهی و نظارت بر دیگران تسلط کافی داشته باشند.
  • استعداد و ذوق هنری نیز از مهارت های لازم دیگر است که می تواند باعث پیشرفت در این رشته شود.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان

دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی واقع در کرج)، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، موسسه غیرانتفاعی ایمان و اندیشه – ملایر، موسسه غیرانتفاعی ساعی ـ گرگان.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چگونه است ؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان نسبتاً خوب بوده و فرصت های شغلی مناسبی برای دانش آموختگان این رشته فراهم می باشد.

  1. فعالیت در واحد های تولید و ساخت انواع مبلمان منازل و اداری
  2. سرپرست خط تولید
  3. مدیر تولید و سرپرست کنترل کیفیت
  4. مدیر بخش طراحی
  5. مدیر پروژه در بخش طراحی و نصب مبلمان

به دلیل کمبود منابع چوبی در کشور و با توجه به اینکه تولید چوب هم در کشور ما ایران با کمبود مواجه است، می توان با افزایش دانش و آگاهی از چوب موجود به صورت بهینه استفاده نمود. ضمن اینکه با ارائه کارهای زیبا و مدرن و با کیفیت و همچنین قیمت مناسب، می توان حتی صادرات این صنعت به خارج از کشور را نیز رونق بخشید.

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان تا حد زیادی به مهارت و استعداد فارغ التحصیلان این رشته دارد. متخصصان این رشته همواره باید به روز باشند و از سلیقه های مختلف جوامع آگاهی داشته باشند. کارشناسان این رشته همواره باید مدل های مورد پسد مشتری ها را شناخته و در راستای سلیقه آن ها مدل مبلمان طراحی کنند. این گونه است که می توانند بازار این صنعت را به سمت خود کشیده و به درآمد بالایی برسند. البته توجه به کیفیت نیز بسیار مهم است و این مهندسان با نظارت بر کیفیت علاوه بر مدرن بودن و زیبایی، می توانند رضایت مشتری را تا حد زیادی کسب نمایند. درصورتی که این کارشناسان کارگاه های تولیدی مبلمان خود را تأسیس نموده و روی کیفیت و برند سازی فعالیت کنند، می توانند به درآمد های خوبی دست پیدا کنند.

رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد
رشته دانشگاهی مهندسی صنایع مبلمان چیست ؟ بازار کار و درآمد

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی یکی از مهم ترین انتخاب های هر فرد در طول زندگی می باشد، زیرا به طور مستقیم برآینده شخص تأثیرگذار می باشد. توجه به علایق و استعداد ها و شناخت روحیات فردی از عوامل مهم دیگر در این رشته تحصیلی بشمار می آید. گام بعدی در انتخاب رشته درست، شناخت رشته های دانشگاهی و آگاهی از بازار کار و آینده شغلی و درآمد آن هاست. باید رشته تحصیلی انتخاب شود که فرصت های شغلی مناسبی در آینده برای آن وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا