Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین

لیزین یا (L-lysine) یک اسید آمینه بسیار مهم و ضروری برای بدن جهت تولید پروتئین است. این ترکیب به بدن در جذب کلسیم و تولید انرژی از اسیدهای چرب کمک می کند. لیزین همچنین برای رشد و استحکام استخوان و غضروف مهم و ضروری می باشد ، اما بدن انسان قادر به تولید لیزین در خود نیست و بنابراین این آمینو اسید باید توسط مواد غذایی یا مکمل های حاوی این آمینو اسید برای بدن تامین شود.

به گفته متخصصان ، نیاز روزانه به لیزین برای یک فرد بالغ به طور متوسط ​​حدود ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم است که می توانید از طریق مصرف مواد غذایی غنی از این آمینو اسید این نیاز را برای بدن تامین کنید.

سالهاست که مردم از این آمینو اسید برای درمان ویروس تبخال و بهبودی بعد از تمرین و ورزش های استقامتی استفاده می کنند. مزایای این آمینو اسید بسیار گسترده می باشد و شامل همه چیز از کمک به مدیریت اضطراب گرفته تا دیابت می شود. این آمینو اسید در کشاورزی و دامپروری نیز به عنوان مکمل در جیره غذایی حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه کشف لیزین

این اسید آمینه اولین بار توسط یک دانشمند آلمانی معروف به Dreschel در سال ۱۸۸۹ کشف شد ، که توانست آن را از کازئین یا پروتئین شیر جدا کند. از چند صد آمینو اسید موجود در طبیعت ، ۲۰ مورد برای سنتز پروتئین ضروری است و فقط ۱۰ مورد از این ۲۰ اسید آمینه می تواند توسط بدن تولید شود.

باقی آنها به عنوان آمینو اسیدهای “ضروری” شناخته می شوند ، زیرا انسان و بیشتر موجودات باید آنها را برای حفظ  سلامتی مصرف کند. کمبود اسیدهای آمینه باعث تخریب سلول ها می شود و می تواند منجر به مشکلات بزرگی شود ، بنابراین مهم است که به میزان کافی از آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. معمولاً بیشترین کمبود آمینو اسیدها در بدن مربوط به  لیزین و گلوتامین می باشد .

همانطور که می دانید اکثر مواد مغذی موجود در جهان ، به شکل مکمل  نیز در دسترس می باشد ، اما وقتی از طریق منابع غذایی مصرف شوند ، به بهترین شکل جذب بدن می شوند. این آمینو اسید به مقدار زیاد در انواع مختلف گوشت ، لوبیا ، پنیر و تخم مرغ یافت می شود.

قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین
قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین

فواید لیزین برای سلامتی انسان

این آمینو اسید به عنوان یک عامل طبیعی مبارزه با بیماری ها ، به طرق مختلف برای بدن انسان مفید است. فواید این آمینو اسید برای سلامتی عبارتند از :

لیزین ممکن است شیوع و فراوانی ویروس های تبخال را کاهش دهد

تبخال ناشی از یک ویروس به نام هرپس سیمپلکس -۱ می باشد ، که به آن HSV-1 نیز گفته می شود و حدود ۶۷ درصد از افراد زیر ۵۰ سال به این ویروس مبتلا می شوند ، حتی اگر هیچگاه علائمی از خود نشان ندهند. HSV-2 ویروس مسئول تبخال تناسلی است که ۸۵ درصد از حاملان حتی از وجود آن بی خبر هستند.  در حالی که تحقیقات در مورد این موضوع دقیق نمی باشد ، اکثر افرادی که از لیزین برای درمان تبخال استفاده می کنند ، تاثیرات بسیار خوبی را مشاهده کردند.

برخی از مطالعات تایید می کنند که این آمینو اسید می تواند به کاهش تعداد شیوع HSV در افراد کمک کند ، در حالی که برخی دیگر می گویند که شیوع در یک موج یکسان رخ می دهد ، اما مدت زمان کوتاه تری طول می کشد. به طور کلی متخصصان معتقدند که بعید است این آمینو اسید به طور کامل شیوع این بیماری را متوقف کند ، اما ممکن است به کاهش شدت ویا فراوانی آنها کمک کند.

یک مطالعه با استفاده از کرم حاوی ترکیب لیزین با گیاهان و عنصر روی نشان داد ، که ۸۷ درصد از بیماران مشاهده کردند که تبخال آنها در روز ششم درمان از بین می رود. این عمل بسیار موثر و مفید است زیرا دوره های معمولاً حدود ۲۱ روز طول می کشد.

روش مقابله این آمینو اسید با تبخال کاملاً مشخص نیست ، اما یکی از دلایل آن ممکن است نحوه تعامل آن با آرژنین باشد. آرژنین میزان تکثیر سلول های ویروس تبخال را افزایش می دهد و مقادیر بالای لیزین در بدن باعث کاهش فعالیت آرژنین می شود ، زیرا در برابر یکدیگر عمل می کنند.

لیزین ممکن است در درمان سرطان کمک کند

یکی از دلایلی که بسیاری از دانشمندان به دنبال درمان های طبیعی برای سرطان هستند ، این است که  شیوه های درمان معمولی ، مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی  بر سلول های سالم و سلول های بیمار تأثیر منفی می گذارد. به طرز شگفت انگیزی ، اخیراً گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است ، زیرا محققان کشف کرده اند که برخی از مواد مغذی ، موجود در غذاهای ما و طبیعت ممکن است به طور بالقوه آنچه را که ما می خواهیم در خود داشته باشد و این مواد مغذی می توانند سلول های بدخیم را بدون کشتن سلول های خوب هدف قرار دهند.

در سال ۲۰۰۷ ، دانشمندان دانشگاه ایالتی فلوریدا تأثیرات ترکیبات لیزین را بر روی رشته های آسیب دیده DNA ، مانند آنچه در سرطان یافت می شود ، مورد مطالعه قرار دادند. اساساً ، این ماده می تواند با تشخیص “شکاف” در یک رشته آسیب دیده (یک نقطه آسیب دیده) و ایجاد بقیه رشته کمک کند. سلول آسیب دیده به خودی خود ، معمولاً قادر به ترمیم این آسیب نخواهد بود و در نتیجه منجر به آپوپتوز ، مرگ سلول ها می شود.

توانایی سرطان زدایی این آمینو اسید تنها در صورت قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از نورها فعال می شود  که به محققان و پزشکان این امکان را می دهد که درمان را در نزدیک ترین محل سلول های سرطانی انجام دهند. بر اساس تحقیقات اولیه انجام شده ، سرطان های مرتبط با مغز استخوان ، مانند سرطان خون ، ممکن است با این آمینو اسید درمان شوند.

لیزین اضطراب و سایر علائم روانی را کاهش می دهد

در کنار خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B ، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳ ، همچنین می توانید میزان مصرف لیزین خود را افزایش دهید ، تا میزان اضطراب خود را به حداقل برسانید. این آمینو اسید ، ممکن است به بدن شما در جذب کلسیم  که یکی دیگر از مواد مغذی مفید برای بهبود مبتلایان به بیماری اضطراب است ، کمک کند. این ممکن است یکی از راه های اصلی کمک به درمان بیماری اضطراب باشد.

این آمینو اسید علاوه بر کمک به جذب موثرتر کلسیم در بدن ، مانند آنتاگونیست گیرنده سروتونین رفتار می کند. این ترکیب تا حدی به گیرنده های سروتونین متصل می شود تا قسمتی از پاسخ های اضطرابی را کاهش دهد. این تحقیقات به ویژه نشان می دهد که لیزین به کاهش پاسخ های اضطرابی ناشی از استرس از جمله اسهال بسیارکمک خواهد کرد. این امر به ویژه در کشورهای در حال توسعه که گندم اصلی ترین غذای اصلی آنها است ، بسیار اهمیت دارد.

این احتمال وجود دارد که این آمینو اسید برای مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی که علائم بسیار جدی اغلب با اضطراب همراه است ، بسیار مفید باشد. یافته های اولیه نشان می دهد که این ترکیب همراه با درمان معمولی می تواند به کاهش علائم منفی و کلی بیماری اسکیزوفرنی کمک کند.

قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین
قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین

جذب کلسیم را افزایش می دهد

مصرف لیزین با جذب بهتر کلسیم در بدن همراه خواهد بود. این امر باعث می شود برخی معتقد باشند که این آمینو اسید ، می تواند به افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان یا در معرض خطر این بیماری بسیار کمک کند . تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد ارتباط بین این آمینو اسید و پوکی استخوان انجام نشده است ، اما به دلیل نقش مهم کلسیم در سلامت استخوان ها  ممکن است یک ماده مغذی مفید برای درمان استخوان های شکننده باشد.

مشکلات مربوط به دیابت را کاهش می دهد

یکی از سخت ترین چیزهایی که بیماران دیابتی تجربه می کنند ، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر بیماری های مرتبط با دیابت است. در چند سال گذشته ، توجه زیادی به حضور گسترده محصولات گلایکاسیون  که به اختصار AGE نامیده می شود، شده است. این AGE ها بخشی از روند پیری در بدن همه افراد هستند ، اما در بیماران دیابتی غلظت بسیار بالاتری دارند.

مطالعات نشان می دهد که یکی از مزایای لیزین برای بیماران دیابتی ممکن است مهار تشکیل AGE ها در بیماران مبتلا به دیابت باشد. بنابراین ، افزودن این آمینو اسید در رژیم غذایی افراد دیابتی می تواند بسیار مفید باشد .

از سلامت روده پشتیبانی می کند

یک مشکل بسیار رایج که میلیون ها نفر با آن مواجه هستند، سندرم روده نشت کننده است . این وضعیت نفوذ در پوشش دستگاه گوارش شما است و اجازه می دهد ذرات بزرگتر از حد مورد نظر از سیستم گوارشی شما خارج شده و به بقیه قسمت های بدن شما بروند. این عمل باعث واکنش های آلرژیک ، کسالت ، درد مفاصل ، بیماری های خود ایمنی و بیماری تیروئید در فرد می شود.

اخیراً مشخص شده است یک نوع آمینو اسید معروف به poly-L-lysine دارای اثرات ضد التهابی بر روی مخاط روده است و این آمینو اسید احتمالا می تواند این بیماری را درمان کند.

منابع غذایی حاوی لیزین

بهترین راه برای افزایش محتوای لیزین در بدن ، خوردن غذاهایی است که به طور طبیعی سرشار از این آمینو اسید می باشند. هنگام خوردن غذاهای غنی از این آمینو ، به یاد داشته باشید که روشهای معمول آماده سازی می تواند ارزش غذایی را کاهش دهد.

چند نوع از مواد غذای که بالاترین سطح این آمینو اسید را دارند ، عبارتند از:

گوشت

تقریباً همه نوع گوشت منبع خوبی از لیزین می باشد. گوشت گاو ، مرغ و خوک در بین انواع دیگر گوشت ها غنی تر می باشند . گوشت بوقلمون و اردک ، از دیگر منابع پروتئین حیوانی هستند که می توانند مقدار مناسبی از این آمینو اسید را برای بدن شما تأمین کنند. اما از آنجا که مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی در روز می تواند منجر به انواع مشکلات و ناراحتی های جسمی شود ، بنابراین باید مصرف گوشت خود را محدود کنید و از دیگر منابع غذایی حاوی این آمینو اسید استفاده کنید.

پنیر

پنیر یک منبع غنی دیگر از لیزین می باشد . پنیر پارمسان بهترین منبع این اسید آمینه در بین انواع مختلف پنیر ها است که می تواند حدود ۱۶۷۳ میلی گرم لیزین را در ۱.۷۶ اونس به شما ارائه دهد. مصرف پنیر موزارلا رنده شده ، نیز می تواند حدود ۱۲۴۸ میلی گرم از این آمینو اسید را برای شما به ارمغان بیاورد. سایر انواع پنیرها که این آمینو اسید را به مقدار مناسب ارائه می دهند عبارتند از : چدار ، سوییس ، پنیر خامه ای ، پنیر آبی و غیره. مشخص شده است که یک وعده معمولی پنیر می تواند حدود ۲۰۰ درصد نیاز روزانه به لیزین را برای یک فرد بالغ با وزن متوسط را ​​فراهم کند.

ماهی

ماهی منبع بسیار خوب از این آمینو اسید می باشد . ماهی هایی مانند ماهی کاد ، ماهی ساردین ، ​​ماهی تن ، ماهی تیلاپیا یا پایک دوز مناسبی از نیاز روزانه شما به لیزین را برای شما تامین می کنند. حدود ۱۰۰ گرم از ماهی تن ، ۱۹۹۲ میلی گرم لیزین را برای شما ارائه می دهد ، این مقدار تقریباً دو برابر نیاز روزانه یک فرد بالغ به این آمینو اسید می باشد. همچنین می توانید لیزین کافی را از غذاهای دریایی همچون خرچنگ ، ​​صدف ، میگو، آبالون و غیره دریافت کنید. ماهی یک رژیم غذایی سالم است و بنابراین می توانید آن را در وعده غذایی معمولی خود قرار دهید.

قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین
قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین

حبوبات

حبوباتی مانند نخود ، عدس و لوبیا منبع دیگری از لیزین هستند. حبوبات معمولاً حاوی مقدار زیادی از این آمینو اسید هستند ، در حقیقت ، حبوبات بیشترین میزان لیزینی را که می توانید از منبع گیاهی دریافت کنید ، در خود جای داده اند . به عنوان مثال ، یک وعده ۳.۵ گرمی نخود سبز ، ۳۱۷ میلی گرم لیزین را برای شما فراهم می کند. با این حال ، عدس حاوی بالاترین میزان این آمینو اسید در بین انواع دیگر حبوبات می باشد. همچنین حبوباتی همچون  لوبیا سیاه ، لوبیا قرمز ، لوبیا چیتی ، لوبیای سویا ، لوبیای دریایی ، لوبیای مومی ، ماش و نخود فرنگی نیز منابع خوبی از این اسید آمینه هستند.

سویا

سویا تقریباً در هر شکلی منبع غنی از لیزین می باشد . محصولات سویا ، به ویژه توفو ، آرد سویا بدون چربی و پروتئین سویا جدا شده ، مقدار زیادی از این آمینو اسید را در خود جای داده اند . گذشته از آن ، سایر محصولات سویا مانند شیر سویا و تمپه (محصول سویا در اندونزی که بسیار شبیه به توفو است) نیز دارای محتوای بالایی از این اسید آمینه هستند.

مشخص شده است که تنها نصف فنجان تمپه حدود ۷۵۴ میلی گرم لیزین و به دنبال آن توفو حاوی حدود ۵۸۲ میلی گرم از این آمینو اسید را در خود جای داده است. همچنین مشخص شده است که ۳۰ گرم پروتئین سویا که به طور روزانه مصرف می شود ، نه تنها نیاز بدن به لیزین را برآورده می کند بلکه به کاهش سطح کلسترول بدن نیز کمک می کند. در حقیقت ، سویا جایگزین سالم تری نسبت به گوشت قرمز ، برای تامین این آمینو اسید می باشد و می توان آن را با خیال راحت در رژیم غذایی روزانه خود قرار داد.

کربوهیدرات ها

منابع مختلف کربوهیدرات دارای مقدار کمی لیزین هستند. غذاهایی مانند بلغور جو دوسر ، ذرت ، برنج ، اسپاگتی ، نان سفید ، گندم سیاه ، کینوا و نان گندم دارای کربوهیدرات زیادی هستند و مقدار کمی لیزین را نیز برای شما فراهم می کنند. در این گروه از غذاهای غنی از کربوهیدرات ، کینوا بیشترین مقدار اسید آمینه را برای شما فراهم می کند.

یک فنجان کینوا حاوی ۴۴۲ میلی گرم لیزین است ، در حالی که یک فنجان ذرت می تواند ۲۱۰ میلی گرم از این آمینو اسید را برای شما ارائه دهد. این غذاها به راحتی در دسترس هستند و مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارند. این غذاها می توانند در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شوند و محدودیت زیادی در میزان و نحوه مصرف آنها وجود ندارد.

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار می توانند منبع بسیار خوبی از این اسید آمینه برای بدن باشند. آجیل برزیلی ، آجیل بادام هندی و بادام حاوی مقادیر بالاتری از لیزین در مقایسه با سایر آجیل ها می باشند . با این حال ، در این گروه پسته بالاترین میزان این آمینو اسید را دارد. آجیل منبع سالم این آمینو اسید می باشد و به راحتی نیز در دسترس هستند.

شما می توانید آجیل را به طرق مختلف در رژیم غذایی معمول خود قرار دهید و می توانید روزانه یک مشت بادام بخورید یا آجیل ها به غذاهای خود اضافه کنید. معمولا آجیل را می توان به طور کامل مصرف کرد ، مگر اینکه به دلایل خاصی توسط پزشک به شما توصیه شده باشد که از مصرف برخی از آجیل های خاص خودداری کنید.

میوه ها

میوه های مختلف می توانند مقدار کمی لیزین را در اختیار شما قرار دهند. در رژیم غذایی روزانه خود میوه هایی مانند موز ، سیب ، توت فرنگی ، پرتقال ، گلابی ، زردآلو ، انبه ، آووکادو و آناناس را قرار دهید. این میوه ها ممکن است حاوی مقدار زیادی از این آمینو اسید نباشند ، اما مطمئناً می توانند به شما در تامین بخشی از نیازهای روزانه به مواد مغذی بسیار کمک کنند.

به غیر از میوه های ذکر شده ، هلو خشک و انجیر خشک نیز منابع خوبی از این اسید آمینه باشد. همه این میوه ها به راحتی در دسترس هستند ، اگرچه برخی از میوه ها فصلی هستند اما میوه هایی مانند سیب و موز در تمام طول سال در دسترس هستند. در مصرف میوه ها ، تقریباً هیچ محدویتی وجود ندارد. با این حال ، افرادی که به مرکبات حساسیت دارند یا از آنها خواسته شده است که مصرف مرکبات را محدود یا کاملاً پرهیز کنند ، باید از خوردن پرتقال خودداری کنند.

قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین
قیمت خرید و فروش و کاربردهای آمینو اسید لیزین

سبزیجات

در میان سبزیجات حاوی لیزین ، سیب زمینی پخته شده دارای بیشترین مقدار این آمینو اسید می باشد . شما می توانید ۲۶۳ میلی گرم این آمینو اسید را در هر ۱۷۳ گرم سیب زمینی پخته تهیه کنید. کلم بروکلی سبزی دیگری است که مقدار متوسط ​​​​لیزین را برای بدن فراهم می کند ؛ در هر فنجان این سبزی ۲۳۴ میلی گرم از این آمینو اسید وجود دارد .

به غیر از اینها ، سبزیجات دیگری که حاوی لیزین هستند (حتی اگر به مقدار کم باشد) ؛ عبارتند از کدو ، نخود ، چغندر ، گل کلم ، جعفری ، کرفس ، اسپیرولینا ، کلم پیچ ، گوجه فرنگی ، جلبک دریایی ، هویج ، کاهو و غیره . به راحتی می توانید این سبزیجات را به صورت پخته یا خام در رژیم غذایی معمول خود قرار دهید ، زیرا هیچ گونه عوارض جانبی ندارند .

تخم مرغ

تخم مرغ از جمله غذاهایی است که بیشترین میزان لیزین را در خود جای داده است . یک تخم مرغ کامل حاوی حدود ۴۱۰ میلی گرم از این آمینو اسید می باشد. تخم مرغ معمولاً عوارض جانبی ندارد و بنابراین می تواند به هر کسی ، حتی به نوزادان و افراد مسن داده شود. اما افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین ، ممکن است پزشکان به افرادی که دارای بیماری خاصی هستند توصیه کنند تخم مرغ را در رژیم غذایی خود را محدود ، کاهش یا حذف کنند.

مکمل های حاوی لیزین و مقدار مصرف آن

یک فرد معمولی باید روزانه بین ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم لیزین دریافت کند. دوز مناسب برای درمان شیوع تبخال ، از یک تا سه گرم لیزین روزانه توصیه می شود. این آمینو اسید همچنین به شکل کرم موجود است که اغلب برای درمان تبخال استفاده می شود.

خطرات و عوارض جانبی مصرف لیزین

لیزین یک مکمل شناخته شده است و دارای عوارض جانبی نمی باشد ، اما اگر بیش از حد مصرف شود ممکن است عوارض جانبی جزئی را برای سلامتی فرد به وجود آورد ، این عوارض جانبی شامل درد معده و اسهال می باشند. همچنین یک گزارش از بیماری کلیوی مربوط به استفاده بیش از حد از مکمل های لیزین وجود دارد. باید به یاد داشته باشید قبل از مصرف مکمل های این آمینو اسید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین از آنجا که اثرات این آمینو اسید بر روی مادران باردار به طور طولانی مدت مورد بررسی قرار نگرفته است ، کسانی که باردار هستند یا  در دوران شیردهی بسر می برند ، باید از مصرف مکمل های حاوی لیزین خودداری کنند.

لیزین در کشاورزی و دامپروری

یک روش مناسب برای افزایش کارایی و کاهش هزینه های خوراک ، ایجاد تعادل در ترکیب اسید آمینه های موجود در رژیم غذایی دام ها می باشد، اما نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. لیزین یک اسید آمینه ضروری و محدود کننده در خوراک طیور ، خوک ، ماهی ، سخت پوستان و گاوهای شیرده می باشد. کمبود لیزین در رژیم غذایی این حیوانات ، می تواند بر عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین با تامین آن می توان بازدهی محصولات دامی را افزایش داد و به حفظ سلامت آنها و کاهش هزینه های درمانی کمک کرد. از این آمینو اسید می توان برای تقویت رشد و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها، افرایش مواد مغذی خوراک و بهبود هضم و جذب مواد غذایی در دام و طیور استفاده کرد.

قیمت خرید و فروش لیزین

قیمت خرید و فروش لیزین بر اساس نوع و کاربرد این آمینواسید متفاوت است و شما می توانید آن را برای مصارف دامی و انسانی به راحتی تهیه کرده و از فواید آن برای مقاصد مد نظر خود بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا