Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)  

انواع فشارسنج در حال حاضر در دسترس است و افراد می توانند به راحتی آنها را تهیه و استفاده کنند. فشارسنج به طور کلی به دستگاهی گفته می شود که برای اندازه گیری فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها در اندازه و شکل های مختلفی در دسترس هستند. فشار خون (Blood pressure) یکی از علائم حیاتی برای زنده مانده است و مقدار فشار وارد شده توسط جریان خون ، به دیواره رگ‌ ها را فشار خون می گویند. به فشار کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه فشار سیستولی  و به فشار کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه  فشار دیاستولی می گویند.

اگر زمانی که فشارتان را می گیرید ، مقدار اعداد نشان داده شده بر روی دستگاه بیشتر از این مقدار باشد نشان دهنده بالا بودن فشار خون می باشد و باید فورا تحت نظر پزشک قرار بگیرید و اگر این عمل سریعاً صورت نگیرد ، مشکلات جدی تری برای سلامتی شما پیش خواهد آمد.

بالا بودن و یا بالا رفتن فشارخون  باعث می شود که به عروق مغزی و کلیه  ها فشار زیادی وارد شود که در نهایت منجر به سکته قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه ها خواهد شد. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم شما را با چند مدل از فشارسنج ها و نوع کارکرد آن ها آشنا کنیم لطفا همراه ما بمانید.

انواع فشارسنج و روش کاربرد آنها

دستگاه فشارسنج وسیله ای کاربردی و بسیار ضروری هم در زمینه شخصی و هم در زمینه پزشکی است و امروزه از این دستگاه برای نجات جان افراد و حتی کمک به زندگی دوباره بسیاری افراد استفاده می شود. حال منظور از نجات افراد به این معنی می باشد که اگر فردی فشارش بالا و یا پایین شود ، به وسیله همین دستگاه می توان میزان فشار فرد را تشخیص داد و مانع اتفاقات بدتر برای فرد شد.

روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)  
روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)

۱-فشارسنج عقربه ای:

رایج ترین نمونه دستگاه های فشارسنج ، همین نمونه عقربه ای و دستی است. در فشارسنج عقربه ای ، کیسه باد (کاف)  به  یک تلمبه متصل می باشد و این کیسه با فشردن تلمه باد می شود و تا زمانی می توان این عمل را ادامه داد که فشار وارده شده باعث بسته شدن شریان ها شود. فشار موجود باعث می شود که عقربه های روی صفحه نمایش به حرکت در آیند و این حرکت عقربه ها نشانگر میزان فشار خون فرد می باشد.

۲- فشارسنج دیجیتالی :

با پیشرفت علم وسایل نیز پیشرفته تر و جدیدتر می شوند. جدیدترین انواع فشارسنج ها مدل دیجیتالی می باشد و کارکردن با این وسیله به نسبت بعضی از مدل ها برای تمام افراد ( با سواد و بی سواد) بسیار آسان تر و راحت تر می باشد ،  به همین دلیل متقاضی بیشتری نیز دارد. این وسیله یک صفحه مانیتور و یک کیسه باد دارد و در یک زمان کوتاه میزان فشار فرد مشخص می شود و احتمال خطا نیز به نسبت کاهش می یابد. دستگاه دیجیتالی هم با باتری و هم با برق مستقیم قابل استفاده می باشد و به نسبت انواع دیگر قیمت بالاتری دارد.

نحوه کار کردن و فشار گرفتن با دستگاه دیجیتالی :
  • کیسه ای که قابل باد شدن (کاف) را به دست راست خود ببندید.
  • دستگاه را روشن کنید.
  • دست راستتان را مشت کنید.
  • اگر کاف موجود در این دستگاه به صورت اتوماتیک باشد ، لازم است که فقط دکمه شروع را بزنید تا به صورت خودکار کاف شروع به باد شدن کند.
  • بی حرکت بمانید و اجازه دهید تا مراحل فشار گرفتن به صورت کامل صورت گیرد.
  • زمانی که مراحل به اتمام برسد ، نتیجه و میزان فشار بر روی نمایشگر نشان داده می شود .

۳- فشارسنج مچی :

این دستگاه همانطور که از نامش پیدا است بر روی مچ دست بسته می شود و به صورت اتوماتیک و خودکار عمل می کند. کاف دستگاه به مچ بسته می شود و به محض روشن شدن کاف پمپ می شود و بعد از پر شدن مکث می کند و در نهایت هوای درون کاف شروع به خالی شدن می کند و این روند تا زمانی ادامه می یابد تا فشار خون دقیق مشخص و نشان داده شود. بهتر است در زمان اندازه گیری دست به صورت صاف و در مسیر قلب قرار گیرد. مزیتی که دستگاه های مچی به نسبت دستگاه های بازویی دارند این است که بازو فرد اگر چاق و درشت باشد می توان از این دستگاه استفاده کرد.

روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)  
روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)

۴- فشارسنج بازویی :

این دستگاه بر روی بازو فرد بیمار بسته می شود. فقط این نکته را باید در نظر داشته باشید  که در زمان بستن فشار سنج بر روی بازو باید آن را حدود ۲ سانتی متر بالاتر از آرنج  ببندیم ، تا نتیجه دقیق تری از دستگاه بگیریم . بعد از بستن دستگاه بهتر است که دست را صاف بگیریم و مشت را نیز نبندیم.

مزیت دستگاه بازویی به نسبت دستگاه مچی در این است  که میزان فشاری که در دستگاه بازویی بدست می آید دقیق تر می باشد و احتمال ایجاد خطا را کمتر می کند .

نکاتی که قبل از استفاده از انواع فشار سنج باید در نظر بگیریم

  • نکته مهم این است که حتما ۵ دقیقه قبل از اندازه گرفتن فشار استراحت داشته باشید.
  • به مدت ۳۰ دقیقه پیش از اینکه اندازه گیری صورت گیرد ، از نوشیدن قهوه ، چای و حتی مصرف سیگار پرهیز کنید.
  • قسمتی از بدن  که اندازه گیری فشارخون صورت می گیرد نباید پوشیده باشد و در راستای قلب قرار گیرد تا نتیجه درستی بدست آید.
  • افرادی که قصد دارند برای اولین بار فشارشان گرفته شود ، بهتر است از هر دو دست این عمل را انجام دهند و میزان فشار هر دستی که به نسبت دیگری بالاتر بود ، ملاک فشار خون فرد در نظر گرفته شود.
  • در زمان گرفتن فشار بهتر است ساکت باشید و از حرف زدن پرهیز کنید.
  • در حالت نشسته بر روی صندلی باشید و سعی کنید که پاهایتان را در کنار هم و بر روی زمین بگذارید.

فشار سیستول مهمتر است یا فشار دیاستول ؟

با اینکه وقتی فشار خون بالا می رود هر دو مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، اما سیستول به عنوان عدد اول گزینه بهتری برای فهمیدن فشار خون بالا و بیماری های عروقی  در افراد سن بالا می باشد.

در هنگام خرید انواع فشارسنج به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)  
روش کاربرد انواع فشارسنج (عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)

دقیق بودن دستگاه :

اصلی ترین مسئله در مورد این دستگاه ها که قرار است سلامتی شما را مورد بررسی قرار دهد ، این است که باید در مورد دقیق بودن آنها اطمینان داشته باشید و اگر به هر نحوی دقیق نباشد ، سلامتی شما را به خطر می اندازد.

گارانتی و ضمانت نامه دستگاه:

در زمان خرید این دستگاه ، بویژه دستگاه های دیجیتالی حتما از فروشگاهی که این محصولات را خریداری می کنید ، داشتن ضمانت و گارانتی را بررسی کنید و توجه داشته باشید حتی در صورت امکان خدمات پس از فروش نیز داشته باشند تا اگر دستگاه خراب شد بتوانید آن را به خوبی برطرف کنید.

حافظه دستگاه:

حتما در زمان خرید انواع فشار سنج ها به فروشنده تاکید کنید که دستگاهی که می خواهد به شما ارائه دهد داراب حافظه طولانی مدت حداکثر یک ماه را داشته باشد تا بتوانید با ذخیره کردن اطلاعاتتان در طول یک ماه تغییراتی که برایتان پیش آمده را بررسی کنید.

باطری:

داشتن باتری برای بعضی از دستگاه ها به خصوص دستگاه های دیجیتالی امری واجب می باشد و از همه مهمتر اینکه آیا پس از اتمام باتری ها می توان مجدد باتری برای دستگاه تهیه کرد یا خیر. در صورت نبود باتری دستگاه را باید به صورت مستقیم به برق زد.

کاف دستگاه:

حتما در انتخاب دستگاه به کاف آن نیز توجه کنید ، زیرا کاف هر دستگاه به اندازه مچ و بازو فرد بستگی دارد . اگر در این زمینه دقت کافی را نداشته باشید ممکن است در زمان اندازه گیری به مشکل بربخورید.

کالیبراسیون:

بهتر است دستگاه را بعد از مدت زمان ۱ یا ۲ سال کالیبره کنید ، تا بتوانید نتایج دقیق تری از دستگاه بگیرید.

مارک ها و قیمت خرید و فروش انواع فشارسنج ( عقربه ای، دیجیتال، مچی و بازویی)

انواع فشارسنج با مارک های مختلف اکنون در بازار موجود است و شما بر حسب بودجه و راحتی خودتان می توانید هر یک را خریداری کرده و مورد مصرف قرار دهید. قیمت این دستگاه ها بر اساس نوع آنها متغیر است و می توانید آنها را از داروخانه ها و فروشگاه لوازم و تجهیزات پزشکی خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا