Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا

عفونت خون در اثر کرونا یکی از عوارض شایع این بیماری همه گیر است که طی دو سال اخیر جان هزاران انسان را در سراسر جهان گرفته است. قبل از همه گیری کووید -۱۹ نیز سیستم مراقبت های بهداشتی همواره با عفونت خون یا سپسیس مبارزه کرده است زیرا سالانه بیش از ۱.۷ میلیون نفر فقط در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می شوند.

همچنان که تعداد موارد ابتلا به کووید -۱۹ رو به افزایش است ، مراکز بهداشتی برای مقابله با سپسسیس به چالش کشیده می شوند و این بیماری قبل از انجام واکسیناسیون تبدیل به سومین علت اصلی مرگ و میر در افراد ۴۵-۸۴ ساله شده بود.

عفونت خون در اثر کرونا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر جهانی با تخمین  ۷۰۰۰۰۰ مرگ ناشی از سپسیس است. از آنجا که سپسیس یک عارضه حاد COVID-19 است  افزایش ابتلا به کرونا می تواند مرگ و میر ناشی از عفونت خون را نیز افزایش دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

عفونت خون چیست؟

عفونت خون یا سپسیس واکنش سمی بدن در برابر عفونت است. همانطور که سیستم دفاعی بدن شما سعی می کند با عفونت مبارزه کند ، ممکن است بیش از حد واکنش نشان دهد و به جای آن به خود بدن حمله کند. هرگونه عفونتی از جمله عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و  COVID-19 می توانند باعث سپسیس شوند که می تواند منجر به بیماری جدی و حتی مرگ شود.

هنوز تحقیقات در مورد اینکه چرا برخی از افراد مبتلا به COVID-19 علائم خفیفی دارند در حالی که برخی دیگر به شدت بیمار می شوند یا می میرند ادامه دارد. آنچه ما می دانیم این است که در میان افرادی که به شدت بیمار می شوند ، بسیاری از آنها دارای بیماریهای مزمن زمینه ای هستند ، سن آنها بالا است یا دچار سپسیس می شوند.

بدن انسان سالم به طور کلی آماده است تا تهدیدات ناشی از عفونت ها را از طریق سیستم ایمنی خنثی کند. اکثر افراد مبتلا به بیماری خفیف ناشی از COVID-19 قادر به تکیه بر سیستم ایمنی برای بهبود هستند. در بخش کوچکی از افراد ، سیستم ایمنی ضعیف می شود که می تواند به سپسیس منجر شود.

سپسیس زمانی اتفاق می افتد که یک عفونت باعث ایجاد یک واکنش زنجیره ای در سراسر بدن شود که می تواند به سرعت منجر به آسیب بافتی ، نارسایی اندام ها و مرگ شود. به دلیل پیشرفت سریع سپسیس ، تشخیص زودهنگام علائم و درمان عفونت با داروهای طراحی شده برای کمک به سیستم ایمنی جهت از بین بردن ارگانیسم های ایجاد کننده این بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا
علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا

بیماری کرونا و عوارض آن

وقتی کروناویروس جدید ، SARS-Co-2  که باعث COVID-19 می شود ، شروع به گسترش کرد ، ما نمی دانستیم با چه چیزی سر و کار داریم. به سرعت مشخص شد که COVID-19 یک عفونت جدی است. همچنین مشخص شد که COVID-19 شدید یک سپسیس ویروسی است.

لازم به ذکر است که خود کروناویروس ها جدید نیستند و در بیشتر موارد معمولاً  بیمار جدی ایجاد نمی کنند. به عنوان مثال عامل سرماخوردگی یک ویروس کرونا است. اما عفونت های جدی تر ، مانند SARS (سندرم تنفسی حاد شدید) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) نیز مربوط به کرونا ویروس ها هستند. همه این عفونت ها علائم مشترکی دارند که شامل سرفه ، تنگی نفس ، مشکل تنفس و تب است.

از زمانی که شیوع COVID-19 آغاز شد ، جهش های جدیدی از ویروس شروع به گردش کرد. همانطور که ویروس ها افراد بیشتری را آلوده می کنند ، اغلب اوقات جهش می یابند. در حال حاضر چندین جهش از ویروس COVID-19 وجود دارد که جهش غالب آن در جهان نوع دلتا نام دارد. به نظر می رسد این ویروس به راحتی نسبت به جهش های قبلی گسترش می یابد ، به این معنی که می تواند افراد بیشتری را سریع تر آلوده کند.

در حالی که اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند علائم خفیف تا متوسط ​​سرفه ، تنگی نفس و تب را تجربه می کنند ، اما این ویروس برخی از افراد را بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار می دهد و باعث موارد شدید پنومونی می شود که می تواند باعث عفونت ویروسی و منجر به مرگ شود.

در حالی که اطلاعات کمی در مورد پیامدهای طولانی مدت  COVID-19 شدید منتشر شده است ، آنچه مشخص شده این است که بهبودی از سپسیس ناشی از کرونا یک فرایند طولانی و دشوار است. به طور کلی ، بازماندگان سپسیس در عرض چند ماه پس از بهبودی مجددا در معرض ابتلا به عفونت هستند که شامل هرگونه عفونتی از جمله  COVID-19 می شود. با این حال ، هیچ گزارش علمی وجود ندارد که ارتباط بین زنده ماندن از سپسیس و ابتلا  به ویروس جدید کرونا را نشان دهد.

چرا تشخیص عفونت خون در بیماران کرونایی دشوار است؟

چالش تشخیص اینکه آیا فرد مبتلا به کووید -۱۹ مبتلا به سپسیس است علائم و نشانه هایی است که افراد ممکن است با عفونت معمولی تجربه کنند. به عنوان مثال ، تب ، تعریق و درد  عمومی ممکن است در افرادی که سپسیس ندارند رخ دهد زیرا یک واکنش ایمنی سالم ممکن است منجر به پدیده های مشابه شود.

از آنجا که تشخیص بین یک پاسخ ایمنی مناسب و نامناسب دشوار است هر فردی با عفونت شناخته شده یا مشکوک  که دچار افزایش ضربان قلب ، تب و یا لرز ، دردهای عضلانی ، گیجی  و تنگی نفس یا تنفس سریع باشد را باید به عنوان فردی درن ظر گرفت که معرض خطر ابتلا به سپسیس قرار دارد.

علائم عفونت خون در اثر کرونا چیست؟

وقتی در بیماران بستری کرونایی علائم سپسیس ظاهر می شود بسیاری از پزشکان سریعاً آنها را مانند سایر بیماران سپسیس درمان می کنند. اما علائم  بیماران کووید -۱۹ با سایر بیماران سپسیسی متفاوت هستند زیرا آنها بیشتر در اثر نارسایی تنفسی می میرند نه شوک عفونی.  به همین دلیل ، پروتکل های معمولی سپسیس و پیگیری آن برای بیماران COVID-19 باید به طور متفاوتی مدیریت شود.

بیماران مبتلا به کووید -۱۹ که در بیمارستان بستری هستند معمولا علائمی مانند تب ، تنگی نفس ، ذات الریه دو طرفه ، تاکی کاردی و تاکی پنه را تجربه می کنند و در نهایت دچار عفونت خون می شوند. با این وجود ، رفتار آنها متفاوت از اکثر بیماران سپسیسی است.

علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا
علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا

عوارض عفونت خون در اثر کرونا چیست؟

اتحادیه جهانی سپسیس اعلام کرده است که COVID-19 می تواند باعث سپسیس شود. در ایالات متحده ، از هر سه بیمار که در بیمارستان می میرند مرگ یک نفر بر اثر سپسیس است. انواع مختلفی از عفونت ها می توانند باعث سپسیس شوند ، اما شایع ترین علت آن ذات الریه است.

ذات الریه التهاب شدید ریه است که در پاسخ به عفونتی رخ می دهد که در آن کیسه های هوایی با چرک پر می شوند و تنفس را دشوار می کند. عفونت های باکتریایی ، ویروسی و قارچی می توانند باعث ذات الریه و در نتیجه سپسیس شوند.

تحقیقات نشان می دهد که COVID-19 ممکن است به علت متغیرهای متعددی از جمله حمله مستقیم ویروسی ، وجود عفونت همزمان باکتری یا ویروسی و یا سن بیمار منجر به سپسیس شود.

در برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 شدید شوک سپتیک به حدی شدید است که تقریباً  ۷۰ % از بیماران به داروهایی برای حمایت از قلب و گردش خون نیاز دارند. آسیب کلی اعضای بدن در این بیماران نیز قابل توجه است. بیش از ۳۰٪ از بیماران نیز دچار آسیب کبدی و ۷۵٪ نیز شواهدی از سرکوب پاسخ ایمنی دارند. نارسایی حاد کلیه نیز تقریباً در ۲۰ درصد از بیماران مبتلا که نیاز به مراقبت های ویژه دارند گزارش شده است.

علت بروز عفونت خون اثر کرونا چیست؟

در حالی که سپسیس ویروسی یک عارضه احتمالی کرونا است ، عفونت های ویروسی به تنهایی مانند عفونت های باکتریایی باعث سپسیس نمی شوند. به عنوان مثال ، آنفولانزای فصلی معمولاً با عفونت همزمان باکتریایی همراه است که منجر به بیماری شدید می شود. کرونا بیماری شدیدی است کهگاهی  نیاز به بستری در ICU دارد و باعث ذات الریه مرتبط با دستگاه تنفس می شود.

اغلب اوقات ، عفونت همزمان باکتریایی مرتبط با آنفولانزا توسط عوامل بیماری زایی ایجاد می شوند که در نازوفارنکس-قسمت فوقانی گلو که در پشت بینی قرار دارد – رخ می دهد.  COVID-19 ممکن است با آنفولانزای فصلی متفاوت باشد زیرا در بیشتر مواقع بیشتر به خودی خود باعث سپسیس می شود تا عفونت همزمان باکتریایی.

با این حال ، داده های دیگر نشان می دهد که عفونت همزمان با COVID-19 ممکن است رخ دهد . مطالعه ای که در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد میزان شیوع عفونت همزمان با کرونا و سایر عوامل بیماری زای تنفسی را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که بیش از ۲۰ درصد از نمونه های مثبت کووید حاوی چند نمونه عفونت همزمان بودند.

یک مطالعه گذشته نگر بر روی بیماران مبتلا به کووید -۱۹ در بیمارستان نیز احتمال عفونت همزمان را بیشتر نشان داد. این مطالعه نشان داد که از بین بیمارانی که زنده نمانده اند ، نیمی از آنها عفونت ثانویه را تجربه کرده اند. از بین افرادی که زنده نمانده اند ، ۱۰۰% از بیماران سپسیس داشته اند و ۷۰ آنها نیز دچار شوک سپتیک شده اند.

علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا
علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا

روش های درمان عفونت خون در اثر کرونا

در رابطه با COVID-19 ، تأثیر ویروس بر بدن به طور کلی و رابطه آن با سپسیس هنوز به خوبی شناخته نشده است. این وضعیت ممکن است به دلیل  پاتوژن های ثانویه باشد به همین دلیل محققان هنوز در تلاش هستند تعیین کنند که بهترین مراقبت ها و درمان ها برای COVID-19 چیست.

در حالی که برخی درمان ها امیدوار کننده به نظر می رسند اما پلاسما درمانی ، دگزامتازون یا درمان ضد ویروسی با رمدسیویر هنوز آزمایشی هستند. در این رابطه سطح سلامت بیمار ، سن و وجود بیماری های دیگر نیز می تواند در پیامدهای بیمار ینقش داشته باشند.

به طور کلی ، COVID-19 می تواند تأثیر وسیعی تقریباً بر روی تمام اندام ها داشته باشد و شدت تأثیر آن بر اندام ها مستقیماً با بقاء ارتباط دارد. با وجود اینکه محققان هنوز در حال بررسی رابطه بین COVID-19 و سپسیس هستند ، مراقبت مناسب از سپسیس در بیماران مبتلا به COVID-19 شدید بسیار مهم است.

برای درمان عفونت خون در اثر کرونا انواع مختلفی از درمان ها استفاده می شود که سیستم ایمنی بدن را هدف گرفته و التهاب را کاهش می دهد. بیماران ممکن است داروهای ضدالتهابی و سایر داروها را برای کاهش التهاب در اندام های آسیب دیده دریافت کند.

چرا COVID-19 باعث سپسیس می شود؟

سپسیس که قبلاً به عنوان سپتی سمی یا مسمومیت خون شناخته می شد ، زمانی رخ می دهد که واکنش بدن به عفونت باعث آسیب به بافت ها و اندام های سالم شود. در واقع این عفونت عامل ایجاد مشکل نیست ، بلکه سیستم ایمنی بدن بیش از حد به تهدید واکنش نشان داده و به قسمت های سالم بدن حمله می کند.

سپسیس می تواند ناشی از هر نوع عفونت – ویروسی ، قارچی یا باکتریایی باشد – اما بیشتر در عفونت های باکتریایی ریه ها ، مجاری ادراری (مثانه ، مجرای ادراری ، کلیه ها) ، شکم ، پوست و بافت های نرم ایجاد می شود و می تواند منجر به آسیب بافتی ، نارسایی چند عضو و مرگ شود.

تحقیقات نشان داده است برخی از افرادی که در سراسر جهان بر اثر COVID-19 جان خود را از دست داده اند ، به دلیل ابتلا به سپسیس فوت کرده اند. زیرا هنگامی که کرونا آنها را بیمار کرده است ، بدن آنها سعی کرده است با عفونت مقابله کند و بیش از حد واکنش نشان داده و اندام ها و بافت های سالم را از بین برده است. در حال حاضر ، هنگامی که افراد تحت مراقبت های ویژه با COVID-19 هستند ، پزشکان و پرستاران آنها را از نظر ابتلا به سپسیس بسیار مورد پیگیری قرار می دهند تا مانع توسعه آن شوند.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت خون چه می توان کرد؟

همه موارد سپسیس قابل پیشگیری نیستند ولی یکی از بهترین کارهایی که مردم می توانند انجام دهند این است که علائم سپسیس را بشناسند ، بنابراین اگر فکر می کنید خودتان یا کسی که مراقبت او هستید ممکن است دچار سپسیس شود، می توانید از اورژانس پزشکی کمک بگیرید. بزرگسالان مبتلا به سپسیس ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنند:

  • تنفس سریع
  • ضربان قلب سریع
  • بثورات پوستی یا پوست ملتهب/عرق کرده
  • ضعف یا درد ماهیچه ها
  • ادرار زیاد که دفع نمی شود
  • احساس گرمای زیاد یا لرز
  • احساس سردرگمی ، گمراهی یا نامفهوم گفتار
  • احساس بسیار ناخوشایند و درد شدیدی که تاکنون تجربه نکرده اند

بزرگسالان مبتلا به سپسیس ممکن است ابراز کنند که احساس می کنند در حال مرگ هستند یا هرگز تا این حد بیمار نشده اند و نگران سلامتی خود هستند.

علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا
علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا

آیا جلوگیری از عفونت ها می تواند سپسیس را متوقف کند؟

شما می توانید با محافظت از خود در برابر ابتلا به عفونت ها از سپسیس جلوگیری کنید، زیرا گاهی عفونت ها می توانند باعث سپسیس شوند. وقتی از COVID-19 صحبت به میان می آید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دستورالعمل ها را دنبال کنید تا به جلوگیری از ابتلای خود و دیگران به این ویروس کمک کنید. به این منظور

  • دستان خود را به درستی بشویید
  • سعی کنید به صورت خود دست نزنید
  • حداقل ۱.۵ متر از افرادی که بیمار هستند، سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید
  • وقتی مریض هستید در خانه بمانید
  • دستورالعمل های فاصله اجتماعی را با فاصله ۱.۵ متر از دیگران دنبال کنید

چه موقع برای درمان عفونت خون در اثر کرونا باید به پزشک مراجعه کرد؟

متأسفانه ، اولین علائم COVID-19 یا علائم نسخه خفیف آن می تواند شبیه علائم و نشانه های سپسیس باشد. افرادی که تب ، سرفه و تنگی نفس دارند ، باید قبل از مراجعه حضوری به مراکز درمانی با پزشک خود تماس بگیرند. بیماران همچنین می توانند بررسی کنند که آیا مطب پزشک یا درمانگاه خدمات پزشکی از راه دور ارائه می دهد یا خیر. زیرا بسیاری شروع به ارائه این سرویس کرده اند. این دسترسی می تواند غربالگری اولیه را در اختیار بیماران قرار دهد و به آنها کمک کند تصمیم بگیرند که آیا باید شخصاً ویزیت شوند یا می توانند در خانه بمانند و سلامت خود را زیر نظر داشته باشند.

افرادی که در مراحل اولیه بیماری عفونی هستند چه  ویروس کرونا و چه هر بیماری دیگری باید از اورژانس یا اتاق های انتظار مراقبت های فوری اجتناب کنند. زیرا در صورت ابتلا به این ویروس ، می توانند بیماری را در اتاق انتظار به دیگران منتقل کنند. اگر آنها ویروس ندارند ، ممکن است خودشان در اتاق انتظار در معرض آن قرار بگیرند. به همین دلیل توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) این است که بیماران در خانه بمانند اما در صورت بروز علائم ناراحتی تنفسی (مشکل تنفس ، تنگی نفس) به دنبال مراقبت باشند.

تب ناشی از COVID-19 می تواند روزها ادامه یابد و حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بیماران علائم خفیفی دارند. اگر کسی علائم شدیدتری مانند تنگی نفس شدید داشته باشد  می تواند نگران سپسیس باشد. علائم دیگر سپسیس مانند تغییر در وضعیت روانی (گیجی ، خواب آلودگی بیش از حد)  کاهش خروجی ادرار  یا بدتر شدن تب ، درد یا بیماری عمومی نیز یک اورژانس خواهد بود.

علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا
علائم و روش های پیشگیری از عفونت خون در اثر کرونا

اگر مشکوک به عفونت خون در اثر کرونا بودیم چه کنیم؟

سپسیس یک اورژانس پزشکی است. اگر شما یا عزیزانتان عفونتی دارید که بهبود نمی یابد یا بدتر می شود ، سریع عمل کنید. مراقبت های پزشکی را فوراً یا به صورت حضوری یا حداقل از طریق خدمات از راه دور دریافت کنید. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید: آیا این عفونت می تواند منجر به سپسیس شود یا برای ارزیابی پزشکی باید به اورژانس بروید.

اگر مبتلا به سپسیس هستید یا فکر می کنید مبتلا هستید ، به اپراتور اورژانس اطلاع دهید. اگر COVID-19 دارید یا فکر می کنید مبتلا هستید ، این مسئله نیز را به اپراتور بگویید. در صورت امکان ، قبل از رسیدن کمک پزشکی ماسک بزنید. تشخیص سریع و درمان به موقع می تواند شانس زنده ماندن شما را افزایش دهد.

چه شرایط زمینه ای شما را بیشتر در معرض خطر عفونت خون در اثر کرونا قرار می دهد؟

در حالی که ما به طور کامل نمی دانیم چه کسانی به طور جدی بیمار می شوند ، برخی عوامل قابل پیش بینی مشخص می کنند  چه کسانی مبتلا به سپسیس و سایر عوارض شدید  COVID-19 خواهند شد. این شرایط زمینه ای که به نظر می رسد افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سپسیس قرار می دهد شامل فشار خون بالا ، دیابت ، بیماری قلبی ، چاقی و بیماری مزمن ریوی است. اما ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری های  مزمن هیچ گونه نشانه ای از سپسیس در نتیجه عفونت با  COVID-19  نداشته اند.

اگر در گذشته از سپسیس جان سالم به در بردید ، آیا در صورت ابتلا به COVID-19 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت مجدد قرار دارید؟

به طور کلی ، بازماندگان سپسیس بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های بعدی و سپسیس مکرر هستند. با این حال ، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند خطر ابتلا به COVID-19 را برای بازماندگان سپسیس برآورد کند و یا  خطر عوارض جدی تر ناشی از COVID-19 را در نتیجه زنده ماندن از سپسیس نشان دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا