Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی رازیانه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد و یک نوع دمنوش گیاهی خوشمزه و محبوب است که ممکن است توانایی پیشگیری و تسکین اسپاسم عضلانی ، بهبود هضم غذا و درمان مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر ، اسهال ، سوزش سر دل ، نفخ معده و گرفتگی معده را داشته باشد. همچنین این دمنوش گیاهی ممکن است به کاهش فشار خون ، کاهش وزن ، محافظت از سیستم تنفسی ، سم زدایی بدن ، تعادل هورمون ها و افزایش میل جنسی نیز کمک کند.

دمنوش گیاهی رازیانه یک نوشیدنی است که از دانه های رازیانه خرد شده در آب جوش تهیه می شود. این نوشیدنی با طعم منحصر به فرد ، ممکن است اثرات بالقوه زیادی برای سلامتی داشته باشد. این دمنوش گیاهی از دیرباز به عنوان یک بهبود دهنده احتمالی سیستم گوارش مورد استفاده قرار می گرفته است و دانه های رازیانه معمولاً قبل یا بعد از وعده های غذایی برای بهبود کارایی دستگاه گوارش خورده می شوند.

با این حال ، این تنها آغاز اثرات رازیانه بر بدن است. دمنوش رازیانه به دلیل غلظت بالای آنتول ، استراگول ، مواد مغذی گیاهی ، مواد معدنی ، ویتامین ها و روغن های فرار ، دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد باکتریایی ، ضد اسپاسم و ضد التهابی می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

فواید و مزایای دمنوش گیاهی رازیانه :

اکثر مردم رازیانه را به عنوان یک ادویه خوش طعم می شناسند که در بسیاری از سوپ ها و غذاهای سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. دانه رازیانه خشک دارای طعم و مزه تلخی است و اغلب با سایر ادویه های قوی اشتباه گرفته می شود. این گیاه چند ساله مقاوم ( Foeniculum vulgare)  بیشتر در منطقه مدیترانه یافت می شود ، اما به دلیل محبوبیت و سرسختی احتمالی آن ، اکنون می توان آن را در نقاط مختلف جهان یافت. در گذشته ، از این دمنوش گیاهی به طور گسترده ای در طب سنتی چین ، هند و خاورمیانه استفاده می شد ، اما اخیراً به عنوان یک داروی گیاهی در بقیه جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

سوزش سر دل را درمان می کند :

این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی همچون فیتواستروژن در خود ، ممکن است به درمان سوزش سر دل کمک کند. این دمنوش گیاهی می تواند اسپاسم عضلات را مهار کرده ، هضم غذا را بهبود بخشد و از برگشت اسید معده جلوگیری کند . نوشیدن یک فنجان از این دمنوش گیاهی ، هنگام سوزش سر دل می تواند به تسکین درد و احساس سوزش بسیار کمک کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن

سیستم گوارشی را بهبود می بخشد :

دمنوش رازیانه ممکن است دارای اثرات ضد التهابی قوی در بدن باشد. نوشیدن این دمنوش گیاهی می تواند از تشکیل گاز در معده جلوگیری کرده و در نتیجه احتمال نفخ و گرفتگی را از بین می برد. همچنین این دمنوش گیاهی می تواند به سرعت بخشیدن به فرآیند گوارش ، اطمینان از حداکثر جذب مواد مغذی و جلوگیری از یبوست در بدن کمک کند. هزاران سال است که از رازیانه به عنوان یک داروی گیاهی به عنوان کمک گوارشی استفاده می شود و حتی می تواند به بازسازی بافت های آسیب دیده و جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه گوارش کمک کند.

بیماری سندروم روده تحریک پذیر را درمان می کند :

دمنوش رازیانه می تواند به طور بالقوه در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید باشد ، زیرا ممکن است به درمان نفخ و گرفتگی عضلات معده کمک کند . این دمنوش بدون کافئین می تواند به عنوان یک شل کننده عضلات معده عمل کند ، که می تواند به تسکین گرفتگی های روده و انتشار گازهای حبس شده کمک کند.

ممکن است قولنج را درمان کند :

به طور سنتی دمنوش رازیانه به نوزادان داده می شود تا آنها را آرام کرده و از بروز قولنج در آنها جلوگیری شود . این دمنوش گیاهی می تواند از بروز اسپاسم قولنج در نوزادان جلوگیری کرده و از نفخ معده جلوگیری کند. باید این نکته را مد نظر داشته باشید که دادن دمنوش رازیانه به نوزادان زیر ۴ ماه خطرناک است و توصیه می شود قبل از تجویز هرگونه محصول گیاهی برای نوزادان ، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

دارای اثرات ضد اسپاسم است:

اثرات آرامش بخش طبیعی دمنوش رازیانه ، می تواند اسپاسم در روده و سایر قسمت های بدن را کاهش دهد ، در نتیجه احتمالاً هورمون های استرس را کاهش داده و تأثیرات مثبت بیشتری بر سیستم ایمنی بدن شما می گذارد. آرام کردن معده و سایر اندام ها می تواند اولین گام مهم در از بین بردن التهابات و ناراحتی های معده باشد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

دمنوش رازیانه به طور بالقوه دارای اثرات ضد باکتریایی ، ضد عفونی کننده و ضد قارچی است و احتمالاً باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. همچنین مشخص شده است که از سرماخوردگی و آنفولانزا ،  قبل از اینکه به طور کامل به عفونت تبدیل شوند ، جلوگیری می کند. بنابراین نوشیدن این دمنوش گیاهی ، می تواند یک اقدام پیشگیرانه بالقوه و درمانی برای حفاظت از سلامتی باشد.

به کاهش وزن به شما کمک می کند :

دمنوش رازیانه به روش های مختلفی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. اول از همه ، با احتمالاً دفع ادرار ، می تواند احتباس آب و نفخ را از بین ببرد. ثانیاً ، به عنوان یک تقویت کننده متابولیسم بالقوه ، می تواند به بدن شما در سوزاندن سریع چربی ها و افزایش مصرف کالری کمک کرده و تلاش های ورزشی شما را با ارزش تر کند. در نهایت ، شاید با تنظیم اشتها و هورمون ها ، از پرخوری و چاقی جلوگیری کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن

ممکن است بدن را سم زدایی کند :

دمنوش رازیانه ممکن است به عنوان یک پاک کننده خون و یک دیورتیک احتمالی عمل کند و کلیه ها و کبد شما را سالم نگه دارد. همچنین ممکن است به حذف سموم اضافی استخراج شده از خون و کلیه کمک کند. این دمنوش گیاهی می تواند یک درمان طبیعی برای سنگ کلیه باشد.

به تعادل سطح هورمون ها به شما کمک کند :

وقتی صحبت از حفاظت از سلامت  باروری زنان می شود ، تعداد کمی از گیاهان به اندازه رازیانه اهمیت دار می شود . ترکیبات موجود در دمنوش گیاهی رازیانه دارای ویژگی های استروژنی می باشد ، به این معنی که می توانند بسیاری از علائم دردناک دوران قاعدگی را تسکین دهد ، در عین حال هورمون ها را تنظیم کرده ، میل جنسی را افزایش داده و تولید شیر مادر در مادران شیرده را تحریک می کنند . این دمنوش گیاهی ، همچنین ممکن است به تسکین علائم یائسگی نیز کمک کند.

ممکن است التهابات را کاهش دهد :

کسانی که از بیماری های همچون  آرتریت ، نقرس و سایر مشکلات التهابی رنج می برند ، بعد از مصرف دمنوش گیاهی رازیانه درد آنها تسکین پیدا کرده است . این دمنوش گیاهی با سم زدایی احتمالی از بدن ، ممکن است به بافت ها و ماهیچه های بدن کمک کرده تا عادی تر عمل کنند و احتمال واکنش های التهابی غیر ضروری در بدن را کاهش دهند. این دمنوش گیاهی می تواند به خواب بهتر و داشتن انرژی بیشتر برای انجام کارهای روزانه نیز به شما کمک کند.

ممکن است از سلامت چشم ها محافظت کند :

واکنش سریع ضد التهابی دمنوش رازیانه ، می تواند به درمان تورم یا پف چشم کمک کند. می توانید یک پنبه را به این دمنوش گیاهی  آغشته کنید و روی پلک های خود بمالید تا چشمان خسته را تسکین دهد. همچنین ، اثرات احتمالی ضد باکتریایی و تقویت کننده سیستم ایمنی این دمنوش گیاهی  می تواند چشم ها را در برابر سایر بیماری ها مانند ملتحمه و گلوکوم محافظت کند.

می تواند سلامت قلب را افزایش دهد :

تأثیر دمنوش رازیانه بر قلب تا حد زیادی بر اساس محتوای معدنی آن ، یعنی پتاسیم موجود در این گیاه است. پتاسیم می تواند به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل کند ، به این معنی که می تواند تنش در عروق و رگ های خونی را برطرف کند. این دمنوش گیاهی می تواند از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کرده و همچنین خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

به کاهش فشار خون کمک می کند :

دمنوش رازیانه به دلیل داشتن پتاسیم در ترکیبات خود ، می تواند باعث کاهش فشار خون شده و از افزایش فشار خون در فرد جلوگیری کند. نیتریت های موجود در دمنوش گیاهی رازیانه همچنین رگ های خونی را گشاد می کند ، که باز هم به کاهش فشار خون بسیار کمک می کند.

ممکن است بوی بد دهان را از بین ببرد :

رازیانه نه تنها برای هضم غذا عالی است ، بلکه می تواند هر گونه اثری از آن را بر روی نفس شما از بین ببرد. این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن اثرات احتمالی ضد قارچی و ضد باکتریایی ، می تواند بر روی تنفس شما تأثیرات پاک کنندگی داشته باشد و در عین حال از لثه ها و دندان های شما نیز محافظت کند. نوشیدن دمنوش رازیانه ، همچنین می تواند به کاهش التهابات در لثه کمک کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن

به تسکین ناراحتی های تنفسی کمک می کند :

نوشیدن دمنوش رازیانه می تواند به افرادی که از آسم ، برونشیت ، سرفه و عفونت های ویروسی رنج می برند ، بسیار کمک کند. وقتی صحبت از احتقان سیستم تنفسی می شود ، این دمنوش گیاهی می تواند یک راه حل عالی برای درمان این مشکل باشد ، زیرا به عنوان یک خلط آور طبیعی بسیار عالی عمل می کند. بنابراین بلغم و مخاطی را که می توانند عوامل بیماری زا در آن ساکن و تکثیر شوند ، را از بین می برد.

علاوه بر این ، اثرات ضد التهابی این دمنوش گیاهی می تواند به تسکین گلو درد و کاهش فشار بر روی سینوس ها بسیار کمک کند ، بنابراین به شما اجازه می دهد تا به طور طبیعی نفس بکشید.

می تواند انگل های داخلی را از بین ببرد :

دانه های رازیانه ، که برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده می شوند ، ممکن است برای از بین بردن انگل های داخلی مفید باشد. دمنوش رازیانه دارای اثرات ملین می باشد و ممکن است حرکت روده را افزایش دهد ، که می تواند به دفع انگل ها از بدن کمک کند.

ممکن است به درمان آکنه کمک کند:

این دمنوش گیاهی برای بهبود و درمان بیماری های پوستی مانند آکنه مفید می باشد ، زیرا دانه های این گیاه حاوی روغن های ضروری مانند آنتول ، میرسن و لیمونن هستند که کاهش دهنده التهابات پوستی می باشند. همچنین این دمنوش گیاهی دارای اسانس چاویکول است که می تواند میکروب ها را از بین ببرد و از عفونت های پوستی جلوگیری کند. همچنین ، فیتواستروژن های موجود در دانه های رازیانه ممکن است به بهبود رنگ پوست و اثرات ضد پیری در بدن نیز کمک کنند.

ممکن است میل جنسی را افزایش دهد :

این دمنوش گیاهی میل جنسی را در مردان و زنان تحریک و افزایش دهد. این دمنوش گیاهی می تواند برای طولانی شدن ارگاسم ، رفع مشکلات مثانه و پروستات و افزایش استقامت جنسی در مردان بسیار مفید باشد.

می تواند خواب را بهبود بخشد :

دمنوش رازیانه می تواند یک دمنوش عالی در شب باشد ، زیرا به طور بالقوه سرشار از ملاتونین است ، یک ماده شیمیایی که برای خواب خوب حیاتی است. بهتر است این دمنوش گیاهی را بلافاصله بعد از شام میل کنید ، زیرا می تواند به هضم بهتر غذا کمک کرده و بدن را آرام کرده و سطح استرس را کاهش دهد.

مصرف دمنوش گیاهی رازیانه در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین به دلیل قابلیت افزایش هورمون ها بهتر است از این دمنوش گیاهی در دوران شیردهی نیز اجتناب کنید. به یاد داشته باشید ، قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازیانه :

شما به راحتی می توانید دمنوش گیاهی رازیانه را در منزل خود درست کنید ، تنها کاری که باید انجام دهید تهیه دانه های رازیانه از عطاری محل می باشد.

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ لیوان آب
  • ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه
  • ۱ قاشق چایخوری عسل یا هر شیرین کننده دیگری
فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی رازیانه و طرز تهیه آن

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی رازیانه :

برای تهیه دمنوش رازیانه ، ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را به آرامی با یک وسیله خرد و له کنید تا روغن آن آزاد شود. برای این کار می توانید از پشت قاشق استفاده کنید. دانه های خرد شده را به یک قوری اضافه کنید. سپس ۱ لیوان آب جوش را به قوری حاوی دانه های رازیانه خود اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش شما به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را در یک فنجان صاف کنید. در صورت نیاز می توانید یک قاشق چایخوری عسل یا هر شیرین کننده دیگری را به دمنوش خود اضافه کنید و از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید .

بهترین زمان مصرف دمنوش گیاهی رازیانه :

بهترین زمان برای نوشیدن این دمنوش گیاهی ، بعد از صرف وعده های غذای می باشد ، زیرا باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود . توصیه می شود روزانه بیش از ۲ تا ۳ فنجان دمنوش گیاهی رازیانه میل نکنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی رازیانه :

مصرف دمنوش های گیاهی معمولا عوارض جانبی ندارد ، اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی داشته باشد. برخی از عوارض  جانبی مصرف این دمنوش گیاهی عبارتند از :

در اثر واکنش آلرژیک ممکن است دچار عوارضی همچون سرگیجه ، مشکل در بلع یا تورم صورت شوید.

افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می کنند نوشیدن زیاد دمنوش رازیانه می تواند سطح فشار خون این افراد را مختل کند.

فیتواستروژن های موجود در دانه های رازیانه ، ممکن است مانع عملکرد مناسب سیستم غدد درون ریز در بدن شود.

اثرات مشابه استروژن موجود در دمنوش رازیانه ، می تواند عوارض خطرناکی برای سلامتی ایجاد کند. همچنین ، استراگول موجود در رازیانه ممکن است یک عامل سرطان زا باشد ، بنابراین بهتر است بیماران سرطانی از مصرف این دمنوش گیاهی اجتناب کنند.

سایر عوارض جانبی عبارتند از:

  • افزایش حساسیت به نور خورشید
  • سقط جنین
  • افزایش تولید شیر در مادران شیرده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا