Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟

دمنوش مناسب کبد چرب  دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد و انواع مختلفی دارد. تهیه این دمنوش های گیاهی در منزل بسیار راحت می باشد و شما می توانید با مصرف این دمنوش های گیاهی ، کبد خود را سم زدایی کرده و به بهبود عملکرد این اندام حیاتی کمک کنید. کبد بزرگترین اندام داخلی بدن شما می باشد و نقش بسیار مهمی در بدن را بر عهده دارد. این اندام مهم سموم و سایر مواد زائد را از بدن جمع آوری کرده و دفع می کند. علاوه بر این ، کبد بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی در بدن انجام می دهد.

کبد چرب یا استئاتوز شرایطی است که در آن ، به دلیل دریافت بیشتر چربی از رژیم غذایی ، مشکلات سلامتی مانند کلسترول بالا ، مقاومت به انسولین یا مصرف بیش از حد الکل ، بوجود می آید. این اندام چربی را ذخیره می کند و سلامت و عملکرد خود را به خطر می اندازد. ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی و عادات شما برای درمان کبد چرب بسیار ضروری است ، با این حال ، برخی از راه حل های طبیعی نیز می توانند برای درمان این مشکل به شما بسیار کمک کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

راهکارهایی برای مقابله با کبد چرب

اولین چیزی که درک آن برای شما بسیار مهم است ، این است که برای درمان کبد چرب ، باید مشخص شود چه عواملی باعث ایجاد این مشکل در بدن شما شده است. در صورت درمان نکردن این مشکل عوارض خطرناکی برای شما به دنبال خواهد داشت و منجر به عوارض عمده ای مانند فیبروز کبد ، التهاب کبد یا سیروز کبدی می شود.

این بیماری مشابه بیماری پانکراتیت می باشد و با رعایت برخی نکات مانند ، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و یا خوردن غذاهایی که برای سلامتی کبد مفید می باشد ، کاهش مصرف الکل و شروع یک زندگی فعال با انجام مکرر ورزش ، می تواند به بازیابی سلامت کبد بسیار کمک کند و این اندام حیاتی بدن را سالم نگه دارید.

به ازا تمام کارهایی که این اندام برای شما انجام می دهد ، حداقل کاری که می توانید انجام دهید ، این است که به درستی از آن مراقبت کنید. در این مقاله ، ما بهترین دمنوش های گیاهی مناسب سم زدایی کبد چرب را برای شما معرفی می کنیم ، که دارای مزایای علمی برای حفظ عملکرد صحیح این اندام حیاتی دارند. شما می توانید این دمنوش های گیاهی را با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ترکیب کنید و کبد خود را سالم نگه دارید.

علائم ابتلا به کبد چرب چیست ؟

پزشکان معتقدند که در بسیاری از موارد ، مردم به طور کلی علائم قابل توجهی از این بیماری را مشاهده نمی کنند. علائم شایع این بیماری  شامل خستگی ، ناراحتی و درد در سمت راست بالای شکم می باشد. بیماری کبد چرب در صورت درمان نشدن ، می تواند عوارضی مانند زخم کبدی را ایجاد کند. زخم کبد به عنوان سیروز کبدی نیز شناخته می شود و شامل علائم زیر می باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • خارش پوست
  • درد شکم
  • خون دماغ
فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟
فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟

چگونگی مراقبت از کبد

کبد شما یک ابرقهرمان می باشد  که اغلب مراقبت های لازم را دریافت نمی کند. این اندام حیاتی صدها ، کارکرد برای بدن دارد و پس از آگاهی از اهمیت کبد ، باید تصمیم بگیرید ، تلاش بیشتری برای مراقبت از این اندام انجام دهید. وقتی به عملکرد کبد ، از جمله تولید ، پردازش ، تنظیم ، متعادل سازی ، تبدیل ، تنظیم و حذف توجه کنید ، متوجه خواهید شد که این اندام به طور روزانه چقدر مشغول به کار است.در اینجا چند کار شگفت انگیز وجود دارد که کبد شما در طول روز انجام می دهد :

  • مواد غذایی را در بدن تجزیه (متابولیزه) می کند
  • گلوکز را متعادل ، ذخیره و تولید می کند
  • تولید صفرا ، مایعی که به هضم غذا کمک می کند و مواد زائد را از بدن خارج می کند
  • گلوکز اضافی را برای ذخیره به گلیکوژن تبدیل می کند
  • مواد مخدر و سایر مواد سمی را از بدن پاک می کند
  • پروتئین های خاصی را برای پلاسمای خون تولید می کند
  • کلسترول می سازد و سطح کلسترول را تنظیم می کند
  • سطح لخته شدن خون و سطح هورمون ها را تنظیم می کند
  • با حذف باکتری ها از جریان خون به ایمنی بدن کمک می کند

کبد مواد مضر را تجزیه کرده و محصولات جانبی آنها را به صفرا یا خون دفع می کند. محصولات جانبی صفرا به صورت مدفوع از بدن خارج می شوند و محصولات جانبی خون به صورت ادرار از بدن خارج می شوند.

چگونه کبد خود را سالم نگه داریم ؟

در اینجا برخی از اقدامات مهمی که می توانید برای ارتقاء سلامت کبد خود انجام دهید ، ذکر شده است که سم زدایی از کبد یکی از آنهاست. این اقدامات عبارتند از :

غذای سالم بخورید :

با خوردن مقدار زیادی میوه ، سبزیجات تازه و سایر غذاهای دوستدار کبد ، می توانید با کبد خود مهربان باشید. برخی از غذاهایی که مخصوص کبد هستند ، شامل سیر ، مرکبات ، چغندر و سبزیجات  (مانند کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم) می باشد. همچنین از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده خودداری کنید و آب زیادی بنوشید تا سموم به خوبی از بدن شما دفع شوند.

ورزش :

ورزش و فعال ماندن به بدن شما کمک می کند تا سموم خود را آزاد کرده ، از چاقی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFL) مرتبط با چاقی و مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

اجتناب از الکل و مواد مخدر:

الکل و مواد مخدر خیابانی از علل دیگر  آسیب کبدی شناخته شده است. الکل می تواند باعث سیروز کبدی شود ، یک بیماری مزمن کبدی که منجر به مرگ می شود.

مدیریت داروها :

داروهای شامل استامینوفن ، آنتی بیوتیک ها ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) ، داروهای شیمی درمانی ، مکمل های آهن و دوزهای بالای ویتامین A ، می توانند باعث آسیب کبدی ناشی از دارو (DILI) در فرد شوند.

فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟
فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟

سم زدایی از کبد :

علاوه بر این پیشنهادات ، شما می توانید سموم و ناخالصی های موجود در کبد خود را با نوشیدن دمنوش های گیاهی مناسب برای بهبود کبد چرب استفاده کنید.

چرا سم زدایی از کبد بسیار مهم می باشد ؟

سم زدایی از کبد می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و به جلوگیری یا مدیریت برخی بیماری ها یا شرایط کمک کند. این بیماری ها شامل سیروز کبدی ، هپاتیت الکلی ، هپاتیت A  ، B و C  ، NAFL و هموکروماتوز می باشند.

علائمی که نشان می دهد ، پاکسازی کبد به درستی انجام نمی شود عبارتند از خارش پوست ، پوست کدر ، بوی بد بدن و سردردهای مکرر و همچنین نفخ یا یبوست می باشد و علائم دیگر شامل تیره شدن ادرار هنگام هیدراته شدن ، مشکل در کاهش وزن ، خستگی عمومی ، نوسانات خلقی و مشکل در خواب خواهد بود.

بهترین انواع دمنوش مناسب کبد چرب :

مطالعات متعددی تأیید کرده اند که برخی گیاهان دارویی حاوی عوامل سم زدایی قوی هستند ، که ممکن است برای بهبود عملکرد کبد مفید بوده و از آسیب کبدی در بدن جلوگیری می کنند. این دمنوش های گیاهی عبارتند از :

دمنوش گیاهی خارمریم:

دمنوش گیاهی خارمریم ، دارای طعم ملایم و کمی شیرین می باشد و فواید سلامتی زیادی برای کبد دارد. خار مریم (Silybum marianum) گیاهی مربوط به خانواده گیاهان Asteraceae می باشد. این گیاه در اصل در جنوب اروپا ، بخش هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا کشت می شود و بومیان این مناطق به طور سنتی از آن برای درمان اختلالات کبدی ، صفراوی و کیسه صفرا استفاده می کردند.

دمنوش گیاهی خار مریم به عنوان مکمل غذایی برای بهبود و درمان بیماری هایی مانند زردی ، هپاتیت و سیروز در طب سنتی معرفی می شود. مصرف این دمنوش گیاهی ، ممکن است علائم سرطان کبد و بیماری کبد چرب را در فرد کاهش دهد. سیلی مارین ترکیب فعال این دمنوش گیاهی می باشد و به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد فیبروتیک  پرکاربردترین ترکیب طبیعی برای درمان بیماری های کبدی در سراسر جهان است. این دمنوش گیاهی ، همچنین می تواند سلول های کبد را در برابر اثرات سمی داروها ، از جمله داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی ، محافظت کند.

فعالیت های آنتی اکسیدانی این دمنوش گیاهی ، از آسیب کبدی در برابر رادیکال های آزاد ناشی از تجزیه الکل در بدن محافظت می کند. سیلی مارین همچنین به کاهش سطح آنزیم های کبدی کمک می کند و می تواند از سلول T در سیستم ایمنی محافظت کند. دانشمندان به مطالعه بر روی ترکیب سیلی مارین ، به عنوان یک درمان طبیعی در برابر مسمومیت کبدی و بیماری مزمن کبدی ادامه می دهند زیرا پتانسیل های درمانی این ترکیب بسیار امیدوار کننده می باشد.

دمنوش گیاهی زنجبیل:

دمنوش گیاهی زنجبیل علاوه بر طعم بخشیدن به روز شما ، می تواند سلامت کبد را نیز افزایش داده و به مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به شما بسیار کمک کند. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مزمن کبدی در سراسر جهان است و با چاقی و مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی ارتباط مستقیم دارد.

زنجبیل (Zingiber officinale) یک ریشه گیاهی و ادویه کاربردی است  که برای تهیه دمنوش و فواید آن برای سلامتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که دمنوش گیاهی زنجبیل ممکن است در مدیریت بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

این ادویه حاوی آنتی اکسیدان ها ، جینجرول ها ، شوگائول ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند جذب گلوکز در بدن را بهبود ببخشد. این دمنوش گیاهی با کمک به تنظیم قند خون ، ممکن است به بهبود اختلالات مرتبط با کبد چرب غیر الکلی در افراد چاق و کسانی که مقاومت به انسولین دارند ، بسیار کمک کند.

تحقیقات در یک مطالعه نشان داده است که ترکیب دمنوش گیاهی خارمریم و زنجبیل می تواند کبد را در برابر فیبروز کبدی محافظت کند. فیبروز کبدی ، یک بیماری مزمن است که با بیماری کبد چرب و هپاتیت مزمن ویروسی مرتبط است. برای تهیه این دمنوش گیاهی یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و می توانید لیمو و عسل را به عنوان مزه به دمنوش خود اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد ، سپس دمنوش زنجبیل خود را با عطر فوق العاده آن بنوشید!

فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟
فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟

دمنوش گیاهی قاصدک:

یکی دیگر از دمنوش های عالی سم زدایی کبد  از گیاه قاصدک تهیه می شود ، گیاهی رایج که در بسیاری از کشورها رشد می کند. در واقع ، ریشه گیاه قاصدک (Taraxacum official) مدتهاست که به عنوان “تقویت کننده کبد” در طب عامیانه استفاده می شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داده است  که پلی ساکاریدهای دمنوش گیاهی قاصدک دارای اثرات محافظتی کبدی هستند ، که از عملکرد مناسب کبد پشتیبانی می کنند. عصاره برگ های گیاه قاصدک همچنین به عنوان یک درمان جایگزین احتمالی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا (ناشی از HFD) مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج نشان داده است که این گیاه تجمع اسیدهای چرب (لیپیدها) را در کبد تا حد زیادی سرکوب کرده و مقاومت به انسولین در بدن را کاهش می دهد. بر اساس این یافته ها ، دمنوش گیاهی قاصدک راهی امیدوار کننده برای درمان و جلوگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مربوط به چاقی ارائه می دهد .

دمنوش گیاهی زردچوبه:

زردچوبه (Curcuma longa) یک ادویه گیاهی قوی با ماده فعال زرد روشن به نام کورکومین می باشد. در طی قرن ها ، پزشکان گیاهی و متخصصان طبیعی از دمنوش گیاهی زردچوبه ، برای اثرات آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی آن بر کبد و بدن به طور گسترده استفاده می کردند.

استرس اکسیداتیو دلیل اصلی آسیب کبدی ناشی از تجمع سموم ناشی از الکل ، عفونت های ویروسی ، مواد مخدر و دارویی ، آلاینده های محیطی و سایر عوامل می باشد. با آگاهی از توانایی دمنوش گیاهی زردچوبه در خنثی سازی سموم ، مطالعات مختلفی برای مشاهده تأثیرات آن بر بیماری کبد و سلامت کبد انجام شده است.

به عنوان مثال ، تحقیقاتی که فعالیت های آنتی اکسیدانی کورکومین بر روی کبد را مورد ارزیابی قرار می داد نشان داده است که این ترکیب در این دمنوش گیاهی می تواند در انواع مختلف اختلالات کبدی مرتبط با اکسیداسیون موثر واقع شود.

دو یافته مهم دیگر درباره این دمنوش گیاهی ، این است که کورکومین به عنوان یک مهار کننده رادیکال های آزاد عمل می کند و همچنین توانایی این را دارد  که با کاهش میزان چربی در کبد ، شدت بیماری کبد چرب الکلی را کاهش دهد. در همین حال ، یافته های یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داده است  که پودر زردچوبه تخمیر شده (FTP) توانایی جلوگیری از آسیب کبدی و همچنین بهبود عملکرد کبد را دارد.

دمنوش گیاهی فیلانتوس آماروس :

از برگ ها ، ساقه ها ، ریشه ها و عصاره های کامل گیاه Phyllanthus amarus (P. amarus) می توان دمنوش گیاهی را تهیه کرد  که می تواند با سموم موجود در بدن مبارزه کند. گیاه فیلانتوس متعلق به خانواده گیاهان Euphorbiaceae می باشد و گونه های متعددی دارد. این گونه های گیاهی به طور سنتی به دلیل خواص دارویی خود از جمله توانایی آنها در درمان زردی ، بیماری های کبدی ، هپاتیت و جلوگیری از آسیب کبدی در طب سنتی بسیار کاربرد داشته اند.

برخی از گونه های این گیاه ، همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که فعالیت های پاک کننده ای را از خود نشان می دهند که می تواند به محافظت از کبد بسیار کمک کند. پزشکان طب سنتی چینی و هندی ، این گیاه را به خوبی می شناسند و قرن ها است که از این گیاه برای رفع مشکلات کلیه ، کبد و طحال استفاده می کنند.

فعالیت های دارویی وسیع دمنوش گیاهی فیلانتوس ، شامل محافظت کننده کبد ، ضد التهابی ، ضد باکتریایی ، ضد سرطان ، آنتی اکسیدان و مدر می باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ فعالیت های محافظتی کبدی و آنتی اکسیدانی دو گونه از این گیاه ، P. emblica و P. polyphyllus را تأیید کرده است. بر اساس یافته های یک مطالعه انجام شده ، دمنوش گیاهی فیلانتوس می تواند کبد را در برابر آسیب های ناشی از داروهای شیمی درمانی محافظت کند . این دمنوش گیاهی ، توانایی کاهش اثرات سمی داروها پس از تجزیه آنها توسط بدن را نشان داده است.

فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟
فواید و خواص استفاده از دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟

دمنوش گیاهی کنگر فرنگی :

برگ و ریشه های گیاه کنگر فرنگی ، حاوی ترکیباتی می باشند که جریان صفرا را در بدن تحریک کرده و غلظت چربی را کاهش می دهد. مطالعه ای که در در سال ۲۰۱۰ منتشر شد ، نشان داده است که عصاره کنگر فرنگی بر تنفس سلولی کبد موش صحرایی تأثیرات بسیار مثبتی گذاشته است.

دمنوش گیاهی کنگر فرنگی یک دیورتیک طبیعی بسیار قوی است ، همچنین جذب چربی را در بدن ما کاهش می دهد و سلامت کبد ما را بهبود می بخشد. شما می توانید این گیاه را در وعده های غذایی سبک خود اضافه کنید ، اما ساده ترین راه برای استفاده از مواد مغذی این گیاه ، استفاده از آن به عنوان دمنوش گیاهی می باشد. اگر سابقه سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی دارید ، بدون نظارت پزشک از دمنوش گیاهی کنگر فرنگی استفاده نکنید.

بهترین دمنوش مناسب کبد چرب چیست ؟

بر اساس تحقیقات انجام شده ، به نظر می رسد دمنوش گیاهی خارمریم بهترین دمنوش مناسب کبد چرب برای بهبود بیماری کبد چرب می باشد و حاوی ترکیب شیمیایی سیلی مارین است که می تواند به بهبود بیماری التهاب کبد چرب و الکل بسیارکمک کند. دمنوش گیاهی زنجبیل و دمنوش گیاهی قاصدک ، دیگر دمنوش های گیاهی هستند که برای درمان کبد چرب غیر الکلی دارای خواص درمانی خوبی می باشند.

سخن آخر :

تمیز کردن کبد با دمنوش های سم زدایی گیاهی می تواند از برخی بیماری هایی که به کبد آسیب می رسانند جلوگیری کرده یا آنها را درمان کند. این دمنوش های گیاهی همچنین مزایای سلامتی بیشتری را برای شما ارائه خواهند داد و طبق مطالعات ، افرادی که آنها را می نوشند به طور کلی احساس می کنند از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

گیاهان ذکر شده در این مقاله بی خطر تلقی می شوند و در صورت مصرف مناسب می توانند کبد را سم زدایی کرده و عملکرد کبد را تقویت کنند. شما همچنین می توانید از دمنوش های گیاهی دیگر مانند دمنوش لیمو ، دمنوش گیاهی اولانگ و دمنوش گیاهی چای سبز برای بهبود بیماری کبد چرب استفاده کنید ، تحقیقات در مورد خواص این دمنوش های گیاهی در حال انجام می باشد.

صرف نظر از مزایای مثبت آنها برای سلامتی ، قبل از استفاده از دمنوش های گیاهی برای سم زدایی کبد ، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. این امر به ویژه در صورت بارداری یا مصرف برخی از داروها بسیار مهم می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا