Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟

دمنوش مناسب رفع یبوست یکی از پر مصرف ترین دمنوش ها در جهان است . امروز به دلیل زندگی شهری و مصرف مواد غذایی فراوری شده و نبود وقت کافی برای ورزش بسیاری از افراد به یبوست مبتلا می شوند. یبوست یک مشکل ناراحت کننده و ناخوشایند برای میلیون ها نفر در جهان است. تخمین زده می شود که در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون ویزیت سالانه پزشکان مربوط به  یبوست است و زنان بالغ بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا می شوند.

یبوست یک بیماری شایع پزشکی است  که اغلب با سخت بودن اجابت مزاج یا عملکرد ضعیف روده مشخص می شود. این وضعیت  که گاهی اوقات واقعاً ناراحت کننده می باشد ، می تواند ناشی از اختلالات هورمونی یا عوارض جانبی مصرف داروهای تجویز شده معمولی و برخی از بیماری ها می باشد.

همچنین ناکافی بودن یا کمبود فیبر در رژیم غذایی و فعالیت ضعیف روده ها می تواند این وضعیت را به وجود آورد. جدا از سایر درمان های معمول برای یبوست ، مانند تغییر رژیم غذایی و ورزش ، ممکن است پزشکان به طور فزاینده ای  دمنوش های گیاهی طبیعی را برای تسکین این اختلال تجویز کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

یبوست چیست؟

یبوست یک بیماری نسبتاً شایع گوارشی است که در آن دفع مدفوع مشکل و دردناک است. به طور کلی ، اگر فردی کمتر از سه بار دفع مدفوع در یک هفته داشته باشد ، دچار بیماری یبوست شده است. دلایل زیادی برای بروز بیماری یبوست وجود دارد ، برخی از آنها شامل عوارض جانبی رژیم غذایی ، عوارض جانبی مصرف دارو ، کم آبی بدن و استرس بیش از حد می باشد. اگر یبوست به مدت طولانی ادامه پیدا کند ، ممکن است عوارض جانبی خطرناکی برای سلامتی داشته باشد ، بنابراین مهم است که به سرعت این وضعیت را درمان کنید.

در حالی که محصولات ملین زیادی در بازار وجود دارد ، برخی از آنها می توانند برای دستگاه گوارش شما خطرناک باشند و به تعادل باکتریایی مفید در روده شما آسیب برسانند و عوارض جانبی دیگری مانند اسهال و کم آبی بدن را به همراه داشته باشند. بنابراین ، استفاده از دمنوش های گیاهی برای رفع یبوست ، به دلیل محدودیت عوارض جانبی و سایر مزایای این نوشیدنی های غنی از مواد مغذی ، یک انتخاب بسیار محبوب و مفید می باشد.

فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟

علت به وجود آمدن یبوست چیست؟

هنگامی که یبوست رخ می دهد ، اغلب مشکلات متعددی در مجرای گوارشی اتفاق می افتد. حرکت مدفوع از روده بزرگ کند می شود یا مدفوع کافی در روده شکل نمی گیرد. همچنین ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، می تواند علت یبوست شدید باشد. حوادث غیرطبیعی گوارشی که در بالا توضیح داده شد ، اغلب به اختلالات گوارشی عملکردی از جمله IBS نسبت داده می شود  که می تواند همراه با سایر علائم باعث بروز یبوست مداوم در فرد شود.  بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط کالج گوارش آمریکا ، در زیر چندین عامل وجود دارد که ممکن است باعث یبوست شوند:

رژیم غذایی ضعیف :

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده ، قند ، کربوهیدرات های تصفیه شده ، الکل ، چربی های ناسالم و افزودنی های مصنوعی ، می توانند عملکرد طبیعی روده را دشوارتر کنند.

استرس :

استرس زیاد تولید هورمون و انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد  که تأثیر مستقیمی بر کشش ماهیچه ها ، التهابات ، تولید آنزیم ها و عملکرد کلی دستگاه گوارش خواهد شد.

عدم تحرک :

ورزش به افزایش جریان خون ، تقویت ماهیچه های درون دستگاه گوارش و کنترل استرس بسیار کمک می کند.

مواد افیونی :

یبوست ممکن است ناشی از مصرف مواد مخدر باشد ، زیرا مواد افیونی سیستم عصبی مرکزی و حرکات غیرارادی بدن را که باعث هضم مناسب می شوند ، کند می کند.

مصرف برخی از داروها :

برخی از داروها ، می توانند یبوست مکرر را ایجاد کنند از جمله: داروهای ضد افسردگی ، آنتی اسیدها ، مکمل های کلسیم یا آهن ، داروهای ضد کولینرژیک ، ضد تشنج ، مواد مخدر و دیورتیک ها.

فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟

عدم تعادل در فلور روده :

باکتری های سالم ساکن در دستگاه گوارش (GI) که پروبیوتیک نامیده می شوند ، به تنظیم عملکرد روده بسیار کمک می کنند. یکی از دلایل اهمیت فیبر در رژیم غذایی ، برای سلامت روده این است که فیبر غذاهای گیاهی به رشد باکتری های پروبیوتیک کمک می کند.

مشکلات تیروئیدی یا هورمونی :

یائسگی ، PMS ، اختلالات خوردن ، دیابت و اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید همگی می توانند ، علائم ابتلا به یبوست را بوجود آورند. بیماری های دیگری که ممکن است باعث بروز یبوست شوند شامل بیماری پارکینسون ، آسیب های ستون فقرات یا مشکلات عصبی هستند  که بر اعصاب دستگاه گوارش تأثیر می گذارند.

کمبود منیزیم :

منیزیم یک الکترولیت است که به عملکرد طبیعی ماهیچه های بدن کمک می کند. مقدار کم منیزیم در رژیم غذایی شما ، می تواند تنش ماهیچه ها را افزایش داده و علائم استرس عاطفی را بدتر کند.

خواب ضعیف ، جت لگ و مسافرت :

این عوامل می توانند تنظیمات سیستم گوارشی شما را از بین برده و منجر به بروز علائم یبوست در شما شوند.

سن بالا :

گاهی اوقات افراد مسن علاقه خود را به غذا از دست می دهند (به دلیل مواردی مانند طعم متفاوت غذا ، مشکل در جویدن و نداشتن انرژی برای پخت و پز ) ، این بدان معناست که مصرف فیبر و کالری کافی را متوقف می کنند بنابراین هضم غذا در سیستم گوارشی آنها نیز کند می شود .

علائم رایج بیماری یبوست

حرکات کمتر از حد معمول روده : به خاطر داشته باشید که “کمتر از حد معمول” در افراد مختلف متفاوت است. لزوماً تعداد مشخصی از حرکات روده ای که باید روزانه یا هفتگی انجام شود ، وجود ندارد. برخی از افراد بیش از یک بار در روز به دستشویی می روند و برخی دیگر به طور متوسط ​​فقط یک روز در میان به دستشویی می روند. نکته اصلی این است که به عادات معمول خود توجه کنید. اگر به طور ناگهانی کمتر از حد معمول به دستشویی می روید ، احتمالاً یبوست دارید.

دفع مدفوع مشکل یا دردناک است در این  حالت ممکن است در شکم خود احساس درد کنید و هنگام دفع نیاز به فشار زیادی  نیاز  داشته باشید. همچنین دچار نفخ در شکم و افزایش گاز در معده شوید.

فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟

انواع دمنوش مناسب رفع یبوست :

دمنوش های گیاهی که از گیاهان طبیعی تهیه می شوند ، معمولا حاوی ترکیبات مختلف مفید ، مواد شیمیایی گیاهی و سایر مواد مغذی هستند که می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید باشند . بنابراین رفع یبوست در بین سایر مزایای ضروری این دمنوش های گیاهی برای سلامتی ارائه می شود. در زیر بهترین دمنوش های ملین گیاهی که ثابت شده است می تواند یبوست را بهبود و درمان کنند خدمت شما معرفی می شود.

دمنوش گیاهی سنا

دمنوش گیاهی سنا ، بهترین و قوی ترین دمنوش گیاهی برای رفع یبوست می باشد. با خواص ملین فوق العاده قوی که از نظر علمی ثابت شده است ، تقریباً بلافاصله یبوست را برطرف می کند. این گیاه دارویی بدون نسخه که مورد تأیید FDA نیز می باشد ، حاوی ترکیبات فعال مختلفی است که به عنوان “گلیکوزیدهای سنا یا سنوسیدها” شناخته می شوند. این دمنوش گیاهی به دلیل اثرات ملین طبیعی که دارد  در پزشکی مدرن نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند .

ترکیبات مفید این دمنوش گیاهی ، از طریق افزایش تحرک روده و ترشح شیره معده عمل ملینی مورد نیاز را در بدن ایجاد می کنند. دمنوش گیاهی سنا ، اگرچه برای بزرگسالان سالم بی خطر تلقی می شود ، اما نباید بیش از دو هفته مصرف شود ، زیرا ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی مختلف شود.

مسهل های محرک طبیعی که معمولاً در چای های تجاری مختلف ، برای رفع یبوست استفاده می شوند از این گیاه دارویی استفاده کرده اند و برای درمان سندرم روده تحریک پذیر ، عفونت های قارچی پوست و بواسیر مورد استفاده قرار می گیرند.

دمنوش گیاهی قاصدک

قاصدک که یک علف هرز متداول در دشت ها است یک گیاه طبیعی است که از لحاظ تاریخی به دلیل تنوع وسیع خواص دارویی خود از ارزش بالایی در طب سنتی برخوردار بوده است. دمنوش گیاهی قاصدک در داروهای هومیوپاتی ، به عنوان یک ادرارآور قوی و برای درمان عفونت های مختلف از جمله اختلالات کبدی و صفراوی مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه قاصدک خشک شده را می توانید به آب جوش اضافه کنید و به عنوان دمنوش گیاهی برای رفع یبوست مصرف کنید زیرا دارای خواص ملین ملایم مفیدی است. دمنوش گیاهی قاصدک  که یک ملین ملایم است ، همچنین می تواند به عنوان درمانی برای احتباس آب استفاده شود. اثرات ملین این دمنوش گیاهی ، باعث رفع یبوست با افزایش حرکت روده در بدن می شود.

دمنوش گیاهی ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان که یک گیاه دارویی بسیار قوی است ، بیشتر به دلیل خواص ضد التهابی منحصر به فردش در جهان شناخته شده است. دمنوش این گیاه همچنین می تواند برای درمان یبوست ، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی رایج استفاده شود. از نظر علمی ثابت شده است که دمنوش گیاهی ریشه شیرین بیان ، می تواند یبوست مزمن را بهبود و درمان کند.

این دمنوش گیاهی می تواند به طور فعال باعث افزایش پریستالیس در بدن شود. پریستالیس فرایندی است که برای اجابت مزاج از طریق سیستم گوارشی استفاده می شود. از خواص ضد التهابی قوی این دمنوش گیاهی ، برای محافظت از پوشش معده نیز استفاده می شود. دمنوش گیاهی ریشه شیرین بیان طعم متمایزی دارد ،که بسته به چشایی فرد مصرف کننده ، می تواند خوشایند یا آزاردهنده باشد.

فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟

چای سیاه

چای سیاه یک دمنوش مناسب برای رفع یبوست است و یک داروی گیاهی محبوب است که از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. این چای گیاهی بدون افزودنی یا شیرین کننده ، حاوی مقدار زیادی کافئین است. ثابت شده است که این گیاه داروی به دلیل خاصیت ملین خفیفی که دارد ، یبوست را در تمام سنین کاهش می دهد.

دمنوش گیاهی نعناع

نعناع ، گیاهی است علفی و چند ساله ، که مزایای بیشماری برای سلامتی دارد و در طول تاریخ از این گیاه به طور گسترده برای درمان و بهبود بسیاری از مشکلات در فرهنگ های مختلف استفاده شده است. نوشیدن دمنوش گیاهی نعناع یک راه لذت بخش برای رفع یبوست است ، زیرا دمنوش نعناع به طور گسترده ای برای درمان اختلالات گوارشی مختلف در طب سنتی توصیه شده است. دمنوش گیاهی نعناع فاقد کافئین است که می تواند هضم غذا را بهبود ببخشد و یبوست و درد معده را تسکین دهد.

دمنوش گیاهی ریشه بیدمشک

ریشه بیدمشک یک گیاه باستانی چینی است که قرن ها به طور گسترده ای ، برای درمان بیماری های مختلف رایج مورد استفاده قرار گرفته است. دمنوش این گیاه دارویی به دلیل اثرات شگفت انگیز ادرار آوری که دارد ، سموم را از طریق ادرار از بدن خارج می کند و به طور گسترده ای در طب سنتی به عنوان تصفیه کننده قوی خون مورد استفاده قرار گرفته است.

دمنوش گیاهی تهیه شده از این گیاه ، حاوی خواص ضد التهابی قوی است که در مبارزه با عفونت ها و التهابات روده بسیار موثر است بنابراین این دمنوش گیاهی را به یک درمان طبیعی ایده آل برای رفع یبوست تبدیل می کند.

 دمنوش گیاهی چای سبز

به طور علمی ثابت شده است که دمنوش گیاهی چای سبز که از برگ های گیاه Camellia sinensis تهیه می شود ، بیماری های مختلف از جمله سرطان ، التهابات ، مشکلات مختلف معده و گوارش مانند یبوست ، نفخ ، تهوع و اسهال و بیماری های قلبی عروقی را می تواند بهبود ببخشد و درمان کند.

این دمنوش گیاهی قوی همچنین به طور کامل مملو از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مفید برای بدن می باشد ، که به تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله دیگر مزایای ضروری سلامتی کمک می کند. دمنوش گیاهی چای سبز که به دلیل داشتن مقدار مناسبی کافئین به عنوان بهترین جایگزین قهوه در جهان شناخته می شود برای رفع یبوست  بسیار مفید می باشد. همچنین جالب است بدانید که دمنوش گیاهی چای سبز ، می تواند در کاهش وزن به شما بسیار کمک کند .

دمنوش گیاهی میخک

میخک ، که بیشتر به عنوان یک ادویه برای آشپزی بسیار زیاد استفاده می شود ، طعم عالی به مواد غذایی می دهد. شما می تواند از دمنوش این گیاه ، برای کاهش نفخ و بهبود یبوست خود استفاده کنید. ادویه ها به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی که دارند ، برای تسکین و بهبود عملکرد دستگاه گوارش انسان از دیرباز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند . دمنوش گیاهی میخک همچنین یک اثر آرام بخشی ملایمی بر دستگاه گوارش دارد و می تواند برای پاکسازی روده بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب رفع یبوست چیست ؟

دمنوش گیاهی تولسی

گیاه تولسی ( Tulsi ) که معمولاً به عنوان ” ملکه گیاهان هند” نیز شناخته می شود ، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی می باشد و ثابت شده است که از استرس جلوگیری می کند ، به بهبود بینایی کمک می کند ، استقامت و مقاومت بدن را تقویت کرده  و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

جدا از همه این مزایای شگفت انگیز ، همچنین ثابت شده است که نوشیدن دمنوش گیاهی تولسی در هنگام یبوست ، نقش مهمی در بهبود این مشکل برای فرد مصرف کننده خواهد داشت. دمنوش گیاهی تولسی ، همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی مختلفی است که می تواند مزایای سلامتی بیشماری برای بدن انسان داشته باشد.

دمنوش گیاهی ریواس

ریواس صدها سال است که در طب سنتی ، برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. ریواس یکی از رایج ترین گیاهان مورد استفاده در طب چینی است. دمنوش گیاهی ریواس ، بیشتر به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش شناخته می شود و اعتقاد بر این است که به عنوان یک ملین خفیف نیز می تواند عمل کند.

احتیاطات در مورد مصرف انواع دمنوش مناسب رفع یبوست :

وقتی نوبت به انتخاب انواع دمنوش مناسب رفع یبوست می رسد ، موارد زیادی را باید در نظر گرفت. اکثر این دمنوش های گیاهی برای افرادی که باردار یا شیرده هستند یا در حالت تهوع و اسهال دارند توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است این شرایط را برای این افراد بدتر کنند. مانند بسیاری از مسهل های بدون نسخه ، دمنوش های گیاهی مناسب برای رفع یبوست نیز با راهنمای مناسب و اطلاعات کافی مصرف شوند.

شما باید به مقدار محدودی از این دمنوش های گیاهی استفاده کنید و از مصرف بیش از اندازه این دمنوش های گیاهی اجتناب کنید . به طور کلی استفاده طولانی مدت  از این دمنوش های گیاهی توصیه نمی شود. شما همیشه باید قبل از شروع مصرف گیاهان دارویی به دلیل احتمال تداخل با برخی داروها و عوارض جانبی آنها ، با پزشک خود صحبت کنید. اگر دمنوش مناسب رفع یبوست را مصرف می کنید و یبوست شما بهبود نیافته است ، حتماً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

سخن آخر :

تمام دمنوش های گیاهی که در بالا مورد بحث قرار گرفت ، دارای خواص ملین قوی می باشند که در صورت مصرف توسط کودکان می تواند خطرناک باشد. همچنین توصیه می شود که  از این دمنوش های گیاهی فقط برای مدت کوتاه استفاده کنید زیرا برخی از آنها در صورت استفاده طولانی مدت می توانند عوارض جانبی جدی برای سلامتی شما ایجاد کنند. برای ایمنی بیشتر ، همیشه قبل از تصمیم گیری برای استفاده از هر یک از دمنوش های گیاهی ذکر شده با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا