Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

بتائین هیدروکلرید یک مکمل غذایی است که از ترکیب بتائین و هیدروکلریک اسید ساخته شده است. بتائین (که تری متیل گلیسین نیز نامیده می شود) در غذاهای خاصی یافت می شود و همچنین محصول متابولیسم کولین نیز می باشد. اسید کلریدریک (HCl) یک اسید بسیار قوی است که به طور طبیعی توسط معده تولید می شود و هم در گوارش و هم در ایمنی بدن بسیار کارایی دارد.

بتائین هیدروکلرید عمدتا توسط پزشکان به عنوان درمانی برای مشکلات گوارشی استفاده می شود. این دارو به شکل قرص تولید می شود و گاهی اوقات با آنزیم گوارشی به نام پپسین ترکیب می شود . این ترکیب را نباید با بتائین بی آب اشتباه گرفت ، بتائین بی آب دارویی است که توسط سازمان FDA برای درمان هموسیستینوری و بیماری های بالقوه کبدی تأیید شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا بتائین را برای درمان یک اختلال ژنتیکی که به تجمع بیش از حد هموسیستئین در بدن منجر می شود ، تأیید کرده است . هموسیستئین متابولیت اسید آمینه متیونین است و مقادیر بالای آن در بدن شما می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. مانند همه مکمل ها ، بتائین می تواند عوارض جانبی نیز برای سلامتی ایجاد کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

بتائین چیست

بتائین یک تری متیل گلیسین و مشتق از ماده مغذی کولین است. به عبارت دیگر ، کولین “پیش ساز” بتائین است و برای سنتز بتائین در بدن باید وجود داشته باشد. این ترکیب توسط کولین در ترکیب با اسید آمینه گلیسین ایجاد می شود .درست مانند برخی از ویتامین های گروه B ، از جمله فولات و ویتامین B12 ، بتائین به عنوان “اهدا کننده متیل” در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که به عملکرد کبد ، سم زدایی و عملکرد سلولی در بدن کمک می کند. مهمترین نقش این ترکیب ، کمک به بدن برای پردازش چربی ها است.

احتمالاً بیشترین فواید بتائین مورد مطالعه ، حمایت از تبدیل اسید آمینه هموسیستئین در خون به متیونین است. اگرچه آمینو اسیدها ترکیبات حیاتی مورد نیاز برای بسیاری از عملکردهای بدن هستند ، اما مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای هموسیستئین می تواند برای عروق خونی مضر باشد و به طور بالقوه منجر به ایجاد پلاک و ایجاد بیماری به نام آترواسکلروز (گرفتگی عروق) شود.

فواید و مزایای بتائین برای سلامتی

مکمل بتائین برای کاهش سطح هموسیستئین سالم به بازار عرضه می شود. شواهد نشان می دهد که هموسیستئین ممکن است باعث تصلب شرایین یا سخت شدن شریان ها شود. تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که بتائین ممکن است از شما در برابر کبد چرب محافظت کند، وضعیتی که در آن چربی در سلول های کبد تجمع می یابد. شرایط مختلف می تواند باعث بروز بیماری کبد چرب در شما شود ، مانند سوء مصرف الکل ، چاقی و ابتلا به دیابت و موارد دیگر باعث بروز این مشکل خواهند شد. برخی منابع غذایی بتائین شامل غلات ، کلم بروکلی ، اسفناج ، چغندر و صدف است و شما می توانید از این منابع غذایی برای جذب بتائین استفاده کنید.

بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

موارد استفاده از بتائین هیدروکلرید

باید توجه داشته باشید که بتائین هیدروکلرید یک مکمل غذایی است و به عنوان یک دارو استفاده نمی شود. این بدان معناست که توسط سازمان غذا و دارو ، تنظیم نشده است و هیچ دوز استانداردی برای استفاده از آن وجود ندارد. در واقع ، این سازمان داروهای بدون نسخه ای که حاوی بتائین هیدروکلراید هستند را بدون خطر در نظر نمی گیرد.

با این حال ، گزارش های شخصی و گزارش های آنلاین نشان می دهد که این دارو برای بیماری های مختلف پزشکی مفید است. گفته می شود که این ترکیب به درمان بیماری هیپوکلریدریا کمک می کند. هیپوکلریدریا به بیماری اطلاق می شود که معده آنطور که باید اسیدی نخواهد بود. اسید معده برای هضم سالم و ایمنی بسیار مهم است.

اسیدیته معده با عبارتی به نام pH اندازه گیری می شود که pH پایین نشان دهنده محیط اسیدی و pH بالا نشان دهنده محیط قلیایی است. افزایش pH مشاهده شده در هیپوکلریدریا ناشی از غلظت کم اسید کلریدریک در شیره معده است.

شما از بتائین هیدروکلرید فقط به طور موقت می توانید کمک بگیرید. این ترکیب حاوی هیدروکلریک اسید است ، گفته می شود عملکرد گوارش و سایر شرایط ناشی از ضعیف بودن اسید معده را بهبود می بخشد. با این حال ، اسید کم معده اغلب نشانه یک مشکل دیگر است که باید به خوبی درمان شود. همانطور که انتظار داریم به نظر می رسد این ترکیب اسیدیته معده را تا حدودی کاهش می دهد ، اما این یک راه حل موقت است و برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

در یک مطالعه انجام شده بر روی ۶ بزرگسال سالم مبتلا به هیپوکلریدریا ناشی از دارو یک دوز ۱۵۰۰ میلی گرم بتائین هیدروکلرید بطور قابل توجهی pH معده (افزایش اسیدیته) را در مدت شش دقیقه برای همه داوطلبان کاهش داده است. با این حال pH معده همه افراد در کمتر از دو ساعت به سطح قبلی باز گشته است ، مطالعه دیگری نیز نتایج مشابهی را نشان داد. بتائین هیدروکلرید در کاهش pH معده در مدت ۱۲ دقیقه برای ۱۰ داوطلب سالم موثر بوده است ، اما pH معده به طور متوسط ​​در ۷۰ دقیقه به سطح قبلی باز گشته است. بنابراین ، بهترین راه برای بازگرداندن دائمی pH معده سالم ، درمان علت اصلی این مشکل می باشد.

علل شایع بروز بیماری هایپرکلوهیدریا شامل باکتری H.pylori و گاستریت آتروفیک است . استفاده طولانی مدت از داروهای کاهنده اسید ، از جمله آگونیست های گیرنده H2 و مهار کننده های پمپ پروتون (مانند امپرازول برای رفلاکس) نیز یک عامل خطر برای بروز این بیماری می باشند. بیماری  HIV ، جراحی بای پس معده و برخی شرایط خود ایمنی نیز باعث کاهش اسید معده شده است.

عملکرد بتائین هیدروکلرید در بهبود برگشت اسید معده و سوهاضمه

رفلاکس اسید معده یک بیماری شایع است  که در آن اسید معده از معده به سمت مری حرکت می کند. اکثر انسان ها حداقل یک بار در زندگی این مشکل را تجربه کرده اند. دوره های مکرر رفلاکس اسید معده، علائم بیماری رفلاکس معده (GERD) ، گاستروپارزی یا سوء هاضمه را نشان می دهد.

طرفداران بتائین هیدروکلرید استدلال می کنند که وقتی اسید معده ناکافی باشد ، غذا در معده کندتر تجزیه می شود. این بدان معناست که غذا مدت بیشتری در معده می ماند (تخلیه کندتر معده) ، فشار رو به بالا بر روی اسفنکتر تحتانی مری ایجاد می کند و باعث ایجاد رفلاکس اسید معده می شود.

مطالعات کوچک نشان داده است که تخلیه معده در افرادی که دچار هیپوکلریدریا هستند بسیار کند است. و به نظر می رسد بین تأخیر در تخلیه معده ، GERD و سوء هاضمه ارتباطی وجود دارد. با این حال ، مطالعات نتوانسته اند هیپوکلریدریا را به عنوان عامل مستقیم مشکلات گوارشی یا سوء هاضمه ثابت کنند. علاوه بر این ، این شرایط می تواند با سطوح طبیعی اسید معده نیز بوجود آید.

بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

بتائین هیدروکلرید و جذب مواد مغذی

پایین بودنPH  معده با اختلالات در جذب چندین ماده مغذی مرتبط است. این مواد مغذی شامل آهن ، ویتامین B12 ، منیزیم ، ویتامین C و کلسیم هستند. مکمل ها یا سایر درمان هایی که تعادل اسید را بازیابی می کنند ، حداقل در تئوری می تواند برای بدن مفید باشند. متأسفانه ، هیچ مطالعه ای در مورد بتائین هیدروکلرید و کمبود مواد مغذی در بدن وجود ندارد. همه ادعاها بر اساس مشاهدات بیمار (گزارش) است و نباید برای افزایش جذب مواد مغذی توصیه شود.

علاوه بر این ، کمبود ویتامین یا مواد معدنی اغلب ناشی از یک بیماری زمینه ای یا مشکل در شیوه زندگی است. علت را باید به جای پوشاندن با این ترکیب شیمیایی (که ممکن است کمک کننده باشد یا نکند) به درستی برطرف کرد. همچنین به خاطر داشته باشید که نقایص ذکر شده در بالا نیز ، در افرادی با pH معده طبیعی رخ می دهد.

کاربرد و فواید مصرف بتائین هیدروکلراید در تغذیه دام ها

بتائین یک ماده مغذی شناخته شده در تغذیه جوجه های گوشتی است که در گذشته عمدتاً به عنوان بتائین بی آب استخراج شده از چغندر قند استفاده می شده است. امروزه بتائین هیدروکلرید مصنوعی نیز برای استفاده در تغذیه حیوانات استفاده می شود .آخرین تحقیقات نشان می دهد که خواص تغذیه ای محصولات طبیعی و مصنوعی این ترکیب شیمیایی با یکدیگر برابر هستند.

این ماده از طریق اثنی عشر در بدن حیوانات جذب می شود و از طریق مجموعه ای از واکنش های آنزیمی (انتقال متیلاسیون) که در میتوکندریایی سلولهای کبد و کلیه رخ می دهد ، کاتابولیز می شود. نقش فیزیولوژیکی اصلی بتائین این است که به عنوان یک اسمولیت و به عنوان اهدا کننده متیل عمل کند (انتقال متیلاسیون). این ترکیب به عنوان یک اسمولیت (ویژگی های زوجی دوقطبی) احتباس آب درون سلولی را افزایش می دهد و بنابراین از آنزیم های درون سلولی در برابر غیر فعال شدن ناشی از اثرات اسمزی محافظت می کند. این ماده به عنوان یک اهدا کننده متیل در چرخه متیونین (عمدتا در کبد) شرکت می کند و می تواند بیشتر در واکنش های انتقالی برای سنتز مواد ضروری مانند کارنیتین و کراتین استفاده شود.

این ترکیب سالهاست که در تغذیه جوجه های گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد. شواهد علمی ارائه شده است که نشان می دهد بتائین عملکرد تولید را بهبود می بخشد و جایگزین سایر اهدا کنندگان گروه متیل می شود. برای کمک به پرندگان در هنگام تنش گرمایی و بهبود ویژگی های ذبح نیز بسیار کارایی دارد. آزمایشات کاربردی عملی با پرندگانی که در طول تنش گرمایی از بتائین تغذیه می کردند ، به وضوح بهبود مورد انتظار و در نتیجه نحوه عملکرد آن را به عنوان یک محافظ اسمو نشان داده اند.

در گذشته بسیاری از متخصصان تغذیه این ترکیب را به عنوان افزودنی خوراک ارزیابی کردند و به همین دلیل ممکن است کاربردهای آن در تغذیه جوجه های گوشتی مورد تجدید نظر قرار گیرد ، زیرا تولید بتائین هیدروکلرید نسبت به نوع تولید شده از چغندر قند ، بسیار راحت تر بوده و قیمت تمام شده  آن نسبت به  نوع طبیعی این ترکیب بسیار کمتر می باشد.

بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
بتائین هیدروکلرید چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

خطرات و عوارض جانبی بتائین هیدروکلرید

قرص های بتائین می توانند در مناطقی که مری به دلیل ایجاد زخم ، باریک شده یا در دوران پیری کوچک شده است گیر کند و این باعث درد شدید در فرد شود. اگر قرص بیش از چند دقیقه باقی بماند ، به معنای واقعی کلمه می تواند ناحیه را بسوزاند. اگر این اتفاق بیفتد ، تحریک می تواند چندین روز طول بکشد و بهتر است دوره درمان با این قرص را تا بهبود کامل قطع کنید.

برای جلوگیری از آسیب مری در مواردی از این قبیل ، شستن ناحیه تا زمانی که قرص آنقدر کوچک شود که بتواند حرکت کند ضروری است. این کار را می توانید با نوشیدن محلول ضعیف جوش شیرین در آب گرم یا رقیق کردن دوز کامل یک آنتی اسید مایع در آب گرم انجام دهید. اگر بیمار فشار خون بالا دارد از جوش شیرین استفاده نکنید.

گاستریت بیماری التهاب مخاط معده است. این بیماری می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود ، اما در نهایت به این دلیل رخ می دهد که سلولهای پوشاننده معده نمی توانند به سرعت خود را برای حفظ یکپارچگی بافت جایگزین کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، مقدار کمی اسید معده می تواند به سرعت به لایه داخلی آسیب برساند. این یک وضعیت بالقوه خطرناک است ، زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم معده شود. مصرف این ترکیب شیمیایی ممکن است این بیماری را بدتر کند.

بتائین به طور بالقوه می تواند اثرات برخی داروها را تحت تأثیر قرار دهد و با سایر مواد مغذی تداخل داشته باشد. اگر از داروهای بیماران کبدی ، بیماران قلبی یا سنگ کلیه استفاده می کنید ، قبل از مصرف مکمل های حاوی بتائین باید با پزشک خود مشورت کنید.

این ترکیب می تواند سطح کلسترول کل را افزایش دهد ، بنابراین اگرچه برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است ، اما در بیماران در معرض باید در دوزهای کم مصرف شود. افرادی که اضافه وزن دارند ، مبتلا به دیابت یا بیماری های قلبی هستند یا در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستند ، نباید بدون نظر پزشک از این دارو استفاده کنند. موارد جدی زیادی از مصرف بیش از حد بتائین ، مسمومیت یا پاسخ های منفی گزارش نشده است ، اما برخی افراد گزارش کرده اند که عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال ، ناراحتی معده و حالت تهوع را تجربه کرده اند.

بتائین هیدروکلرید چیست

بتائین هیدروکلراید غذا را مانند اسید معده تجزیه می کند. معده به طور طبیعی اسید هیدروکلریک تولید می کند تا اسیدیته استاندارد خود را حفظ کند و به طور موثر غذا را تجزیه کند. این فرآیند مهم نه تنها به هضم غذا کمک می کند، بلکه به از بین بردن باکتری های بیماری زا که ممکن است در غذا وجود داشته باشند نیز کمک می کند.

با این حال تولید طبیعی اسید کلریدریک می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله افزایش سن، استرس، مصرف مواد غذایی با قند بالا، قرار گرفتن در معرض آلرژن ها، کمبود زینک و خوردن سریع یا جویدن ناکافی کاهش یابد. بتائین هیدروکلرید در این شرایط کمک کننده خواهد بود.

قیمت بتائین هیدروکلرید

قیمت بتائین هیدروکلرید بسته به نوع کاربرد و همچنین برند تولید کننده آن متفاوت است. این ترکیب برای مصرف دام ها و به عنوان مکمل غذایی برای برخی از مشکلات گوارشی و بدنسازی در دسترس است. بر همین اساس قیمت بتائین هیدروکلرید در بازار متفاوت است.

خرید مکمل بتائین

برای خرید مکمل بتائین می توانید به صورت اینترنتی یا به صورت حضوری از داروخانه ها اقدام نمایید. این مکمل برای درمان بیماری های گوارشی و در بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد و در بسته بندی های مختلف به فروش می رسد.

خرید بتائین هیدروکلراید

بتائین هیدروکلراید به عنوان شکل اسیدی بتائین در بازار به فروش می رسد. این ترکیب به عنوان افزودنی غذایی در خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان یک منبع کمکی برای اسید معده به عنوان مکمل غذایی در انسان ها به هضم غذا کمک می کند.

قرص بتائین

قرص بتائین برای کمک به هضم غذا در مواردی که تولید اسید معده کافی نیست برای افراد تجویز می شود. یکی دیگر از موارد مصرف قرص بتائین کمک به درمان هموسیستینوری است که یک اختلال ژنتیکی در مسیر متابولیسم اسید آمینه متیونین است. استفاده از این قرص باعث کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی می شود.

مکمل بتائین در بدنسازی

مکمل بتائین در بدنسازی از دهیدراته شدن بدن جلوگیری می کند. همچنین باعث افزایش تولید هورمون رشد در بدن می شود که ساخت عضله را تحریک می کند. بنابراین نقش مهمی در افزایش حجم و قدرت عضلانی دارد و باعث کاهش مقدار چربی در بدن می شود.

بتائین هیدروکلراید طبیعی

بتائین هیدروکلراید در غذاهای مختلفی به صورت طبیعی یافت می شود. این ترکیب در حال حاضر به صورت مصنوعی نیز ساخته می شود اما انواع طبیعی آن از خوراکی های طبیعی مانند چغندر قند گرفته می شود.

قیمت بتائین بدنسازی

قیمت بتائین بدنسازی بسته به برند و وزن بسته بندی متفاوت است. برای اطلاع از قیمت این مکمل می توانید به داروخانه ها و فروشگاه های معتبر مکمل بدنسازی مراجعه نمایید.

گلایسین بتائین چیست

گلایسین بتائین یک ماده شیمیایی است که کاربردهای مختلفی در زمینه های غذایی، دارویی و آرایشی- بهداشتی دارد. این ترکیب در بسته بندی های مختلف در بازار موجود است و برای درمان هموسیستئین اوری، آبرسانی پوست و در آزمایشات بیوشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

بتائین خوراکی

بتائین خوراکی یک ترکیب مفید است که برای تولید مکمل غذایی و همچنین مکمل های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب برای استفاده خوراکی بیشتر به صورت یک پودر سفید رنگ از چغندر قند به دست می آید.

خرید بتائین خوراکی

خرید بتائین خوراکی به روش های مختلف از جمله خرید حضوری از شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی امکان پذیر است. علاوه بر این شما می توانید این ماده پرکاربرد را به صورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

قیمت خرید و فروش بتائین هیدروکلرید

قیمت خرید و فروش بتائین هیدروکلرید بر اساس وزن بسته بندی و شرکت تولید کننده و همچنین نوسانات قیمت ارز متفاوت است و خرید این مکمل به صورت حضوری و اینترنتی در بسته بندی های مختلف امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا