Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!

عرق بیدمشک یکی از پر مصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاه بید مشک است،  از خواص عرق بیدمشک می‌توان به مواردی اعم از ضد درد، ضد میکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها اشاره کرد.

بیدمشک علاوه بر مصرف خوراکی که دارد ، به صورت تزئینی و اکسسوری در منزل استفاده می شود . کافی است قبل از گرده افشانی از شاخه های آن بچینید و آن را درون آب قرار ندهید. این شاخه ها تا مدت ها هم چنان جذاب باقی می ماند .

این گیاه را به سه شکل استنشاقی ، خوراکی و موضعی استفاده می شود ولی عرق بیدمشک از معروف ترین کاربردهای گیاه بیدمشک است. در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بیان مهترین خواص و کاربردهای درمانی عرق گیاهی بیدمشک می پردازیم.

گیاه شناسی بیدمشک

بیدمشک با نام علمی salix aegyptiacaدرختچه ای برگدار و زینتی است  . این گیاه از سرده بید و متعلق به خانواده بید مشک Salicaceae است.گل های نر و ماده  در بیدمشک از هم جدا هستند و به اصطلاح می گویند بیدمشک دوپایه است  و از نظر ظاهری بین نر و ماده آن تفاوت هایی وجود دارد. بیدمشک می تواند تا ۱۰ متر رشد کند . برگ این گیاه  نسبتا بزرگ، سبز و دارای طول ۳ تا ۱۲ سانتیمتر است  . گل دهی آن بسته به شرایط جغرافیایی منطقه از از نیمه دوم اسفند شروع می شود و تا فروردین ماه طول می کشد. بعد از فرایند گل دهی ، گل های ماده بیدمشک کپسول سبز و مویی را ایجاد می کند که دارای دانه های کوچک مختلفی است که در موها قرار دارد.برای تهیه عرق و اسانس بیدمشک از گل آذین نر بید مشک استفاده می کنند .

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی بیدمشک
نام انگیسی گیاه دارویی Pussy willow
نام علمی گیاه دارویی Salix aegyptiaca
نامهای رایج گیاه دارویی بیدمشک، سالیکس کاپری ، بید میش ، پئش پئشا ، بهرامج ، خلاف بلخی
خواستگاه گیاه دارویی شمال اروپا، شمال غرب آسیا ، آمریکای شمالی
طبع گیاه دارویی سرد و تر (بلغمی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, پوست و مو, دستگاه گوارش, میل جنسی
خواص گیاه دارویی آرامبخش, افزایش دهنده قوای جنسی, بهبود خواب (درمان بیخوابی), بهبود هضم غذا, تسکین سردرد و میگرن, درمان انگل معده و روده, درمان یبوست, رفع جوش و آکنه, کاهش خستگی
روش مصرف گیاه دارویی استنشاقی (تنفسی), خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی مضر برای افراد سرد مزاج ، افت قند خون، احتیاط مصرف در مادران باردار وکودکان

پراکنش گیاه بید مشک

بید مشک بومی منطقه خاورمیانه است و بسیاری اعتقاد دارند منشآ آن ایران است .

درکل منشأ این گیاه در جهان ایران ، پاکستان ، افغانستان ، قفقاز ، عراق ، جنوب شرقی آناتولی، جنوب شرقی ماورای قفقاز می دانند .

خواص عرق گیاهی بیدمشک

  •  تقویت کننده قلب
  • تقویت کننده دستگاه گوارش
  •  ملین
  • اشتها آور
  • تقویت کننده سیستم عصبی
  • آرامش بخش
  •  تقویت اعصاب
  • تب بر
  • کاهش دهنده قند خون
  • برطرف کننده درد و خستگی
  • درمان بیماری های عصبی
  • درمان افسردگی
  • درمان درد های عضلانی
  •  درمان رماتیسم
  • تقویت کننده قوای جنسی
  • محرک میل جنسی
  • درمان یرقان
  • درمان سردرد
  • رفع سرگیجه

طریقه مصرف عرق بیدمشک

برای بهره گیری از خواص درمانی عرق گیاهی بید مشک ، قبل از هر وعده غذا ، یک استکان از آن را میل کنید .  هم چنین می توان از آن برای خوش عطر کردن شربت ها از آن  استفاده کرد . یا اینکه آن را با سایر عرق ها مخلوط کرد.

طبع عرق بیدمشک

عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!
عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!

طبع عرق بیدمشک سرد و تر است . این عرق دارای خواص فوق العاده برای مصرف در فصل های گرم سال دارد . مصرف یک لیوان از شربت عرق بیدمشک به راحتی می تواند رفع عطش شدید و گرمازدگی کند . متخصصان طب سنتی مصرف این شربت را مخصوصاً در دوران روزه داری در فصول گرم توصیه می کنند . این شربت از عرق بیدمشک ، گلاب ، تخم بالنگو یا تخم شربتی با عسل تهیه می شود.

تهیه عرق گیاهی بیدمشک

برای تولید عرق بیدمشک در روش سنتی از دیگ یا نی قازان استفاده می شود. این دیگ از سه قسمت مخزن دیگ ، قسمت مخروطی شکل( جمع کننده بخارات) ، مخزن آب سرد (جهت کندانس بخارات و اسانس ) تشکیل شده است. در داخل مخزن ، ابتدا آب و گل‌های گیاه را می‌جوشانند بعد سرپوش را روی دیگ می گذاریند  و اطرلف آن را خمیر میزنند تا بخار آن خارج نشود. . پس از تبخیر آب، فرایند سرد کردن بخار را انجام  می دهند برای این کار شعله را ملایم می کنند و مرتب روی قسمت مخروطی شکل آب سرد می بریزید تا با گذشت حدود ۸ تا ۱۲ ساعت بخارات حاصل جمع آوری می شود. این بخارات کندانس شده و به صورت  قطره قطره به وسیله لوله به داخل ظرف دیگر ریخته می شود . به این صورت عمل عرق گیری از بیدمشک انجام می شود.

مصرف بیدمشک در بارداری

عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!
عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!

مصرف شربت بیدمشک و عرق بیدمشک از پرطرفدارترین عرقیجات در بین  زنان باردار به شمار می‌رود . ولی مصرف آن باید به مقدار کم و تحت نظر پزشک باشد از مشکلات دوران بارداری ، افسردگی و وجود تنش های روحی در این دوران است .

این عرق در دوران بارداری به جهت تسکین تنش‌های روحی، جسمی و کاهش افسردگی دوران بارداری مصرف می شود.هم چنین می توانید برای اثر دهی بیشتر از مخلوط عرق بهارنارنج و عرق بیدمشک استفاده کنید ولی باید این نکته را در نظر داشت که دوران بارداری ، بسیار حساس و مهم است و استفاده بیش از حد گیاهان دارویی توصیه نمی شود. چون ممکن است به جنین آسیب برساند.لازم به تذکراست برای اطمینان از سالم بودن گیاهان دارویی از مراکز فروش معتبر و باعلامت استاندارد خرید کنید.

عرق بیدمشک و تقویت قلب

افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند و دارای چاقی مفرط هستند و یا کسانی که مدام در معرض اضطراب و استرس هستند ، بیشتر از افراد دیگر در معرض مشکلات قلبی هستند . ازد یدگاه سنتی به طور کلی درمان بیماری های قلبی  بستگی به  روش تغذیه و سبک زندگی دارد.مبتلایان به بیماری قلبی با مصرف عرقیات مانند بیدمشک موجب پاکسازی سموم و آرامش قلبی می شود. این عرق با داشتن ترکیبات تانن و ژرانیون سالیسین تأثیر زیادی بر ناراحتی های قلبی دارد.

خاصیت عرق بیدمشک در بهبود بیماری دیابت

دیابت نوعی بیماری است که بدن نمی تواند قند خون را بسوزاند و این امر باعث افزایش قند خون می شود.دیابت اگر کنترل نشود ممکن است به اعضای دیگر بدن مانند کلیه ، چشم و.. آسیب برساند . امروزه این بیماری  به یکی از نگرانی های حوزه سلامتی تبدیل شده است .

به اعتقاد متخصان طب سنتی دیابت از امراضی است که می تواند بهبود پیدا کند. عرق بیدمشک از نوشیدنی هایی است باعث کاهش قند خون می شود. افراد دیابتی می توانند بدون استفاده از مواد شیرین کننده  ، آن را مصرف کنند تا در صورت افزایش قند خون به کاهش آن کمک کند.

تقویت دستگاه گوارش

عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!
عرق گیاهی بیدمشک و همه خواصی که باید درباره آن بدانید!

سلامت و تقویت دستگاه گوارش بسیار اهمیت دارد . این دستگاه اصلی ترین جایگاهی است که مواد مغذی را وارد بدن می کند.امروزه اغلب افراد به دلیل مختلف از مشکلات گوارشی رنج می برند . عرق بیدمشک باعث کاهش التهاب و درد معده می شود . این عرق هم چنین انگل و کرم های معده و روده را دفع می کند.

تقویت کننده اعصاب

سیستم عصبی از پیچیده ترین و مهمترین از قسمت های بدن است .  این قسمت تمام فعالیت بدنی و جسمی  بدن را کنترل می کند .دگرگونی در سیستم عصبی مانند اضطراب ، نگرانی ، حملات عصبی  و بی خوابی  می تواند در امور طبیعی زندگی ما تأثیر بگذارد . گیاهان دارویی زیر برای تقویت سیستم عصبی بسیار مفید هستند. عرق گیاهی بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی بدن می باشد.

قیمت عرق گیاهی بیدمشک

قیمت های عرقیات گیاهی مختلف در بازار با هم اختلاف دارند  و علت این اختلاف قیمت ارائه شده به دلایل مختلف بستگی دارد .از این دلایل می توان به درصد خلوص عرقیات گیاهی و کیفیت و روش عرق گیری و حجم محصول ارائه شده و یا خرید مستقیم یا با واسطه اشاره کرد .

قیمت عرق بیدمشک در بازار حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. این قیمت ممکن است براساس کیفیت و حجم عرق گیاهی متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به فروشگاه های اینترنتی محصولات گیاهی و یا عطاری های محل مراجعه کنید.

نکات خرید و فروش عرق گیاهی بیدمشک

  • هنگام خرید عرق بیدمشک حتما به تاریخ، علامت و مجوز سازمان غذا و دارو توجه کنید.
  • ظاهر بسته بندی باعث قضاوت اشتباه شما نشود. ممکن است محتوی این بسته بندی جذاب دارای کیفیت استاندارد نباشد.
  • ارز فروشگاه یا عطاری هایی عرقیات را تهیه کنید که آنها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداده باشند. چون نور خورشید و حرارت خاصیت عرق های گیاهی را کم می کند.
  • عرق های گیاهی خالص  دارای ظاهر بی رنگ و شفاف و بدون آلودگی هستند.
  • جهت اطمینان از . می توانید به مزه و طعم آن عرق دقت کنید . اگر طعم عرق گیاهی را بشناسید ، از تغییر طعم آن متوجه می شوید.

مضرات عرق گیاهی بیدمشک

اغلب مردم تصور می کنند که مصرف عرقیات هیچ ضرری ندارد و آنها انواع و اقسام عرقیات را در خانه به مدت طولانی نگهداری و مصرف می کنند. اکثر عرق های گیاهی باعث ضعف و حتی کوری می شود.  علت این امر وجود جزء الکلی برخی گیاهان است که به علت ساقه های چوبی بوده است . این پدیده در حین فرایند تقطیر ایجاد می شود . یکی از دلایل سرعت نفوذ عرق های گیاهی وجود الکل در ترکیب آن ها است. البته این پدیده در گیاهانی که ساقه چوبی  د ارند وجود دارد و گلاب و بیدمشک و دیگر ازهار غالباً از این امر مستثنا هستند.

عرق بید مشک کاهنده قند خون است درنتیجه افرادی که قند خون پایینی دارند ، نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.کودکان زیر ۲ سال، زنان باردار و شیرده هم باید در استفاده از این عرق گیاهی احتیاط کنند .افرادی که سن آنها کمتر از ۱۶ سال است و به آبله مرغان ، سرماخوردگی ، آنفولانزا مبتلا هستند باید در مصرف این عرق خودداری کنند.اشخاصی که از زخم‌های دستگاه گوارشی، گاستریت و نفخ رنج می‌برند، باید از مصرف بید مشک و عرق آن خودداری کنند.

عرق بیدمشک برای چی خوبه

عرق بیدمشک یک عرق گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی بسیار توصیه شده است. عرق بیدمشک، یکی از عرقیات گیاهی است که برای تقویت قلب و کاهش فشار خون در طب سنتی بسیار استفاده می شود. این عرق گیاهی از مواد مغذی مانند پتاسیم، سدیم، فسفر و آهن بسیار غنی است. تحقیقات نشان داده است که عرق گیاهی بیدمشک قند خون را کاهش می دهد. بنابراین افرادی که مبتلا به دیابت یا قند خون بالا هستند، می‌ توانند از خواص آن بهرمند شوند.

شما می توانید از عرق گیاهی بیدمشک برای بهبود و درمان مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری دیابت، مشکلات عصبی، کاهش یا افزایش وزن، بهبود سلامت پوستی و تقویت قلب استفاده کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و طبع سرد برای سلامتی بسیار مفید است. شما می توانید با مصرف مناسب این عرق گیاهی از فواید آن بهرمند شوید.

عرق بیدمشک برای چاقی

شما می توانید عرق بیدمشک را برای افزایش وزن استفاده کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و مفید، اگر بعد از وعده های غذایی مصرف شود می تواند باعث افزایش اشتهای شما شود. در طب سنتی عرق بیدمشک را با گلاب برای بهبود خواص ترکیب کرده و برای افزایش اشتها به افراد توصیه می کنند.

عوارض عرق بیدمشک

عرقیات گیاهی برای سلامتی بسیار مفید هستند. در صورت مصرف مناسب آنها هیچ عوارض جانبی برای سلامتی ندارند. ولی اگر عرقیات گیاهی را بیش از حد مصرف کنید، ممکن است برای شما عوارض جانبی در پی داشته باشد. عوارض جانبی مصرف بیش از حد عرق گیاهی بیدمشک شامل موارد زیر است.

  • افت فشار خون
  • بی حالی یا ضعف
  • اسهال شدید
  • دفع بیش از حد آهن
  • بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست
  • سقط جنین

توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی خودداری کنید. همچنین مصرف عرق بیدمشک در دوران شیردهی و بارداری، توصیه نمی شود.

عرق بیدمشک را کی بخوریم

شما بر اساس هدف خود برای لاغری یا چاقی، می توانید عرق گیاهی بیدمشک را قبل یا بعد از وعده های غذایی مصرف کنید. مصرف این عرق گیاهی بعد از وعده های غذایی باعث افزایش اشتها و در نتیجه چاقی می شود. بهترین زمان مصرف عرق بیدمشک قبل از صرف وعده های غذایی است. مصرف روزانه بیش از سه استکان از این عرق گیاهی در طب سنتی توصیه نمی شود.

عرق بیدمشک برای کودکان

عرق بیدمشک برای کودکان بسیار مفید است. اما باید توجه داشته باشید مصرف این عرق گیاهی برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان بیش فعالی کودکان، اختلالات کم توجهی، افزایش تمرکز و جلوگیری از گرمازدگی آنها در فصل تابستان استفاده کنید. توصیه می شود در مقدار کم، از این عرق گیاهی برای کودکان خود استفاده کنید و قبل از مصرف همیشه آن را با آب یا شربت رقیق کنید.

خواص عرق بیدمشک و گلاب

تولید کنندگان عرقیات گیاهی برای افزایش خواص، عرق بیدمشک و گلاب را باهم ترکیب می کنند. ترکیب این عرقیات گیاهی برای بهبود عملکرد قلب و اعصاب بسیار موثر است. ترکیب این دو عرق گیاهی، تاثیرات مفید آن را دو چندان می کند. خواص عرق گیاهی بیدمشک و گلاب، شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست، کاهش فشار خون و آرامش بخشی است.

عرق بیدمشک برای کبد چرب

عرق بیدمشک به دلیل داشتن طبع سرد، برای درمان مشکلات کبدی نیز مفید است. این عرق گیاهی با کاهش چربی های موجود در بدن و کاهش وزن از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری می کند. عرق بیدمشک به دلیل داشتن ترکیبات مفید، برای بهبود سلامتی عمومی بدن بسیار مفید است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا