Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی اولانگ فواید شگفت انگیز زیادی برای سلامتی دارد ، زیرا به افزایش متابولیسم ، کاهش وزن ، مدیریت دیابت نوع ۲ ، پیشگیری از سرطان ، بهبود سلامت قلب ، مغز ، استخوان و دندان کمک می کند. همچنین این دمنوش گیاهی دارای توانایی درمان اختلالات التهابی و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن را دارد و در عین حال آنتی اکسیدان های حیاتی برای سلامتی و پوستی شاداب ارائه می دهد.

دمنوش اولانگ یک دمنوش معطر و با طعم میوه ای است که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد. این دمنوش گیاهی با وجود داشتن کافئین ، هنوز هم یک نوشیدنی آرامش بخش می باشد. در جهان انواع مختلفی از دمنوش های گیاهی وجود دارد ، اما دمنوش اولانگ به عنوان یکی از مفیدترین انواع دمنوش های گیاهی در نظر گرفته می شود. منشا دمنوش اولانگ تقریباً به ۴۰۰ سال پیش بر می گردد که در کشور چین مورد استفاده گسترده قرار می گرفته است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

حقایق تغذیه ای درباره دمنوش گیاهی اولانگ :

این دمنوش گیاهی یک هدیه طبیعی برای سلامتی است ، که سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشد . طبق تحقیقات پایگاه ملی تغذیه USDA ، دمنوش اولانگ حاوی مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم ، منگنز ، مس ، کاروتن ، سلنیوم ، پتاسیم و منیزیم است. علاوه بر این ، حاوی نیاسین آمید و سایر آلکالوئیدها برای سم زدایی بدن می باشد. دمنوش اولانگ همچنین حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین (مشابه کافئین) است  که در صورت مصرف زیاد و بیش از حد ، ممکن است سیستم عصبی را تحریک کند.

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی اولانگ برای سلامتی :

به دلیل داشتن مزایایی بسیار زیاد برای سلامتی ، گنجاندن این دمنوش گیاهی در رژیم غذایی متعادل به طور کلی یک ایده عالی می باشد. بیایید نگاهی به فواید باور نکردنی دمنوش گیاهی اولانگ بیندازیم :

به شما در کاهش وزن کمک می کند :

ترکیب پلی فنولی موجود در دمنوش اولانگ ممکن است با کنترل متابولیسم چربی در بدن و کاهش چاقی ارتباط مستقیم داشته باشد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد ، ۱۰۲ نفر دارای اضافه وزن روزانه چهار فنجان دمنوش اولانگ مصرف می  کردند ، وزن خود را کاهش داده بودند . بیست و دو درصد از این افراد ، بیش از ۳ کیلوگرم (بین ۶-۷ پوند) وزن کم کرده بودند. علاوه بر این ، همه شرکت کنندگان کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول و تری گلیسیرید کل خود نشان داده بودند.

علاوه بر این ، در یک مطالعه روی حیوانات  که در مجله بین المللی چاقی و اختلالات متابولیک منتشر شد مشخص شد که مصرف دمنوش اولانگ آنزیم های خاصی را فعال کرده و عملکرد سلول های چربی را بهبود می بخشد. در مطالعه دیگری ، موش هایی که علاوه بر رژیم غذایی پرچرب و قند بالا به آنها پلی فنول داده شده بود ، همچنان کاهش وزن کلی بدن و شاخص چربی را نشان دادند.

مطالعات نشان می دهد که محتوای کافئین این دمنوش گیاهی ، برای کاهش وزن بسیار مفید می باشد. کاهش وزن به دلیل پلی فنول های موجود در این دمنوش گیاهی به احتمال زیاد تسریع می شود. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا بتواند تأثیرات این دمنوش گیاهی بر انسان را به طور واقعی اثبات کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن

ممکن است دیابت نوع ۲ را کنترل کند :

دمنوش اولانگ به عنوان دمنوش گیاهی برای مدیریت اختلالات دیابتی نوع ۲ و به عنوان افزودنی به سایر داروهای مکمل برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود. این دمنوش گیاهی ممکن است به تنظیم میزان قند خون و انسولین در جریان خون کمک کند ، بنابراین افت و افزایش خطرناک قند خون را می توان کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است که دمنوش اولانگ وقتی با داروهای معمول هیپرگلیسمیک ترکیب می شود ، سطح قند خون را بیشتر متعادل می کند و تقریباً از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. با این حال ، مطالعات بیشتری در آینده برای نشان دادن کامل ارتباط این دمنوش گیاهی با کنترل بیماری دیابت نوع ۲ نیاز است.

رادیکال های آزاد درون بدن را حذف می کند :

ترکیب پلی فنولی موجود در دمنوش اولانگ به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می کند و بنابراین در حذف رادیکال های آزاد از بدن ما نقش بسیار موثری خواهد داشت . مطالعه ای در مجله Nutrition در سال ۲۰۰۲ نشان داد ، که فنل های دمنوش اولانگ به حذف رادیکال های آزاد در بدن بسیار کمک می کند.

بنابراین ، مصرف دوزهای روزانه دمنوش اولانگ ممکن است به افراد در برابر آسیب احتمالی که این مولکول های متحرک آزاد اغلب برای بدن ایجاد می کنند ، از جمله سرطان ، تصلب شرایین ، سکته مغزی ، آرتریت روماتوئید ، تخریب عصبی و دیابت کمک کند.

هوشیاری ذهنی را افزایش می دهد :

مزایای سلامتی دمنوش اولانگ شامل بهبود هوشیاری ذهنی است و مصرف منظم دمنوش اولانگ غنی از کافئین ، ممکن است به بهبود عملکرد ذهنی و حفظ هوشیاری در طول روز به شما بسیار کمک کند.

ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد :

یک رابطه شناخته شده بین نوشیدن دمنوش اولانگ و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد. علاوه بر این ، ترکیب پلی فنولیک موجود در دمنوش اولانگ باعث افزایش آپوپتوز در صورت رشد سلول های سرطانی در معده می شود. این عصاره پلی فنولیک همچنین به عنوان یک ابزار شیمی درمانی پیشگیرانه در برابر سایر سرطان ها نیز عمل می کند.

این ترکیبات باعث سرکوب سلول های سرطان زا در بدن می شود و از تشکیل ترکیبات N-nitroso جلوگیری می کند و عوامل ژنوتوکسیک را قبل از اینکه موثر واقع شوند ، به دام می اندازد.

علاوه بر این ، نوشیدن دمنوش اولانگ ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان نیز کاهش دهد. طبق اعلام موسسه ملی سرطان ، در حالی که مکانیسم دقیق مصرف دمنوش اولانگ در پیشگیری از سرطان تخمدان مشخص نشده است ، اما به نظر می رسد پلی فنول های قوی آنتی اکسیدان در این دمنوش گیاهی ، دارای اثرات بالقوه ضد سرطانی در انسان است.

فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن

ممکن است از پوست مراقبت کند :

طبق آزمایشات علمی انجام شده ، بیماران مبتلا به اگزما می توانند از ۳ فنجان دمنوش اولانگ در طول روز استفاده کنند و می توانند نتایج مفید این دمنوش گیاهی  را در کمتر از یک هفته مشاهده کنند. در یک مطالعه بیش از نیمی از افراد آزمایش شده نتایج مثبت و طولانی مدت را از نظر شرایط پوستی پس از شش ماه مصرف روزانه دمنوش اولانگ نشان دادند.

درماتیت آتوپیک را بهبود می بخشد :

بسیاری از محققان معتقدند که پلی فنول های موجود در دمنوش اولانگ به عنوان ترکیبات ضد حساسیت عمل می کنند. این بدان معناست که این ترکیبات ممکن است در تسکین سوزش و مشکلات مزمن پوستی مانند درماتیت آتوپیک کمک کنند. مصرف دمنوش اولانگ همچنین سطح استرس را در بدن کاهش می دهد  که ممکن است به تسکین آلرژی کمک کند.

سلامت استخوان را بهبود می بخشد :

آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش گیاهی از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند و ساختار استخوان ها را تقویت می کند. تعدادی از مطالعات اثرات طولانی مدت نوشیدن این دمنوش گیاهی ، به ویژه بر تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

محققان نشان داده اند ، افرادی که به طور مداوم بیش از ۱۰ سال دمنوش اولانگ را مصرف کرده اند ، کمتر احتمال دارد که چگالی معدنی استخوان را در این بازه زمانی از دست بدهند. تصور می شود که برخی از اجزای موجود در این دمنوش گیاهی در واقع باعث حفظ مواد معدنی از غذاهای مصرفی ما می شود.

ممکن است استرس را مدیریت کند :

در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات ، موش هایی که دمنوش اولانگ مصرف می کردند ، بهبود قابل توجهی در سطح استرس تا بهبود ۱۸ درصدی را نشان دادند. پلی فنول های طبیعی موجود در دمنوش اولانگ به عنوان عامل اصلی کاهش دهنده استرس ذکر شده است.

اسید آمینه L-theanine ، که در برگ های دمنوش اولانگ یافت می شود  مسیر اسید L-glutamic به گیرنده های گلوتامات در مغز را مسدود می کند. این عمل به طور معمول باعث هیجان نورون قشری می شود  که منجر به افزایش فعالیت شناختی و پاسخ به استرس عصبی می شود. از آنجا که این اسید های آمینه به آن مکان ها متصل می شود ، تحریک رخ نمی دهد و استرس کاهش می یابد ، زیرا شما می توانید ذهن خود را در حالت استراحت نگه دارید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی اولانگ :

با وجود همه این مزایای بسیار مهم ، دمنوش اولانگ دارای کافئین زیادی است. برای برخی از افراد ، محتوای کافئین زیاد این دمنوش گیاهی ، ممکن است سالم ترین جزء این نوشیدنی مفید نباشد. کافئین تأثیر متفاوتی بر روی افراد مختلف دارد و برای برخی از عوارض جانبی کافئین اضافی عبارتند از :

  • اضطراب
  • سردرد
  • بی خوابی
  • اسهال
  • سوزش سردل
  • ضربان قلب نامنظم
  • گیجی

بیماری های جدی تری که می توانند با مصرف زیاد کافئین تشدید شوند ، عبارتند از دیابت ، بیماری های قلبی ، اختلالات اضطرابی ، سندرم روده تحریک پذیر و فشار خون بالا. اگرچه این دمنوش گیاهی می تواند برای سلامت استخوان مفید باشد ، اما نوشیدن بیش از حد دمنوش اولانگ در واقع می تواند ، اثر معکوس از بین بردن کلسیم اضافی که بدن شما در حال پردازش آن است ، داشته باشد.

مصرف دمنوش اولانگ برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان ، می تواند باعث تسریع تخریب استخوان در این افراد شود ، حتی اگر سایر عناصر دمنوش اولانگ برای این بیماری مفید باشد. اگر به این بیماری مبتلا هستید ، بهتر است قبل از مصرف دمنوش اولانگ با یک پزشک مشورت کنید.

در حالی که ما طعم و مزایای سلامتی دمنوش اولانگ را دوست داریم ، توجه داشته باشید که کافئین یک ماده شیمیایی قوی است و واکنش بدن خود را نسبت به این تغییر در رژیم غذایی دقیقاً مانند همه غذاها و منابع تغذیه جدید ، کنترل کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی اولانگ چیست و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی اولانگ :

تهیه دمنوش اولانگ در منزل بسیار راحت می باشد و شما باید ساقه و برگ های خشک شده اولانگ را از عطاری های محل خود خریداری کنید.

عناصر مورد نیاز :

  • ۲ قاشق چای خوری گیاه خشک شده اولانگ
  • ۲ لیوان آب جوش
  • شیرین کننده به مقدار لازم

دستورالمعل تهیه دمنوش گیاهی اولانگ :

برای تهیه این دمنوش گیاهی باید دو ۲ قاشق چای خوری گیاه خشک شده اولانگ را درون یک قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و مخلوط را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی شعله گاز ملایم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد .سپس با استفاده از یک صافی فلزی دمنوش خود را صاف کرده و به مقدار لازم شیرین کننده به آن اضافه کنید و از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید.

مصرف دمنوش گیاهی اولانگ در دوران بارداری و شیردهی :

بهتر است این دمنوش گیاهی را در دوران بارداری به دلیل سطح بالای کافئین مصرف نکنید ، زیرا کافئین می تواند بر روی مادر و جنین اثرات نامطلوبی بگذارد . همچنین مصرف این دمنوش گیاهی در دوران شیردهی به دلیل سطح کافئین بالا می تواند باعث تحریک و بی قراری کودک شود و بهتر است از مصرف دمنوش اولانگ در این دوران اجتناب کنید. قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا