Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

هیتر آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی لازم و ضروری در آزمایشگاه ها بوده و برای انجام بسیاری از آزمایش ها از آن استفاده می شود. کاربرد هیتر آزمایشگاهی به عنوان وسیله‌ای برای گرم نمودن تدریجی مایعات و مواد شیمیایی می باشد. انواع هیتر آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف تهیه شده و مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت هیتر آزمایشگاهی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته و انواع مختلف آن می توانند بازه قیمتی مختلفی را دارا باشند. خرید و فروش هیتر آزمایشگاهی در بازار ایران به دلیل کاربرد های فراوانش در آزمایشگاه شیمی و زیست شناسی و صنایع غذایی و آزمایشگاه های تشخیص طبی و… بسیار صورت می پذیرد. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد انواع هیتر آزمایشگاهی و قیمت خرید و فروش و … آن می پردازیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

قبلاً هم نشریه علمی جهان شیمی فیزیک دستگاه های آزمایشگاهی دیگری را نیز به بررسی و مطالعه پرداخته است. مانند : شیکر آزمایشگاهی، همزن مغناطیسی، حمام اولتراسونیک، بن ماری، سانتریفیوژ و… .

هیتر آزمایشگاهی چیست ؟

جهت فراهم کردن محیطی که بتوان در آن آزمایش ها را طبق استاندارد ها انجام داد، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی است. ایجاد حرارت در آزمایشگاه ها برای انجام بسیاری از آزمایش ها ضروری بوده و توسط دستگاه های مختلفی انجام می شود.

هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن
هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

همان‌طور که می دانید وسایل گرمایشی متنوعی در آزمایشگاه های مختلف وجود دارند. یکی از مهم ترین وسایل آزمایشگاهی گرمایشی هیتر نام دارد. این دستگاه توسط نیروی برق کار کرده و برای تولید حرارت دارای دو المنت می باشد و توانایی گرم کردن نمونه های مایع و جامد را داراست. گرمایی که توسط المنت ها تولید می شود، به‌وسیله یک صفحه آلومینیومی یا سرامیکی به ظروف حاوی مواد که روی آن ها قرار گرفته، منتقل خواهد شد. کاربرد هیتر آزمایشگاهی بسیار مهم می باشد زیرا بسیاری از واکنش های شیمیایی و بیوشیمیایی تنها در حضور گرما انجام شده یا پیشرفت می کنند.

در گذشته ساده ترین وسیله حرارتی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گرفت، چراغ الکلی بود. در این چراغ شعله کوچکی بر اثر الکل در محفظه این چراغ ایجاد می شد، اما حرارت تولید شده توسط این وسیله به اندازه ای نبود که بتوان واکنش هایی را که نیاز به حرارت بالا دارند، انجام داد.

بنابراین از کاربرد هیتر آزمایشگاهی برای گرم کردن نمونه ها و یا حل کردن مواد در محلول ها مورد استفاده قرار گرفت.

اجزا انواع هیتر آزمایشگاهی چیست ؟

  • فیوز
  • کلید صفر و یک
  • صفحه از جنس آلومینیوم فشرده توزیع بهینه و یکنواخت حرارت
  • بدنه غیر قابل نفوذ
  • اختلاف ارتفاع برای محافظت از قطعات حساس با هدایت مایعات در صورت ریزش
  • درجه تنظیم دما به درجه سانتی‌گراد
  • درجه تنظیم سرعت چرخش مغناطیس در انواع استیرر دار

انواع هیتر آزمایشگاهی چیست ؟

Heater آزمایشگاهی استیرر: به این نوع از دستگاه، گرم‌کن آزمایشگاهی هم گفته می شود. این مدل دارای یک آهن‌ربا موتوری و میله همزن می باشد. این دستگاه جهت گرم کردن یکنواخت و همزدن خودکار محلول ها استفاده می گردد. این هیترها قابلیت تنظیم نمودن داشته و دارای پیچ های متفاوتی هستند. پیچ ترمو برای تنظیم درجه حرارت، پیچ تایمر برای تنظیم مدت زمان گرم کردن نمونه، پیچ سرعت هم برای تنظیم سرعت همزن مغناطیسی می باشد.

برای استفاده از آن ابتدا باید، یک قطعه کوچک مگنت را در داخل ظرف انداخت و همزن مغناطیسی آن را فعال نمود. به این ترتیب با چرخیدن مگنت داخل ظرف، محلول هم خورده می شود. البته گرم نمودن شیشه آلات با محلول ها متفاوت است و دو روش معلق سازی شیشه آلات و سرپا کردن خیمه برای گرم کردن در دسترس می باشد.

نکته

Heater صنعتی : از این نوع هیترها در بسیاری از زمینه های صنعتی استفاده می شود. محدوده اندازه  این هیتر ها می تواند بین ۲ تا ۳۰۰ سانتی متر مربع باشد که برحسب نیاز تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. میزان دما هیتر آزمایشگاهی صنعتی نیز می تواند در محدوده ۱۰۰ تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد باشد. وزن بیشتر انواع صنعتی از ۶۰ کیلوگرم بیشتر می باشد. نوعی از این هات پلیت ها متخلخل بوده و به آن heated chucks  می گویند. از کاربرد هیتر آزمایشگاهی صنعتی می توان به لحیم کردن اجزا به داخل صفحات مدار و یا حذف لحیم آن ها اشاره کرد.

Heater با پوشش خاص: از این نوع دستگاه در صنعت معدن گذاری و بخش های مربوط به آن و گرم کردن مواد شیمیایی استفاده می شود. انواع هیتر آزمایشگاهی دارای پوشش خاص در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند.

Heater منتل : انواع هیتر آزمایشگاهی منتل دار بین ۱۰۰ تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد می توانند گرما تولید کنند. این هیترها در بیشتر آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. انواع هیتر آزمایشگاهی منتل در مدل های متفاوت وجود دارد. نوع آنالوگ این مدل تا ۱۰۰۰ میلی متر ظرفیت دارد. کنترل دمایی در هیتر منتل با PDI صورت می گیرد. در نوع آنالوگ، مدل های همزن و تک خانه موجود می باشد.

عملکرد انواع هیتر آزمایشگاهی استیرر چیست ؟

این نوع از پرکاربرد ترین انواع هیتر های آزمایشگاهی بوده و برای هم زدن مایعات با حجم و تعداد کم استفاده می شود. از این دستگاه می توان به عنوان شیکر آزمایشگاهی نیز استفاده نمود. در آزمایشگاه های مختلف در بسیاری از مواقع نیاز به حرارت دهی و همزدن بوده که دستگاه استیرر این کار را به خوبی می تواند انجام دهد. عملکرد هیتر آزمایشگاهی استیرر بر اساس ایجاد یک میدان مغناطیسی است. میله مغناطیسی در مایع شروع به غوطه ور شدن کرده و سرعت چرخش این میله (مگنت) بر اساس تنظیمات میدان مغناطیسی تعیین می گردد.

هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن
هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

مگنت های هیتر دارای پوششی خنثی بوده و با اجزای محلول وارد واکنش نخواهند شد. این مگنت ها ممکن است پوشش شیشه ای داشته باشند و برای محلول های حاوی فلزات قلیایی نیز استفاده شوند. این مگنت ها به راحتی برداشته نمی شوند و برای برداشتن آن ها حتماً باید از ابزار های خاص با پوشش های مخصوص استفاده نمود.

کاربرد هیتر آزمایشگاهی چیست ؟

از کاربرد هیتر آزمایشگاهی، این دستگاه کوچک و رومیزی این است که شیشه حاوی محلول آزمایشگاهی می تواند روی سطح ساخته شده از آلومینیوم یا سرامیک آن قرار داده شود. انواع نمونه ها (مایع و جامد) را می توان با این دستگاه تحت حرارت قرار داد.

این دستگاه دارای درجه حرارت قابل تنظیم بوده و کاربرد انواع هیتر آزمایشگاهی در برخی مواقع به دلیل وجود تایمرهایی است که پس از مدتی گرما را کم می کنند. امروزه از هات پلیت ها می توان برای تحریک و گرم نمودن محلول ها و مواد آزمایشگاهی استفاده کرد.

در برخی از انواع صفحات گرم چند شعله ای اجازه می دهند تا درجه حرارت هر شعله به صورت جداگانه تنظیم گردد. برخی از مدل ها نیز تنظیمات یکسانی را برای همه شعله ها دارند. تنوع در انواع به کاربران اجازه می دهد تا روش های مختلف را ارزیابی کنند.

به طور کلی از صفحات گرم، برای گرم کردن ظروف شیشه ای یا محتوای آن در آزمایشگاه ها استفاده می گردد. برخی از دستگاه ها ماشه ای مغناطیسی دارند که به‌طور خودکار مایع داغ را تحریک می کند. ماشه تنظیم شده محلول را به داخل می چرخاند.

برای جلوگیری از ایجاد لکه های گرم، گرم شدن بیش‌ازحد و جداسازی محلول ها از ابزار ها و مواد خاصی استفاده شده می شود. بنابراین از دیگر کاربرد هیتر آزمایشگاهی می توان به موارد بالا اشاره کرد.

دارا بودن نمایشگر دیجیتال به کاربران امکان می دهد تا دما را به طور دقیق تنظیم نموده و سرعت آن کم یا زیاد کنند. پس از کاربرد های دیگر این دستگاه می توان به تنظیم دمای دلخواه اشاره نمود. ابزار هایی مانند چراغ بونزن می توانند محلول ها را تا حدودی گرم کنند اما قادر به تنظیم دما در درجه حرارت خاصی نخواهند بود.

ایمنی در کاربرد هیتر آزمایشگاهی چیست ؟

در کاربرد هیتر آزمایشگاهی باید به ظرفی که روی دستگاه جهت حرارت دیدن قرار می گیرد توجه نمود. باید حجم و اندازه و جنس ظرف در نظر گرفته شود. می توان قبل از اینکه ظرف بر روی هیتر قرار گیرد از صفحه آلومینیومی استفاده نمود.

این دستگاه یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که با برق و حرارت ارتباط دارد و بنابراین عدم رعایت برخی نکات می تواند منجر به خطرات شدیدی شود. رعایت نکات لازم در حین کاربرد هیتر آزمایشگاهی ضروری می باشد.

به فضایی که این دستگاه در آن قرار می گیرد نیز باید توجه شود. همواره طول سیم و مکان قرار گیری را در نظر بگیرید تا در فضای آزمایشگاه مشکل ایجاد نشود.

در پشت هیتر قسمت سوکت وجود دارد که سیم هیتر به آن وصل می شود. زمانی که می خواهید سیم را داخل سوکت قرار دهید باید به درستی آن را داخل این قسمت محکم کنید. اگر این دو بخش کامل به هم متصل نشوند امکان ذوب شدن سوکت و خراب شدن سیم و سوکت وجود خواهد داشت. علت این اتفاق این است که برق به درستی جریان پیدا نکرده و جرقه ایجاد شده و این موجب ذوب شدن سوکت و کابل خواهد شد.

در صورت خرابی دستگاه، باید تعمیر آن را به دست تعمیرکار متخصص سپرد تا کاملاً بخش معیوب تعمیر گردد تا خطر دیگری در هنگام کار به وجود نیاید. همواره توجه داشته باشید که کابل هیتر آزمایشگاهی به درستی در بخش سوکت محکم شود.

در هنگام خرید، آشنایی با بخش های هیتر لازم است و بهتر است از امکانات انواع گرم کن آزمایشگاهی اطلاع داشته و از تفاوت های هیترهای معمولی با نمونه هوشمند آگاه باشید. نمونه های هوشمند اغلب دارای صفحه نمایشگر بوده اما نوع ساده این امکانات را ندارد.

قیمت هیتر آزمایشگاهی چگونه است ؟

به طور کلی این دستگاه جز دستگاه های گران قیمت آزمایشگاهی نمی باشد و می توان آن را برای استفاده تهیه نمود. قیمت Heater آزمایشگاهی می تواند به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد. قیمت هیتر آزمایشگاهی ساخت ایران با نمونه های خارجی می تواند تفاوت های زیادی داشته باشد. معمولاً نمونه های خارجی به دلیل وارداتی بودن قیمت های بسیار بیشتری خواهند داشت. امروزه شرکت های ایرانی با پیشرفت تکنولوژی و توجه بیشتر به تولید داخل، توانسته اند محصولات خود را تولید و روانه بازار خرید و فروش کنند. البته باید توجه نمود که برندهای مختلفی اقدام به تولید و واردات این دستگاه نموده اند و قیمت هر شرکت برای این دستگاه متفاوت است. معمولاً دستگاه هایی که کیفیت ساخت بیشتری دارند، قیمت های بالاتری نیز خواهند داشت.

همان‌طور که پیش تر اشاره شد، انواع هیتر آزمایشگاهی متعددی وجود دارد که هر کدام از این انواع برحسب کارایی هایی که دارند، قیمت های متفاوتی هم می توانند داشته باشند. آزمایشگاه های مختلف بنابر نیاز می توانند انواع مختلف داخلی یا خارجی این دستگاه را برای استفاده کاربران تهیه نمایند.

لازم به ذکر است به دلیل کاهش بودجه و تحریم ها بسیاری از آزمایشگاه ها اقدام به خرید هیتر آزمایشگاهی دست دوم و کارکرده می نمایند.

هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن
هیتر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

خرید و فروش هیتر آزمایشگاهی چگونه است ؟

برای خرید و فروش هیتر آزمایشگاهی می توان به مراکز فروش دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مراجعه نمود. تعداد زیادی از شرکت های معتبر تولیدی یا وارداتی اقدام به راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی محصولات خود نموده اند و به آسانی می توان خرید هیتر آزمایشگاهی را توسط آن ها انجام داد. البته قیمت فروش هیتر آزمایشگاهی می تواند بسته به برند و تولید داخل یا خارج بودن دستگاه، مقادیر متفاوتی را دربر بگیرد. بنابراین قیمت خرید و فروش انواع هیتر آزمایشگاهی با هم متفاوت می باشد. مسئول خرید لوازم آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه، با برآورد بودجه و نیاز آزمایشگاه و همچنین بررسی نمودن نوع کاربرد هیتر آزمایشگاهی در آزمایشگاه، می تواند نوع مناسبی از این دستگاه با قیمت مناسب و متناسب با توانایی مالی از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه و لوازم آزمایشگاهی تهیه کرده و در اختیار کاربران قرار دهد.

بسیاری از مراکز خرید و فروش هیتر آزمایشگاهی امکان ارسال و تحویل در محل را فراهم نموده اند و به سادگی می توان اقدام به خرید این دستگاه نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا