Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد آمپول بتامتازون چیست؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

آمپول بتامتازون از دارو های پرکاربرد در درمان و پزشکی بشمار آمده و به نام سوسپانسیون بتامتازون نیز شناخته می شود. کاربرد آمپول بتامتازون در برای تسکین درد و التهاب در بدن صورت می پذیرد. تأثیر آمپول بتامتازون بر بیماری های مختلف مشخص شده است.

انواع آمپول بتامتازون توسط شرکت های تولید کننده داخلی و خارجی تولید شده و در دسترس بیماران قرار می گیرد. قیمت آمپول بتامتازون نیز می تواند بسته به شرکت تولید کننده متغیر باشد. خرید و فروش آمپول بتامتازون در کشور ما ایران در داروخانه ها و مراکز مجاز پخش دارو صورت می پذیرد. این دارو برای بیماران مبتلا به ام اس، مشکلات پوستی، اختلالات خونی و… تجویز می گردد. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد و قیمت و نحوه مصرف و عوارض آمپول بتامتازون می پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آمپول بتامتازون چیست

آمپول بتامتازون از دارو های کورتیکو استروئیدی (کورتون) می باشد. این دارو در انواع متنوع دارویی : خوراکی، تزریقی و موضعی عرضه شده و برای بیماری های مختلف تجویز می گردد. به علت اثرات کاهش دهنده ایمنی، این آمپول در درمان برخی بیماری های خود ایمنی که سیستم دفاعی بدن به بخش هایی از نقاط دیگر بدن آسیب می رساند، مانند : لوپوس، هپاتیت ناشی از بیماری های خود ایمنی، بیماری های عضلانی و مفصلی مانند رماتیسم، آلرژی و آسم برای بیماران تجویز می شود. آمپول بتامتازون همچنین در درمان برخی سرطان ها به عنوان داروی کمکی نیز می تواند استفاده شود.

کاربرد آمپول بتامتازون چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد آمپول بتامتازون چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

‎درواقع این دارو آزاد سازی بعضی ناقل های شیمیایی که مسئول ایجاد التهاب هستند را مهار کرده و منجر به فروکش شدن علائم التهابی و حساسیتی خواهد شد.

‎از این دارو می توان به عنوان درمان جایگزین برای افرادی که مبتلا به اختلالات غده فوق کلیوی بوده و در بدنشان کورتیکواستروئید ها (کورتون) به مقدار کافی تولید نمی شود، استفاده شود.

موارد مصرف و کاربرد آمپول بتامتازون چیست

  • کاربرد آمپول بتامتازون می تواند جهت درمان جايگزينی در نارسايی غده فوق كليوی صورت پذیرد.
  • مصرف آمپول بتامتازون در درمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژيک برای سركوب نمودن سيستم ايمنی استفاده می شود.
  • جهت درمان و بهبود هيپرپلازی مادر زادی غده فوق كليوی استفاده می گردد.
  •  تحريك بلوغ ريوی جنين در زايمان های زودرس استفاده می گردد.
  • جهت درمان و بهبود ادم مغزی استفاده می گردد.
  • درمان شرایط آلرژیک
  • درمان بیماری‌ های پوستی
  • بهبود اختلالات معده
  • درمان و بهبود اختلالات خون
  • درمان مشکلات چشمی
  • مشکلات کلیه مثل وجود پروتئین در ادرار
  • درمان اختلالات تنفس
  • بهبود آسم
  • درمان سرطان
  • درمان آرتروز
  • بیماری‌ های هورمونی مثل مشکلات غده تیروئید
  • درمان و بهبود بیماری ‌های خود ایمنی مانند لوپوس

مکانیسم اثر و نحوه تأثیر آمپول بتامتازون چگونه است

این دارو از غشا سلولی عبور کرده و به گيرنده های خود در سيتوپلاسم متصل می شود. سپس كمپلكس دارو و گيرنده به هسته سلولي وارد مي شوند. اين كمپلكس به نواحي خاصي از DNA متصل شده و موجب تحريك روند رونويسي mRNA می شود. به دنبال این عملکرد ساخت آنزيم هايی كه درنهايت مسئول اثرات سيستميک كورتيكو استروئيدها می‌باشند نیز تحریک می‌گردد. اين دارو از تجمع سلول هاي التهابي در ناحيه التهاب جلوگیری کرده و با مهار فاگوسيتوز و آزاد شدن آنزيم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شيميايی التهاب، اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می‌کند.

نکته

لازم به ذکر است که این دارو سريعاً و به خوبي از دستگاه گوارش جذب مي شود. این دارو نیز به خوبی از عضله جذب مي گردد. این دارو معمولاً در كبد و مقاديری هم در كليه و بافت ها به متابوليت های غير فعال تبديل خواهد شد.

نکاتی مهم در کاربرد و مصرف آمپول بتامتازون

  • هشدار مصرف آمپول بتامتازون در خطر عفونت

لازم به ذکر است که استروئید هایی همانند این دارو، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. این عملکرد دارو، مبارزه با عفونت را می تواند برای بیمار دشوار نماید. استفاده طولانی مدت از آمپول بتامتازون یا دوز های بالای آن امکان خطر عفونت را افزایش داده و یا ممکن است علائم مربوط به آن را مخفی نماید.

  • هشدار کاربرد این دارو در واکنش آنافیلاکتیک

مصرف این دارو در موارد نادر، ممکن است واکنش آنافیلاکتیک را ایجاد نماید. واکنش آنافیلاکتیک (آنافیلاکسی) درواقع واکنشی آلرژیک و شدید است که می‌تواند زندگی فرد را تهدید نماید. علائم واکنش آنافیلاکتیک شامل : تورم صورت و گلو و یا مشکلات تنفسی است. اگر بیمار سابقه واکنش به کورتیکو استروئیدها را دارد، قبل از استفاده از آمپول بتامتازون باید به پزشک اطلاع دهد.

کاربرد و نحوه مصرف آمپول بتامتازون در درمان سرماخوردگی چیست

تأثیر آمپول بتامتازون در سرماخوردگی نقش درمانی نخواهد بود بلکه این دارو با تأثیر بر کنترل نمودن تب و کاهش درد های عضلانی و آبریزش بینی، احساس سلامتی را به بیمار القا می ‌کند. اما کاربرد این دارو در کنترل علائم سرماخوردگی ضرورتی ندارد و مصرف بیش از حد این دارو ممکن است عوارض جدی برای بیمار همراه داشته باشد.

این دارو مقادیر زیادی استروئید داراست، بنابراین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و باعث مشکلات متعددی در بدن شود. عوارضی از جمله افزایش فشار خون، بالا رفتن احتمال پوکی استخوان و… ممکن است در پی مصرف این دارو ایجاد شود.

بنابراین استفاده از این دارو در سرماخوردگی نه تنها جنبه درمانی ندارد، بلکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف بی رویه، توانایی مقابله بدن با سرماخوردگی و بیماری‌ های مشابه در دراز مدت را می‌تواند کاهش دهد.

نحوه تزریق آمپول بتامتازون در بدن چیست

پزشک می‌تواند دوز های مختلفی از این دارو را برای درمان بیمار تجویز نماید. عوامل مختلفی بر مقدار تجویز دارو مؤثر است، مانند : سلامتی بیمار و وضعیت عمومی او. تأثیر این دارو جهت درمان التهاب شدید و کاهش واکنش‌ های سیستم ایمنی بدن از طریق تضعیف موقت آن است. نحوه تزریق آمپول بتامتازون به روش های مختلفی انجام می گیرد :

  • تزریق وریدی
  •  عضلانی
  • تزریق داخل مفصلی
  • تزریق در داخل بافت نرم بدن

هر کدام از این انواع تزریق که اشاره شد، توسط پزشک معالج و متناسب با نوع بیماری فرد توصیه و برای بیمار تجویز می گردد.

کاربرد آمپول بتامتازون چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد آمپول بتامتازون چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

نحوه مصرف آمپول بتامتازون در دوران بارداری چگونه است

اگر شخص باردار است و یا قصد بارداری دارد، باید پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نماید. کاربرد و استفاده از این دارو در بارداری برای جنین در بعضی اوقات مزایای بالقوه‌ای داراست و پزشکان استفاده از آن را ضروری می‌دانند. تزریق آمپول بتامتازون به مادران بارداری که در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند، می‌تواند خطر تولد پیش از موعد نوزاد را کاهش دهد. پزشکان استفاده از این دارو را در زنان بارداری که در هفته ۲۹ تا ۳۴ بارداری قرار گرفته و علائم زایمان زودرس را دارند، بسیار ضروری می دانند.

استفاده و کاربرد آمپول بتامتازون در اواخر بارداری به صورت کوتاه مدت، برای حفظ جنین می‌تواند بسیار حیاتی باشد و احتمال ابتلای نوزاد نارس به سندروم زجر تنفسی را کاهش دهد. تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که استفاده از این دارو در اوایل بارداری سیستم ایمنی و عصبی نوزاد را تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل استفاده مداوم و طولانی مدت از دارو، در این دوران توصیه نمی ‌شود.

کاربرد آمپول بتامتازون ال آ برای کاهش ورم بینی چیست

ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی، عارضه ای بسیار شایع است و می ‌تواند برای افراد بسیار آزار دهنده باشد. جهت کاهش این تورم به اشخاصی که تحت عمل قرار گرفته‌اند توصیه ‌هایی می شود. مانند : استفاده از کمپرس سرد، بالا قرار دادن سر و… . در روز سوم تا پنجم بعد از عمل، شدت تورم بینی به بالاترین حد خود می‌ رسد. یکی از بهترین راهکار ها کاربرد آمپول بتامتازون ال آ برای کاهش ورم بینی است. این دارو نقش فوری و مؤثر در کاهش تورم و التهاب بینی خواهد داشت.

کاربرد و مصرف آمپول بتامتازون برای حساسیت فصلی چگونه است

معمولاً آلرژی و حساسیت‌ های فصلی، واکنش‌ های التهابی در بدن به همراه دارد. از رایج‌ ترین دارو ها برای مقابله با این عوارض حساسیتی، کاربرد آمپول بتامتازون است. مصرف آمپول بتامتازون برای حساسیت فصلی با کاهش عملکرد و واکنش سیستم ایمنی بدن، پاسخ‌ های التهابی را سرکوب می‌کند. اثرگذاری این دارو بعد از گذشت حدود ۲ ساعت از تزریق به بالاترین حد خود خواهد رسید و از طریق کبد در بدن جذب خواهد شد. لازم به ذکر است که از این دارو تنها برای حساسیت فصلی شدید استفاده شود و استفاده از آن به یک عادت همیشگی تبدیل نشود.

محققان بر این اعتقادند که مصرف طولانی مدت کورتون ‌هایی مثل این دارو، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را ممکن است افزایش دهند. در صورت مصرف آن برای کنترل حساسیت باید بدانید که ممکن است با عوارضی هم رو به رو شوید.

عوارض آمپول بتامتازون چیست

عوارض شایع بتامتازون

  • افزایش سطح قند خون با نشانه ‌هایی مثل : دفع مکرر ادرار، احساس خواب آلودگی، تشنگی و گرسنگی شدید، لرز، سرگیجه و ضربان قلب سریع.
  • کاهش سطح پتاسیم که امکان دارد به درد و گرفتگی عضلات منجر شود.
  • ایجاد تغییرات پوستی مانند : جوش، کشیدگی پوست و… .
  • بروز علائم عفونت مانند : تب، لرز، گلو درد و… .
  • ایجاد تغییرات در خلق و خو
  • بروز اختلالات قاعدگی مانند : لکه بینی و تأخیر در زمان قاعدگی
  • ایجاد تغییرات بینایی مانند : تاری دید
  • سر درد، تعریق، بی قراری، حالت تهوع

عوارض جدی بتامتازون

  • خس خس کردن سینه
  • بروز تنگی نفس
  • بروز تب
  • ایجاد تورم در صورت، لب ‌ها، زبان و گلو
  • تشنج
  • کبود شدن رنگ پوست
  • مشاهده علائم عفونت مانند : تب، لرز و سرفه شدید

گرچه بروز این علائم به ندرت روی خواهد داد، اما لازم است که در مورد این علائم آگاهی کافی به بیمار داده شود.

کاربرد و مصرف آمپول بتامتازون برای حساسیت پوستی چیست

حساسیت ‌های پوستی از واکنش ‌های حساسیتی هستند که به دنبال گزش حشرات، مصرف غذاهای خاص، حساسیت به دارو و… ممکن است ایجاد شوند. این نوع حساسیت ها معمولاً با واکنش‌ های التهابی بدن همراه بوده و عوارض پوستی مانند : بثورات جلدی، خارش و تورم را به دنبال دارند. مصرف این دارو برای رفع حساسیت پوستی استفاده می شود. این دارو سیستم ایمنی بدن که در حال مبارزه با عامل حساسیت‌زا است را سرکوب نموده و بنابراین علائم حساسیتی را کاهش می‌دهد. این دارو حتی جهت درمان و بهبود سایر مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس هم کاربرد دارد.

قیمت آمپول بتامتازون چگونه است

قیمت آمپول بتامتازون به ایرانی یا خارجی بودن این دارو می تواند وابسته باشد. البته قیمت آمپول بتامتازون نوع ایرانی مقادیری بسیار کمتر از نمونه های خارجی را داراست. شرکت های داروسازی ایرانی همواره سعی بر آن دارند تا با تولید آمپول بتامتازون نوع ایرانی با کیفیت مطلوب، بتوانند به بیماران کمک کنند. البته انواع آمپول بتامتازون ایرانی توسط شرکت ‌های سازنده مختلفی تولید شده‌ است و این شرکت ها قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات خود نهاده اند. درواقع قیمت ‌این دارو تا حد زیادی به تأثیرگذاری آن و رعایت استاندارد های جهانی وابسته می باشد.

لازم به ذکر است که نوع خارجی آمپول بتامتازون در کشور ما ایران قیمتی بسیار بالاتر از نوع ایرانی داشته و یافتن نوع خارجی اصلی نیز ممکن است سخت باشد. با تولید و عرضه این دارو در کشور ما ایران و قیمت مناسب نوع ایرانی دارو نسبت به نوع خارجی، بیماران مختلفی که نیاز به این دارو دارند می توانند راحت‌ تر آن را تهیه و مصرف نمایند.

خرید و فروش آمپول بتامتازون چگونه است

فروش آمپول بتامتازون در کشور ما ایران جهت درمان بسیاری از بیماری ها صورت می‌گیرد. خرید و فروش آمپول بتامتازون به دلیل کاربرد در درمان بسیاری از بیماری ها صورت گرفته و توسط پزشکان متخصص برای درمان تجویز می گردد.

خرید و فروش آمپول بتامتازون ایرانی در داروخانه های مجاز کشور و تنها با نسخه پزشک متخصص و با قیمتی بسیار کمتر از نوع خارجی به فروش رسیده و در دسترس بیماران قرار می گیرد. این دارو نباید از مراکز نامعتبر و بازار سیاه خریداری و مصرف شود.

کاربرد آمپول بتامتازون چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد آمپول بتامتازون چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

پماد بتامتازون برای چیست

پماد بتامتازون مصرف موضعی داشته و برای درمان بیماری ‌های آلرژیک و التهابی پوست از آن استفاده می شود. استفاده از پماد بتامتازون می تواند به رفع آفتاب سوختگی، اگزما و نیش حشرات کمک کند. البته در مصرف پماد بتامتازون باید دقت شود. زیرا مصرف بیش از حد پماد یا کرم بتامتازون ممکن است به جمع شدن دارو در سطح پوست و تشدید عوارض دارو منجر شود. پماد یا کرم بتامتازون با سرکوب سیستم ایمنی بدن می ‌تواند در رفع مشکلات پوستی مفید واقع شود. کاربرد پماد بتامتازون در کوتاه مدت منجر به ایجاد عارضه خاصی نخواهد شد.

نحوه مصرف پماد بتامتازون چگونه است

مقدار و نحوه مصرف پماد بتامتازون در مشکلات پوستی متفاوت است. درواقع مقدار کرم بتامتازون بر حسب نوع التهاب و مشکل پوستی تعیین می گردد. مقدار استفاده از پماد بتامتازون توسط پزشک متخصص تعیین و تجویز می شود. به طور کلی بزرگسالان می توانند یک تا سه بار در روز از پماد بتامتازون استفاده کنند. اما برای کودکان یک مرتبه استفاده از آن در روز تعیین شده است.

توجه شود که از این پماد فقط باید بر روی پوست استفاده شود. این پماد نباید روی صورت، کشاله ران یا زیر بغل استفاده شد. مگر اینکه پزشک مصرف آن بر نواحی ممنوع شده را تجویز کند.

قبل از مصرف پماد دست های خود را با آب و صابون بشویید و سپس خشک کنید. سپس ناحیه آسیب دیده را به خوبی تمیز و خشک کنید. مقدار کمی از دارو را برداشته و در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به آرامی ناحیه گفته شده را ماساژ دهید تا جذب شود. ناحیه آسیب دیده نباید پانسمان شود. مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

پس از استفاده از دارو دوباره دستان خود را بشویید. مگر اینکه از کرم بتامتازون برای درمان دست ها استفاده می کنید. اگر از این دارو در نزدیکی چشم استفاده می کنید، از ورود آن به ناحیه چشم خودداری نمایید. ورود این دارو به چشم ممکن است باعث بیماری آب سیاه شود. توجه کنید که پماد یا قرص بتامتازون فقط برای وضعیت کنونی شما تجویز شده است. بنابراین از مصرف خودسرانه و پیشنهاد به دیگران بپرهیزید. درصورت تداوم وضعیت پس از دو هفته به پزشک خود اطلاع دهید.

کاربرد پماد یا کرم بتامتازون

معمولا مصرف کرم ها برای پوست مناسب تر هستند. پماد ها غلیظ و چرب بوده و بیشتر برای استفاده در نواحی خشک یا پوست پوست شده بهتر عمل می کنند. از کرم یا پماد بتامتازون می توان برای یک تا ۳ بار در روز استفاده کرد. کاربرد پماد یا کرم بتامتازون و مقدار مصرف آن باید توسط پزشک تعیین گردد. اما کاربرد کرم ها و لوسیون بتامتازون آسان تر و زود جذب تر خواهد بود.

عوارض جانبی پماد بتامتازون

درمان های پوستی با پماد بتامتازون در صورتی که طبق دستورالعمل استفاده شوند به ندرت موجب بروزعوارض جانبی خواهند شد. در صورت استفاده طولانی مدت از این ترکیبات در نواحی وسیعی از پوست و نقاط حساسی مثل صورت، زیر پانسمان یا پوشک، عوارض جانبی نمایان می گردند. ممکن است بعضی از افراد در هنگام استفاده از پماد بتامتازون برای چند دقیقه روی سطح پوست احساس سوزش کنند که البته چند روز بعد از مصرف اول از بین خواهد رفت.

لوسیون بتامتازون

بتامتازون نوعی استروئید است. استروئید ها از آزاد شدن برخی مواد در بدن جلوگیری می کنند. این مواد به بروز التهاب منجر می شوند. لوسیون بتامتازون برای پوست استفاده شده و به درمان التهاب و خارش می انجامد. اگزما، پسوریازیس و واکنش های آلرژیک را می توان با مصرف لوسیون و کرم بتامتازون التیام بخشید. از این لوسیون ها می توان جهت التیام خارش و تحریک پوست سر نیز بهره برد.

قیمت پماد بتامتازون

قیمت پماد بتامتازون در بازار می تواند به عواملی همچون خارجی یا ایرانی بودن دارو و شرکت تولید کننده آن وابسته باشد. درواقع پماد بتامتازون ساخت داخل قیمت پایین تری نسبت به انواع خارجی داراست. برای اطلاع از قیمت پماد بتامتازون می توانید به داروخانه های حضوری و آنلاین معتبر در سرار کشور مراجعه نمایید.

قرص بتامتازون

بتامتازون در درمان كوتاه مدت التهابات و آلرژیک چشم و گوش و التهابات غيرعفونی بينی مورد استفاده قرار می گیرد. البته این دارو چه به صورت قرص بتامتازون و چه به صورت پماد یا قطره در مبتلایان به آب مرواريد و بیماران مبتلا به التهاب گوش ميانی و… با احتیاط مصرف شود.

موارد مصرف قرص بتامتازون

  • درمان پسوریازیس
  • التیام تحریکات پوستی
  • درمان جوش های پوستی

این دارو باعث کاهش التهاب، خارش و قرمزی در ناحیه آسیب دیده می شود. قرص بتامتازون به گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها تعلق دارد و قرص بتامتازون کورتیکواستروئیدی با قدرت متوسط است.

نحوه مصرف قرص بتامتازون

قبل از استفاده از قطره‌ دست های خود را به خوبی بشویید. درپوش قطره را برداشته و سرتان را کمی به سمت عقب نگه دارید. پلک پایین را به سمت پایین کشیده و بطری را نزدیک چشم خود نگه دارید. توجه کنید که سر قطره ‌چکان نباید با چشم برخورد داشته باشد. بطری را فشار دهید تا یک قطره در چشم ریخته شود. سپس یک یا دو دقیقه چشم را بسته و به آرامی کنار بینی را فشار دهید. برای چشم دیگر نیز به همین روش اقدام نمایید و پس از مصرف دارو در ظرف را بسته و دارو را در مکانی خنک نگهداری کنید. معمولا قطره های چشمی مانند قطره بتامتازون تا یک ماه پس از باز شدن قابل مصرف هستند.

بنابراین با اتمام یک ماه باقیمانده دارو را دور انداخته و برای ادامه درمان از داروی جدید استفاده نمایید. همواره در مصرف قطره بتامتازون به تاریخ انقضای درج شده روی دارو توجه نمایید. در صورت بارداری یا شیردهی حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید. در صورت حساسیت به پماد یا آمپول یا قرص بتامتازون حتما پزشک را مطلع سازید.

کاربرد قطره بتامتازون

قطره بتامتازون در درمان التهابات و آلرژی چشم و گوش به كار می رود. انواع قطره بتامتازون چشمی از طريق قرنيه، شبکیه، عنبيه، زلاليه، مشيميه، جسم مژگانی جذب خواهد شد. قطره بتامتازون در درمان و التیام بيماری های زیر استفاده می شود.

  • بیماری های قارچی چشم و گوش
  • التهابات حاد قرنيه ناشی از تبخال
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • سل چشمی يا گوشی
  • بيماری های ويروسی
کاربرد آمپول بتامتازون چیست؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد آمپول بتامتازون چیست؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

عوارض قطره بتامتازون چشمی

تاري ديد، خشکی چشم، احساس جسم خارجی در چشم، سوزش و آبريزش، احساس درد در ناحیه چشم، بروز سردرد، مشاهده هاله های نورانی در اطراف چراغ، افتادگی پلک، بزرگ شدن غير عادی چشم و… از عوارض جانبی قطره بتامتازون هستند.

قیمت قطره بتامتازون

قطره بتامتازون چشمی در انواع خارجی و ایرانی وجود داشته و قابل تهیه است. قیمت قطره بتامتازون با توجه به ایرانی یا خارجی بودن و همین طور شرکت تولید کننده می تواند متفاوت باشد. معمولا انواع خارجی قیمت بیشتری از انواع تولید داخل دارند.

آمپول بتامتازون و کرونا

آمپول بتامتازون برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جزء کورتون ها دسته بندی می شود و به سرکوب سیستم ایمنی کمک می کند. گاهی اوقات بر اساس تشخیص پزشک و علائم بیمار آمپول بتامتازون برای درمان علائم کرونا نیز تجویز می شود.

آمپول بتامتازون چیست

بتامتازون تزریقی یک کورتیکواستروئید است که برای درمان التهاب، واکنش های آلرژیک، آسم، آرتریت، مشکلات غده فوق کلیوی، مشکلات خونی، بثورات، تورم و سایر مشکلات پزشکی استفاده می شود. این دارو همچنین برای جلوگیری از مشکلات تنفسی در نوزادان و کمک به زنان باردار در معرض خطر زایمان زودرس استفاده می شود. تزریق زمانی انجام می شود که فرم خوراکی آن قابل مصرف نباشد.

آمپول بتامتازون توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در بیمارستان یا کلینیک به عضله یا ورید تزریق می شود. اثرات بتامتازون حدود دو ساعت پس از تزریق شروع می شود و تا هفت روز ادامه می یابد.

عوارض آمپول بتامتازون

مانند تمام داروها، برخی از عوارض ناخواسته ممکن است پس از تزریق رخ دهد. همیشه قبل از استفاده با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

عوارض جانبی رایج شامل سرگیجه، سردرد، خشکی دهان، درد مفاصل، تورم، افزایش وزن، افزایش تشنگی و افزایش تعریق است اما ممکن است محدود به آن نباشد. در صورت بروز موارد زیر به پزشک مراجعه کنید: واکنش های آلرژیک، خارش، کهیر، مدفوع غیر طبیعی، تاری دید، کبودی پوست، ضعف عضلانی، تشنج، تهوع، استفراغ، یا دردهای شدید معده.

برای فهرستی جامع از تمام اثرات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید. اگر هر یک از علائم ادامه یافت یا بدتر شد، یا متوجه علائم دیگری شدید، لطفا فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

استفاده از بتامتازون در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود. مقدار مصرف بستگی به مصرف دارو دارد که از ۰.۲۵ تا ۹ میلی گرم در روز متغیر است. برای کودکان، دوز از ۰.۰۲-۰.۳ mg/kg/day در ۳ یا ۴ دوز منقسم متغیر است.

آنتی بیوتیک ها، رقیق کننده های خون، کلستیرامین، سیکلوسپورین، دیورتیک ها، کنترل بارداری، استروژن، انسولین، داروهای دیابت، کتوکونازول، NSAID و داروهای سل می توانند بر نحوه عملکرد بتامتازون تاثیر بگذارند. این دارو می‌ تواند روی آسپرین، واکسن‌ها و وارفارین تاثیر بگذارد. همچنین می تواند با واکسن ها تداخل داشته باشد.

بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند باید مصرف نمک را محدود کنند یا مکمل های پتاسیم مصرف کنند. در صورت داشتن شرایط پزشکی به پزشک خود اطلاع دهید.

آمپول بتامتازون برای چیست

بتامتازون یک داروی استروئیدی مصنوعی است که برای درمان التهاب ناشی از اختلالات بسیاری از اندام ها استفاده می شود. بتامتازون یک داروی آنالوگ کورتیکواستروئید با ساختار شیمیایی مشابه کورتیکواستروئید طبیعی است که توسط ناحیه قشر غده فوق کلیوی تولید می شود. بتامتازون به روش های زیر برای کنترل التهاب عمل می کند:

  • سرعت سنتز پروتئین را کنترل می کند
  • جلوگیری از مهاجرت و تجمع لکوسیت‌های پلی ‌مورفونوکلئر (PMN)، انواع گلبول‌ های سفید مانند نوتروفیل ‌ها، ائوزینوفیل ‌ها و بازوفیل‌ هایی که مواد التهابی آزاد می‌ کنند.
  • سیگنال های پیش التهابی را مهار می کند و سیگنال های ضد التهابی را ترویج می کند
  • کاهش نفوذپذیری مویرگی برای جلوگیری از نشت سلول های التهابی و پروتئین ها (سیتوکین ها) به محل التهاب
  • غشای سلول ها و لیزوزوم ها، اندامک های درون سلولی که حاوی آنزیم های گوارشی هستند را تثبیت می کند.
  • از مهاجرت فیبروبلاست ها، سلول هایی که ماتریکس خارج سلولی، ساختار حمایتی بافت را تشکیل می دهند، جلوگیری می کند و از تشکیل بافت اسکار جلوگیری می کند.

عکس آمپول بتامتازون ال آ

آمپول بتامتازون ال آ به شکل سوسپانسیون (بتامتازون استات ۳ میلی گرم + بتامتازون دی سدیم فسفات ۳میلی گرم) در ۱ میلی لیتر تولید می شود. بتامتازون متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان کورتیکواستروئیدها (که بیشتر استروئید نامیده می شود) است.

این دارو برای درمان بیماری های خود ایمنی (به عنوان مثال، لوپوس اریتماتوز سیستمیک، هپاتیت خود ایمنی، سارکوئیدوز) تا بیماری های مفصلی و عضلانی (به عنوان مثال، آرتریت روماتوئید) و آلرژی و آسم تجویز می شود.

بتامتازون همچنین به عنوان یک درمان جایگزین برای افرادی که به دلیل اختلال غده آدرنال به نام هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) کورتیکواستروئید طبیعی کافی در بدن خود تولید نمی کنند، تجویز می شود.

آمپول بتامتازون عضلانی است؟

بتامتازون سیستمیک به صورت خوراکی یا تزریقی در پوست (داخل جلدی)، ماهیچه (داخل عضلانی)، مفاصل (داخل مفصلی) و ضایعات پوستی (داخل ضایعه) تجویز می شود و همچنین کاربرد موضعی آن برای درمان بیماری های التهابی پوست است.

آمپول بتامتازون در سرماخوردگی

اگرچه سرما خوردگی یک بیماری سخت در نظر گرفته نمی شود اما عوارض آن می تواند آزاردهنده باشد بنابراین بسیاری از افراد اقدام به مصرف خودسرانه داروهای مختلف می کنند. برای پیشگیری از عوارض ناخواسته داروها حتما قبل از مصرف دارو در این دوران با نظر پزشک مشورت کنید و تنها پس از تجویز پزشک مجاز به استفاده از آمپول بتامتازون هستید. این دارو ممکن است با توجه به علائم بیماری برای شما تجویز شود و از اثرات آن می توان به کاهش تب و آبریزش بینی اشاره کرد.

آمپول بتامتازون برای تب

آمپول بتامتازون یکی از داروهایی است که برای کنترل تب در بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با اثرات ضد التهابی تب و درد بیمار را کاهش می دهد و بهبودی فرد را تسریع می نماید.

بتامتازون پماد

پماد بتامتازون با اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی برای درمان برخی مشکلات پوستی مثل اگزما، پسوریازیس، قرمزی و التهابات پوستی تجویز می شود و اثرات درمانی خوبی ارائه می دهد. روش استفاده از پماد توسط پزشک برای شما تعیین خواهد شد.

عوارض قرص بتامتازون برای چاقی

قرص بتامتازون گاهی به‌ عنوان داروی چاقی برای افراد تجویز می شود که معمولا برای مدت کوتاه عوارضی ندارد اما مصرف طولانی مدت آن ممکن است باعث تحلیل یا ضعف عضلانی، پوکی استخوان، زخم معده و همچنین نازکی پوست شود. خونریزی دستگاه گوارش نیز با مصرف طولانی مدت این دارو گزارش شده است.

آمپول بتامتازون شیری برای چیست

بتامتازون یک کورتیکواستروئید است که معمولاً در درمان عدم تعادل هورمونی یا اختلالات خود ایمنی استفاده می شود. کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که برای عملکرد مناسب و تنظیم سطح نمک و مواد معدنی در بدن مورد نیاز هستند. آمپول بتامتازون کاربرد گسترده ای دارد و برای درمان بیماری‌ های پوستی مختلف و آلرژی‌ های خفیف تا شدید تجویز می‌ شود. علاوه بر این اشکال مختلف این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید، اختلالات التهابی پوست، پسوریازیس، آسم و حتی درمان برخی از انواع سرطان‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بتامتازون به صورت تزریقی یا به صورت موضعی در محل التهاب، داخل ورید یا عمق عضله توسط پزشک یا پرستار تجویز می شود. تزریق این دارو معمولا به صورت عضلانی صورت می گیرد. در تزریق عضلانی دارو به عمق ماهیچه ‌ها تزریق شده و سپس از طریق جریان خون جذب بدن می شود. محل تزریق‌ آمپول بتامتازون بازو یا ماهیچه باسن است و گاهی بنا بر تشخیص پزشک به صورت وریدی نیز تزریق می شود. بتامتازون یک استروئید است که با اثر در داخل سلول های پوست و مهار انتشار برخی از پیام رسان های شیمیایی در بدن که باعث قرمزی، خارش و تورم می شوند، عمل می کند. هنگامی که پوست به هر نوع ماده حساسیت زا واکنش نشان می دهد، چنین مواد شیمیایی به طور معمول آزاد می شوند.

علاوه بر این تزریق این دارو در دوران بارداری وقتی صورت می گیرد که در معرض خطر زایمان قبل از هفته ۳۴ بارداری هستید. تجویز آمپول بتامتازون به پیشگیری از مشکلات مربوط به زایمان زودرس در نوزادان کمک می کند. این دارو به صورت کوتاه مدت برای چند روز تجویز می شود. شما نباید به طور ناگهانی دوز را قطع کنید زیرا منجر به علائم ترک می شود بنابراین دوره درمان خود را کامل کرده و فقط با مشورت پزشک اقدام به قطع این دارو نمایید.

سخن آخر

در هنگام استفاده از دارو ها، همواره این نکته مدنظر گرفته شود که دارو های شیمایی هرگز نباید بدون دستور پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرند.

برای تهیه دارو ها همواره به منابع معتبر و دارای مجوز مراجعه شود، زیرا مصرف دارو های تهیه شده از منابع نامعتبر و تأیید نشده عوارض جبران ‌ناپذیری را برای بیماران ایجاد خواهد نمود.

نحوه مصرف داروها و دوز مصرفی بسیار مهم بوده و باید طبق نظر پزشک و بدون هیچ تغییری استفاده گردد.

برخی از داروها عوارض بالایی دارند، بنابراین باید با احتیاط برای بیمار تجویز شوند.

هنگام بروز علائم هر نوع بیماری بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی با داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی خودداری شود.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. درود و احترام
    من اخیرا شنیدم که آمپول بتامتازون در سرماخوردگی هم استفاده میشه
    منتها اطلاعی از عوارض این آمپول در کودکان ندارم
    چون امپول بتامتازون باعث سرکوب سیستم ایمنی میشه
    لطفاً اگر کسی استفاده کرده از تجربیاتش بگه

  2. سلام

    ممنون از توضیحات شما

    یه نکته از تجربه خودم بگم
    دو ماه پیش با کمردرد شدید رفتم دکتر

    دکتر آمپول بتامتازون برای درد کمر نوشت
    ولی بهم گفت این نسخه موقته باید بری عکس بگیری جدی پیگیری کنی

    البته بعدش که بهتر شدم دیگه ول کردم

    حالا انگار عوارض هم داره برای دفعات پشت سر هم ضرر داره

  3. پماد بتامتازون

    پماد بتامتازون از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنیه که خواص ضدالتهابی داره
    از این دارو برای رفع انواع ناراحتی‌ها و التهابات پوستی مثه پسوریازیس، اگزما ، خارش، خشکی، قرمزی و… استفاده می‌شه.
    البته پماد بتامتازون یک درمان برای بیماری نیست، اما برای تسکین علائم کمک می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا