Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

ساولون محلولی است که برای ضد عفونی پوست های آلوده و خراشیده ، کراتیت ، التهاب لثه ، پانسمان خارجی ، پلاک دندان و باکتریها ، تمیز کردن پوست ، عفونت قبل از هرگونه عمل جراحی ، سوختگی ، خراش و سایر شرایط استفاده می شود. محلول ساولون  حاوی Cetrimide و Chlorhexidine Gluconate به عنوان مواد فعال است و با کاهش رشد و از بین بردن باکتری ها به جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری و غیره کمک می کند.

ماده فعال بخشی از دارو یا هر محلول ضد عفونی کننده ای است که از نظر بیولوژیکی فعال است. این بخش عامل اصلی است که برای بهبود یا کاهش علائم یا درمان بیماری در نظر گرفته شده است. بخش های دیگر دارو که غیرفعال هستند ، مواد کمکی نامیده می شوند. نقش ماده غیرفعال در بهبود یا درمان بیماری قابل توجه نیست. معمولا یک یا چند ماده فعال در دارو وجود دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر ساولون

ساولون یک ماده ضد عفونی کننده است. کلرهگزیدین گلوکونات موجود در این ترکیب در برابر اشکال رویشی گرم منفی و گرم مثبت باکتری ها و مخمرها ، درماتوفیت ها و ویروس های لیپوفیل فعال است. این  ترکیب در دماهای بالا بر اسپور باکتری تأثیر دارد و بدون ایجاد آسیب پوست را تمیز و ضد عفونی می کند.

فواید استفاده از محلول ضد عفونی کننده ساولون

استفاده موضعی از این مایع ضد عفونی کننده  برای رفع التهاب تریکوموناس ، فرسایش دهانه رحم ، خارش واژن ، جلوگیری از بیماری های مقاربتی (از جمله سوزاک ، سیفلیس ، تریکومونیازیس ، کلامیدیا ، اوره پلاسموز) ؛ التهاب لثه ، استوماتیت ، آفت ، پارادونت ، آلوئولیت ، ضد عفونی کننده پروتزهای متحرک ، گلو درد ؛ مراقبت های بعد از عمل برای بیماران در گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی بسیار مفید است.

این ترکیب برای درمان زخم ها ، سوختگی و ضد عفونی پوست بیمار استفاده می شود.  ساولن برای ضد عفونی دست جراحان ، پرستاران و بخشی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد جهت معاینه تشخیصی نیز استفاده می شود.

شایان ذکر است که این محلول برای ضد عفونی کردن سطح کار دستگاه ها (از جمله دماسنج ها) و تجهیزات که عملیات حرارتی مطلوب نیست.

ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟
ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

موارد استفاده از ساولون

بریدگی و خراش ها

استفاده از کرم ضد عفونی کننده ساولون در محل بریدگی می تواند به پاکسازی زخم و جلوگیری از عفونت کمک کند. قبل از استفاده از این ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت ابتدا زخم و اطراف آن را تمیز کنید. کرم ضد عفونی کننده Savlon به پاکسازی و درمان زخم کمک می کند و از آن در برابر عفونت محافظت می کند.  نحوه استفاده به صورت زیر است:

  • قبل از استفاده از کرم ضد عفونی کننده دست ها را بشویید.
  • ناحیه آسیب دیده را با آب  تمیز کرده و خشک کنید.
  • کرم را به آرامی روی زخم قرار دهید.
  • در صورت لزوم ، برای محافظت بیشتر روی ناحیه آسیب دیده چسب بزنید.
  • در صورت لزوم و در صورت امکان روزانه این کار را تکرار کنید.

ساولون برای گزش و نیش زدن

ژل  و کرم ساولون برای تسکین درد و خارش مفید است و به جلوگیری از عفونت کمک می کند. هیدروکلراید لیدوکائین موجود  در ژل و کرم با مسدود کردن موقت مسیر سیگنال های عصبی به مغز کار می کند. این عمل به تسکین خارش و درد کمک می کند ، که از علائم رایج گزش و واکنش های جزئی آلرژیک است. نحوه استفاده:

  • قبل از استفاده دستان خود را بشویید.
  • ناحیه آسیب دیده را کاملا تمیز و خشک کنید.
  • مقدار کمی از ژل را با یک نوک انگشت تمیز استفاده کنید.
  • در صورت لزوم تا ۳-۴ بار در روز تکرار کنید.

توجه داشته باشید که این ژل و کرم برای استفاده در گزش حیوانات مانند گزش سگ یا گربه مناسب نیست اما یک درمان موثر برای  گزش حشرات مانند نیش زنبور است. اگر توسط حیوانی گزیده شده اید ، لطفاً از پزشک عمومی یا بخش اورژانس محلی خود مشاوره پزشکی بگیرید.

ساولون برای سوختگی جزئی

برای سوختگی های جزئی ، مانند حوادث مربوط به پخت و پز  مهم است که بلافاصله زخم را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه زیر آب خنک قرار دهید. زخم را خشک کرده و با دستان تمیز ژل بهبودی Savlon Advanced Healing یا ضد عفونی کننده ساولن را مستقیماً بر روی زخم قرار دهید. این ژل می تواند به دلیل داشتن خواص هیدرواکتیو کلوئیدیبه تسکین درد و همچنین ایجاد شرایط بهبودی مطلوب کمک کند. نحوه استفاده:

  • قبل از استفاده دستان خود را بشویید.
  • ناحیه آسیب دیده را کاملا تمیز و خشک کنید.
  • مقدار کمی از ژل شفا دهنده  یا کرم ضد عفونی کننده را استفاده کنید اما ماساژ ندهید.
  • در صورت نیاز ، ناحیه آسیب دیده را با یک باند بپوشانید.
  • در صورت لزوم تا دو بار در روز تکرار کنید.
  • این ژل حاوی ژل کلوئیدی هیدرواکتیو برای ایجاد شرایط بهبودی مطلوب جهت پشتیبانی از روند بهبود پوست است و به کاهش احتمال ایجاد زخم کمک می کند.
ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟
ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

مقدار و نحوه مصرف محلول ضد عفونی کننده ساولون

دوز و روش استفاده از این مایع ضد عفونی کننده  به شواهد و فرم دوز مایع ضد عفونی کننده بستگی دارد. این ترکیب را فقط به صورت موضعی استفاده کنید. محلول آبی ۰۵٪ یا ۱٪ الکل را به مدت ۲-۵ دقیقه به سطح مربوطه اعمال کنید. محلول دهانشویه دندانپزشکی و ژل آن معمولا  ۲-۳ بار در روز تجویز می شود.

عوارض جانبی مایع ضد عفونی کننده ساولون

  • واکنش آلرژیک
  •  خشکی و خارش پوست
  •  درماتیت
  •  چسبناکی دست به مدت ۳-۵ دقیقه
  •  دندان های لک شده
  •  رسوب تارتار
  • طعم ناخوشایند در درمان التهاب لثه

موارد منع مصرف مایع ضد عفونی کننده ساولون

حساسیت بیش از حد به مایع ضد عفونی کننده ، درماتیت ، واکنش های آلرژیک.

دستورالعمل های ویژه جهت استفاده از ساولون

این ترکیب در حضور ناخالصی های خون و مواد آلی فعال می ماند .ساولون نباید وارد چشم ها شود (به استثنای فرم مخصوص دوز تجویز شده برای شستشوی چشم) و همچنین تماس با مننژ و عصب شنوایی ممنوع است. از مصرف این مایع ضد عفونی کننده به همراه داروهای ید دار خودداری کنید.

تداخلات دارویی مایع ضد عفونی کننده ساولون

اگر همزمان از داروهای دیگر یا بدون نسخه استفاده کنید ، اثرات Savlon ممکن است تغییر کند. این ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد یا باعث شود داروی شما درست کار نکند. در مورد تمام داروها ، ویتامین ها و مکمل های گیاهی که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید تا پزشک بتواند به شما در پیشگیری یا مدیریت تداخلات دارویی کمک کند. این محلول با  بتادین تداخل دارد و باید از مصرف آن خودداری کنید.

این ترکیب با صابون و مواد شوینده حاوی گروه آنیونی (ساپونین ها ، سدیم لوریل سولفات ، سدیم کربوکسی متیل سلولز) سازگار نیست ولی با هر داروی حاوی گروه کاتیونی مانند cretrimonium bromide و  benzalkonium chloride سازگار است.

ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟
ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

موارد احتیاط هنگام استفاده از ساولون

قبل از استفاده از این ماده  پزشک خود را در مورد لیست فعلی داروها ، محصولات بدون نسخه (به عنوان مثال ویتامین ها ، مکمل های گیاهی و غیره) ، آلرژی ها ، بیماری های قبلی و شرایط سلامتی فعلی (به عنوان مثال بارداری ، جراحی های آینده و غیره مطلع کنید. ) برخی از شرایط سلامتی ممکن است شما را در معرض عوارض جانبی دارو قرار دهد.

طبق دستور پزشک از این ترکیب استفاده کنید و یا دستور چاپ شده روی محصول را دنبال کنید. مقدار مصرف براساس شرایط شما است. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت ، به پزشک خود اطلاع دهید. نکات مهم در زیر ذکر شده است.

  • از تماس با غشای مخاطی و چشم خودداری کنید
  • از استفاده در منافذ بدن خودداری کنید
  • برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نکنید
  • برای درمان زخم های عمیق تر از لایه های خارجی پوست استفاده نشود
  • فقط برای مصارف خارجی ، مصرف نکنید
  • فقط برای استفاده موضعی
  • در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید
  • در نوزادان  کوچکتر از ۲ ماهه استفاده نکنید

آیا مایع ضد عفونی کننده ساولون اعتیاد آور است یا عادت ایجاد می کند؟

داروها برای ایجاد اعتیاد یا سوء مصرف کاربران طراحی نشده اند. لطفاً با استفاده از راهنمای دستورالعمل دارو در مورد چگونگی استفاده از این محلول بهترین منافع را از آن ببرید.

آیا استفاده از ماشین آلات سنگین هنگام استفاده از این محصول ایمن است؟

اگر هنگام استفاده از این محلول ضد عفونی کننده احساس خواب آلودگی ، سرگیجه ، افت فشار خون یا سردرد را به عنوان عوارض جانبی تجربه کنید ، ممکن است رانندگی با وسیله نقلیه یا کار با ماشین آلات سنگین ایمن نباشد. اگر استفاده از دارو باعث خواب آلودگی ، گیجی یا فشار خون شدید می شود ، نباید رانندگی کرد. داروسازان همچنین به بیماران توصیه می کنند از مصرف الکل با داروها خودداری کنند زیرا الکل عوارض جانبی و خواب آلودگی را تشدید می کند. لطفاً هنگام استفاده از محلول Savlon این اثرات را بر روی بدن خود بررسی کنید. همیشه برای توصیه های خاص بدن و شرایط سلامتی با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توانم بلافاصله استفاده از این محصول را متوقف کنم ؟

بعضی از داروها نیاز به مخلوط شدن دارند یا به دلیل اثرات برگشتی نمی توانند فوراً متوقف شوند. لطفاً برای توصیه های خاص ، سلامتی و سایر داروهایی که ممکن است استفاده کنید ، با پزشک خود مشورت کنید.

ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟
ساولون چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

سایر اطلاعات مهم در مورد محلول ساولون

از دست دادن یک دوز

در صورت فراموش کردن دوز ، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر به زمان دوز بعدی شما نزدیک است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و برنامه دوز خود را از سر بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده از دوز اضافی استفاده نکنید. اگر مرتباً دوز دارو را از دست می دهید ، زنگ هشدار را تنظیم کنید یا از یکی از اعضای خانواده بخواهید که به شما یادآوری کند. اگر اخیراً دوزهای زیادی را فراموش کرده اید ، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید تا درباره تغییر در دوز مصرفی یا یک برنامه جدید برای جبران دوزهای فراموش شده بحث کنید.

مصرف بیش از حد محلول ساولون

بیش از دوز تجویز شده از این ماده استفاده نکنید. مصرف بیشتر دارو علائم شما را بهبود نمی بخشد. بلکه ممکن است باعث مسمومیت یا عوارض جانبی جدی شوند. اگر مشکوک هستید که شما یا هر کس دیگری که ممکن است بیش از حد از داروی ساولون استفاده کرده باشد ، به بخش اورژانس نزدیکترین بیمارستان یا مرکز درمانی مراجعه کنید. جعبه ، ظرف یا برچسب دارو به همراه داشته باشید تا با اطلاعات لازم به پزشکان کمک کنید.

داروهای خود را به افراد دیگر ندهید حتی اگر می دانید که آنها شرایط مشابهی دارند یا به نظر می رسد ممکن است شرایط مشابهی داشته باشند. این مسئله ممکن است منجر به مصرف بیش از حد شود. لطفاً برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

روش نگهداری محلول ساولون

داروها را در دمای اتاق ، به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید. داروها را فریز نکنید  مگر اینکه روی بسته بندی درج شده باشد. داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را در توالت نریزید مگر اینکه به شما دستور داده شود زیرا  می توانند محیط را آلوده کنند. لطفاً برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی دور انداختن ایمن ساولون با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

مارک ها و قیمت خرید و فروش ساولون

این ماده ضد عفونی کننده توسط شرکت های مختلف با مارک های گوناگون تولید و به بازار عرضه می شود. قیمت خرید و فروش محلول و محصولات ساولون بر این اساس متفاوت است و شما می توانید آن را از داروخانه ها و شرکت های لوازم و تجهیزات پزشکی خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا