Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق خار مریم – خواص ، فواید و قیمت خرید و فروش آن

عرق خار مریم که از گل های گیاه خار مریم به دست می آید دارای طبیعت گرم است. این عرق به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی ، ضد التهابی و سم زدایی قوی ، در درمان بیماری های کبدی ، عفونت های قارچی ، مشکلات قلبی ، دیابت و … موثر بوده و علاوه بر تقویت استخوان ها ، روند پیشرفت بیماری هایی مانند انواع سرطان ها و آلزایمر را کاهش می دهد.

گیاه خار مریم با نام های خار شیری، خارسه، خار علیص، خار اسکاتلندی و ماریتیغال نیز شناخته می شود. این گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق خاصی از آسیا بوده و امروزه در بیشتر مناطق جهان دیده می شود. گیاه خار مریم گیاهی سالیانه است که دارای گل هایی به رنگ قرمز مایل به بنفش ، برگ هایی به رنگ سبز مایل به زرد و ورید های سفید است. شکل گیاه به صورت مخروطی بوده و در طول دوره ی رشد خود، ارتفاع آن از ۳۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر متغیر است.

عرق خار مریم سرشار از ترکیبات فعال و آنتی رادیکال است که بدن را در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی آن موجب می شود به عنوان یک سم زدا و ضد التهاب قوی شناخته شود. اسید های چرب مانند امگا ۳ و لینولئیک اسید در آن به وفور یافت می شود.

عرق خار مریم دارای طبیعت گرم است. از این رو، به افراد گرم مزاج توصیه می شود این عرق را همراه مصلح آن ( خنکی ) مصرف کنند تا از بروز عوارض احتمالی آن پیشگیری شود.

تا کنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع دمنوش ها و عرقیات گیاهی مانند عرق آویشن ، دارچین ، شقایق ، زعفران ، آلوئه ورا ، به لیمو ، بابا آدم و … پرداخته شده است.

عرق خار مریم
عرق خار مریم

فهرست مطالب

عرق خار مریم دارای چه ترکیباتی است

مهم ترین ترکیب موجود در گیاه خار مریم ، ترکیب سیلیمارین است. دانه های خار مریم، تقریباً ۴ تا ۶ درصد سیلیمارین و عصاره ی این گیاه حدود ۶۵ تا۸۰ درصد سیلیمارین ، ۲۰ تا ۳۵ درصد اسید چرب امگا ۳ می‌باشد.

سیلیمارین موجود در این گیاه دارای هفت نوع فلاونولیگنان است که عبارتند از : سیلیبین نوع A، سیلیبین نوع B، ایزوسلیبین نوع A، ایزوسلیبین نوع B، سیلیکریستین، ایزوسلیکریستین و سیلیدیانین. علاوه بر این ترکیبات ، ترکیب تاکسیفولین نیز در این گیاه موجود است که یک نوع زردینه یا رنگ ساز زرد می باشد.

قیمت خرید و فروش عرق خار مریم

عرق خار مریم از جمله عرقیات سنتی است که به دلیل فواید بی نظیری که دارد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. از این جهت شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول نموده اند. قیمت خرید و فروش این عرق همانند عرق دارچین، شاتره و بید مشک است . از این رو ، برای تهیه ی نیاز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست.

این عرق را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود. هنگام خرید باید توجه داشت این محصول از تائیدیه وزارت بهداشت برخوردار باشد.

قیمت خرید و فروش عرق خار مریم
قیمت خرید و فروش عرق خار مریم

خواص و فواید عرق خار مریم چیست

از کبد محافظت می کند

وجود یک ترکیب فلانوئیدی به نام سیلی مارین در عرق خار مریم موجب می شود به عنوان سم زدای قوی کبد شناخته شود. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت مشخص شد مصرف این عرق فرآیند التیام در کبد را سرعت بخشیده و آسیب ناشی از نوشیدن بیش از حد و یا دیگر رفتارهای آسیب رسان در کبد ، از جمله سیروز را خنثی می کند. علاوه بر این، از بروز بیماری هایی مانند کبد چرب ، یرقان و هپاتیت جلوگیری می کند.

از بروز دیابت جلوگیری می کند

مصرف این عرق به صورت ناشتا موجب جذب سیلیمارین و اسید های چرب شده ، مقدار انسولین خون را تنظیم می کند. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی آن عوارض ناشی از قند خون بالا بر کلیه را کاهش خواهد داد.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

این عرق به دلیل داشتن مقادیر بالای اسیدهای چرب مفید مانند امگا ۳ به حفظ سلامت قلب کمک فراوانی می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ سطح کلسترول بدن را متعادل نگه داشته و از ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری می کند.

خاصیت ضد التهابی و سیلیمارین موجود در عصاره لیپو پروتئین با چگالی کم ( یا کلسترول بد) ، کلسترول کل و تری گلیسرید بدن را تنظیم می کند. به این ترتیب ، سطح کلسترول بد را کاهش داده و خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

در پیشگیری از سرطان موثر است

عرق خار مریم رشد سلول های سرطانی و تومورهای پوست را کاهش داده و به جلوگیری از رشد سرطانی پروستات ، پستان و کبد کمک می کند.

مانع از ایجاد سنگ صفرا می شود

این عرق با پاک کردن بدن از متابولیک، به بهبود عملکرد کیسه صفرا، کلیه ها و طحال کمک کرده و احتمال ایجاد سنگ صفرا را کاهش می دهد.

عرق خار مریم و سنگ صفرا
عرق خار مریم و سنگ صفرا

در زیبایی پوست بسیار موثر است

عرق خار مریم سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضد التهابی دارد. از این رو ، از ایجاد چین و چروک و پیری پوست جلوگیری کرده و موجب درخشندگی طبیعی آن می شود.

سلامت استخوان را بهبود می بخشد

کاهش استروژن خون ، موجب آسیب بافت های استخوانی می شود. این عرق با رفع این مشکل سلامت استخوان را بهبود بخشیده و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد .

در درمان آسم بسیار موثر است

همانطور که گفته شد این عرق با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان ، خاصیت ضد التهابی دارد. در سلول های سفید خون افراد سالم ، سیلیبین با جلوگیری از انتشار محصولات مضر مانند پراکسید هیدروژن و TNF-alpha التهاب را کاهش می دهد. به این ترتیب مصرف این عرق در درمان آسم بسیار موثر است.

روند ابتلا به آلزایمر را کند می کند

وجود ترکیب سیلیمارین در این عرق ، توانایی ادراکی را تحریک کرده و مسیرهای عصبی جدیدی را باز می کند. این امر ، روند ابتلا به بیماری آلزایمر را تا اندازه زیادی کاهش می دهد.

به کاهش وزن کمک فراوانی می کند

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی حیوانات نشان داد وجود سیلیمارین موجب کاهش وزن در موش ها شده است. عرق خارمریم برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مفید است. هر چند برای اثبات این نظریه به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات این عرق روی کاهش وزن در انسان ها نیازمند است.

به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند

سندروم پیش از قاعدگی موجب ایجاد تغییرات روحی ، نفخ ، گرفتگی عضلات و حساسیت سینه در زنان قبل از قاعدگی می شود. این عوامل می تواند به دلیل وجود مقادیر بالای CRP باشند. برخی از مطالعات نشان می دهند مصرف این عرق موجب کاهش CRP شده و به عنوان یک مکمل سالم عوارض این سندروم را تا حد زیادی کاهش می دهد.

در حفظ سلامت پروستات موثر است

ترکیبی از سیلیمارین و سلنیوم موجب کاهش نشانه های پروستات در یک بررسی بالینی بین ۵۵ مرد شدند. این ترکیب جریان ادرار را بهبود بخشیده و پری مثانه را کاهش می دهد. علاوه بر این ، چربی های خونی را کاهش داده و به درمان سرطان پروستات در مردانی که قبلا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، کمک فراوانی می کند.

به افزایش باروری کمک فراوانی می کند

مصرف عرق خار مریم همراه با رزماری کیفیت نطفه را بالا می برد. طبق تحقیقات انجام گرفته ، آنتی اکسیدان موجود در این عرق ، باروری و عملکرد جنسی خرگوش ها را افزایش می دهد. علاوه بر این ، سطح استروژن مردان را در حد مطلوبی نگاه داشته و قدرت باروری ان ها را افزایش می دهد. مصرف این عرق به طور بالقوه شانس لقاح مصنوعی را افزایش می دهد.

تاثیر شگرفی در بهبود زخم ها دارد

سیلیمارین موجود در این عرق کلاژن سازی سلول های پوستی را افزایش داده و به احیا پوست کمک می کند. از این رو ، مصرف این عرق با کاهش التهاب به درمان زخم کمک می کند

سوزش معده را درمان می کند

یکی از فواید این عرق کمک به درمان سوزش معده و سوء هاضمه است. عرق خارمریم طعم تلخی دارد. طعم تلخ موجب افزایش ترشح اسید معده و آنزیم های گوارشی شده و فعالیت عصب ها را کاهش می دهد. به این ترتیب ، مصرف این عرق سوزش معده را کاهش می دهد.

در محافظت از سلول های قرمز خون موثر است

وجود رادیکال های آزاد در خون افرادی که به اختلالات ژنتیکی مانند کم خونی و تالاسمی مبتلا هستند موجب آسیب به سلول های قرمز خون می شود . سیلیمارین موجود در این عرق ، رادیکال های آزاد را در سلول های خونی قرمز خنثی کرده و با افزایش سطح گلوتاتین ، تجزیه ی این سلول ها را کاهش می دهد .

به حفظ سطح استروژن خون کمک می کند

این عرق با تقلید از اثرات هورمون جنسی ، می تواند هورمون های پاراتیروئید را در موش ها افزایش دهد. این امر به حفظ کلسیم و ایجاد استخوان ها کمک می کند. اما می تواند لایه رحم را سفت کرده و وزن را افزایش دهد. این موضوع می تواند ضرر هایی به دنبال داشته باشد ، چون خطر سرطان رحمی را افزایش می دهد. عرق خارمریم به همان روشی که استروژن انجام می دهد تاثیری بر مغز نداشته و هیچ تاثیری بر هورمون هیپوتالاموس یا هیپوفیز ندارد.

تولید شیر زنان شیرده را افزایش می دهد

به طورسنتی مصرف این عرق میزان شیر زنان شیرده را افزایش می دهد. آزمایش ها بالینی بسیاری برای حمایت از این موضوع انجام گرفته است. علاوه بر این، مصرف آن برای زنان باردار خطری را به دنبال ندارد.

اثرات شیمی درمانی ورادیوتراپی را کاهش می دهد

سیلیمارین موجود در این عرق از آسیب های پوستی بیمارانی که مبتلا به سرطان سینه هستند ، جلوگیری می کند. استفاده ترکیبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و عرق خارمریم توسط افراد مبتلا به سرطان مغزی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند توصیه می شود. این ترکیب به زنده ماندن و کاهش آسیب بافت از تشعشع کمک فراوانی می کند. در موش های مبتلا به سرطان ریه ، مصرف این عرق آسیب ریوی ناشی از تشعشع را کاهش داده و زنده ماندن را بهبود می بخشد.

چگونه می توان عرق خار مریم را تهیه کرد

برای استفاده از گیاه خار مریم می توان آن را به صورت دمنوش ، عرق و یا تنتور مورد استفاده قرار داد. مراحل تهیه ی عرق آن به دو صورت صنعتی و سنتی صورت می گیرد. برای تهیه ی این عرق ، گل های گیاه خار مریم را جمع آوری کرده و شستشو می دهند تا کاملا تمیز شود. سپس گل ها را به همراه آب به خوبی می جوشانند. بخار ایجاد شده را از دستگاه تقطیر عبور می دهند تا کاملا سرد شده و به مایع تبدیل شود. مایع به دست آمده همان عرق خار مریم است.

چگونه می توان عرق خار مریم را تهیه کرد ؟
چگونه می توان عرق خار مریم را تهیه کرد ؟

نحوه مصرف عرق خار مریم چگونه است

توصیه می شود مصرف این عرق روزی سه بار و نیم ساعت قبل از غذا انجام گیرد. افرادی که از بیماری های هپاتیت و سیروس کبدی رنج می برند بهتر است روزانه مقدار ۱۶۰ تا ۸۰۰ میلی لیتر از آن را در سه نوبت مصرف کنند. بیماران مبتلا به هپاتیت بهتر است به مدت سه ماه و بیماران مبتلا به سیروس کبدی به مدت دو سال از این عرق استفاده کنند.

افرادی که دچار تنبلی کبد هستند می توانند مقدار ۲۵۰ میلی لیتر از آن را به مدت یک هفته و یک بار در روز مصرف کنند.

به افراد عادی که مایل به استفاده از این عرق هستند توصیه می شود به مدت چهار هفته و روزی یک بار مقدار ۱۴۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر از آن را مصرف کنند.

با وجود فواید بسیاری که مصرف این عرق در درمان بیماری ها به دنبال دارد توصیه می شود مصرف آن زیر نظر افراد متخصص صورت گیرد.

عوارض احتمالی عرق خار مریم چیست

زیاده روی در مصرف این عرق می تواند با مشکلاتی مانند تهوع ، درد معده ، اسهال خفیف ، سردرد ، درد مفاصل ، آلرژی پوستی ، خارش و اگزما ، خستگی و بی خوابی ، احتقان بینی ، آبریزش بینی ، عطسه کردن و آنافیلاکسی همراه باشد. علاوه بر این ، مصرف آن به زنان باردار و کودکان کمتر از دو سال توصیه نمی شود.

عرق خارمریم برای چی خوبه

عرق خارمریم یک عرق گیاهی با فواید بسیار زیاد است. در طب سنتی از این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود زیرا دارای ترکیبات بسیار مفید و مغذی است. این عرق گیاهی برای درمان مشکلاتی کبدی مفید است. شما می توانید با مصرف این عرق گیاهی بیماری کبد چرب، هپاتیت و حتی سرطان کبد را تا حدودی بهبود دهید.

عرق خارمریم دارای آنتی اکسیدان های قوی است از این رو برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. مصرف این عرق گیاهی برای درمان و بهبودی مشکلات دیگری مانند مشکلات قلبی، کاهش وزن، درمان بیماری دیابت، تنظیم کلسترول خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از سنگ کلیه و مثانه و بسیاری دیگر از مشکلات مفید است. با مصرف درحد اعتدال این عرق گیاهی شما می توانید از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

عرق خارمریم برای کبد

یکی از مهمترین خواص عرق گیاهی خارمریم درمان مشکلات کبدی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان های قوی، برای سم زدایی و محافظت از کبد بسیار مفید است. این عرق گیاهی همچنین از کبد در برابر سمومی مانند آماتوکسین محافظت می کند.

عرق گیاهی خارمریم به دلیل داشتن ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، به بهبود سریع تر مشکلات کبدی نیز کمک می کند. در طب سنتی این عرق گیاهی برای درمان مشکلاتی همچون سیروز کبدی، هپاتیت، یرقان و کبد چرب بسیار توصیه می شود.

عرق خارمریم برای جوش

یکی از مشکلات پوستی، جوش یا آکنه است. جوش یک نوع التهاب پوستی مزمن است که ممکن است به دلایل مختلفی بر روی پوست ایجاد شود. ایجاد جوش می تواند بر روی زیبایی شما تاثیرات منفی بگذارد. عرق گیاهی خارمریم به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و همچنین خاصیت ضد التهابی از بروز چنین مشکلات پوستی جلوگیری می کند.

قیمت عرق خارمریم

برای اطلاع از قیمت عرق گیاهی خارمریم، می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل مراجعه کنید. قیمت عرق گیاهی خارمریم در بازار، حدود ۲۵ هزار تومان است. این قیمت ممکن است براساس کیفیت و حجم عرق گیاهی متفاوت باشد.

 خواص و طبع عرق خارمریم

این عرق گیاهی توسط بسیاری از مردم برای درمان بیماری ها و مشکلات بسیار استفاده می شود. مهمترین خاصیت عرق گیاهی خارمریم، درمان مشکلات کبدی است. طب این عرق گیاهی گرم و خشک است. بنابراین در هنگام مصرف آن همیشه اعتدال را رعایت کنید. همچنین توصیه می شود افراد گرم مزاج از این عرق گیاهی در مقدار بسیار کم استفاده کنند.

برخی از مهمترین خواص این عرق گیاهی شامل درمان مشکلات گوارشی، خاصیت ضد التهابی، ضد سرطان، بهبود مشکلات زنانه، افزایش شیر مادران، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب، کاهش کلسترل، کمک به کاهش وزن و بهبود مشکلات پوستی است. در طب سنتی توصیه شده است این عرق گیاهی را در حد اعتدال مصرف کنید.

نحوه مصرف خار مریم

گیاه خارمریم، یک گیاهی دارویی بسیار شناخته شده است. در طب سنتی این گیاه به روش های مختلفی برای بهبود مشکلات سلامتی استفاده می شود. شما می توانید گیاه خارمریم را به سه صورت، دمنوش، تنتور و عرق گیاهی استفاده کنید. نحوه مصرف هر کدام از این اشکال گیاه خارمریم متفاوت است.

در حالت تنتور، شما باید مقداری از گیاه خارمریم را درون مخلوطی از آب و الکل بریزید. شما از این تنتور می توانید روزانه به میزان ۱۵ تا ۲۰ قطره در سه نوبت برای درمان مشکلات خود استفاده کنید.

از گیاه خارمریم می توانید دمنوش برای خود تهیه کنید. برای تهیه این دمنوش شما به مقداری گیاه خارمریم و مقداری آب نیاز دارید. بعد از دم کردن این گیاه دارویی شما می توانید روزانه ۳ مرتبه قبل از صرف وعده های غذایی از این دمنوش گیاهی استفاده کنید.

گیاه خارمریم برای استفاده راحت تر، به صورت عرق گیاهی در دسترس عموم قرار گرفته است. شما برای استفاده از فواید این عرق گیاهی، می توانید روزانه دو استکان عرق گیاهی خارمریم را قبل از صرف وعده های غذایی مصرف کنید.

طریقه مصرف عرق خار مریم برای کبد چرب

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد یکی از مهمترین خواص خارمریم درمان مشکلات کبدی از جمله درمان کبد چرب است. بیماری کبد چرب بر اثر عوامل مختلفی از جمله اضافه وزن و مصرف نوشیدنی های الکلی بوجود می آید.

عرق خارمریم به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث سم زدایی و بهبود مشکلات کبدی می شود. برای درمان بیماری کبد چرب، توصیه می شود عرق خارمریم را به صورت ناشتا مصرف کنید. در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب، قبل از مصرف عرقیات گیاهی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ترکیب عرق خارمریم و کاسنی و شاتره

تولید کنندگان عرقیات گیاهی، گاهی برای بهبود خواص عرقیات گیاهی آنها را باهم مخلوط می کنند. ترکیب عرق گیاهی خارمریم و کاسنی و شاتره باعث بهبود و تقویت خواص این عرقیات گیاهی شده است. هر کدام از مواد تشکیل دهنده این عرقیات گیاهی دارای خواص مخصوص به خود هستند.

شما از ترکیب این عرقیات گیاهی، می توانید برای پاکسازی و سم زدایی از کبد خود استفاده کنید. همچنین می توانید از ترکیب عرقیات گیاهی برای بهبود مشکلات پوستی، درمان مشکلات گوارشی و کاهش وزن نیز استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف عرق خار مریم

بهترین زمان مصرف عرق گیاهی خارمریم، نیم ساعت قبل از صرف وعده های غذایی است. مصرف بیش از سه استکان از این عرق گیاهی به صورت روزانه توصیه نمی شود.

عرق خار مریم برای جوش صورت

جوش های صورت، ممکن است در زیبای شما تاثیرات منفی بگذارد. جوش نوعی التهابات پوستی است که بر اثر عوامل متعددی ممکن است ایجاد شود. هر شخصی در طول زندگی خود، حتما جوش صورت را تجربه خواهد کرد. یکی از خواص این عرق گیاهی بهبود مشکلات پوستی است. این عرق گیاهی دارای خاصیت ضد التهابی است. مصرف منظم این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید تا حدود زیادی از بروز جوش های صورت جلوگیری می کند.

خرید عرق خار مریم

شما برای خرید عرق گیاهی خارمریم می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

مقدار مصرف عرق خار مریم در روز

مقدار مصرف مناسب عرق گیاهی خارمریم در روز حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلی لیتر است. در طب سنتی توصیه شده است برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی از مصرف بیش از این مقدار اجتناب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا