Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی دارچین یک نوشیدنی خوشمزه و ساده ای است که ممکن است طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه دهد. این دمنوش گیاهی ممکن است اثراتی همچون کاهش وزن ، تنظیم قند خون ، بهبود هضم و عملکرد سیستم گوارشی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت عملکرد شناختی داشته باشد.

اکثر مردم دارچین را به دلیل طعم شیرین  آن برای دستور العمل های مختلف استفاده می کنند و یا به عنوان یک طعم دهنده خوشمزه برای نوشیدنی های مورد علاقه خود استفاده می کنند ، اما بیشترین استفاده از دارچین به صورت ادویه در مواد غذایی و آشپزی است  که برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

سینامالدهید ماده فعال در همه گونه های دارچین است و این ترکیب زیست فعال ، ممکن است اثرات مفید و مثبتی برای بدن داشته باشد. این ترکیب خاص به همراه مواد مغذی دیگری همچون کومارین ، لینالول ، سینامیک اسید ، پروآنتوسیانیدین ها ، کاتچین ها و سایر مواد قدرتمندی که از طریق یک فنجان از دمنوش این گیاه برای شما قابل دسترس  می باشد ، فواید خود را تکمیل می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی دارچین :

دمنوش گیاهی دارچین یک نوشیدنی سالم برای بدن است که از چوب دارچین تهیه می شود . Cinnamomum cassia ممکن است رایج ترین و محبوب ترین گونه گیاه دارچین باشد ، اما تعدادی دیگر از گونه های این گیاه در جهان وجود دارد که هنگام استفاده به عنوان دمنوش گیاهی می توانند اثرات مشابهی داشته باشند.  دمنوش دارچین فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. برخی از این فواید عبارتند از :

قند خون را تنظیم می کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم دمنوش دارچین ، ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شود  که تصور می شود ناشی از کاهش حساسیت به انسولین در بدن می باشد. برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ ، این امر می تواند بسیار مهم باشد ، زیرا قند خون بالا باید به طور مداوم در این افراد کنترل شود. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه برمینگهام انگلستان انجام شد ، نشان داد که ۷ مرد که از دمنوش دارچین به صورت روزانه استفاده می کردند به مدت حداقل ۱۲ ساعت حساسیت به انسولین افزایش یافته بود.

در مطالعه دیگری که توسط تیمی از محققان فرانسوی انجام شد ، نشان داد که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم پودر دارچین به مدت کمتر از ۱۲ هفته ممکن است منجر به کاهش ۱۴ درصدی سطح استرس اکسیداتیو در بین افراد شود. استرس اکسیداتیو  به عنوان یک عامل بالقوه در ایجاد انواع مختلف بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع ۲ نقش بسزایی دارد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن

کمک به کاهش وزن

در علم پزشکی مشخص شده است  که دارچین به بدن کمک می کند تا چربی کمتری را ذخیره کند. همچنین دمنوش دارچین با کاهش میزان تولید انسولین در بدن ، ممکن است قند خون را نیز کاهش دهد. به همین دلیل ، بدن شما ممکن است چربی کمتری ذخیره کند و به تدریج وزن شما کاهش یابد . مطالعات بیشتری در مورد اثرات واقعی دمنوش دارچین برای کاهش وزن مورد نیاز است.

سطح کلسترول را کاهش می دهد

یک مطالعه نشان داده است ، که این دمنوش گیاهی می تواند به کاهش سطح کلسترول بد ( LDL ) و افزایش سطح کلسترول خوب ( HDL ) در بدن کمک کرده و در نتیجه شانس ابتلا به  تصلب شرایین و حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد. همچنین کاهش سطح کلسترول نیز برای پیشگیری از ابتلا به  بیماری های عروق کرونر قلب بسیار مهم است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

تعدادی از ترکیبات آلی موجود در دمنوش دارچین ، ممکن است دارای اثرات ضد ویروسی ، ضد قارچی و ضد عفونی کننده باشند . این باعث می شود دمنوش دارچین یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تقویت ایمنی سیستم بدن باشد. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به خنثی سازی و حذف عوامل بیماری زا و مواد خارجی که می توانند باعث عفونت یا بیماری در بدن شوند ، کمک کنند. این مواد مغذی به ویژه برای معده  که تعداد زیادی از این عوامل بیماری زا در آن یافت می شوند ، بسیار ارزشمند می باشد.

از بیماری های مزمن جلوگیری می کند

دمنوش دارچین همانطور که گفته شد ممکن است دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان های قوی از جمله ماده فعال ، سینامالدهید  و همچنین کاتچین ها ، سیانید و سایر ترکیبات مهم باشد. این آنتی اکسیدان ها ممکن است برای خنثی سازی رادیکال های آزاد ، محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن ایده آل باشند. این بدان معناست که دمنوش دارچین ممکن است به بهبود بیماری های مزمنی که با افزایش سن شایع تر می شوند ، کمک کرده و حتی دارای اثرات پیشگیرانه در بدن باشد.

کمک به بهبود گوارش

مطالعات نشان داده است که بهبود قابل ملاحظه ای در سلامت دستگاه گوارش در افرادی که به طور مرتب از دارچین در رژیم غذایی خود مصرف کرده اند ، وجود دارد. دارچین ، به عنوان یک کمک کننده گوارشی ، ممکن است یک اثر تحریک کننده بر شیره معده و اسیدهای معده داشته باشد. این امر هضم را کارآمدتر و موثرتر می کند و منجر به کاهش احتمال گاز معده ، یبوست ، نفخ ، گرفتگی و ناراحتی معده می شود. همچنین التهاب روده ها ، ناشی از بیماری انسداد مجاری روده  (IBS) و سایر شرایط ، ممکن است با مصرف منظم دمنوش دارچین کاهش یابد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن

عملکرد مغز را تقویت می کند

تحقیقات نشان داده است که دارچین نه تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه ممکن است برای ذهن نیز مهم باشد. به ویژه برای افراد مسن ، تصور می شود که دمنوش دارچین  باعث افزایش سرعت عملکرد شناختی ، افزایش تمرکز و حتی تحریک رشد مسیرهای عصبی جدید می شود. مطالعات بیشتری برای ارائه شواهد بالینی در رابطه با اثرات مفید دمنوش دارچین برای بیماری آلزایمر و سایر بیماری های عصبی تخریب کننده مورد نیاز است.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

در سراسر بدن  التهاب می تواند اشکال مختلفی از خارش و سوزش روی پوست یا گلو گرفته ، تا دردهای مختلف در مفاصل و ماهیچه ها را در بدن نشان دهد. مطالعات انجام شده نشان داده است که دمنوش دارچین در بسیاری از موارد التهاب و درد را کاهش می دهد . در طب سنتی نیز این دمنوش گیاهی برای بسیاری از بیماری ها به عنوان یک درمان آرامش بخش و تسکین دهنده استفاده شده است .

کاهش اسپاسم های قاعدگی

زنانی که از علائم شدید در دوران قاعدگی رنج می برند ممکن است به دنبال یک درمان قابل اعتماد برای مشکلات خود باشند  که بر سطح هورمون آنها نیز تأثیرات منفی نگذارد. دمنوش دارچین دارای تعداد زیادی اثرات ضد درد و ضد انعقاد می باشد ، به این معنی که ممکن است به کاهش درد و گرفتگی ها در دوران قاعدگی به شما بسیار کمک کند.

مصرف دمنوش گیاهی دارچین در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف دمنوش دارچین در دوران بارداری دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی مادر همچون کنترل دیابت بارداری ، کاهش فشار خون و کاهش استفراغ صبحگاهی می باشد. اما مصرف بیش از حد این گیاه و دمنوش آن می تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد ، بنابراین باید از مصرف این دمنوش به مقدار زیاد خودداری کنید.

همچنین مصرف دمنوش دارچین در دوران شیردهی بسیار مفید می باشد و باعث افزایش شیردهی در مادران می شود ، اما باید از مصرف بیش از حد آن در دوران شیردهی اجتناب کنید ، زیرا ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده نوزاد شده و برای مادر عوارضی همچون تپش قلب ، بی خوابی ، افسردگی و حساسیت به همراه داشته باشد . بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی دارچین و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی دارچین :

بسیاری از مردم از پتانسیل درمانی دارچین کاملاً بی اطلاع هستند ، اما این گیاه خوش طعم هزاران سال است که به دلیل اثرات مفید بر سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید به راحتی با استفاده از این گیاه بسیار مفید ، برای خود یک دمنوش تهیه کنید و از مزایای بسیار زیاد این گیاه استفاده کنید .

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ عدد چوب دارچین یا ۱ قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
  • ۱ لیوان آب جوش
  • ۱ قاشق چایخوری عسل یا شکر

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی دارچین :

برای تهیه دمنوش دارچین  ابتدا آب را بجوشانید و یک چوب دارچین یا دارچین آسیاب شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید دارچین به مدت ۸-۱۰ دقیقه دم بکشد.  اگر از چوب دارچین استفاده می کنید ، باید بعد از دم کشیدن آن را جدا کنید . چوب  دارچین را دور نیندازید زیرا می توانید از آن برای تهیه یک فنجان دمنوش دیگر استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید شیرین کننده دلخواه را به دمنوش خود اضافه کنید. اضافه کردن عسل به دمنوش دارچین طعم بسیار خوبی را بوجود می آورد. با این حال ، برخی افراد دوست ندارند شیرین کننده ای به دمنوش خود اضافه کنند زیرا دارچین طعم بسیار خوبی دارد .

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی دارچین :

دمنوش دارچین علیرغم فواید بسیار زیادی که برای سلامتی دارد، می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد . مصرف زیاد این دمنوش گیاهی ، می تواند برای کبد بسیار خطرناک باشد و حتی می تواند باعث نارسایی کبدی شود.

این امر به دلیل وجود یک ماده فعال به نام کومارین در این دمنوش می باشد. در حالی که مصرف بیشتر انواع دارچین دارای سطوح بی خطر می باشد  اما مصرف زیاد دارچین های نوعCassia  ، Saigon و Korintje می تواند بسیار خطرناک باشد. برای اطمینان از بی خطر بودن دمنوش دارچین ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا