Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرکه خرما چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

سرکه خرما دارای طعمی خوشمزه و نیمه شیرین است که کاربرد بسیار زیادی در تهیه غذاهایی همچون سالاد ، ماکارونی ، خورشت یا سس مخصوص گوشت و ماهی دارد. این سرکه ارزش غذایی بالایی دارد که می تواند فواید دارویی زیادی برای انسان داشته باشد. این سرکه به کاهش وزن ، کاهش کلسترول بد ، تقویت قلب و یا بهبود سرفه های شدید کمک می کند و خواص ضد سرطانی دارد. علیرغم اینکه سرکه خرما ، قدیمی ترین سرکه ثبت شده در تاریخ است اما افراد زیادی در مورد این سرکه یا فواید آن برای سلامتی چیزی نشنیده اند.

خرما یک گیاه دارویی سنتی مفید است که برای مدیریت چندین بیماری استفاده می شود. خرما به دلیل خواص مفیدی مانند محافظت از کبد ، اثرات ضد چربی خون و آنتی اکسیدانی مورد تأیید قرار گرفته است. با این وجود تحقیقات کمی در مورد بررسی مزایا و مکانیسم های میوه خرما و محصولات جانبی آن ، به ویژه سرکه خرما ، انجام شده است . در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص سرکه خرما

فواید سرکه خرما برای سلامتی بسیار شبیه فواید خرما است ، زیرا هر دو سرشار از پتاسیم ، کلسیم ، آهن و منیزیم و همچنین ویتامین های B1 ، B2 و B3 هستند . خوردن خرما یا استفاده از سرکه آن می تواند به سلامت قلب و عروق ، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، افزایش عملکرد تولید مثل و باروری کمک کند. خرما و سرکه آن با خواص ضد التهابی قوی برای بدن بسیار مفید هستند.

علاوه بر این ، مصرف سرکه به طور کلی دارای اثرات ضد میکروبی ، آنتی اکسیدانی ، ضد دیابت و ضد چاقی است (به دلیل وجود اسید استیک و سایر ترکیبات فنلی موجود در آن ) که ممکن است برای پیشگیری از اختلالات قلبی -عروقی و سایر بیماری های مزمن زندگی مفید باشد. اگر تا به حال قبل از غذا سرکه مخلوط در آب را استفاده کرده اید ، احتمالاً مزایای عملکرد بهتر هضم و گوارش غذا را تجربه کرده اید .

موارد استفاده از سرکه خرما

سرکه یکی از همه کاره ترین خوراکی هایی است که هر خانواده ای می توانند از آن استفاده کنند. شما می توانید از آن برای تهیه غذاهای خود ، به عنوان دارو ، ماده نگهدارنده و پاک کننده استفاده کنید. علیرغم کاربردهای فراوان ، استفاده از آن در غذا رایج ترین استفاده از سرکه می باشد . نمونه هایی از رایج ترین و محبوب ترین انواع سرکه انواع بالزامیک ، سیب ، مالت ، برنج سفید ، سرکه شراب و سرکه مخصوص هستند.

سرکه مخصوص ممکن است در بازارهای خاصی تازه به فروش گذاشته شده باشد ، اما سالهاست که در بازار داخلی ایران استفاده می شود. نمونه ای از سرکه های خاص ، سرکه انار و خرما می باشد  که در خاورمیانه به ویژه ایران بسیار محبوب هستند .

سرکه خرما چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟
سرکه خرما چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

فواید و مزایای سرکه خرما برای سلامتی

از زمان  حدود ۵۰۰۰ سال پیش از این سرکه به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است. در مطالعه انجام شده در جهان ، نشان داده شده است که این سرکه دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد که قابل مقایسه با سرکه شراب است . برخی از فواید سرکه خرما برای سلامتی عبارتند از:

باعث کاهش وزن می شود:

نوشیدن این سرکه به کاهش اشتها و کاهش گرسنگی کمک می کند. اگر این سرکه را قبل از غذا مصرف کنید ، باعث کاهش قند خون خون شما می شود که معمولاً پس از خوردن وعده غذایی افزایش می یابد. زیرا اسید استیک موجود در این سرکه مانع از جذب آنزیم مسئول تجزیه نشاسته برای هضم در جریان خون می شود.

از سرطان پیشگیری می کند:

دقیقاً مانند قدرت درمانی دانه های زردآلو ، مصرف منظم این سرکه با بسیاری از خواص آنتی اکسیدانی به جلوگیری از سرطان های دستگاه گوارش کمک می کند.

باعث تقویت قلب می شود:

مصرف این سرکه برای تقویت قلب بسیار مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در آن  از اکسیداسیون ذرات LDL کلسترول جلوگیری می کنند، از این رو باعث تقویت قلب شما می شوند.

به بهبود اختلالات قاعدگی کمک می کند:

این سرکه به تنظیم لخته شدن خون کمک می کند و دوره قاعدگی و میزان از دست دادن خون را کاهش می دهد. مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم موجود در آن باعث کاهش گرفتگی عضلات رحم می شود. از این رو به بهبود اختلالات قاعدگی کمک می کند. همچنین سرشار از آهن و پتاسیم  می باشد  که  برای درمان کم خونی مفید است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

مصرف منظم این سرکه باعث پاکسازی منظم سیستم های بدن می شود که این امر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین به کاهش التهاب معده کمک کرده و یبوست را برطرف می کند.

خستگی را برطرف می کند:

سرکه اسیدهای پیروسمیک و لاکتیک را که مسئول خستگی هستند را می سوزاند و مصرف می کند. از این رو ، مصرف سرکه خرما می تواند خستگی را از بین ببرد.

سرفه های شدید را کاهش می دهد:

این سرکه به تسکین گلودرد ، سرفه مداوم و رفع بلغم کمک می کند که فواید چشمگیری برای سلامتی دارد.

سردرد را  برطرف می کند:

میزان بالای پتاسیم در این سرکه به تسکین سردرد کمک می کند بنابراین به جای قرص های شیمیایی می توانید از سرکه خرما برای رفع سردرد استفاده کنید.

سرکه خرما چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟
سرکه خرما چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

سوختگی و التهابات پوستی را التیام می بخشد :

از این سرکه در طب سنتی برای درمان سوختگی و التهاب پوستی بسیار استفاده شده است . مطالعات نشان می دهد که این سرکه دارای موادی است که به تسکین التهاب ناشی از سوختگی کمک می کند. این سرکه همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و قابض است ، بنابراین از عفونت سوختگی ها جلوگیری می کند.

مصرف سرکه خرما در دوران بارداری :

اگر از این سرکه به طور منظم و مناسب استفاده کنید ، می تواند درد زایمان شما را کاهش دهد. این سرکه حاوی هورمون هایی است که  به تولید بیشتر شیر برای مادران شیرده کمک می کند و باعث تقویت رحم می شود . همچنین باعث جلوگیری از خونریزی شدید پس از زایمان می شود. همچنین انرژی بدن را برای بهبودی بیشترمی کند.

در حالی که هیچ مطالعه علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد ، طب سنتی و استفاده منظم از زمان های بسیار قدیم باید اعتبار کافی برای محبوبیت آن در درمان این مشکلات را داشته باشد. برای اطمینان خاطر بیشتر قبل از استفاده خود سرانه از این سرکه با پزشک خود مشورت کنید .

نحوه استفاده از سرکه خرما در آشپزی :

سرکه خرما طعم میوه ای بسیار غنی دارد و به رنگ قهوه ای تیره است. به اندازه سرکه بالزامیک خوب ، شیرین نمی باشد  و طعم آن بیشتر شبیه ترکیبی از سرکه مالت و بالزامیک است. برای لذت بردن از بسیاری از مزایای سرکه خرما برای سلامتی ، می توانید از آن در موارد زیر استفاده کنید :

به عنوان یک نوشیدنی : می توانید ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری از این سرکه ، را با یک لیوان آب مخلوط کرده و اول صبح و یا آخر شب میل کنید. همچنین می توانید عسل را نیز به مخلوط خود اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود.

  • به عنوان سس سالاد : مانند سرکه بالزامیک می توانید از آن استفاده کنید.
  • در پخت و پز : از این سرکه به راحتی و به هر میزان که می خواهید می توانید در پخت و پز استفاده کنید .
  • برای ترشی : می توانید از این سرکه برای تهیه ترشی نیز استفاده کنید ، اما به دلیل رنگ قهوه ای آن در تهیه ترشی زیاد استفاده نمی شود.

عوارض جانبی مصرف سرکه خرما

در صورت مصرف بیش از حد از این سرکه ، مشکلات سلامتی همچون آسیب دیدگی در دهان و مری بوجود خواهند آمد و همچنین مصرف نادرست این سرکه می تواند مینای دندان را خراب کرده و مشکلات گوارشی برای شما بوجود آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا