Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

سرکه عسل چیست و چه فواید و مزایای برای سلامتی دارد؟

سرکه عسل مانند سرکه معمولی حاوی اسید استیک است و تنها فرق آن این است که از عسل ساخته شده است. سرکه عسل خیلی معمول نیست و بیشترین انواع آن در بازارهای تجاری در ایتالیا ، فرانسه ، رومانی و اسپانیا عرضه می شوند.

درست کردن سرکه عسل دقیقاً قابل توجیه نیست و زمان می برد. بنابراین در صورت نیاز می توانیم آن را در فروشگاه های تخصصی پیدا کنید. اما ساخت آن یک چالش خوب برای یک فرد تولید کننده است. فقط به یاد داشته باشید که فقط در صورت داشتن یک ماده غذایی خوب می توانید یک سرکه خوب درست کنید.  اگر زنبوردار هستید حیف است که آن را درست نکنید زیرا علاوه بر طعم بی نظیر بسیار سالم است و با قیمت بالاتر به فروش می رسد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تفاوت عسل و شکر از نظر خواص

بر خلاف شکر ، عسل حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. از این رو عسل در مقایسه با شکر فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عسل کمتر از ۱٪ مقدار مصرف توصیه شده روزانه است و برای دریافت فواید سلامتی  ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عسل ، مقادیر زیادی عسل باید خورده شود.
چنین مقادیری بیش از مقدار توصیه شده مصرف روزانه قند توسط سازمان بهداشت جهانی است. از این رو یک قاشق عسل به دلیل محتوای قند به متابولیسم انرژی شما کمک می کند اما بعید است اثرات مفید دیگری داشته باشد.

سرانجام ، می توان ادعا کرد که عسل خام بهتر از عسل فرآوری شده است ، اما از آنجا که محتوای ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان موجود در عسل حداقل است ( در مقایسه با اندازه توصیه شده) ، فواید سلامتی ناشی از خوردن عسل خام نسبت به عسل فرآوری شده خیلی زیاد نیست و شما می توانید از هر نوع عسلی استفاده کنید.

خواص عسل

عسل یک شیرین کننده طبیعی حاوی حدود ۴۰٪ فروکتوز و ۳۰٪ گلوکز ، همراه با مقداری آب ، گرده و مواد معدنی کمیاب ، از جمله پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است. در مقایسه با قندهای  تصفیه شده عسل حاوی ۵۰٪ فروکتوز و ۵۰٪ گلوکز است. از آنجا که مقدار GI عسل کمتر از شکر است به این معنی است که به سرعت قند خون را افزایش نمی دهد.

در حالی که عسل ۱۰۰٪ طبیعی است  لازم به یادآوری است که هنوز حاوی مقدار زیادی قند با حدود ۵.۶ گرم در هر قاشق چای خوری است و عسل به عنوان یک قند “آزاد” محسوب می شود – قندی که توصیه می شود مصرف آن را کاهش دهیم. کالری عسل نیز بیشتر از قند است اما طعم شیرین تری دارد و معمولاً به مقدار کمتری برای شیرین کردن مورد نیاز است که آن را به یک جایگزین خوب تبدیل می کند.

عسل دارای خواص ضد باکتری طبیعی است و تأثیرات آن در ترمیم زخم به خوبی بررسی شده است. عسل منبع غنی از ترکیبات شیمیایی مانند فلاونوئیدها است که گزارش شده است دارای خواص ضد باکتری ، ضد ویروس ، ضد التهاب و ضد حساسیت است. هم مطالعات آزمایشگاهی و هم آزمایشات بالینی نشان داده اند که عسل یک ماده ضد باکتری موثر در طیف وسیع است.

عسل ممکن است به تحریک رشد بافت جدید کمک کند و تشکیل اسکار را به حداقل برساند که برای درمان کسانی زخم ها و سوختگی های غیر جدی دارند دلگرم کننده است.

سرکه عسل چیست و چه مزایای برای سلامتی دارد؟
سرکه عسل چیست و چه مزایای برای سلامتی دارد؟

سرکه عسل چگونه ساخته می شود؟

این سرکه باید ۳ مرحله طی کند تا برسد: تخمیر ، تلقیح با استوباکتر و قرار گرفتن در معرض اکسیژن. بنابراین تابستان بهترین زمان برای تهیه سرکه  عسل (بیش از ۷۰ درجه فارنهایت) است.

تخمیر:

ابتدا یک ماده مرکب تخمیر نشده ، با حدود ۱۲٪ الکل بالقوه (وزن مخصوص ۱.۰۹۰) بدست آورید. از ۲.۵ پوند عسل به علاوه آب برای تولید یک گالن محلول استفاده کنید. سپس بگذارید در یک ظرف سالم و دارای قفل هوا به مدت یک یا دو ماه  در دمای اتاق تخمیر شود تا وقتی که هیچ حبابی در آن وجود نداشته باشد.

تلقیح استوباکتر (مادر سرکه) :

این کار را می توان به ۲ روش انجام داد: گالن محتوی عسل را در یک روز گرم  بدون پوشش در پاسیوی خود بگذارید. در واقع با این کار چند ساعت اجازه می دهید مگس های میوه ای و دیگر حشرات پاهای پر از باکتری خود را درون آن بمالند و آن را با استوباکتر (باکتری های اسید استیک) تلقیح کنند.

روش دوم این است که از یک “مادر سرکه” از یک بطری سرکه غیر پاستوریزه استفاده کنید. سرکه خانگی را می توانید از یک فروشگاه محصولات خانگی خریداری کنید. آنها در اصل یک کلنی بالغ از ارگانیسم های سرکه ساز هستند که به آرامی در حضور اکسیژن الکل می خورند و از آن اسید استیک (سرکه) تولید می کنند.

قرار گرفتن در معرض اکسیژن

مادر سرکه با کمک اکسیژن هوا ، الکل تشکیل شده در محتوای ظرف را به اسید استیک تبدیل می کند. برای این کار محتوای گالن را  داخل یک کوزه ، یا ظرف دیگری که در آن با پارچه  پوشیده شده است، بریزید تا امکان تبادل اکسیژن فراهم شود ، اما حشرات را از آن دور نگه دارد.

رنگ این سرکه  در ابتدا کاملاً روشن خواهد بود اما به مرور زمان سایه ای کهربایی به خود می گیرد و با افزایش سن به تدریج تیره می شود. اگر زودتر رنگ تیره می خواهید ، باید سرکه را در بطری های شیشه ای روشن ریخته و در معرض نور قرار دهید. فرآیند تولید سرکه عسل معمولا بین ۱۸ ماه تا ۲ سال به طول می انجامد.

تولید کنندگان می گویند که ۱۰-۱۱ پوند عسل را به ۵ گالن سرکه تبدیل می کنند . بطری های ۵۰ تا ۳۷۵ میلی لیتر سرکه عسل با هزینه ۲۵۰ دلار قابل فروش است. این مبلغ به مراتب بهتر از خرده فروشی عسل است!

سرکه عسل چیست و چه مزایای برای سلامتی دارد؟
سرکه عسل چیست و چه مزایای برای سلامتی دارد؟

فواید سرکه عسل برای سلامتی چیست؟

در اینجا برخی از مزایای خاص سرکه عسل آورده شده است:

  • روند هضم را تقویت می کند
  • پوست را تغذیه و جوان می کند
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • از بی اشتهایی، تب یونجه ، گلودرد ، ناراحتی معده جلوگیری می کند
  • گردش خون را تقویت می کند
  • ضد اسکوربوت و ضد صفرا است
  • استنشاق بخار سرکه برای گرفتگی صدا بسیار مفید است
  • اگر به صورت رقیق غرغره شود به بهبود گلودرد کمک زیادی می کند
  • سرکه خالص نباید به مقدار زیاد مصرف شود

خواص سرکه عسل

عسل و سرکه عسل اگر به مقدار مساوی  هر بار یک قاشق چای خوری مصرف شوند یک داروی عالی برای گلو درد و سرفه است. اگر سرکه را تا حد زیادی رقیق کنید یک نوشیدنی بسیار گوارا را تشکیل می دهد که در گذشته نتایج مفیدی داشته است و هنوز هم در دوران مدرن ، توسط سربازان در راهپیمایی های طولانی یا سایر افرادی که به کارهای سخت و طاقت فرسایی مشغول هستند استفاده می شود.

از زمان عهد عتیق سرکه به عنوان دارو استفاده می شده است حتی عبرانی ها از آن استفاده می کردند. همچنین در عهد جدید در نوشته های نویسندگان کلاسیک آمده است که رومی ها و یونانی ها در گذشته  از آن استفاده می کردند. سرکه این روزها بیشتر برای مقاصد آشپزی و نگهداری مواد غذایی استفاده می شود ، اما هنوز هم تا حد زیادی از آن به عنوان دارو استفاده می شود.

مصرف سرکه عسل در دوران بارداری

در دوران بارداری بهتر است قبل از مصرف انواع سرکه ابتدا با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید برای شما و جنین در این دوران حساس ضرری نداشته باشد.

عوارض سرکه عسل

مانند هر ماده غذایی دیگری مصرف زیاد انواع سرکه ها می تواند برای سلامتی مضر باشد بنابراین با مصرف متعادل از منافع آنها بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا