Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فوایدی دارد؟

دمنوش مناسب دوران یائسگی راهی عالی برای کاهش گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی، استرس و خستگی در این دوران است. دمنوش های گیاهی مقرون به صرفه و دسترس پذیر هستند و تهیه آنها راحت است.

اگر شما یک زن میانسال هستید، به احتمال زیاد علائم تغییرات هورمونی را تجربه کرده اید. چرخه قاعدگی شما تغییراتی را ایجاد می کند – خونریزی های سبک تر یا در برخی موارد شدیدتر بین دوره ها و چرخه های حذف شده است. گرگرفتگی هایی که در زمان های نامناسب ظاهر می شوند نیز ممکن است شما را به دردسر بیندازد.

لازم به ذکر است که قبل از درمان جایگزینی هورمونی، داروهای گیاهی برای رفع این مشکلات تجویز می شدند. هزاران سال است که زنان از گیاهان دارویی برای گذار طبیعی از این مرحله زندگی استفاده می کنند. زیرا عوارض جانبی کمی دارند و از همه مهمتر اینکه آنها بسیار موثر هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع دمنوش مناسب دوران یائسگی

دمنوش آشواگاندا

آشواگاندا درختچه ای بومی ۵ هزار ساله بومی هند است که نام لاتین آن (Withania somnifera) به معنی “خواب آور” است. به درستی، این گیاه خوش طعم اغلب برای آرامش اعصاب تجویز می شود. به ویژه برای زنان یائسه، مزایای آن شامل افزایش میل جنسی، کاهش گرگرفتگی و حتی احتمالاً کمک به رفع خشکی واژن است، زیرا جریان خون در واژن شما را افزایش می دهد.این گیاه یک آداپتوژن شناخته شده است، به این معنی که واقعاً برای کمک به بدن برای سازگاری با استرس مفید است.

دمنوش برگ تمشک

برگ های گیاه تمشک حاوی تعدادی از مواد مغذی مهم از جمله ویتامین A ،C ،E و ویتامین B است. این برگ ها منبع عالی کلسیم هستند و کلسیم طبیعی را فراهم می کند که به راحتی در بدن جذب می شود و مواد معدنی دیگری مانند آهن، منیزیم، فسفر و گوگرد را نیز ارائه می دهند. برگ ها همچنین دارای فلاونوئیدها، تانن و فنل الاژیک اسید هستند که همه آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

با داشتن این مواد مغذی، به راحتی می توان فهمید که چرا دمنوش برگ تمشک یک دم کرده گیاهی محبوب است. دمنوش برگ تمشک یک روش موثر برای کاهش دوره های قاعدگی سنگین است، به ویژه آنهایی که در شروع یائسگی برای بسیاری از زنان رخ می دهد. به طور کلی مصرف این چای در دوران یائسگی و پیش یائسگی بی خطر تلقی می شود.

دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فواید دارد؟
دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فوایدی دارد؟

دمنوش شبدر قرمز

یکی از دلایی استفاده از دمنوش شبدر قرمز مواد مغذی فراوان در برگ ها و شکوفه های شبدر است. این چای سرشار از ایزوفلاون است و برای حمایت از عملکرد خوب سیستم لنفاوی، تقویت ایمنی، تشویق پوست سالم و حمایت از عملکرد غدد درون ریز تجویز می شود.

دمنوش شبدر قرمز به عنوان یک چای تقویت کننده و غنی کننده توصیه می شود. شبدر قرمز برای درمان گرگرفتگی و تعریق شبانه در زنان یائسه استفاده می شود ، همچنین از شبدر قرمز برای درمان فشار خون بالا ، بهبود استحکام استخوان ها و افزایش ایمنی بسیار مفید است و به طور کلی ایمن تلقی می شود. شبدر قرمز حاوی فیتواستروژن ها است که نوعی استروژن گیاهی است و به بهبود عدم تعادل هورمونی ناشی از یائسگی کمک می کند.

دمنوش دونگ کوآی (Dong Quai)

به طور رسمی با نام Angelica sinensis و با نام مستعار «جینسینگ زنان» شناخته می شود و معمولاً در زیستگاه های سرد و مرطوب در چین، ژاپن و کره یافت می شود. دانگ کوآی متعلق به خانواده هویج، کرفس، جعفری و رازیانه است. وقتی از یک فنجان دمنوش دونگ کوآی لذت می برید، نه تنها از یک چای گیاهی با کیفیت بالا لذت می برید ، بلکه بدن شما از افزایش ویتامین ها، مواد معدنی ضروری و سایر ریز مغذی ها نیز برخوردار می شود.

این دمنوش منبع طبیعی اسید فولیک، بیوتین و ویتامین B12 و اسید نیکوتینیک است. آهن ، عنصر سازنده خون، نیز در دانگ کوآ یافت می شود. مانند بسیاری از دمنوش های گیاهی، چای دونگ کوآی حتی آنتی اکسیدان نیز ارائه می دهد. این دمنوش به متعادل سازی و تنظیم سطح استروژن در زنان یائسه کمک می کند و بسته به نوع عدم تعادل هورمونی آنها را کاهش یا بهبود می دهد.

همچنین مشخص شده است که گرفتگی های سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کاهش می دهد و می تواند درد لگن را در یائسگی نیز کاهش دهد. اگر در انتظار جراحی هستید از مصرف این چای خودداری کنید زیرا با انعقاد خون تداخل دارد. افرادی که پوست روشن دارند ممکن است پس از نوشیدن منظم این چای نسبت به آفتاب حساس تر شوند. یک مطالعه نشان داد که ترکیب دانگ کو آی و بابونه می تواند گرگرفتگی را تا ۹۶ درصد کاهش دهد.

دمنوش سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب دارای مزایای سلامتی است که شامل درمان بی خوابی، اضطراب، سردرد و استرس می شود. همچنین برای خانم هایی که وارد یائسگی می شوند، به دلیل توانایی آن در کاهش گرگرفتگی گزینه ای مناسب است. این گیاه می تواند درد مفاصل را نیز درمان کند.

برای زنانی که علائم پوکی استخوان را تجربه می کنند، می تواند گزینه خوبی برای بهبود استحکام استخوان ها باشد. قبل از خواب یک فنجان چای ریشه سنبل الطیب میل کنید تا شبی آرام داشته باشید. به عنوان یک دمنوش مصرف آن خطر کمی برای سلامتی دارد. به عنوان یک گیاه دارویی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف طولانی مدت و مصرف آن با الکل خودداری کنید.

دمنوش ریشه شیرین بیان

اگرچه مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند عوارضی را برای برخی افراد ایجاد کند اما به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان دوره ای مسائل مختلف کاربرد دارد. چای شیرین بیان می تواند به کاهش بروز گرگرفتگی – و مدت زمان ماندگاری آنها – در زنان یائسه کمک کند.

همچنین می تواند اثرات مشابه استروژن داشته باشد و ممکن است در بهبود سلامت تنفسی و کاهش استرس کلی موثر باشد. شیرین بیان در صورت مخلوط شدن با داروهای تجویزی خاص می تواند عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فواید دارد؟
دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فوایدی دارد؟

دمنوش چای سبز

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که چای سبز می تواند راهی موثر برای تقویت متابولیسم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان، به ویژه در زنانی که یائسگی را تجربه می کنند، باشد. چای سبز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها ، مقداری کافئین و EGCG است. EGCG متابولیسم را افزایش می دهد و به مبارزه با افزایش وزن در بسیاری از زنان یائسه کمک می کند. نوشیدن چای سبز خطر کمی دارد.

دمنوش جینکو بیلوبا

 جینکو بیلوبا گیاهی با میراث قدیمی است. این گیاه غنی از لحاظ تاریخی اغلب در طب سنتی و همچنین در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه به عنوان چای معروف به مزایای بیشماری محبوب است. مشخص شده است که جینکو بیلوبا حاوی فیتواستروژن (شبیه شبدر قرمز) است و می تواند سطح استروژن را افزایش دهد و به طور طبیعی عدم تعادل هورمونی را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که جینکو بیلوبا می تواند علائم PMS و نوسانات خلقی را که قبل و در دوران یائسگی رخ می دهد، بهبود بخشد. این گیاه می تواند با لخته شدن خون تداخل داشته باشد اما به عنوان یک چای برای استفاده کوتاه مدت خطر کمی دارد.

گیاهان مفید برای کاهش گرگرفتگی یائسگی

 دمنوش مریم گلی

چای مریم گلی را می توانید سرد یا گرم استفاده کنید. البته مریم گلی نباید به طور مداوم استفاده شود. اکثر خانم ها می توانند گرگرفتگی را با استفاده از مریم گلی در عرض ۱-۲ هفته کاهش دهند. در صورت بازگشت مجدد گرگرفتگی در مرحله بعد از یائسگی، فقط از آن در صورت نیاز استفاده کنید. مریم گلی به زیبایی با بادرنجبویه یا نعناع ترکیب می شود تا خاصیت خنک کنندگی و آرامش بخشی بیشتری داشته باشد. مریم گلی طعم قوی دارد، بنابراین کمی شیرینی با عسل یا برگ استویا به آن اضافه کنید تا شیرین شود.

دمنوش کوهوش سیاه

شاید شناخته شده ترین گیاه برای دوران یائسگی باشد. کوهوش سیاه که اغلب به اشتباه به عنوان یک گیاه استروژن نامیده می شود، حاوی استروژن نیست. تصور می شود که بتواند گیرنده های استروژن را به مقدار کم تغییر دهد. کوهوش سیاه همچنین ممکن است روی گیرنده های انتقال دهنده عصبی «احساس خوب» سروتونین عمل کند. اعتقاد بر این است که نوسانات سروتونین باعث گرگرفتگی می شود.

کوهوش سیاه علاوه بر گرگرفتگی و خلق و خو همچنین به کاهش درد لگن و کمر که اغلب در یائسگی ظاهر می شود ، کمک می کند. در صورت ابتلا به سرطان وابسته به هورمون یا بیماری کبدی از مصرف این گیاه خودداری کنید.

دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فواید دارد؟
دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فوایدی دارد؟

دمنوش گل صد تومانی سفید

ریشه گل صد تومانی یک داروی مغذی و مقوی همه جانبه زنان است. از آدرنال حمایت می کند تا به تعادل واکنش استرس کمک کند. استرس باعث افزایش گرگرفتگی می شود. فواید خاصی برای کاهش تعریق شبانه دارد وقتی که با بادرنجبویه ترکیب می شود.

دمنوش شبدر قرمز

شبدر قرمز فیتواستروژن است و از خانواده حبوبات است. ایزوفلاون هایی که در شبدر قرمز یافت می شود ، فراتر از سویا در دسترس هستند. این دمنوش می تواند ضعیف گیرنده های استروژن بتا را تحریک کند و به کاهش نوسانات استروژن که باعث گرگرفتگی می شود، کمک کند.

دمنوش های مفید برای مشکلات خواب در یائسگی

مسکن های گیاهی مانند قرص های خواب دارای عوارض نیستند. این گیاهان به آرامی سیستم عصبی را آرام می کنند و ممکن است چند شب طول بکشد تا به پتانسیل کامل خود برسند. نکته مثبت این است که آنها عوارض جانبی قرص های خواب آور را ندارند.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه عضوی از خانواده نعناع است که همانطور که از نامش پیداست عطر و طعم لیمو لطیفی دارد. برگ های جوانتر را می توان در سالاد یا برای تهیه چای خوشمزه استفاده کرد.

بادرنجبویه در بسیاری از مسائل مربوط به خواب مفید است زیرا از انتقال دهنده عصبی آرامش بخش GABA پشتیبانی می کند. طبیعت خنک کننده بادرنجبویه برای یائسگی که در آن خواب با گرگرفتگی یا احساس «داغ شدن بیش از حد» مختل می شود بسیار ارزشمند است.

این تسکین دهنده اعصاب آرام بخش مناسب زنانی است که احساس خستگی می کنند. بادرنجبویه اعصاب دستگاه گوارش را نیز شل می کند، بنابراین اگر شما نیز دچار نفخ هستید. بادرنجبویه دوست شماست.

دمنوش سنبل الطیب

سنبل الطیب عطری متمایز دارد و دمنوش آن یک آرامبخش گیاهی و شل کننده عضلات بسیار موثر به ویژه همراه با سردردهای تنشی است. این دمنوش گیاهی گیرنده های GABA، سروتونین و آدنوزین را فعال می کند که انتقال دهنده های عصبی هستند و خواب را کنترل می کنند.

سنبل الطیب می تواند به شما در خواب آرام ترمیمی کمک کند که به شما احساس طراوت و سرشار از انرژی می دهد. تعداد کمی از افراد سنبل الطیب را محرک می دانند ، اما ترکیب سنبل الطیب با رازک یا بادرنجبویه این اثر را کاهش می دهد.

دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فواید دارد؟
دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فوایدی دارد؟

دمنوش رازک

 رازک یک فیتواستروژن است و تعریق شبانه را مهار می کند. همچنین حاوی اسید سنبل الطیب شبیه به آنچه در سنبل الطیب یافت می شود. این ترکیبات باعث آرامش ذهنی و تسکین اسپاسم های عضلانی می شوند. در صورت ابتلا به سرطان پستان وابسته به هورمون از مصرف رازک اجتناب کنید.

دمنوش های گیاهی مناسب تغییرات خلقی یائسگی و مه مغزی

استروژن به حافظه و یادگیری کمک می کند، به علاوه سروتونین «هورمون شادی» نیز پشتیبانی می کند. هنگامی که سطح استروژن در یائسگی کاهش می یابد، بسیاری از زنان تغییرات خلق و خو و اضطراب و مه مغزی را احساس می کنند. داروهای ضد افسردگی اغلب به عنوان درمان اولیه تجویز می شوند. با این حال، بسیاری از زنان تمایلی به مصرف آنها ندارند.

داروهای گیاهی شواهد خوبی برای حمایت از افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط ​​دارند. مسائل روحی مداوم یا شدید همیشه باید شامل درمان پزشکی به عنوان بخشی از برنامه مراقبت شما باشد.

دمنوش هوفاریقون

دمنوش هوفاریقون یا مخمر سنت جان یک گیاه شناخته شده برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​است و مطالعات علمی متعددی از اثربخشی آن حمایت می کند. برای علائم پیش از یائسگی به زیبایی با کوهوش سیاه ترکیب می شود در مسائل مربوط به خواب و برای زنانی که از نظر جسمی و روحی بیش از حد حساس شده اند مفید است. به دلیل خطر «سندرم سروتونین» مخمر سنت جان را با داروهای ضد افسردگی شیمیایی ترکیب نکنید.

دمنوش ریحان مقدس

ریحان مقدس که با نام تولسی نیز شناخته می شود ، یکی از چای های بسیار مفید در طول روز است وقتی که نیاز به تمرکز بیشتر دارید. در هند، به دلیل توانایی آن در کاهش استرس و بهبود حافظه بسیار ارزشمند است. همچنین به تعادل سطح قند خون کمک می کند. سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در تولسی از کاهش حافظه مرتبط با سن محافظت می کند.

دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فواید دارد؟
دمنوش مناسب دوران یائسگی چیست و چه فوایدی دارد؟

دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس که از گیاهان معمولی باغ است، بوی خاصی دارد که یا آن را دوست دارید یا از آن بیزارید. اسطوخودوس ضد افسردگی است، تحریک پذیری را کاهش می دهد و مدت زمان خواب را افزایش می دهد. این دمنوش طعم قوی دارد و بهترین ترکیب را در مقادیر کم با سایر گیاهان دارویی دارد.

چه مدت باید دمنوش مناسب دوران یائسگی را مصرف کرد؟

وقتی از گیاهان برای حمایت از دوران یائسگی استفاده می کنید متوجه می شوید که نیازی به مصرف مداوم آنها نخواهید داشت. شما برای غلبه بر تغییرات شدید هورمونی در اوائل یائسگی به آنها نیز دارید ولی می توانید به عنوان یک رژیم مغذی و سبک زندگی سالم که از سلامتی و سرزندگی مداوم حمایت می کند از آنها گاه به گاه استفاده کنید.

زعفران برای یائسگی

زعفران یک گیاه بسیار مفید برای زنان است. یائسگی خانم ها در زمان های متفاوتی اتفاق می افتد و دارای عوارض بسیاری است که اغلب به صورت افسردگی و یا تغییرات شدید خلق و خو خود را نشان می دهد. زعفران از دیرباز به عنوان یک عنصر مؤثر در بهبود خلق و خو شناخته شده است بنابراین در زمان یائسگی نیز می تواند با ایجاد احساس شادی به بهبود خلق و خو و از بین بردن افسردگی به خانم ها کمک کند. شما می توانید دمنوش زعفران و یا مقداری زعفران را به چای سیاه خود اضافه کرده و از خواص این گیاه ارزشمند بهره مند شوید.

اویشن و یائسگی

آویشن یکی از گیاهان دارویی دارای عطر و عطم شیرین و کمی تند است که می تواند به تنظیم هورمون ها کمک کند. دوران یائسگی اغلب مشکلات هورمونی به وجود می آید که می تواند عوارض بسیار زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین استفاده از آویشن به عنوان یک متعادل کننده هورمون می تواند ترشح پروژسترون و استروژن را تحریک کرده و عوارض یائسگی را تسکین دهد. استفاده از گیاه آویشن به صورت دمنوش و به صورت روزانه در زنان یائسه علاوه بر تعادل هورمونی به بهتر شدن خلق و خو و جلوگیری از افسردگی نیز کمک می کند.

رازیانه برای یائسگی

رازیانه گیاهی است که دارای خواص هورمونی است که می تواند برای زنان مفید باشد. البته باید توجه داشت که نحوه مصرف این گیاه به این بستگی دارد که برای چه هدفی آن را مصرف می کنید. گیاه رازیانه دارای استروژن گیاهی است که می‌تواند به تعادل هورمونی زنانی که در دوران یائسگی به سر می برند کمک کند. این گیاه علاوه بر تعادل هورمونی می تواند عوارض یائسگی را که بر کیفیت زندگی زنان تأثیر گذاشته و موجب تغییرات خلق و خو و علائمی نظیر خارش و خشکی واژن و گرگرفتگی می شود را نیز کاهش دهد. برای بهره مندی از خواص این گیاه، زنان یائسه این گیاه را به صورت دمنوش به صورت روزانه می توانند مصرف کنند.

قرص یائسگی لاغری

دوران یائسگی همراه با تغییرات هورمونی اغلب باعث افزایش وزن می شود. بنابراین خانم ها در این دوران سعی می کنند وزن خود را کنترل کنند. امروزه در بازار قرص های مختلفی برای لاغری در دوران یائسگی وجود دارد که بهتر است قبل خریداری و استفاده در مورد آنها به خوبی تحقیق کنید. به طور کلی مصرف این قرص ها و ترکیبات موجود در آنها به تعادل هورمونی و کاهش علائم یائسگی کمک می کند و در کنار این مزایا می تواند باعث کاهش وزن شود. این قرص ها اغلب حاوی عناصری هستند که باعث بالابردن متابولیسم می شوند و همچنین پروبیوتیک های موجود در این قرص ها نیز کمک می کنند علاوه بر رسیدن به وزن سالم مواد مغذی بیشتری به بدن برسد.

برای یائسگی چی خوبه

دوران یائسگی یکی از مهم‌ترین چالش های زندگی زنان است که معمولا در اواخر ۴۰ سالگی و یا اوایل دهه ۵۰ علائم یائسگی خود را نشان داده و چندین سال هم طول می کشد. به منظور کاهش این علائم و بهتر سپری شدن این دوران می توان نکاتی را رعایت کرد که کیفیت زندگی زنان یائسه را بهبود ببخشد. مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین ها و مکمل های حاوی کلسیم، مصرف غذاهای سالم و پیروی از رژیم غذایی برای کاهش وزن، مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی، عدم مصرف و یا کاهش غذاهای محرک، ورزش منظم، مصرف غذاهای حاوی فیتواستروژن، نوشیدن مقدار آب کافی، کاهش مصرف شکر و غذاهای فراوری شده و مصرف غذاهای پروتئینی برای بهترشدن علائم یائسگی و سپری شدن این دوران بسیار مفید هستند.

قرص برای یائسگی

داروهای بسیاری برای کمک به بهتر سپری شدن دوران یائسگی و کاهش علائم آن وجود دارد اما مصرف قرص‌های مرتبط با یائسگی به‌عنوان رایج‌ترین درمان مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص ها اغلب قرص های استروژن هستند که براساس دوز مورد نیاز برای زنان یائسه توسط پزشک تجویز می شوند. این قرص ها به تعادل هورمونی و کاهش علائم یائسگی کمک کرده و به زنان یائسه این امکان را می دهد که بتوانندمانند قبل از زندگی خود لذت ببرند. قرص های استروژن اغلب یک بار در روز و قبل از غذا مصرف می شوند مگر در موارد خاص و با توجه به میزان علائم دوز بیشتری توسط پزشک در نظر گرفته شود.

سیاه دانه و یائسگی

سیاه دانه حاوی مواد مغذی مانند فسفر و پتاسیم و ویتامین های گروه B است که اغلب برای منظم شدن دوران قاعدگی توصیه می شود. البته این ماده مغذی با تحریک تخمدان ها علاوه بر تنظیم دوره قاعدگی می تواند از یائسگی زودرس جلوگیری کند. کارشناسان طب سنتی به زنانی که در اوایل دهه ۴۰ هستند توصیه می کنند که سیاه دانه را در برنامه غذایی خود قرار دهند زیرا این ماده می تواند یائسگی را به تأخیر انداخته و همچنین از ایجاد علائم زودرس یائسگی نیز جلوگیری کند. برای این منظور می توان سیاه دانه را به صورت پودر مصرف کرده و یا دمنوش آن را به صورت روزانه استفاده کنید.

ویتامین یائسگی

یائسگی به عنوان یک چرخه طبیعی از زندگی زنان با علائم آزاردهنده ای همراه است که می تواند زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار دهد. البته در کنار پیروی از سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب استفاده از ویتامین ها نیز می تواند به بهبود علائم یائسگی کمک کند. مصرف ویتامین هایی مانند ویتامین A، ۱۲B، ۶B، D،E و همچنین مولتی ویتامین ها و یا قرص های مکمل یائسگی می توانند به زنان یائسه برای بهتر سپری شدن این دوران کمک کنند. البته بهتر است قبل از مصرف این ویتامین ها با پزشک خود مشورت کرده و دوز مورد تأیید پزشک را تهیه و مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا