Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی چای سبز فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و از کاهش فشار خون گرفته تا پیشگیری از سرطان به این چای نسبت داده می شود. دلیل اینکه مزایای چای سبز نسبت به چای سیاه بیشتر است ، به دلیل روش فرآوری آن است. چای سیاه به گونه ای پردازش می شود که اجازه اکسیداسیون را می دهد (همان فرایندی که سیب را از سفید به قهوه ای تبدیل می کند) ، در حالی که طی پردازش چای سبز از فرایند اکسیداسیون جلوگیری می کنند.

در نتیجه ، چای سبز حداکثر مقدار آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها را حفظ می کند  موادی که مزایای فراوانی به چای سبز می بخشد. علاوه بر این ، چای سبز کافئین کمتری از چای سیاه دارد بنابراین پس از نوشیدن آن  تحریک کمتری ایجاد می کند.

این نوشیدنی انرژی بدن را بدون تحریک شدید کافئینی که اغلب چای سیاه و قهوه منجر به آن می شود، ارائه می دهد. این انرژی اضافی به بهبود تمرکز شما کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک بیایید بیشتر به مزایای مختلف دمنوش گیاهی چای سبز بپردازیم.

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز

در حالی که اطلاعات زیادی در مورد فواید چای سبز وجود دارد هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا دانش خود را در مورد مزایای چای سبز گسترش دهیم. در اینجا برخی از مزایای دمنوش چای سبز که در حال حاضر توسط تحقیقات تأیید شده است شرح داده شده است.

کاهش وزن

چای سبز التهاب را در بدن کاهش می دهد و به روند کاهش وزن کمک می کند. تحقیقات بیشتری لازم است  اما یک مطالعه نشان داد که ترکیب GTE ( اپی گلو کاتچین گالات) و ورزش تغییرات بیشتری در نشانگرهای ضد التهابی و متابولیک (افزایش آدیپونکتین) و کاهش  (CRP) نسبت به ورزش تنها ایجاد می کند.  اگر به دنبال کاهش وزن هستید ، ورزش اولین قدم است ، اما افزودن چای سبز می تواند این روند را تسریع کند.

خبر خوب این است که چاقی قابل پیشگیری است و تا حد زیادی به آنچه می خورید بستگی دارد. چای سبز با افزودن به رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند. عصاره چای سبز حاوی یک آمینو اسید معروف به L-theanine است که به کاهش جذب کافئین کمک می کند. این مسئله می تواند باعث افزایش انرژی طولانی مدت شود که ممکن است به حداکثر رساندن تمرینات شما کمک کند. مکمل های چای سبز در صنعت کاهش وزن بسیار محبوب هستند و ممکن است به حفظ وزن سالم بدن کمک کنند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن

بهتر است بدانید:

در بررسی سال ۲۰۱۰ ، یک محقق به این نتیجه رسید که چای سبز با افزایش متابولیسم بدن به سوزاندن چربی کمک می کند. اگرچه این محقق خاطرنشان کرد که برخی قومیت ها نسبت به سایرین می توانند نسبت به چای سبز در چربی سوزی مستعد تر باشند ، اما هنوز مشخص است که چای سبز می تواند به شما در سوزاندن چربی کمک کند.

این ویژگی به دلیل کاتچین است ، ترکیبی که در چای سبز یافت می شود. هنگامی که کاتچین در خون وجود دارد ، اکسیداسیون چربی بدن را افزایش داده و آنها را می سوزاند . مهمتر از همه اینکه چای سبز برای سایر نوشیدنی ها و غذاهای سرشار از کالری نیز مفید است. تعویض ساده نوشابه یا میان وعده با یک فنجان چای سبز می تواند با کاهش تعداد کالری مصرفی به کاهش وزن کمک کند.

سلامت استخوان

با افزایش سن ، سلامت استخوان ها بیش از پیش مشکل ساز می شود. پوکی استخوان که ضعیف شدن شدید استخوان های بدن است ، به دلیل عدم تعادل متابولیک است که باعث کندتر شدن شکل گیری بافت جدید استخوان می شود. مطالعات حیوانی به شدت نشان داده است که چای سبز می تواند تشکیل استخوان های جدید را تشویق کند. در این مطالعات روی حیوانات ، استخوان ها توده ، حجم و ضخامت استخوان بالاتری را نشان دادند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که افرادی که دمنوش گیاهی چای سبز می نوشند دارای تراکم استخوانی بالاتری نسبت به افرادی هستند که این نوشدینی را مصرف نمی کنند. بنابراین اگرچه محققان هنوز در مورد اینکه چای سبز سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد یا خیر ، اظهار نظر نکرده است ، اما شانس شما برای تقویت استخوان ها از طریق مصرف چای سبز بسیار مفید است.

سلامت بینایی

کاتچین موجود در چای سبز می تواند از شما در برابر گلوکوم و سایر بیماری های چشمی محافظت کند. کاتچین ها در گروهی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E ، لوتئین و زآگزانتین قرار دارند که به محافظت از بافت های ظریف چشم در برابر آسیب سلولی کمک می کند. کاتچین ها جذب بافت چشم می شوند و برای مبارزه با مشکلاتی که ممکن است منجر به اختلال بینایی یا حتی کوری شود ، جذب  بدن می شوند.

کاهش اشتها

یک مطالعه در مورد تأثیر چای سبز بر سطح انسولین نشان داد که چای سبز هیچ تاثیری بر سطح انسولین بعد از غذا نمی گذارد ولی احساس سیری را افزایش می دهد  به این معنی که شرکت کنندگان در مطالعه کالری کمتری مصرف می کنند. این مسئله می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامتی بگذارد و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

کاهش خطر بیماری قلبی

دانشمندان معتقدند که چای سبز روی پوشش رگ های خونی اثر می کند و به آرامش آنها کمک می کند تا بهتر تغییرات فشار خون را تحمل کنند. همچنین ممکن است از تشکیل لخته که عامل اصلی سکته های قلبی است جلوگیری کند. یک مطالعه نشان داد که به طور کلی ، قهوه و انواع خاصی از چای (از جمله چای سبز) خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی -عروقی را کاهش می دهد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن

کاهش خطر ابتلا به سرطان مری

یکی از چشمگیرترین مزایای چای سبز این است که تصور می شود خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می دهد ، اما تصور می شود که به طور کلی سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به بافت سالم اطراف آنها از بین می برد.

در یک مطالعه ، محققان دریافتند که غلظت بالای پلی فنول های چای “اثرات بازدارنده ای در ایجاد ، پیشرفت و رشد تومورهای ناشی از سرطان زا در مدل های حیوانی در اندام هایی از جمله مری و ریه” نشان داده است. در حالی که این نوع تحقیقات باید در مطالعات بیشتری تکرار شود ، نشان می دهد که چای سبز می تواند رشد برخی از انواع سرطان را کندتر کند.

کاهش کلسترول

در بررسی ۳۱ کارآزمایی شامل مطالعات روی چای سبز و کلسترول مشخص شد که به طور کلی مصرف چای سبز به طور قابل توجهی کلسترول کل را کاهش می دهد.  به نظر می رسد که این دمنوش LDL را برعکس HDL هدف قرار می دهد بنابراین اگر خواهید نوع خاصی از کلسترول را هدف قرار دهید می توانید از دمنوش گیاهی چای سبز استفاده کنید.

تاخیر در اثرات آلزایمر و پارکینسون

تصور می شود که چای سبز زوال ناشی از آلزایمر و پارکینسون را به تاخیر می اندازد. یکی از تحقیقات نشان داد که به نظر می مصرف چای سبز خطر ابتلا به زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، اختلال خفیف شناختی یا اختلال شناختی  کامل را کاهش دهد. با این حال ، مطالعات طراحی شده بیشتری برای ارائه شواهد قاطع در این مورد مورد نیاز است.

کاهش پوسیدگی  دندان

ترکیبات فعال زیستی موجود در چای سبز ، مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و کاتچین ها دارای خواص ضد باکتریایی هستند که نه تنها باکتری ها بلکه تولید اسید را نیز مهار می کند. تحقیقات نشان می دهد که چای سبز از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. این بدان معنا نیست که شما باید مسواک زدن خود را متوقف کنید ولی چای سبز می تواند در  بهداشت دهان و دندان واقعا مفید باشد!

کاهش فشار خون

تصور می شود که مصرف منظم چای سبز خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد. یک مقاله مروری نشان داد که چندین مطالعه به این نتیجه رسیدند که چای سبز به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک را کاهش می دهد.

بهبود افسردگی

در حالی که چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف بیشتر چای سبز منجر به کاهش سطح افسردگی در افراد مسن می شود ، اما برای تعیین نحوه تأثیر چای سبز بر علائم افسردگی به آزمایشات انسانی بیشتری نیاز است. در تحقیقی روی موش ها ، نشان داده شد که پلی فنول های چای سبز دارای اثرات ضد افسردگی هستند و این امر می تواند در انسان نیز صادق باشد .

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن

خواص ضد ویروسی

کاتچین های چای عوامل ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی هستند که آنها را برای درمان انواع بیماری های عفونی موثر می سازد. در حالی که ممکن است مانع از ابتلا به عفونت ویروسی نشوند ، اما ممکن است به کاهش شدت آنها کمک کند که این یک مزیت عالی برای چای سبز است.

اثرات ضد سرطانی

چای سبز از دیرباز به عنوان پیشگیری کننده از سرطان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن حداقل سه فنجان چای سبز در به تاخیر انداختن فرآیندهایی که منجر به جهش و تغییرات در سلول ها می شود و منجر به سرطانی شدن آنها می شود موثر است. این امر شروع سرطان را چندین سال به تاخیر می اندازد.

نتایج این مطالعه بیشتر در انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان پروستات برجسته بود. شواهد اپیدمیولوژیکی خوبی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که چای سبز می نوشند کمتر در معرض سرطان قرار دارند. محققان به وجود آنتی اکسیدان epigallocatechin gallate یا EGCG به عنوان عامل اصلی این مزایای چای سبز اشاره می کنند.

به گفته موسسه ملی سرطان ، چندین مطالعه و متاآنالیز نشان داده است که نوشیدن دمنوش گیاهی چای سبز با کاهش بروز استرس اکسیداتیو در بدن برای پیشگیری از سرطان مفید است .

ارتقاء سلامت حافظه

ممکن است چیزی در چای سبز وجود داشته باشد که به ما کمک می کند تا با افزایش سن حافظه خود را سالم نگه داریم. در مطالعات حیوانی ، مصرف چای سبز توسط موش ها باعث کاهش قابل توجه زوال حافظه شد. مطالعات دیگر نیز نشان داد که چای سبز قادر به بهبود شناخت و توانایی یادگیری فضایی است. این مسئله نشان می دهد که دمنوش گیاهی چای سبز می تواند مغز شما را در از خطر ابتلا به اختلالات حافظه مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون محافظت کند.

تنظیم قند خون

نگه داشتن قند خون در سطح معقول دشوار است. امروزه ایجاد مقاومت به انسولین و حتی دیابت با وجود قندهای زیاد موجود در غذای ما بسیار آسان است. چای سبز ممکن است به شما در کنترل قند خون کمک کند.

در دراز مدت این مسئله می تواند به معنی پیشگیری از دیابت باشد. در مطالعه ای که در ژاپن انجام شد ، افرادی که شش یا تعداد بیشتری فنجان چای سبز مصرف کردند ، ۳۳ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دادند. شواهد به طور فزاینده ای به احتمال اینکه چای سبز یک استراتژی پیشگیری از دیابت باشد ، اشاره می کند. اگرچه ممکن است شش فنجان چای سبز برای برخی بیش از حد زیاد باشد ، اما محققان در این مطالعات با استفاده از دو فنجان چای سبز در روز به مزایایی دست یافتند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی چای سبز و طرز تهیه آن

مقدار مصرف دمنوش گیاهی چای سبز

واقعیت این است که یک فنجان دمنوش گیاهی چای سبز در روز تمام مزایای فراوان را به شما نمی دهد هرچند محققان در مورد تعداد فنجان های مورد نیاز دمنوش چای سبز نظر قطعی اعلام نکرده اند اما برخی می گویند به اندازه دو فنجان در روز و برخی دیگر اصرار دارند که پنج فنجان چای سبز برای مزایای کامل مورد نیاز است.

عوارض احتمالی نوشیدن دمنوش گیاهی چای سبز

گزارش شده است که اگر به طور متوسط (حدود هشت فنجان در روز) مصرف شود ، نوشیدن چای سبز برای بزرگسالان سالم بی خطر است. با این حال ، نوشیدن مقدار زیادی چای سبز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند زیرا حاوی کافئین است. عوارض جانبی احتمالی چای سبز عبارتند از: سردرد و مشکلات خواب

در چای سبز مقداری کافئین وجود دارد بنابراین اگر به کافئین حساس هستید مصرف یک فنجان در روز دمنوش گیاهی چای سبز برای شما کافی است.

مصرف دمنوش گیاهی چای سبز در دوران بارداری و شیردهی

چای سبز همچنین حاوی تانن است که می تواند جذب آهن و اسید فولیک را کاهش دهد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، ممکن است چای سبز برای شما ایده آل نباشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی چای سبز

چای سبز از انواع بسیار محبوب چای است و به طور گسترده به شکل چای کیسه ای و به صورت برگ خشک شده موجود است. وقتی صحبت از چای سبز می شود نباید کیسه ها یا برگ ها را در آب خیلی داغ فرو کنید. بر خلاف چای سیاه ، برگ های چای سبز غوطه ور در آب بیش از ۱۹۵ درجه فارنهایت باعث ایجاد یک دمنوش تلخ می شود.

در عوض اجازه دهید آب شما به جوش بیاید و آن از روی حرارت بردارید. اجازه دهید آب به مدت ۴۵ تا ۶۰ ثانیه سرد شود و از جوش بیافتد. این  کار می تواند به آب جهت رسیدن به دمای ایده آل برای چای سبز  که ۱۷۵ درجه فارنهایت تا ۱۸۵ درجه فارنهایت است ، کمک کند. همچنین می توانید کتری هایی را خریداری کنید که آب را در محدوده دمایی دقیق گرم می کنند به این ترتیب هر بار می توانید یک چای سبز دلپذیر تهیه کنید.

سخن آخر

چای سبز یکی از سالم ترین و بهترین انواع چای موجود است. کافئین آن کمتر از یک فنجان قهوه است و ممکن است اثرات محافظتی در برابر بسیاری از بیماری ها داشته باشد. در حالی که این نوشیدنی ممکن است مزایای کوتاه مدت برای سلامتی داشته باشد ، اکثر تحقیقات نشان می دهد که مصرف مداوم این دمنوش گیاهی مزایای بهتری به دنبال دارد. برای خودتان یک فنجان دمنوش گیاهی چای سبز بریزید و سلامت خود را با برگ های سبز رنگ چای سبز ارتقاء دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا