Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

کازئین نوعی پروتئین است که در صنایع غذایی و پزشکی بسیار کاربرد دارد. کاربرد کازئین در بدن‌سازی و عضله سازی غیر قابل انکار است. از مزایا و فواید پروتئین کازئین کند هضم بودن آن است. در واقع این پروتئین اسید آمینه های موجود در خود را به آرامی در بدن آزاد می‌کند. بنابراین بهترین زمان مصرف کازئین قبل از خواب است و از کار افتادگی عضلات را کاهش می‌دهد. با مصرف کازئین به عنوان منبع غنی پروتئینی، می‌توان تمام اسید آمینه های ضروری بدن را تامین نمود. قیمت کازئین به انواع مختلف و کشور تولید کننده آن بستگی دارد. برای خرید کازئین می توان به مراکز فروش حضوری مانند داروخانه ها مراجعه نمود. فروش کازئین به صورت آنلاین نیز صورت می گیرد. عوارض کازئین می تواند در بیماران کبد و کیله بروز یابد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به مطالعه و بررسی بسیاری از دارو ها و مکمل های غذایی پرداخته است. مانند: کراتین، ریتالین، بیوتین، بیوتین و بپانتن و… . در ادامه با بررسی کاربرد و خواص کازئین با ما همراه باشید.

معرفی پروتئین کازئین

کازئین درواقع نوعی پروتئین لبنی و کند هضم بشمار می آید. این پروتئین اسید آمینه هایش را به آرامی آزاد می کند. بنابراین می توان مصرف کازئین را به شب و هنگام خواب موکول نمود. این‌گونه به ریکاوری بدن کمک شده و از تخریب سلولی کاسته می شود. اصلی‌ترین پروتئین شیر کازئین می‌باشد. ۸۰% شیر گاو از این پروتئین  تشکیل شده است. پروتئین وی ۲۰% باقیمانده را تشکیل می دهد. فرآیند هضم کازئین در معده به ۵ تا ۷ ساعت زمان نیاز دارد. به همین دلیل است که پروتئین دیر هضم نام گرفته است. کاربرد و مصرف کازئین از تحلیل عضلانی جلوگیری کرده و مصرف آن پس از ورزش به حفظ توده عضلانی کمک می کند.

فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

معرفی انواع کازئین

انواع کازئین به صورت های مختلف وجود دارد.

  • کازئین میسلار
  • کلسیم کازئینات
  • پروتئین ایزوله شیر

Casein میسلار هضم بسیار آهسته ای دارد. این انواع کازئین از پروتئین وی، لاکتوز و چربی شیر طی فرآیند میکروفیلتراسیون جدا می شود. کازئین میسلار از میسل های حاوی آلفا، بتا، گاما، دلتا کازئین، کلسیم، فسفر و ترکیبات فعال زیستی تشکیل شده است. برخلاف دیگر انواع کازئین، میسلار کازئین بسیار حساس بوده و به وسیله اسید و حرارت تولید نمی شود.

کازئینات نوع دیگر Casein است که آن هم هضم بسیار آهسته ای دارد. برای تولید این نوع کازئین، به ماده سفید رنگ شیر یا همان کازئین، عامل قلیایی سدیم یا کلسیم اضافه می گردد تا پروتئین آن خنثی شود. بنابراین کازئینات کمترین مقدار چربی، کربوهیدرات و لاکتوز را داراست. لازم به ذکر است که کلسیم کازئینات در آب نسبت به سایر انواع کازئینات حلالیت کمتری دارد. کازئینات سدیم محلول در آب است و بافت دهانی نرم تری دارد.

کازئین هیدرولیزات نوع پیش هضم شده است. اسید آمینه های این نوع نسبت به دو نوع قبلی راحت تر وارد جریان خون می شوند. اگر شخصی به لاکتوز حساسیت دارد باید نوع میسلار این پروتئین را انتخاب کند. زیرا لاکتوز در فرآیند میکرولیزاسیون از این نوع کازئین جدا می شود. البته ممکن است برخی از افراد به Casein شیر حساسیت داشته باشند. بنابراین از مصرف همه انواع کازئین باید خودداری کنند.

معرفی فواید کازئین

  1. تقویت توده عضلانی
  2. تقویت نمودن سیستم ایمنی
  3. داشتن خواص ضد باکتری
  4. کاهش سطح تری گلیسیرید خون
  5. خواص آنتی اکسیدان
  6. کاهش سطح رادیکال آزاد خون
  7. کاهش توده چربی بدن
  8. بهبود استئو آرتریت
  9. کمک به بهبود زخم

معرفی فواید و کاربرد کازئین در بدنسازی

یکی از بهترین مکمل های بدنسازی جهت استفاده قبل از خواب و استراحت، پروتئین کازئین می باشد. این پروتئین به ساخت و حفظ توده عضلانی در طول شب کمک می کند. این کار با تامین اسید آمینه های مورد نیاز بدن صورت می‌پذیرد. صبحی پر انرژی هدیه مصرف و کاربرد کازئین است. محتوای BCAA پروتئین وی زیاد است. اما مقدار اسید های آمینه نظیر پرولین و گلوتامین پروتئین کازئین زیاد است. بخشی از فواید پودرکازئین در بدنسازی و دیگر ورزش ها به شرح زیر می باشد.

  • حفظ توده های عضلانی
  • افزایش یافتن سرعت ریکاوری
  • کمک به بهبود مصدومیت ها و کاهش التهاب تاندون ها ( تاندینیت )

کازئین هیدرولیزات در مقایسه با انواع دیگر کازئین هضم سریع‌تری دارد و در طول تمرین نیز می تواند مورد استفاده ورزشکاران قرار گیرد. مطالعاتی بر روی دوچرخه سواران انجام شده است. یک سری از دوچرخه سواران از نوشیدنی های کربوهیدراتی حاوی کازئین هیدرولیزات استفاده کرده بودند. گروه دیگر تنها از نوشیدنی های کربوهیدراتی مصرف کردند. ورزشکاران گروه اول در مقایسه با دوچرخه سوارانی که تنها نوشیدنی های کربوهیدراتی مصرف کردند، عملکرد ورزشی بالاتری داشتند. درد های عضلانی پس از ورزش نیز در آن ها کمتر دیده شد.

مطالعات دیگری نشان داد که مصرف Casein هیدرولیزات هر ۱۵ دقیقه در وزنه برداران در حال ورزش، تاثیر مثبتی بر تعادل پروتئینی بدن خواهد داشت.

معرفی عوارض پروتئین کازئین

مطالعات نشان می دهند که مصرف و کاربرد کازئین هیچ اثر منفی بر روی سلامتی ندارد. اما این پروتئین نباید در افرادی با محدودیت مصرف پروتئین مصرف شوند. افرادی که به صورت دائمی دچار مشکلات کلیوی و کبدی‌  هستند، ممکن است از این ماده آسیب ببینند.

  • مصرف این ماده در دوران بارداری و شیردهی باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.
  • برخی از افراد به کازئین و یا لاکتوز موجود در آن حساسیت دارند. با مقادیر کمی از مصرف این ماده حساسیت به آن مشخص می شود.
  • نفخ و یا علائم گوارشی نیز می‌تواند در برخی از افراد بروز کند.
  • اگر پودر کازئین روزانه به مقدار کم ( ۱ تا ۲ اسکوپ) دریافت شود، مصرف کننده دچار عوارض جانبی خاصی نخواهد شد.
فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

تفاوت کازئین با پروتین وی

Casein و پروتئین وی هر دو محصولات جانبی تولید پنیر هستند. در مراحل تولید پنیر، آنزیم‌ یا اسید های خاصی به شیر گرم اضافه می‌ شود. این مواد سبب انعقاد کازئین موجود در شیر یا تغییر حالت آن به جامد و جدا شدن از بافت مایع می ‌شود. این بافت مایع پروتئین وی است که پس از به دست آمدن، شسته و خشک می شود. این ماده با در آمدن به شکل پودر به عنوان مکمل‌ غذایی بسته ‌بندی می‌شود.

کازئین‌ انعقاد شده هم بعد از شسته شدن و خشک شدن قابل تبدیل به مکمل ‌های غذایی یا سایر محصولات لبنی مثل کوتاژ است. Casein و پروتئین وی انواعی از پروتئین های موجود در شیر گاو هستند. این دو ماده ۸۰ درصد و ۲۰ درصد از پروتئین کل شیر را تشکیل می‌دهند.

  • هضم کازئین نسبت به پروتئین وی کند تر است.

پروتئین Casein آمینو اسید های مورد نیاز برای عضلات را در یک زمان طولانی فراهم می‌کند. حتی زمانی که بدن برای مدتی غذا دریافت نمی‌کند. این مورد به سلول‌ها کمک می کند تا پروتئین سنتز کنند. به همین دلیل است که این ماده به عنوان آنتی کاتابولیک عمل می کند و شناخته می شود.

پیش تر به این که پروتئین Casein هضم آهسته‌ای دارد اشاره شد. در ادامه باید گفته شود که پروتئین وی برخلاف آن هضم سریعی دارد. درواقع یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ های این دو پروتئین تفاوت در زمان هضم است.

نکته
  • پروتئین وی نسبت به Casein عضله سازی بیشتری دارد.

پروتئین وی به دلیل سرعت بیشتر گزینه مناسب ‌تری برای تمرینات مقاومتی به شمار می ‌آید. این ترکیب اسید آمینه شاخه دار بیشتری را  هم شامل می ‌شود.

پروتئین وی بیشتر حاوی آمینو اسیدهای شاخه‌ای (BCAA) لوسین، ایزولوسین و والین است. اما این ماده مقدار اسیدهای آمینه هیستیدین، متیونین و فنیل آلانین را شامل می‌شود. تمام آمینو اسیدهای ضروری برای عضله سازی مهم هستند. اما لوسین آمینو اسید آغاز کننده عضله سازی است. پروتئین وی با داشتن مقدار لوسین بیشتر نسبت به کازئین، سنتز پروتئین عضله را بیشتر تحریک می‌کند. به‌ویژه هنگامی که قبل یا بعد از تمرین مصرف شود.

معرفی فواید پروتئین ها در بدن

پروتئین نقش ‌های مهمی در بدن ایفا می‌کنند. بنابراین مصرف آن ها برای سلامتی بسیار حیاتی است. از مهم‌ ترین فواید پروتئین ها برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آنزیم‌ ها: پروتئین‌هایی هستند که در بدن واکنش‌های شیمیایی را انجام می‌دهند.

آنتی بادی‌ها: این مواد ذرات مضر مانند ویروس‌ ها را برای مقابله با عفونت از بین می ‌برند.

پیام رسان ها: بسیاری از هورمون‌ ها از جنس پروتئین هستند و پیام‌ های سلول را هماهنگ می‌کنند.

ساختاری: این‌ ها پشتیبانی از پوست، استخوان ‌ها و تاندون ‌ها را ایجاد می‌ کنند.

حمل و نقل و ذخیره سازی: این پروتئین ‌ها، ترکیباتی مانند هورمون‌ ها، دارو ها و آنزیم ‌ها را در بدن منتقل می‌کنند.

برخی مزایای دیگر پروتئین ها:

کاهش چربی: پروتئین با کاهش دادن اشتها و تقویت نمودن متابولیسم به کاهش چربی کمک می‌کند.

کنترل قند خون: کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می تواند با مصرف پروتئین به جای کربوهیدرات بهبود یابد.

فشار خون: افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌ کنند، فشار خون پایین تری دارند.

لازم به ذکر است که مزایا گفته شده با مصرف بیشتر پروتئین صورت می‌پذیرد. البته مصرف پروتئین صرفا مصرف Casein یا پروتئین وی نیست و می تواند مصرف انواع دیگر هم باشد.

معرفی طریقه و نحوه مصرف کازئین

این ماده را می توان قبل از شروع تمرینات بدنسازی و قبل از خواب مصرف نمود. در مورد مقدار مصرف کازئین باید با مربی مشورت شود. در صورت مصرف مکمل ها در طول تمرینات بدنسازی بهتر است مکمل هایی انتخاب شوند که متناسب با نیازهای مصرف کننده در طول تمرین هستند. زیرا تمامی مکمل ها گزینه مناسبی برای مصرف نیستند.

ایجاد آلرژی در کاربرد و مصرف کازئین

آلرژی به کاربرد کازئین بیشتر در نوزادان و کودکان کم سن بروز می کند. آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن Casein را به اشتباه به عنوان مهاجم در نظر بگیرد. این وضعیت موجب واکنش آلرژیک در بدن می ‌شود. خطر آلرژی در کودکانی که از شیر مادر تغذیه نموده اند، کمتر خواهد بود.

ژنتیک هم می‌تواند در این زمینه یعنی آلرژی به این ماده نقش داشته باشد. آلرژی به این ماده با رشد کودک در۳ تا ۵ ‌سالگی رفع می‌ شود. اما آلرژی برخی کودکان با افزایش سن از بین نرفته و حتی می‌ تواند در بزرگ‌سالی هم ادامه داشته باشد.

چگونگی قیمت کازئین

قیمت کازئین و انواع مختلفش، می تواند تا حد زیادی به نوع و برند تولید کننده وابسته باشد. قیمت کازئین شرکت های دارو سازی مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابراین قیمت انواع کازئین نیز متفاوت خواهد بود. شرکت های تولید کننده مختلف، قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات تولیدی خود قرار می دهند. قیمت ‌این ماده تا حدود زیادی می تواند به رعایت استاندارد های جهانی از سوی تولیدکنندگان وابسته باشد.

پودر کازئین در کشور ما ایران در انواع مختلفی عرضه می شود. هر کدام از این انواع قیمت متفاوتی خواهند داشت. با تولید این ماده در کشورمان ایران و عرضه آن به داروخانه ها، مصرف کنندگان می توانند به راحتی و با مشورت پزشک این مکمل را تهیه و مصرف نمایند.

چگونگی خرید و فروش کازئین

خرید و فروش کازئین در کشور ما ایران جهت تقویت ماهیچه سازی در ورزشکاران و موارد دیگر صورت می پذیرد. خرید پودر کازئین برای رفع برخی از کمبود ها در بدن‌سازان و افراد دیگر صورت می پذیرد. خرید و فروش این مکمل در داروخانه های سراسر کشور و مراکز فروش آنلاین امکان پذیر است. این مکمل به هیچ وجه نباید از مراکز نامعتبر و بازار سیاه خریداری و مصرف شود. در صورت اصل نبودن ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برای مصرف کننده داشته باشد.

فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
فواید کازئین چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر

مصرف دارو های شیمایی و مکمل های غذایی هرگز نباید بدون مشورت با پزشک باشند.

دارو ها و مکمل های غذایی همیشه باید از منابع معتبر و دارای مجوز تهیه شوند. مصرف دارو های تهیه شده از مراکز نامعتبر و تأیید نشده می تواند عوارض جدی در بدن ایجاد کند.

نحوه مصرف مکمل هایی مانند قرص و پودر کازئین و میزان دوز مصرفی آن، از موارد مهم مصرف است. بنابراین باید طبق نظر متخصص مصرف گردد.

دارو ها و مکمل های غذایی باید دور از نور خورشید و دور از دسترس اطفال قرار گیرند.

مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی می تواند منجر به بروز عوارضی گردد. بنابراین در هنگام بروز بیماری های مختلف از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.

در صورت سابقه هرگونه حساسیت و یا بیماری با پزشک در مورد مصرف یا عدم مصرف مکمل ها مشورت نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا