Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه تست قند خون که به عنوان دستگاه اندازه گیری گلوکز یا گلوکومتر نیز نام گذاری شده است برای اندازه گیری قند خون در خانه استفاده می شود. دستگاه تست قند خون در بین عموم مردم شناخته شده است و امروزه در دنیای مدرن و دنیای پزشکی کارایی بسیار زیادی برای نشان دادن غلظت گلوکز خون در بیماران دیابتی دارد.

دستگاه تست قند خون اغلب توسط بیماران دیابتی برای نظارت بر سطح گلوکز خون به منظور حفظ سلامتی استفاده می شود. ورزش ، غذا ، داروها ، استرس و سایر عوامل بر میزان گلوکز خون شما تأثیر می گذارند و بررسی ۵-۶ بار در ماه توسط آزمایشگاه ها بسیار سخت و همچنین گران قیمت و به صرفه نخواهد بود. این دستگاه با ردیابی نوسانات سطح گلوکز خون ، می توانند بیماری دیابت فرد را بهتر کنترل کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون

برای مقرون به صرفه تر شدن این دستگاه ، چندین مدل از دستگاه های اندازه گیری قند خون با ویژگی های پایه تا بسیار پیشرفته ای برای آزمایش سطح گلوکز خون در بدن در فروشگاه های کالاهای طبی ارائه شده است. این گلوکومترها مطمئن و استفاده از آنها آسان می باشد و با قیمت های مقرون به صرفه تری در دسترس همگان قرار می گیرند.

دستگاه تست قند خون دارای یک نمایشگر بصری و شاخص های صدا می باشد و قسمتی در آن تعبیه شده است که می تواند نوارهای تست شده را صادر کند. این دستگاه تنها به ۰.۵ میکرولیتر خون نیاز دارد و حتی قادر به ذخیره سازی اطلاعات نیز می باشد. تمام آنچه که ما نیاز داریم این است که فقط نوار را درون دستگاه قرار دهیم و مقدار کمی خون از انگشت سوراخ شده را روی نوار قرار دهیم.

در هر زمان که می خواهید ، می توانید سطح گلوکز خون خود را اندازه گیری کنید. دستگاه تست قند خون همراه با یک باتری به فروش می رسد  و می تواند تا ۱۰۰۰ آزمایش دوام بیاورد. نوارهای تست دستگاه قند خون نسبتاً مقرون به صرفه بوده و به راحتی در بازار موجود می باشند . نتایج نوارهای تست گلوکز دستگاه قند خون با تمام استانداردهای پیشرفته بین المللی مطابقت دارد.

دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع دستگاه تست قند خون (گلوکومتر)

دستگاه های گلوکومتر به دسته های مختلفی تقسیم شده اند. این دسته بندی ها عبارتند از ، دستگاه های نسل قدیم و نسل جدید .

در دسته اول در ابتدا شما باید کد روی محصل را در دستگاه وارد کنید تا دستگاه تنظیم شود و بعد از آن شما قادر به گذاشتن نوار قند خون و گرفتن اندازه قند خون خود می باشید.

اما در دسته دوم کد گذاری به صورت اتوماتیک می باشد و دیگر مثل دستگاه اول نیاز به وارد کردن کد نمی باشد و کار کردن با این دسته راحت تر و از همه مهمتر اینکه احتمال خطا نیز در این دستگاه کاهش یافته است.

پیشرفته ترین دستگاه های تست قند خون بدون نیاز به کمک هستند و می توانند در مدت ۵ دقیقه میزان گلوکز خون فرد را اندازه گیری کنند . این دستگاه اندازه گیری یک وسیله کوچک بوده و حمل و نقل آن بسیار آسان می باشد.

چگونگی انتخاب دستگاه تست قند خون مناسب

زمانی که قصد انتخاب دستگاه سنجش قند خون را دارید ، بهتر است اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کنید و در نهایت دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید. در بیشتر دستگاه های قند خون باید ابتدا یک نوار آزمایش را در دستگاه قرار دهید. سپس نوک انگشتی که با الکل تمیز کردید را با یک سوزن مخصوص فشار می دهید تا یک قطره خون دریافت کنید.

نوار آزمایشی که به خون آغشته کردید را با دقت درون دستگاه قرار دهید و منتظر بمانید ، تا میزان قند خون شما در صفحه ظاهر شود. اگر از این دستگاه به خوبی و به روش درست استفاده گردد ، معمولاً در اندازه گیری گلوکز خون بسیار دقیق است. آنها از نظر نوع و تعداد ویژگی های ارائه شده متفاوت هستند. در اینجا چندین فاکتور اساسی  وجود دارد که باید هنگام انتخاب دستگاه اندازه گیری قند خون در نظر بگیرید و ما آنها را به شما ارائه می دهیم:

پوشش دهی بیمه

برای جزئیات پوشش با طرفه قرارداد بیمه خود مشورت کنید. برخی از  قراردادهای بیمه ، پوشش دهی را به مدل های خاص دستگاه یا تعداد کل نوارهای آزمایشی مجاز محدود می کنند.

هزینه

قیمت این دستگاه ها متفاوت می باشد و در زمان انتخاب مطمئن شوید که فروشنده هزینه نوارهای آزمایش را نیز با خود دستگاه در نظر گرفته باشد.

دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟

نگهداری و استفاده راحت از دستگاه

استفاده از بعضی دستگاه ها نسبت به برخی دیگر آسان تر است و فرد می تواند بدون کمک دیگران خودش میزان گلوکز خونش را اندازه بگیرد.

ویژگی های خاص

ویژگی های خاص ممکن است شامل دکمه ها و نوارهای تست بزرگ تر ، قابلیت کنترل و استفاده آسان ، صفحه های نمایش روشن تر و صدا باشد که ممکن است برای افرادی که اختلال بینایی دارند بسیار مفید باشد.

ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات

نکته مهم در مورد این دستگاه این است که نحوه ذخیره سازی و بازیابی دستگاه را باید در نظر بگیرید. برخی از این دستگاه ها می توانند هر آنچه را که معمولاً در یک گزارش می نویسد ، مانند زمان و تاریخ آزمون ، نتیجه و روند در طول زمان را ثبت کنند. برخی از دستگاه ها توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات شما در زمان ملاقات با پزشکان را با یک برنامه تلفن هوشمند فراهم می کنند. حتی برخی دیگر قادر به ذخیره سازی اطلاعات قند خون در رایانه یا تلفن همراه می باشد و سپس شما می توانید نتایج آزمایش را برای پزشک خود ارسال کنید.

پشتیبانی

بسیاری از تولید کنندگان دستگاه های تست قند خون یک شماره در اختیار مشتریان قرار می دهند تا بتوانید با آنها تماس بگیرید. در زمان انتخاب دستگاه به دنبال دستگاه هایی باشید که دستورالعمل های روشنی داشته باشد و اینکه روش صحیح استفاده از دستگاه را نشان دهد. برخی از تولید کنندگان کتابچه های راهنمای کاربر را در وب سایت های خود ارائه می دهند.

استفاده از دستگاه تست قند خون برای چه افرادی پیشنهاد می شود؟

افراد دیابتی باید مقدار قند خون خود را تا جایی که برایشان مقدور است  به مقدار اصلی و طبیعی نزدیک کنند. برای اینکه وعده های غذایی، میزان استراحت و حتی میزان فعالیتشان را بتوانند تنظیم کنند ، لازم است که از دستگاه تست قند خون استفاده نمایند تا بتوانند این تغییرات را متوجه شوند.

افرادی که  انسولین و یا داروهایی قندی ( مثل گلی بن گلامید ، رپاگلیناید و ….. ) را مصرف می کنند، می توانند به وسیله این مواد قند خون خودشان را کاهش دهند ، باید از این دستگاه استفاده کنند تا هرگونه تغییر در میزان قند خون خود (افت قند) را متوجه شوند  و مانع هرگونه مشکل یا بروز اتفاق بدتر شوند.

  • افرادی که به تازگی آزمایش کاملی انجام داده اند و متوجه شدند که به بیماری دیابت مبتلا شده اند .
  • افرادی که در دوران بارداری دچار دیابت بارداری شده اند.
دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض استفاده از دستگاه تست قند خون

انجام آزمایش با دستگاه قند خون عوارض خاص و خطرات جبران ناپذیری به همراه نخواهد داشت. فقط در نقطه ای که خون گیری صورت می گیرد، ممکن است کمی درد یا کبودی داشته باشد و این کبود شدن بیشتر در زمانی صورت می گیرد که خون گیری از طریق وریدی باشد و این عوارض ظرف مدت یک روز از بین خواهند رفت.

چه زمانی بهتر است که از دستگاه قند خون استفاده کنیم؟

زمان و مقدار گرفتن آزمایش قند خون در افراد دیابتی متفاوت است ( اگر فرد دیابت نوع ۱ و یا قند خون بالا دارد ، باید در چند مرحله میزان قند خون را اندازه بگیرد) به همین دلیل می گوییم که بسته به نوع بیماری دیابت ، زمان استفاده از این دستگاه متفاوت خواهد بود و بهترین زمانی که برای تمام افراد دیابتی پیشنهاد می شود ، زمان ناشتا بودن است.

مارک ها و قیمت خرید و فروش دستگاه تست قند خون

دستگاه قند خون را می توانید در انواع مارک های خارجی و ایرانی از داروخانه و فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی تهیه نمایید. قیمت این دستگاه ها هر چه پیشرفته تر باشند و امکانات بیشتری ارائه دهند بیشتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا