Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت

قرص پروپرانولول از دارو های شیمیایی است که بر روی عملکرد قلب و عروق خونی مؤثر بوده و از دسته دارو های مسدود کننده گیرنده های بتا می باشد. کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) در بهبود علائم جسمی اضطراب و استرس مانند ضربان قلب سریع و لرزش می باشد. از خواص قرص پروپرانولول، تسکین سریع این علائم است. انواع قرص پروپرانولول ۱۰ و قرص پروپرانول ۲۰ میلی گرمی وجود داشته و بنابر نیاز توسط پزشک تجویز می گردد. نحوه مصرف قرص پراپرانولول حتماً باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. قیمت قرص پروپرانولول بسته به شرکت سازنده و وارد کننده می تواند متفاوت باشد. خرید و فروش قرص پروپرانولول در داروخانه ها و مراکز مجاز صورت گرفته و در دسترس می باشد. در ادامه مقاله به بررسی عوارض قرص پروپرانولول و کاربردهای آن می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع دارو ها و مکمل ها پرداخته است. برای آشنایی با دارو ها و مکمل های غذایی در جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

قرص پروپرانولول چیست ؟

در واقع مصرف قرص پروپرانولول تأثیرات فیزیکی اضطراب را مسدود و کنترل می‌کند. در صورت کاربرد قرص پروپرانولول هنگام عصبی شدن دیگر ضربان قلب، تعریق و لرزش تجربه نمی شود. قرص پروپرانول کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری در بیمار ایجاد شود. این دارو با مسدود کردن علائم جسمانی اضطراب عصبانیت را کنترل کرده و به خونسردی بیشتر کمک می کند. لازم به ذکر است که از فواید قرص پروپرانولول جهت درمان برخی از اضطراب ‌ها استفاده می گردد. این دارو مانند آلپرازولام یا دیازپام از خانواده بنزودیازپین ها نیست و به دسته ای از دارو ها به نام مسدود کننده‌ های بتا تعلق دارد.

کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت
کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت

تأثیر قرص پروپرانولول در بافت ‌های خارج از قلب، مانند مجرا های هوا رخ می‌دهد، زیرا انواع قرص پروپرانولول ۱۰ و ۲۰ مسدود کننده های بتای غیر انتخابی هستند و می‌توانند تأثیر هورمون ‌های استرس بر گیرنده ‌های بتا ۱، بتا ۲ و بتا ۳ را مسدود کنند.

فواید و کاربرد قرص پروپرانولول برای چیست ؟

کاربرد در درمان فشار خون بالا : معمولاً مصرف ۸۰ میلی گرم از این دارو برای دو بار در روز توصیه می شود. اگر این مقدار به درمان بیمار کمک نکند و فشار خون به اندازه کافی کاهش نیابد، ممکن است مصرف دارو به میزان حداکثر ۱۶۰ میلی گرم و دو بار در روز توصیه گردد.

کاربرد قرص پروپرانولول در درمان میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) : مقدار و نحوه مصرف قرص پروپرانول برای درمان این عارضه روزانه ۴۰ میلی گرم و ۲ تا ۳ بار در روز می باشد. مقدار دارو می تواند تا ۱۲۰ میلی گرم و ۲۴۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش یابد. لازم به ذکر است که این مقادیر باید توسط پزشک یا داروساز تعیین شود.

کاربرد در درمان ضربان قلب نامنظم (آریتمی) : مقدار مصرف دارو ۳ تا ۴ بار در روز و به صورت روزانه ۱۰ میلی گرم تا ۴۰ میلی گرم می باشد.

درمان اضطراب و استرس : برای درمان اضطراب می توان یک بار در روز و به مقدار ۴۰ میلی گرم از دارو استفاده نمود. این مقدار می تواند تا ۴۰ میلی گرم برای ۳ بار در روز نیز افزایش یابد.

درمان تیروتوکسی یا هورمون تیروئید پرکار : مقدار مصرف برای درمان این عارضه، مصرف روزانه ۱۰ میلی گرم تا ۴۰ میلی گرم دارو برای ۳ تا ۴ بار در روز می باشد. توجه شود که میزان مصرف مجاز برای افراد مسن یا افراد با مشکلات کلیه و کبد کمتر است.

عوارض قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟

قرص پروپرانولول (پروپرانول) مسدود کننده گیرنده بتا غیر اختصاصی می باشد و این دارو بر پذیرنده های بتا ۱ و ۲ که موجب تپش قلب سریع و آهسته می شوند، می تواند تأثیرگذار باشد. از فواید و کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) توانایی تثبیت کنندگی غشا بوده که مدت زمان QRS را طولانی تر می کند و بر هدایت قلب تأثیر می گذارد. این دارو متابولیسمی هپاتیک دارد و از راه ادرار دفع می گردد.

  • مصرف بیش از حد قرص پروپرانولول می تواند موجب کند شدن ضربان قلب شده و تنفس را دشوار نماید.
  • مصرف بیش از حد این قرص می تواند به سرگیجه و لرزش بدن منجر شود.
  • البته مقدار پروپرانولولی که می تواند منجر به این عوارض شود، در افراد مختلف، متفاوت است.

عوارض جانبی قرص پروپرانولول که رایج تر است :

  1. کاهش ضربان قلب
  2. اسهال
  3. چشم های خشک
  4. ریزش مو
  5. حالت تهوع
  6. ضعف یا خستگی

اگر چه عوارض قرص پروپرانول خفیف هستند اما ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته کاملاً از بین بروند.

آیا قرص پروپرانولول خواب آور است ؟

در رابطه با این موضوع که قرص پروپرانول خواب آور است یا خیر، باید بگوییم که این دارو می تواند منجر به خواب آلودگی شود. بنابراین تا هنگامی که مطمئن نشده اید این دارو چه تأثیری روى بدنتان می گذارد، از رانندگی و کار با ماشین آلات و یا فعالیت های که به هوشیارى نیاز دارند پرهیز نمایید.

موارد هشدار و منع مصرف قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟

هشدار خواب آلودگی پروپرانول : در هنگام مصرف این دارو از انجام هر گونه فعالیتی که به هوشیاری نیاز دارد پرهیز کنید تا آثار دارو بر بدن مشخص گردد.

افراد با شوک کاردیوژنیک : مصرف قرص پروپرانولول نیروی ضربان قلب را کاهش می دهد و می تواند برای افراد با این وضعیت بد باشد.

افراد با ضربان قلب آهسته تر از حالت نرمال : کاربرد قرص پروپرانول می تواند سرعت ضربان قلب در این افراد را بیشتر پایین آورده که می تواند خطرناک باشد.

افرادی که مبتلا به بلوک قلبی درجه اول هستند : قرص پروپرانولول نیروی ضربان قلب را کاهش داده، که می تواند انسداد قلب را بدتر کند. بنابراین در بیماران مبتلا به این بیماری منع مصرف دارد.

افراد مبتلا به آسم : افراد مبتلا به آسم نباید قرص پروپرانول مصرف نمایند. زیرا این دارو می تواند آسم را بدتر کند.

افراد مبتلا به درد شدید قفسه سینه : قطع ناگهانی قرص پروپرانول می تواند درد قفسه سینه را بدتر کند.

نکته

افراد مبتلا به نارسایی قلبی: افراد مبتلا به نارسایی قلبی نباید این دارو را مصرف نمایند. زیرا پروپرانول نیروی ضربان قلب را کاهش داده و می تواند منجر به تشدید نارسایی قلبی شود. در این موارد از دارو فقط باید طبق نظر پزشک متخصص استفاده نمود.

افراد مبتلا به دیابت : مصرف و کاربرد قرص پروپرانولول می تواند موجب کاهش قند خون شود. مبتلایان به دیابت ، به خصوص اگر انسولین یا سایر دارو های دیابتی را مصرف کنند که قند خونشان را کاهش دهد، باید این دارو را با احتیاط مورد استفاده قرار دهند.

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید: این دارو می تواند علائم پرکاری تیروئید مانند ضربان قلب را بالاتر از حد نرمال بپوشاند. اگر دارو به طور ناگهانی قطع شود، پرکاری تیروئید، می تواند علائم بیمار را بدتر سازد و یا ممکن است بیمار به یک بیماری به نام طوفان تیروئید مبتلا شود.

افراد مبتلا به آلرژی : افرادی که واکنش های آلرژیک شدید که باعث شوک آنافیلاکسی شده اند را تجربه کرده اند،  ممکن است با مصرف قرص پروپرانول ۱۰ بدتر شوند.

کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت
کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت

کاربرد و نحوه مصرف قرص پروپرانولول چیست ؟

‎در ابتدا این نکته یادآور می شود که مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک معالج با در نظر گرفتن سن و شرایط بیمار تعیین می نماید. بنابراین از مصرف خود سرانه دارو و یا مصرف بیش از حد تجویز شده آن جدا خودداری کنید.

‎مصرف و کاربرد قرص پروپرانولول دو، سه و یا حتی چهار بار در طول روز بسته به شرایط بیمار تجویز می‌شود. انواع کپسولی اثر طولانی تری داشته و معمولاً یک‌بار در روز تجویز می گردد.

‎دارو باید به طور کامل همراه با یک لیوان آب بلعیده شده و از جویدن آن خودداری شود.

‎انواع قرص پروپرانولول با دوز های متفاوتی توسط داروسازان تولید می شوند. معمولاً قرص های پروپرانولول ۱۰ و ۲۰ و ۴۰  میلی گرمی رایج می باشند. بنابراین هنگام خرید دارو به این نکته توجه کرده و با نسخه پزشک تطبیق دهید.

‎دارو باید در یک زمان مشخص از شبانه روز و به طور منظم مصرف شود تا اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود.

‎در صورتی که یک نوبت از دارو فراموش شود، باید بلافاصله پس از یادآوری آن مصرف گردد. مگر اینکه زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد. از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت خودداری نمایید.

در کاربرد قرص پروپرانولول ۱۰ چه نکاتی باید رعایت شود ؟

  1. هيچ يك از نوبت ‌هاي مصرف دارو نبايد فراموش گردد. مخصوصاً اگر مصرف دارو به صورت روزانه باشد.
  2. اين دارو فشار خون بالا را درمان نمي‌كند، بلكه تنها آن را كنترل مي‌ نمايد. توجه شود که بنا به نظر پزشک معالج مصرف اين دارو ممكن است تا پايان عمر ضروري داشته باشد.
  3. حتي در صورت احساس بهبودي مصرف دارو بايد ادامه پیدا کند.
  4. قطع مصرف دارو بايد با تشخیص پزشك صورت گیرد.
  5. مبتلایان به ديابت در مصرف این دارو باید احتیاط کنند.
  6. هنگام رانندگي يا كار با وسايلي كه نياز به هوشياري دارند، بايد احتياط نمود زیرا این دارو می تواند باعث بروز سرگيجه، خواب‌آلودگي و منگي شود.
  7. از مصرف ساير دارو ها، به خصوص دارو هاي مقلد سمپاتيك كه نياز به نسخه پزشك ندارند، بايد خودداري گردد.

کاربرد و فواید قرص پروپرانولول برای کاهش استرس چیست ؟

افرادی که دچار استرس و اضطراب زیاد می شوند مانند دانش آموزان کنکوری با مصرف قرص پروپرانولول طبق دستور پزشک می توانند بر استرس خود غلبه کنند. پزشکان متخصص قلب و عروق و همین‌طور پزشکان مغز و اعصاب نیز برای آرامش و کاهش استرس بیماران، مصرف و کاربرد قرص پروپرانول را تجویز می کنند.

از فواید قرص پروپرانولول (پروپرانول) این است که دلبستگی عاطفی فرد به خاطره ناراحت کننده کم خواهد شود. بنابراین مصرف این قرص می تواند به افراد کمک کند تا از یک خاطره احساسی ناراحت کننده یا یک رویداد بد عبور کنند. مصرف قرص پروپرانولول (پروپرانول) برای استرس پس از حادثه، توانایی تفکر در افراد را بهبود می بخشد. پروپرانول ممکن است به افراد مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه کمک نماید.

قیمت قرص پروپرانولول چگونه است ؟

قیمت قرص پروپرانولول تا حدود زیادی می تواند به نوع شرکت تولید کننده آن وابسته باشد. قیمت قرص پروپرانولول ایرانی و خارجی نیز با هم متفاوت است. در کشور ما ایران بیشتر نوع ایرانی این دارو مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا هم کیفیت مناسب و هم قیمت مناسبی دارد. شرکت های داروسازی ایرانی همواره در تلاشند تا با تولید دارو های ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، بتوانند به مصرف کنندگان کمک کرده و از هزینه های اضافی بکاهند. بنابراین قیمت قرص پروپرانولول ۱۰ ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی بوده و در ایران، بیشتر از همین انواع ایرانی استفاده می شود. این دارو در انواع ۱۰ و ۲۰ و ۴۰ میلی گرمی تولید و در دسترس قرار می گیرد.

خرید و فروش قرص پروپرانولول ۱۰ و ۲۰ چگونه است ؟

خرید و فروش قرص پروپرانولول در کشور ما ایران جهت درمان اضطراب و استرس صورت می پذیرد. خرید و فروش قرص پروپرانولول (پروپرانول) جهت کمک به بهبود بیماران صورت گرفته و این دارو را به راحتی می توان تهیه نمود.

جهت خرید قرص پروپرانولول می توان به داروخانه ها مراجعه نمود. توجه این نکته ضروری است که این دارو به هیچ وجه نباید به توصیه افراد عادی و از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف شود. در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده به وجود آید.

کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت
کاربرد قرص پروپرانولول (پروپرانول) چیست ؟ عوارض و قیمت

سخن آخر

دارو های شیمیایی هرگز نباید بدون مشورت و نسخه پزشک یا داروساز تهیه و مصرف شوند. نحوه مصرف دارو ها نیز حتماً باید با نظر پزشک و در صورت نیاز مصرف باشد.

دارو های تهیه شده از مراکز نامعتبر و تأیید نشده می توانند عوارض جدی و جبران ناپذیری را ایجاد نمایند.

دارو ها باید دور از نور و گرمای خورشید و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند تا در حین مصرف خراب نشده و خواص و فوایدشان حفظ گردد.

از داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی نباید به صورت خودسرانه مصرف نمود، زیرا ممکن است برخی از دارو ها یا گیاهان دارویی با یکدیگر تداخل داشته باشند.

در صورت سابقه هرگونه حساسیت دارویی یا گیاهی باید پزشک یا داروساز را مطلع کرده و سپس اقدام به مصرف دارو ها نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا