Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن

عرق گیاهی اکالیپتوس یم مکمل دارویی بی نظیر برای مقابله با بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی و سینوزیت است و در این زمینه شهرت زیادی دارد. به دلیل اینکه این گیاه دارای خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی است .  برگ های اکالیپتوس سرشار از عصاره های مفیدی است که به اشکال متفاوت مانند عرق  ، دمنوش ، تنتور ، کپسول ، روغن اکالیپتوس مورد استفاده قرار می گیرد.

باتوجه به اینکه عرق مذکور غیر خوراکی است بنابراین باید به صورت بخور از آن استفاده کرد. خواص این گیاه باعث برطرف نمودن سرماخوردگی ، گرفتگی بینی و برونشیت و ضدعفونی مجاری تنفسی و خوش‌بو کننده می شود. هم چنین این گیاه باعث ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شود. برای آشنایی با این گیاه مفید و شرایط نگهداری آن، در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

گیاه اکالیپتوس 

عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن
عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن

اکالیپتوس به نام انگلیسی Eucalyptus  از خانواده اکالیپتیان است . اکالیپتویس درخت یا درختچه هایی است که ارتفاع آن  از ۳۰ میلی‌متر به ۱۴۵ متر می رسد . زادگاه آن استرالیا می باشد . این درخت دارای پوست قهوه ای مایل به   زرد است  ، چوب بسیار سختی دارد که در برابر پوسیدگی مقاوم است . رنگ برگ های دایره ای شکل آن با تغییر سن درخت تغییر می کند . در ابتدا به رنگ سبز مایل به آبی و با گذشت زمان به سبز مایل به سفید تغییر می کند. این درخت همیشه سبز است . گل های آن فاقد گلبرگ هستند و پرچم های بی شماری دارد . رنگ این گل ها سفید یا کرم یا زرد یا قرمز می باشد . میو ها ی چوبی مخروطی شکل دارد که به قطر حدود ۱ میلی متر است . از خاصیت این درخت این است که تصفیه کننده هوا است .عطر آن برای انسان خوشایند و برای

اکالیپتوس از گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می‌رود و عطری که از خود منتشر می‌کند تنها برای انسان خوشایند است و انواع پشه و حشرات مزاحم را دور می‌کند.

گل‌های بی‌گلبرگ با پرچم‌های پرشمار به رنگ‌های سفید یا کرم یا زرد یا قرمز و میوه‌های پوشینه‌ای و مخروطی و چوبی و دریچه‌دار در انتها و دانه‌های براق به طول حدود ۱ میلی‌متر است .

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی اکالیپتوس
نام انگیسی گیاه دارویی Gum tree, Eucalyptus, River red gum
نام علمی گیاه دارویی Eucalyptus camaldulensis
نامهای رایج گیاه دارویی بیدبویه، پَشه رَم
خاستگاه گیاه دارویی استرالیا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی تقویت سیستم ایمنی بدن, دستگاه تنفسی, مفاصل و عضلات
خواص گیاه دارویی التیام روماتیسم, التیام ورم مفاصل و آرتروز, بهبود عملکرد ریه, تقویت سیستم ایمنی بدن, درمان آسم, درمان آنفولانزا, درمان دردهای عضلانی, درمان سرفه و سرماخوردگی, کاهش تب
روش مصرف گیاه دارویی استنشاقی (تنفسی), خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی تهوع، اسهال و استفراغ در صورت مصرف بیش از حد مجاز، منع مصرف در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان زیر ۲ سال، افراد دارای بیماری های التهاب معده، روده، التهاب مجرای صفراوی و ناراحتی‌های کبد

 

طبع عرق گیاهی اکالیپتوس

طبعیت گیاه اکالیپتوس گرم و خشک است.

خواص عرق گیاهی اکالیپتوس

  • درمان کننده تب
  • ضد درد
  • درمان سینوزیت
  • درمان کننده سرفه
  • درمان کننده بوی بد دهان
  • درمان کننده آسم
  • پاکسازی کننده ریه
  • درمان کننده حساسیت و آلرژی فصلی
  • درمان کننده سرما خوردگی
  • درمان کننده عفونت های قارچی حلقوی
  • درمان کننده تنگی نفس
  • درمان کننده سیاه سرفه
  • درمان کننده سل و ذات الریه
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • دافع سنگ کلیه
  • درمان کننده بیماری زونا
  • جلوگیری و درمان رماتیسم
  • درمان کننده دیابت نوع ۲
  • درمان کننده برونشیت
  • بهبود دهنده جریان گردش خون
  • درمان کننده خشکی دهان و زبان
  • درمان تبخال
  • درمان کننده اضطراب و خستگی ذهنی

خواص عرق گیاهی اکالیپتوس در درمان تب

عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن
عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن

اگر درجه حرارت بدن از دمای ۳۷ درجه سانتی گراد که دمای معمولی بدن است بالاتر برود ، به تب مبتلا شده ایم . در اغلب اوقات تب نرمال مشکلی برای سلامتی بدن ایجاد نمی کند. ولی تب بالا مخصوصا برای کودکان ممکن است خطرناک باشد .تب نشانه مبارزه بدن باعفونت وعوامل بیماری زا  است . بدن ما در اثر حمله ویروس ، باکتری ، قارچ یا مواد سمی دچار تب می شود.از گیاه های معروف که خاصیت تب بری دارد ، اکالیپتوس است . عرق اکالیپتوس برای پایین آوردن تب بسیار مؤثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 درمان بوی بد دهان 

بوی بد دهان بوی خود دهان انسان نیست بلاکه  اغلب بوی  تنفس او است .  این بو می تواند ناشی از گازهای سولفور که به وسیله باکتری های دهان وروده ایجاد می شود ، باشد.با مصرف عرق گیاهی اکالیپتوس می توان بوی بد دهان را رفع کرد . اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروب است و می تواند با باکتری های موجود در دهان و روده مبارزه کند.هم چنین عطر اکالیپتوس می تواند دهان را نیز خوشبو کند.

درمان کننده آسم 

آسم بیماری است که در آن مسیر تنفسی شما متورم و تنگ می شود و بیش از اندازه مخاط تولید می شود . این امر باعث ایجاد سرفه ، تنفس های صدا دار  و تنگی نفس و مشکلات تنفسی می شود. عرق گیاهی اکالیپتوس دارای ضد التهابی، ضد میکروبی، و خلط آور است . با مصرف این عرق  می توان با مشکلات تنفسی، مانند آسم و آنفلوآنزا مقابله کرد.

کاربرد عرق گیاهی اکالیپتوس در کاهش قند خون

دربیماری دیابت ، توانایی بدن برای سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش پیدا می کند بنابراین مقدار قند خون در بدن کاهش پیدا می کند. وقتی این افزایش قند درمان نشود و به مدت طولانی طول بکشد باعث تخریب رگ ها می شود و اعضا یدیگر بدن مانند چشم ، کلیه و اعصاب را درگیر می کند.

متخصصان طب سنتی دیابت را یک بیماری قابل بهبود می دانند . مصرف داروهای گیاهی می تواند در درمان دیابت اثر مثبتی داشته باشند . عرق گیاهی اکالیپتوس کاهنده قند است و به بهبود بیماری دیابت کمک مؤثری می کند.

نکته قابل توجه  این است که قبل از مصرف داروهای گیاهی باید با خواص و اثرات دارویی این گیاهان آشنایی کامل پیدا کرد . زیرا کاهش بیش از حد قند خون باعث حملات داخلی می شود.  در نتیجه مصرف داروهای گیاهی را تحت نظر پزشک انجام دهید .

اکالیپتوس بهبود دهنده جریان گردش خون

اگر جریان خون در بدن دچار مشکل شده باشد ، عوارضی مانند تورم پاها ، گرفتگی عضلات پیش می آید. روش های مختلفی وجود دارد تا جریان گردش خون بهتر شود. اکالیپتوس سرشار از ویتامین C است . این ویتامین از ایجاد پلاک و آترواسکلروز که در گردش خون اختلال  ایجاد می کنند ،جلوگیری می کند. هم چنین این ویتامین در حفظ انعطاف پذیری رگ ها نقش دارد. اکالیپتوس جریان خون را با باز کردن رگ های خونی بهبود می بخشند.

فوائد عرق گیاهی اکالیپتوس در عفونت‌های ادراری

عفونت ادراری از بیماری های شایع دستگاه ادراری است که اغلب خانم ها به آن دچار می شوند.  این عارضه به دلیل عدم رعایت بهداشت ، رابطه جنسی ، نگه داشتن طولانی مدت ادرار ایجاد می شود.برای درمان عفونت ادراری  ، روش های طبیعی گیاهی وجود دارد که مانند داروی شیمیایی فاقد عوارض جانبی است . اکالیپتوس با داشتن خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده  می تواند در درمان عفونت های ادراری مؤثر واقع شود.

خواص عرق اکالیپتوس برای مقابله با اضطراب

اکالیپتوس بهترین گیاه دارویی است برای درمان اضطراب و افسردگی است. اثر بخشی گیاه اکالیپتوس به خوبی داروهای تجویز شده است و عوارض کمتری دارد. اکالیپتوس می تواند باعث بهبودی اشکال ملایم تر افسردگی می شود.

مضرات اکالیپتوس

عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن
عرق گیاهی اکالیپتوس و کاربرد و خرید و فروش آن

انجمن فرآوردهای گیاهان دارویی آمریکا برک اکالیپتوس را از لحاظ بی خطری در دریف و درجه ۲ قرار داده است . درجه ۲ به این معنا است که در استفاده از آن محدودیت هایی  را در نظر بگبرید.

  • از مصرف عرق گیاهی اکالیپتوس در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کنید.
  • مصرف این عرق ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی کند . تماس با مواد حاصل از گیاه اکالیپتوس  یا بخش های مختلف این گیاه مانند شاخ و برگ در افراد سبب کهیر می شود.
  • استفاده بیش از حد این عرق باعث ایجاد سردرد ، تشنج ، ورم کلیه ، پیدایش خون در ادرار ، پایین آمدن فشار خون ، کاهش دمای بدن ، ضعیف شدن رفلکس ها و حرکات تنفسی می شود. و در برخی موارد زیاده روی در مصرف آن باعث فلج دستگاه تنفسی می شود.
  • عرق اکالیپتوس به کودکان زیر ۲ سال نباید داده شود.
  • افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال باید از عرق رقیق شده استفاده کنند .

قیمت عرق گیاهی اکالیپتوس

عوامل زیادی در تعیین قیمت عرق گیاهی اکالیپتوس دخالت دارند. در این جا لازم به ذکر عوامل مؤثر در قیمت گذاری این عرق بپردازیم که به قرار زیر است .

  • درجه خلوص و کیفی محصول : هرمقدار کیفیت محصول افزایش یابد به همان نسبت قیمت آن افزایش پیدا می کند.
  • برند تولید کننده محصول : هرچه نام تجاری شناخته تر و معروف تر باشد ، این موضوع بر روی قیمت محصول اثر می گذارد.
  • حجم محصول : واضح است هرچه حجم محصول خریداری شده بیشتر باشد قیمت آن بیشتر می شود.
  • مواد اولیه مورد استفاده در تهیه عرق هرچه مرغوب تر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود.
  • خرید مستقیم و با واسطه  محصول نیز در قیمت گذاری آن تأثیر گذار است.

عصاره اکالیپتوس چیست

اکالیپتوس یک درخت همیشه سبز بومی کشور استرالیا است. برگ های این درخت به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. مردم استرالیا در دوران قدیم از برگ های این درخت برای درمان سرماخوردگی، بهبود مشکلات تنفسی و درمان عفونت های خود استفاده می کردند.

برگ های درخت اکالیپتوس به سختی در بدن هضم می شود. بنابراین برای راحتی استفاده و بهرمندی از فواید این گیاه بسیار با ارزش، در طب سنتی از عصاره آن استفاده می شود. برای این کار شما می توانید برگ های این درخت را به صورت دمنوش و عرق گیاهی استفاده کنید.عصاره اکالیپتوس برای سلامتی خواص بسیار زیادی دارد و به راحتی جذب بدن می شود.

برگ های درخت اکالیپتوس حاوی مواد مغذی و مفید مانند فلاوونوئیدها و تانن ‌ها است. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند و برای درمان بسیاری از مشکلات مفید خواهند بود. مقدار کمی عصاره اکالیپتوس تمام این مواد مغذی و مفید برای بدن فراهم می کند.

طریقه مصرف عرق اکالیپتوس

شما می توانید عرق گیاهی اکالیپتوس را به روش های مختلف مصرف کنید. اما باید توجه داشته باشید در مصرف عرقیات گیاهی، همیشه اعتدال را رعایت کنید. بهترین زمان برای مصرف این عرق گیاهی، قبل از وعده های غذایی است. مصرف بیش از سه استکان از این عرق گیاهی توصیه نمی شود و ممکن است برای شما عوارض جانبی در پی داشته باشد.

خرید عرق اکالیپتوس

شما برای خرید عرق اکالیپتوس می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل مراجعه کنید. قیمت این محصول حدود ۴۵ هزار تومان برای هر لیتر است. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

طرز تهیه عرق اکالیپتوس

برای تهیه این عرق گیاهی، شما باید ابتدا مقداری برگ درخت اکالیپتوس خشک شده را از عطاری های محل خود خریداری کنید. شما همچنین به یک دستگاه تقطیر یا عرق گیری خانگی نیاز دارید. برای تهیه عرق اکالیپتوس برگ های این گیاه را درون دستگاه عرق گیری ریخته و مقداری به آن آب اضافه می کنیم. درب دستگاه را محکم بسته و شعله را روشن می کنیم. بخارات حاصله از دستگاه را جمع آوری و سرد می کنیم. مایع به دست آمده عرق گیاهی اکالیپتوس خانگی است.

خواص اکالیپتوس برای ریه

اکالیپتوس به دلیل داشتن ترکیبات مفید، برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در طب سنتی از این گیاه، برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی بسیار استفاده شده است. شما می توانید برگ های این گیاه را درون آب ریخته و بخارات حاصله از آن را استنشاق کنید. بخارات اکالیپتوس مجاری تنفسی شما را ضدعفونی کرده و التهابات غشاء مخاطی شما را برطرف می کند.

ترکیبات مفید در این گیاه باعث پاکسازی ریه ها از ویروس ها و باکتری های مضر می شود و سلامتی عمومی شما را بهبود می بخشد. گیاه اکالیپتوس علاوه بر درمان سرفه و التهابات، به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی باعث درمان عفونت ریه نیز می شود.

برگ اکالیپتوس برای عفونت رحم

یکی از مهمترین خواص برگ اکالیپتوس، خاصیت ضد عفونی کنندگی و آنتی بیوتیکی آن است. شما می توانید از برگ های این گیاه برای درمان عفونت رحم استفاده کنید. برای این کار ابتدا برگ های این درخت را درون آب ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه آنها را بجوشانید. بعد از صاف کردن، اجازه دهید عصاره اکالیپتوس سرد شود.  شما می توانید روزانه یک استکان از این عصاره گیاهی را تا بهبود کامل مصرف کنید.

نام دیگر اکالیپتوس چیست

اکالیپتوس یک درخت بومی استرالیا است. نام علمی این درخت EUCALYPTUS GRANDIS است. این درخت با نام های دیگری همچون بید بویه، پشه رم، تب نوبه و درخت صمغ آبی نیز نشاخته می شود. درخت اکالیپتوس چوب بسیار قوی دارد و در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است.

مزاج اکالیپتوس

این عرق گیاهی دارای طبع گرم و خشک است. افراد گرم مزاج در مصرف عرق اکالیپتوس باید بسیار دقت داده باشند و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا