Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟

طب سنتی و مصرف انواع گیاهان دارویی برای تسکین و پیشگیری از انواع بیماریها طرفداران خاص خود را دارد. دمنوش و عرق مریم گلی از بهترین و مفیدترین گیاهان برای تسکین و بهبود بیماریها میباشد. این گیاه سبز بصورت تازه، خشک،روغن و عرق مورد استفاده قرار میگیرد و فواید بیشماری برای سلامتی دارد. در نشریه جهان شیمی فیزیک شما را با مزایای عرق مریم گلی آشنا میکنیم.

فهرست مطالب

معرفی مریم گلی

مریم گلیSalvia officinalis یک گیاه دارویی مشهور در سراسر جهان و متعلق به خانواده نعناعیان است. باتوجه به خواص منحصربفردش از برگ آن برای تهیه انواع دمنوش و عرقیجات استفاده می شود. مریم گلی دارای رایحه قوی است. به همین دلیل معمولاً در مقادیر کم استفاده می شود. با این وجود ، این ماده حاوی انواع مختلف مواد مغذی و ترکیبات مهم است.

خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟

در اینجا ۱۲ فایده شگفت انگیز مریم گلی برای سلامتی برای شما معرفی میشود

غنی از ماده مغذی

مریم گلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

مریم گلی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین K، آهن، ویتامین B6، کلسیم و منگنز است.

مریم گلی حاوی مقادیر کمی منیزیم، روی، مس و ویتامین های A  C و E است.

علاوه بر این ، مریم گلی دارای اسید کافئیک، اسید کلروژنیک، رزمارنیک اسید، اسید الاژیک است – که اثرات مفیدی بر سلامتی دارند.

مریم گلی تنها مقادیر کمی کربوهیدرات، کالری، پروتئین و فیبر را تأمین می کند.

مملو از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کنند و رادیکال های آزاد بالقوه مضر مرتبط با بیماری های مزمن را خنثی می کنند. مریم گلی حاوی بیش از ۱۶۰ پلی فنول مجزا است که ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. کلروژنیک اسید، کافئیک اسید، رزمارینیک اسید ، الاژیک اسید همه در مریم گلی یافت می شوند که خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد مغز و حافظه را کاهش میدهند نوشیدن ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) چای مریم گلی دو بار در روز به طور قابل توجهی آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می دهد. کلسترول “بد” را کاهش داده و کلسترول “خوب” را افزایش می دهد.

سلامت دهان و دندان

مریم گلی دارای اثرات ضد میکروبی است که می تواند میکروب های ایجاد کننده پلاک دندان را خنثی کند.

یک دهانشویه غنی از مریم گلی به طور موثر باکتری های استرپتوکوکوس موتانس را که در ایجاد پلاک دندان نقش دارد را از بین میبرد.

مریم گلی ممکن است عفونت های گلو، آبسه های دندانی، لثه های عفونی و زخم های دهان را درمان میکند.

تسکین علائم یائسگی

در دوران یائسگی ، بدن بانوان درگیر کاهش هورمون استروژن میشود و طیف وسیعی از علائم مانند گرگرفتگی، تعریق زیاد، خشکی واژن و تحریک پذیری را خواهند داشت. موادموثره مریم گلی خواص شبه استروژن دارد که به گیرنده های مغز متصل شده و در درمان گرگرفتگی کمک میکند. استفاده روزانه از مکمل مریم گلی تعداد و شدت گرگرفتگی را در طول هشت هفته به میزان قابل توجهی کاهش داد.

کاهش سطح قند خون

از دمنوش و عرق مریم گلی به طور سنتی به عنوان داروی ضد دیابت استفاده می شود. عرق مریم گلی مانند متفورمین عمل می کند. عصاره مریم گلی با فعال کردن گیرنده خاصی، سطح گلوکز خون را در مبتلا به دیابت نوع ۱ کاهش داد و حساسیت به انسولین را بهبود بخشید.

سلامت و بهبود حافظه و مغز

مریم گلی می تواند به طرق مختلف سلامت مغز و حافظه را بهبود ببخشد:

  • این گیاه حاوی ترکیباتی است که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند.
  • سطح استیل کولین در بیماری آلزایمر کاهش می یابد.
  • کسانی که عرق مریم گلی مصرف می کردند در آزمایشات حافظه، حل مسئله، استدلال و سایر توانایی های شناختی بهتر عمل کردند.

مریم گلی در دوزهای پایین حافظه را بهبود می بخشد. دوزهای بالاتر مریم گلی خلق و خو، هوشیاری، آرامش و رضایت را افزایش می دهد.

کاهش کلسترول بد

کلسترول “بد” بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی است. مریم گلی به کاهش کلسترول “بد” کمک می کند. مصرف چای مریم گلی دوبار در روز کلسترول “بد” و کلسترول توتال خون را کاهش داد و کلسترول “خوب” را تنها پس از دو هفته افزایش داد.

حفاظت در برابر برخی از سرطان ها

سرطان عامل اصلی مرگ است که در آن سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند. مریم گلی ممکن است با انواع خاصی از سرطان، از جمله دهان، روده بزرگ، کبد، دهانه رحم، سینه، پوست و کلیه مبارزه میکند. عصاره مریم گلی نه تنها رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کند بلکه مرگ سلولی را نیز تحریک می کند.

خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟
خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟

سایر مزایای بالقوه سلامتی

تسکین علائم گوارشی

عرق مریم گلی حاوی ترکیباتی است که با بهبود علائم روده می تواند اسهال را تسکین دهد.

افزایش سلامت استخوان

ویتامین K مریم گلی در سلامت استخوان ها نقش دارد. کمبود این ویتامین با نازک شدن و شکستگی استخوان ارتباط دارد.

مقابله با پیری پوست

ترکیبات مریم گلی ممکن است به مبارزه با علائم پیری مانند چین و چروک کمک کند.

خواص عرق مریم گلی برای بهبود بیماریها

مریم گلی باتوجه به خواص منحصربفردش، طیف وسیعی از بیماریها را درمان کرده و باعث بهبود احوال بیماران میشود. عرق مریم گلی برای بیماری آلزایمر ، دیابت ، کلسترول بالا و علائم یائسگی استفاده می شود.

بهبود بیماری آلزایمر

مصرف عصاره دو گونه مختلف مریم گلی ، مریم گلی معمولی و مریم گلی اسپانیایی، یادگیری، حافظه و پردازش اطلاعات را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​بهبود می بخشد.

پیشگیری از دیابت

مصرف عرق مریم گلی سه بار در روز به مدت ۳ ماه باعث کاهش قند خون ناشتا و HbA1c  در بیماران دیابتی می شود.

کاهش کلسترول بالا

مصرف عرق مریم گلی سه بار در روز به مدت ۲ یا ۳ ماه باعث کاهش کلسترول “بد” و تری گلیسیرید می شود. همچنین کلسترول “خوب” را در افراد مبتلا به کلسترول بالا افزایش می دهد.

تسکین علائم یائسگی

مصرف عصاره مریم گلی به مدت ۱۲-۸ هفته علائم یائسگی، به ویژه گرگرفتگی و تعریق شبانه را بهبود می بخشد.

کاهش درد بعد از جراحی

شستشوی دهان با عرق مریم گلی معمولی به همراه داروهای ضد درد در مقایسه با استفاده از داروی بنزیدامین هیدروکلراید برای کاهش درد پس از عمل جراحی موثرتر است.

افزایش حافظه در سالمندان

کاهش مهارت های حافظه و تفکر که معمولاً با افزایش سن رخ می دهد. مصرف یک دوز عصاره مریم گلی معمولی ممکن است برخی از اقدامات حافظه را در افراد مسن سالم بهبود بخشد.

پیشگیری از علائم بیماری پروستات

مصرف عرق مریم گلی سه بار در روز به مدت ۴ هفته شدت و دفعات علائم ناشی از درمان پروستات را کاهش می دهد.

سرطان ریه

برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور مرتب از مریم گلی به عنوان ادویه در غذا یا بعنوان عرقیجات استفاده می کنند ، ممکن است ۵۴ درصد کمتر از افرادی که از مریم گلی استفاده نمی کنند، دچار سرطان ریه شوند.

گلو درد (فارنژیت)

استفاده از اسپری حاوی عصاره مریم گلی ۱۵ درصد درد گلو را در افرادی که دچار گلو درد هستند کاهش می دهد. اما به نظر می رسد اسپری های حاوی مقادیر بیشتر عصاره مریم گلی درد گلو را کاهش نمی دهند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مریم گلی به کاهش برخی علائم در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند.

تسکین علائم آفتاب سوختگی

استفاده از پماد حاوی عصاره مریم گلی روی پوست پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث کاهش قرمزی پوست می شود.

 

خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟
خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟

اثرات جانبی مصرف مریم گلی

مصرف مریم گلی در مقادیر مجاز بعنوان ادویه یا عرق مریم گلی ایمن و بیخطر است. اما مریم گلی وقتی در دوزهای بالا یا به مدت طولانی مصرف شود ، ایمن نیست. برخی از گونه های مریم گلی مانند Salvia officinalis حاوی ماده شیمیایی به نام توژون هستند. اگر بیش از حد مصرف کنید می تواند باعث سمیت برای فرد شود. این ماده شیمیایی باعث تشنج شود و آسیب به کبد و سیستم عصبی خواهد شد. میزان توژون در مریم گلی با زمان برداشت ، شرایط رشد و سایر عوامل متفاوت است.

احتیاط در مصرف مریم گلی

گیاهان دارویی مانند هر داروی سنتزی دیگری دارای عوارضی هستند البته اگر بیش از حد مجاز مصرف شوند. حتما در مصرف عرق یا دمنوش مریم گلی احتیاط کنید و برخی افراد مجاز به استفاده این گیاه دارویی نمیباشند. در ادامه افراد پر ریسک برای مصرف عرق مریم گلی را معرفی میکنیم.

دوران بارداری و شیردهی

مصرف مریم گلی در دوران بارداری به دلیل احتمال وجود توژون به احتمال زیاد ایمن نباشد زیرا Thujone قاعده آور است و می تواند باعث سقط جنین شود. در صورت شیردهی نیز از مریم گلی خودداری کنید. توژون ممکن است شیر مادر را کاهش دهد.

مبتلایان به دیابت

مریم گلی ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. مراقب علائم کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) باشید و در صورت ابتلا به دیابت و استفاده از مریم گلی قند خون خود را با دقت کنترل کنید.

انواع سرطانهای زنانه

مریم گلی اسپانیایی ممکن است همان اثرات هورمون زنانه استروژن را داشته باشد. اگر شرایطی دارید مثل سرطان سینه ، سرطان رحم ، سرطان تخمدان ، آندومتریوز یا فیبروم رحم که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شوید، از مریم گلی استفاده نکنید.

بیماران مبتلا به فشار خون

مریم گلی ممکن است فشار خون را در برخی از افراد مبتلا به فشار خون افزایش دهد. حتما در صورت تمایل به مصرف عرق مریم گلی فشار خون خود را بررسی کنید.

اختلالات تشنجی

مریم گلی حاوی مقادیر قابل توجهی توژون است. این ماده شیمیایی می تواند باعث تشنج شود. اگر اختلال تشنجی دارید ، مریم گلی را بیشتر از مقداری که معمولاً در غذا استفاده میکنند، مصرف نکنید.

قبل و بعد از عمل جراحی

مریم گلی ممکن است سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است در کنترل قند خون در حین و بعد از جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از مریم گلی معمولی را به عنوان دارو متوقف کنید.

تداخل دارویی عرق مریم گلی

دقت و توجه در مصرف عرق مریم گلی خصوصا در مبتلایان به بیماریهایی که روزانه انواع داروهای شیمیایی و سنتزی را مصرف میکنند حائز اهمیت است. قبل از مصرف تمام گیاهان دارویی از جمله مریم گلی باید تداخلات دارویی بررسی شود.

تداخل عرق مریم گلی با داروهای دیابت

مریم گلی سبب کاهش قند خون میشود. مصرف عرق مریم گلی همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث شود قند خون شما بسیار پایین بیاید.

تداخل عرق مریم گلی با داروهای ضد تشنج

داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج بر ترکیبات مغز تأثیر می گذارد. مریم گلی ممکن است بر ترکیبات مغز نیز تأثیر بگذارد. مریم گلی ممکن است اثر داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج را کاهش دهد.

تداخل عرق مریم گلی با داروهای آرام بخش

مریم گلی باعث خواب آلودگی میشود. مصرف مریم گلی همراه با داروهای آرامبخش ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود.

دوز مصرفی مجاز مریم گلی

برای بیماری آلزایمر: ۱ گرم مریم گلی در روز. از دوز عصاره مریم گلی ، که به تدریج به میزان ۲.۵ میلی گرم سه بار در روز استفاده شده است.

برای دیابت: ۵۰۰ میلی گرم عصاره مریم گلی سه بار در روز به مدت ۳ ماه استفاده شده است.

برای کلسترول بالا: ۵۰۰ میلی گرم عصاره مریم گلی سه بار در روز به مدت ۲ یا ۳ ماه استفاده شده است.

برای علائم یائسگی: روزانه ۳۰۰ میلی گرم عصاره مریم گلی به مدت ۱۲ هفته استفاده می شود.

خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟
خواص و فواید عرق مریم گلی چیست؟

روش های مختلف استفاده از مریم گلی

مریم گلی به اشکال مختلفی وجود دارد و می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد.

برگهای تازه مریم گلی دارای طعم قوی هستند و بهتر است از آنها در غذاهای گوشتی استفاده شود.

در اینجا چند روش برایتان معرفی میشود که می توانید مریم گلی را به رژیم غذایی اضافه کنید:

  • به عنوان چاشنی در انواع سوپ ها.
  • در غذاهای سرخ شدنی با بقیه ادویه ها مخلوط کنید.
  • برای تهیه کره مریم گلی برگهای خرد شده را با کره گیاهی ترکیب کنید.
  • برگهای خرد شده یا عرق آن را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید.
  • با تخم مرغ در املت سرو کنید.
  • همراه با پوره سیب زمینی یا کدو حلوایی برای طعم بهتر.
  • مریم گلی را بصورت چای مریم گلی و عرق مریم گلی روزانه در خانه تهیه و مصرف کنید.

خواص مریم گلی برای رحم

در طب سنتی از گیاه مریم گلی و عرق آن، برای درمان مشکلات رحم بسیار استفاده می شود. این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات مفید به طور قابل توجهی از بروز سرطان رحم در خانم ها جلوگیری می کند. مصرف این گیاه به روش مختلف توسط خانم ها، برای بهبود مشکلاتی مانند دورهای قاعدگی شدید، مشکلات دوران یائسگی و بهبود تعادل هورمونی بسیار مناسب است. این گیاه همچنین دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است و برای درمان عفونت های رحمی بسیار مفید است.

عرق گیاهی مریم گلی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان های قوی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه بدن می تواند به خوبی با عفونت های موجود مقابله کند. این گیاه به طور طبیعی حاوی فتواستروژن، یک هورمون زنانه است. این هورمون باعث سلامت طولانی مدت رحم در بانوان می شود.

خواص مریم گلی برای کلیه

این عرق گیاهی دارای خاصیت ادرار آوری بوده و محرک عملکرد کلیه ها است. با مصرف عرق گیاهی مریم گلی سموم موجود در بدن سریع تر دفع می شوند. شما می توانید با مصرف این عرق گیاهی، باعث تقویت عملکرد کلیه ها و بهبود سلامت کلی آنها شوید.

عرق مریم گلی برای چی خوبه

عرق گیاهی مریم گلی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی، بیشتر برای خانم ها مفید است. در طب سنتی این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات توصیه می شود. شما می توانید با مصرف مقدار متعادل آن از فواید بسیار زیاد این عرق گیاهی بهرمند شوید.

مصرف عرق گیاهی مریم گلی برای درمان و بهبود مشکلاتی مانند رماتیسم، بهبود مشکلات پوستی، بهبود مشکلات زنانه، جلوگیری از سرطان رحم، درمان مشکلات گوارشی و تنظیم هورمون های زنانه مفید است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد، این عرق گیاهی اجتناب کنید. این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی دارد بنابراین شما با مصرف در حد اعتدال آن می توانید از فواید این عرق گیاهی بهرمند شوید.

مریم گلی همان گلپر است؟

مریم گلی با گیاه گلپر بسیار متفاوت است. مریم گلی یک گیاه دارویی، با عطر و بوی بسیار خوب است. این گیاه از خانواده گیاهان نعناعیان بوده و نام علمی آن salvia officinalis است. در طب سنتی از برگ های این گیاه بیشتر استفاده می شود و طعم آن بسیار تلخ است.

مریم گلی دارای خواص درمانی بسیار زیادی مانند درمان کبد چرب، بهبود بیماری دیابت و درمان مشکلات زنانه است. شما می توانید این گیاه را به صورت دمنوش، عرق گیاهی، تنتور و به عنوان چاشنی در آشپزی استفاده کنید.

در حالی که گیاه گلپر، یک گیاه چند ساله از خانواده گیاه چتریان، با نام علمی Heracleum persicum است. گیاه گلپر دارای خواص بسیار زیادی است. این گیاه بومی کشور ایران است و بیشتر در مناطق کوهستانی رشد می کند. این گیاه به صورت دمنوش، عرق گیاهی و ادویه در آشپزی استفاده می شود. برخی از خواص گیاه گلپر، درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ و تقویت سیستم ایمنی بدن است. بیشترین استفاده از گیاه گلپر به عنوان یک چاشنی غذایی است.

عکس مریم گلی

 

عکس مریم گلی
عکس مریم گلی

طریقه مصرف مریم گلی

شما می توانید گیاه مریم گلی را به روش های مختلف استفاده کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید. یکی از روش های استفاده از این گیاه به صورت دمنوش است. برای این کار شما مقداری مریم گلی خشک شده را درون مقداری آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم می کنید. سپس آن را صاف کرده و آن را به صورت روزانه میل می کنید.

روش دیگر استفاده از گیاه مریم گلی، به صورت تنتور است. برای این کار شما باید مقداری از این گیاه را درون مخلوط آب و الکل قرار دهید. شما می توانید روزانه از تنتور مریم گلی، به عنوان دهان شویه و درمان التهابات لثه و لوزه استفاده کنید.

شما همچنین می توانید مریم گلی را به صورت عرق گیاهی مصرف کنید. عرقیات گیاهی برای راحتی شما تولید می شوند. تمام خواص گیاه دارویی، درون عرق آن نیز یافت می شود. روش دیگر استفاده از گیاه مریم گلی، به عنوان چاشنی در تهیه غذا است. این گیاه علاوه بر خواص درمانی، به مواد غذایی طعم و بوی بسیار خوبی می دهد.

خواص مریم گلی برای سرفه

یکی دیگر از خواص بسیار زیاد گیاه مریم گلی، بهبود مشکلات تنفسی مانند سرفه است. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و خلط آوری است. بنابراین شما می توانید از آن، برای درمان و بهبود سرفه و گلودرد استفاده کنید. عرق مریم گلی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و ضد ویروسی، بهبودی شما را نیز تسریع می کند. شما همچنین می توانید این گیاه را به صورت دمنوش تهیه کرده و آن را برای درمان سرفه به صورت روزانه قرقره کنید.

خواص مریم گلی برای عفونت زنان

مریم گلی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و خاصیت ضد عفونی کنندگی برای درمان عفونت های موجود در بدن بسیار مفید است. عرق گیاهی مریم گلی با تقویت سیستم ایمنی بدن، از گسترش عفونت در بدن جلوگیری می کند. بانوان می توانند با مصرف منظم این عرق گیاهی از بروز عفونت های زنانه تا حدود زیادی جلوگیری کنند.

کلام آخر

مریم گلی از معروفترین گیاهان دارویی جهان است که برای بهبود سلامت بدن مزایای فراوانی دارد. این گیاه مملو از آنتی اکسیدان ها که در بهبود سلامت دهان و دندان ، عملکرد مغز و کاهش قند و کلسترول خون نقش قابل توجهی دارد. مصرف عرق و دمنوش مریم گلی بی خطر است و عوارض جانبی خاصی ندارد ، اگرچه مصرف اسانس مریم گلی یا مصرف زیاد عرق مریم گلی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این گیاه را بعنوان چاشنی یا عرق و دمنوش روزانه مصرف کنید و سلامتی خود را تضمین کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا