Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کنجاله سویا چیست؟ قیمت خرید و فروش و فواید تغذیه ای آن

کنجاله سویا از دانه سویا بدست می آید و جزء  فراورده های با ارزش به حساب می آید و با استفاده از آن دیگر نیازی به تهیه خوراکی های گران قیمت با منشا حیوانی نمی باشد. این محصول سرشار از پروتئین و فسفر است و  برای رشد و تقویت استخوان ‌بندی دام و طیور بسیار مفید بوده و کارایی بسیار زیادی دارد و برای تغذیه دام و طیور از آن بسیار استفاده می شود.

این محصول پر خاصیت در فصل های سرد برای تغذیه گاو های شیرده و همچنین منبع کامل غذایی برای ماهی و حیوانات خانگی استفاده می گردد. بعد از عملیات روغن گیری ، قسمت هایی از دانه های روغنی سویا که باقی می مانند را کنجاله می نامند. مهمتری کنجاله های موجود هسته انگور ، سویا ، کرچک ، کنجد ، زیتون ، تخم پنبه ، کلزا  و آفتابگردان  می باشند. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم ، شما را با خواص و مزایای این کنجاله بیشتر آشنا کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

کاربردهای کنجاله سویا چیست؟

کاربرد اصلی این کنجاله در تغذیه حیوانات می باشد و برای راحتی استفاده حیوانات ، کنجاله ها را به قطعات کوچک تر تقسیم می کنند.  باید در انتخاب کنجاله ها برای حیوانات دقت لازم صورت گیرد ، زیرا بعضی از کنجاله ها مانند کنجاله کرچک و جلا نباید به عنوان مصرف خوراکی استفاده شوند و کاربرد آنها به صورت کود می باشد. همچنین مصرف خوراکی کنجاله کرچک  می تواند سمی و بسیار خطرناک باشد .

در قدیم ، هیچ کس در مورد کنجاله ها و تاثیرات بی نظیر آنها در عرصه کشاورزی اطلاعاتی نداشت اما با گذشت زمان و پیشرفت علم این محصول بی نظیر جایگاه اصلی و ضروری خود را در عرصه محصولات کشاورزی بدست آورد و یکی از این محصولات خاص کنجاله سویا می باشد. به وضوح می توان گفت ، اگر در مدت کوتاهی در تولید کنجاله سویا اختلال بوجود آید ، بازار گوشت و پروتئین نیز با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

درحال حاضر در کشورمان ایران حدود ۲.۵ میلیون تن کنجاله سویا  برای تغذیه دام و طیور استفاده می شود و حدود ۵۵ درصد کل دانه های روغنی از سویا تولید می گردد. به ترتیب می توان گفت که این کنجاله  با ۶۹ درصد در سطح اول برای تغذیه حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از آن کنجاله کلزا با ۱۳ درصد ، کنجاله تخم پنبه با ۶ درصد و کنجاله آفتابگردان با ۵ درصد قرار دارند. این کنجاله از نظر اقتصادی ، بهداشتی و حتی مواد موجود در آن دارای اهمیت و ارزش بسیار زیادی می باشد.

روش آماده سازی کنجاله سویا

این ماده حتما باید حرارت ببیند و بعد برای تغذیه حیوانات مصرف شود ، زیرا اگر حرارت نبیند و خام مصرف شود باعث می شود که رشد حیوان به کندی صورت گیرد و زمان زیادی برای پرورش حیوان هدر برود . نکته مهم در مورد این ترکیب  این است که این کنجاله سمی در خود دارد که باعث می شود از هضم پروتئین در بدن حیوانات جلوگیری شود ، به همین دلیل باید کنجاله ها حتما حرارت ببینند ، تا این سم غیر فعال و همچنین اثر این سم خنثی شود.

کنجاله ای که از دانه کامل و بدون پوست سویا بدست می آید ، باید حاوی ۴۴٪ و ۴۸٪ پروتئین خام باشد و نباید کنجاله دانه کامل بیش از ۷٪  الیاف خام و ۱۲٪ رطوبت داشته باشد و همین قضیه برای دانه پوست شده سویا نیز با کمی اختلاف (۵/۳٪ الیاف خام و ۱۲٪ رطوبت) صدق می کند. کنجاله های سویا را باید به دو صورت آسیاب کامل یا پرک شده  تبدیل کرد. همچنین تلید کنجاله های سویا از لحاظ اقتصادی و بهداشتی نیز قابل توجه و مفید می باشد.

کنجاله سویا چیست؟ قیمت خرید و فروش و فواید تغذیه ای آن
کنجاله سویا چیست؟ قیمت خرید و فروش و فواید تغذیه ای آن

فواید مصرف موجود در کنجاله سویا :

کنجاله ها به جذب بهتر مواد مغذی در بدن حیوانات کمک می کند و حاوی مواد مغذی همچون ترئونین ، تریپتوفان ، لیزین ، ایزولوسین و والین می باشند  و می توان گفت که موادی مانند متیونین و سیستئین نیز به مقدار خیلی کم در کنجاله ها وجود  دارند.

روش های تولید کنجاله سویا

این ترکیب به دو طریق تولید می شود:

۱- با استفاده از گاز هگزان که بیشترین تولید این محصول به این روش است

۲- با استفاده از دستگاه های مکانیکی و تحت فشار قرار دادن دانه های سویا

در حال حاضر ، در کارخانه های پیشرفته و به روز ، کنجاله سویا را با ۳۵ درصد و ۱۸ درصد چربی و به روش حلال تولید می کنند و طی این عملیات ( در ابتدا دانه های سویا خرد می شوند و تحت فشار وارده به پودر یا پرک تبدیل می شوند) روغن آن با حلال هگزان یا اتانول بدست می آید.

زمانی که تمام روغن سویا جدا شود ، این محصول سرشار از پروتئین ، ویتامین و کربوهیدرات می شود. در مرحله آخر پوست های جدا شده از سویا مجدد به آن اضافه و مخلوط می گردد ، تا سطح پروتئین آن به سطح معمول (۴۴درصد) برسد و در نهایت کنجاله های بدست آمده را حرارت می دهند تا سموم آن از بین برود .

قیمت خرید و فروش کنجاله سویا

کنجاله سویا بر اساس کیفیت ، نوع بسته بندی ، نرخ ارز و دیگر مشخصات دسته بندی شده و قیمت خرید و فروش آن متفاوت است. شما می توانید این محصولات را به صورت حضوری یا خرید اینترنتی در حد نیاز خود تهیه کنید.

مواد مغذی :

زمانی که روغن گیری از سویا صورت می گیرد ، محصول باقی مانده از این گیاه برای مصرف دام و طیور استفاده می شود که به آن کنجاله می گویند. در این محصول بدست آمده ۴۰-۴۹ درصد پروتئین وجود دارد. همچنین دارای  ۳ -۷ درصد فیبر و حدود ۱۰ درصد رطوبت می باشد.

خواص :

این کنجاله دارای فواید بسیار زیادی همچون پروتئین گیاهی و اسید لینولئیک برای تغذیه حیوانات می باشد . انسان ها امروزه با پیشرفت علم و آگاهی از خواص بی نظیر سویا آگاه شده اند، این گیاه بهترین جایگزین برای مصرف گوشت شده است و افراد زیادی از جمله ، گیاهخوران می توانند ویتامین های موجود در گوشت را از این گیاه بدست آورند.

خواص زیاد این گیاه باعث شده است که بعد از روغن گیری از این گیاه ، کنجاله این گیاه را نیز تولید کنند و برای تغذیه دام ها و همچنین مصارف دارویی استفاده شود. سایر خواص مهم دیگر این گیاه عبارتند از:

  • وجود املاح معدنی مختلفی از جمله املاح معدنی ضروری و غیر ضروری
  • در این ترکیب تقریبا حدود ۴۴ درصد پروتئین وجود دارد
  • ویتامین ‌های مختلفی همچون ویتامین A و E و مواد معدنی نیز همچون آهن ، منیزیم و کلسیم در این کنجاله موجود می باشد.
  • در پرورش دام و طیور گوشتی از کنجاله  برای رشد سریع تر دام‌ ها و یا مرغ ها استفاده می شود.
کنجاله سویا چیست؟ قیمت خرید و فروش و فواید تغذیه ای آن
کنجاله سویا چیست؟ قیمت خرید و فروش و فواید تغذیه ای آن

انواع کنجاله سویا

کنجاله ها به سه صورت تولید می شوند و در بازار عرضه می گردد :

۱- پودر پا پرک شده

۲- پلت یا صفحه ای

۳- لوله ای یا فشنگی

از میان سه نوع ذکر شده ، پودری و پلت به عنوان مناسب ترین گونه ها برای مصرف طیور استفاده می شود. همچنین کنجاله سویا به دو گونه داخلی و خارجی در بازار موجود می باشد ، که عبارتند از :

کنجاله سویا داخلی :

کنجاله داخلی در شهرها و کارخانه هایی که در آنجا این محصول کشت و بهره برداری می شود ، تولید می گردد.

کنجاله سویا خارجی :

آرژانتین ، برزیل و هند کشورهایی هستند که در  سویا به طور عمده تولید می گردد و از طریق واردات به کشور  ما می رسند و در واقع بازار سویا را نیز در دست دارند.

مقدار مصرف کنجاله سویا :

حداکثر استفاده از این ترکیب در جیره دامداری وجود ندارد و می توان از آن به هر مقدار برای تامین پروتئین مورد نیاز استفاده کرد. میزان تغذیه معمولی در حدود ۰.۵-۲ کیلوگرم در هر وعده غذایی خواهد بود. برای گرفتن بهترین نتیجه ، با متخصص تغذیه یا مشاور مزرعه مشورت کنید ، تا بهترین میزان را بر اساس شرایط تغذیه ای دام ها تعیین کند.

روش ذخیره سازی کنجاله سویا

مانند تمام مواد خوراکی این ترکیب نیز باید به صورت خشک ، در سطل های بزرگ ذخیره می شود یا درون ساختمان های سیمانی یا سیلوها ( دور از حشرات موذی و محافظت شده در برابر آب و هوا ) ذخیره سازی شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا