Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انواع آون آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن ها

آون آزمایشگاهی که با نام فور نیز معروف است از جمله دستگاه های آزمایشگاهی است که با ایجاد حرارت بالا باعث خشک و استریل شدن ظروف مختلف شیشه‌ای و فلزی می شود . از این دستگاه برای انجام پروژه های تحقیقاتی در آزمایشگاه های زیست‌ شناسی ، شیمی ، داروسازی و پزشکی قانونی استفاده می شود . انواع آون آزمایشگاهی متناسب با اهداف و کاربرد های مختلف وجود دارند .

بهترین شریط برای انجام آزمایشات و رسیدن به نتیجه مطمئن این است که محیط و ابزار های مورد نیاز از آلودگی های محیطی همچون گرد و غبار ، رطوبت ، ویروس ، باکتری‌ و انواع مختلف میکروارگانیزم‌ها به دور باشد . به این منظور از روش های مختلفی برای پاکیزگی ابزار ها استفاده می شود .

جالب است بدانیم که :

یکی از این روش های پاکیزگی دستگاه ها و ابزارها استفاده از مواد ضدعفونی ‌کننده و میکروب ‌کش است . علاوه بر الکل و مواد شوینده مختلف ، حرارت بالا نیز موجب استریل لوازم آزمایشگاهی می‌شود . هر چند گاهی لازم است تجهیزات به‌ سرعت خشک شده و این عمل در دمای بسیار بالا صورت گیرد .

آون آزمایشگاهی این قابلیت را دارد که دما را تا دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد افزایش دهد . هر چند آون هایی نیز وجود دارند که می توانند دما را تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد افزایش ‌دهند . انتقال گرما در آون به صورت طبیعی و در برخی موارد با بهره‌ گیری از پنکه یا جریان همرفتی هوای گرم و سرد انجام می گیرد .

علاوه بر موارد گفته شده آون آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات مختلفی مانند آنالیز صفاتی همچون تعیین مقاومت کششی ، تغییر شکل و تاب‌آوری محصولات تولیدی و مقاومت لحیم‌ کاری در تخته‌های مدار کاربرد بسیاری دارد .
به دلیل کاربرد های فراوانی که این دستگاه دارد ، کارخانه های بسیاری در داخل و خارج از کشور آن را تولید می کنند .

آون آزمایشگاهی
آون آزمایشگاهی

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع آون آزمایشگاهی و اجزای آن می پردازیم :

  • معرفی انواع آون آزمایشگاهی
  • انواع آون آزمایشگاهی بر اساس ساختار
  • انواع آون آزمایشگاهی بر اساس کاربرد
  • قیمت خرید انواع آون آزمایشگاهی
  • اجزای سازنده آون آزمایشگاهی
  • کاربرد انواع آون آزمایشگاهی
  • آون آزمایشگاهی با انکوباتور چه تفاوتی دارد ؟

 

معرفی انواع آون آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی یا فور از دستگاه های ضروری آزمایشگاه ها است و کاربرد های مختلفی دارد . به همین دلیل این دستگاه در انواع مختلف تولید می شود تا متناسب با هدف و نوع کاربرد مورد استفاده قرار گیرد . آون های آزمایشگاهی هم بر اساس ساختار و هم بر اساس نوع کاربرد دسته بندی می شوند .

انواع آون آزمایشگاهی بر اساس ساختار

  1. انواع آون آزمایشگاهی بر اساس ساختار
  2. آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم تايمردار
  3. آون آزمايشگاهي محفظه استيل تايمردار
  4. آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم ديجيتال
  5. آون آزمايشگاهي محفظه استيل ديجيتال
  6. آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم هوشمند
  7. آون آزمايشگاهي محفظه استيل هوشمند
  8. آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم هوشمند فن دار

انواع آون آزمایشگاهی بر اساس کاربرد

آون خشک ‌کن (  vacuum oven)

در این نوع آون آزمایشگاهی به کمک محفظه خلا عمل خشک کردن تجهیزات انجام می‌شود . یک پمپ خلاء در کنار یا زیر دستگاه تعبیه شده که با مکش هوا ، خلا ایجاد می کند . جنس بدنه ی این نوع آون می تواند از چدن ، آلومینیوم یا استیل ضد زنگ باشد.  از آون خشک کن بیشتر در صنایع داروسازی استفاده می‌شود .

آون همرفتی (  convection oven)

در این نوع آون از یک فن و یک المنت گرمایشی برای تامین گرمای مورد نیاز جهت استریل استفاده می شود . ممکن است المنت‌ها در خارج از دستگاه قرار داشته‌ باشند . این موضوع سبب می‌شود از تابش مستقیم گرما به مواد درون آون جلوگیری شود . فن آون برای ایجاد جریان هوا در داخل محفظه ضروری است . برخی منابع ، این نوع آون را به دو نوع آون همرفت مکانیکی و همرفت جاذبه تقسیم می کنند . در این دستگاه ها از تجهیزات مختلفی مانند پنکه برای ایجاد جریان همرفت دما استفاده می ‌شود .

آون سنگین (  Heavy Duty)

این نوع آون دارای تنظیمات خاص و پیشرفته ‌ای است و برای انجام کار های پیچیده و فنی در صنایع ، مورد استفاده قرار می گیرد . از آون سنگین معمولا برای خشک کردن دستگاه ها استفاده می شود .

قیمت خرید و فروش انواع آون آزمایشگاهی

انواع آون های آزمایشگاهی به دلیل کاربرد های فراوانی که دارند ، از لوازم ضروری آزمایشگاه ها به شمار می روند . به همین دلیل بسیاری از کارخانه های ایرانی و خارجی اقدام به تولید این دستگاه می کنند .

قیمت این دستگاه ها متناسب با تجهیزات و حجم محفظه ای که دارند متفاوت است . هر چقدر تجهیزات آون و حجم محفظه ی آن بیشتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است . به عنوان مثال آون مجهز به خلاء و فن دار قیمت بیشتری از آون ساده دارند .

قیمت نمونه های آون تولید شده در داخل کشور به مقدار قابل توجهی کمتر از نمونه های مشابه تولید شده در خارج از کشور است . از این رو تهیه ی دستگاه های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی ، موجب صرفه جویی ارزی نیز می شود .

اجزای سازنده آون آزمایشگاهی

آون های آزمایشگاهی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هریک نقشی خاصی در عملکرد آن دارند . در این قسمت به تشریح اجزای تشکیل دهنده ی آون ها می پردازیم :

محفظه اصلی آون

برای خشک کردن و استریل وسایل آن ها را درون محفظه اصلی قرار می دهند . جنس این محفظه اغلب از استیل ضد زنگ و یا آلیاژهای مقاوم نسبت به حرارت و رطوبت است . درون محفظه اصلی اجزای خاص و مهمی مانند ترموکوپل و سنسور دما تعبیه شده است.

عایق آون

از آنجایی که درون آون آزمایشگاهی دمای بسیار بالایی تولید می شود بنابراین ضرورت دارد که تا حد امکان از هدر‌رفتن انرژی جلوگیری شود . علاوه بر این ، اگر گرمای بسیار بالایی که در داخل محفظه ایجاد می‌شود به بخش خارجی و مدارهای دستگاه نفوذ کند ، آن را ذوب خواهد کرد . از این رو استفاده از عایق بسیار حائز اهمیت است .

معمولا از پشم شیشه برای ایجاد عایق استفاده می شود . علاوه بر این ، استفاده از نواری از جنس فایبرگلاس با طول عمر بالا ، به جلوگیری از هدررفتن دما کمک فراوانی می ‌کند .

المنت آون

در نزدیکی جداره بیرونی آون ، المنت‌هایی تعبیه شده است که می توانند دمای آون را به میزان مورد نیاز تنظیم کند . در بیشتر آون ها از یک تا دو المنت فلزی استفاده می شود که پوششی سرامیکی دارند . استفاده از پوشش نسوز و عایق ، خطر آتش‌سوزی به دلیل اتصال جریان به محفظه را تا حد زیادی کاهش می دهد .

بخش حفاظتی

در دستگاه های آون به دلیل گرمای بسیار بالایی که تولید می شود باید سیستم هایی وجود داشته باشد تا بتواند از مدارهای الکتریکی و داخلی محافظت کند . علاوه بر سیستم کنترل دمای مناسب که در دستگاه وجود دارد ، فیوزهای الکتریکی نیز تعبیه شده اند که در موارد اضطراری وظیفه قطع جریان برق را بر عهده دارند .

نمایش دما

سیستم نمایش دما با استفاده از ابزار های مختلفی مانند دماسنج ، برد الکتریکی متصل به سنسور حرارتی ، ترموکوپل فلزی یا جیوه‌ای ، دمای داخل محفظه را اندازه‌گیری کرده و آن را نمایش می ‌دهد.

کاربرد انواع آون آزمایشگاهی

همانطور که پیش از این به آن اشاره شد از آون های آزمایشگاهی برای خشک کردن دستگاه ها و استریل کردن استفاده می شود که در این قسمت به توضیح بیشتری در این خصوص می پردازیم :

کاربرد انواع آون آزمایشگاهی
کاربرد انواع آون آزمایشگاهی

خشک کردن دستگاه ها

برای انجام بسیاری از آزمایش ها ، به دستگاهی نیاز است که نمونه ها را خشک کرده و رطوبت آن ها را از بین ببرد . این آون ها نقطه ی جوش آب را پایین آورده و اجازه می ‌دهند نمونه ها در دمای پایین تری خشک شوند . علاوه بر این ، برای خشک کردن وسایل شیشه‌ای و یا فلزی که در آزمایشگاه به کار می رود نیز استفاده می ‌شود .

استریل کردن

پاک بودن ابزار ها و وسایل آزمایشگاه از آلودگی های محیطی ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . از آون آزمایشگاهی برای استریل کردن وسایل آزمایشگاه و ابزار های شیشه ای استفاده می شود . بهترین دما و زمان برای استریل کردن وسایل در آون ، حداقل ۱۶۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می باشد .

آون آزمایشگاهی با انکوباتور چه تفاوتی دارد ؟

  • آون آزمایشگاهی یا فور وسیله‌ ای برای خشک یا استریل کردن تجهیزات است در حالیکه از انکوباتور برای کشت نمونه‌ های زنده مانند میکروب یا سلول ‌های مختلف استفاده می ‌شود .
  • محدوده دمایی آون معمولا از ۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد است . هر چند دمای برخی از آون ها تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد هم قابل تنظیم است . این در حالی است که محدوده دمایی انکوباتور بین ۳۵ تا ۶۵ درجه سانتیگراد است .
  • استفاده از تایمر در انکوباتور از اهمیت بالایی برخوردار نیست ، در صورتی که تایمر یکی از بخش های ضروری و پرکاربرد دستگاه آون است .
  • دستگاه آون محدوده دمایی بالایی دارد و گرمای فراوانی ایجاد می کند . به همین دلیل نسبت به دستگاه انکوباتور مصرف برق بیشتری دارد .
  • دستگاه انکوباتور به دلیل نوع کاربردی که دارد باید مجهز به یک درب شیشه ‌ای باشد که بتوان داخل آن را مشاهده کرد . درحالیکه در آون برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی باید تمامی محفظه خارجی عایق ‌بندی شود . به همین دلیل در آون امکان استفاده از شیشه وجود ندارد.
آون آزمایشگاهی با انکوباتور چه تفاوتی دارد ؟
آون آزمایشگاهی با انکوباتور چه تفاوتی دارد ؟

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا