Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیویژه

راههای پیشگیری از آنفولانزا

به گفته کارشناسان بهداشتی بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا واکسیناسیون سالیانه است. آنفولانزا یک بیماری مسری تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود و می تواند باعث بیماری خفیف تا شدید در انسان  شود . آنفولانزا از طریق قطره های مایع حاصل از  سرفه ، عطسه و صحبت کردن افراد بیمار به افراد دیگر سرایت می کند.

پیامدهای جدی عفونت آنفولانزا می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ شود. برخی از افراد ، مانند افراد مسن ، کودکان خردسال و افرادی که بیماری‌های خاص دارند ، در معرض خطر عوارض جدی این بیماری قرار دارند.

بطورکلی ۳ نوع ویروس آنفولانزا وجود دارد که شامل  A ،B  و C هستند  که در بین افراد گسترش می یابند و مسئول آنفولانزای فصلی می باشند.

آنفولانزای نوع   A و  B  هر سال زمستان باعث ایجاد همه گیری های فصلی در ایالات متحده و نقاط دیگر می شوند. آنفولانزای نوع C معمولاً باعث بیماری خفیف تنفسی می شود و مانند انواع دیگر خطرناک نیست.

برخی از انواع آنفولانزای A ، مانند ویروس آنفولانزای مرغی H5N1 ، گهگاه انسان را آلوده کرده و باعث بیماری جدی می شود. کارشناسان این سویه ها را با دقت ردیابی کرده و سعی می کنند پیش بینی کنند که چگونه اینها تغییر می کنند و افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

روش های درمان آنفولانزا

از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع علائم  بیماری حدود ۲ روز طول می کشد ، ولی این زمان می تواند از ۱ تا ۴ روز متغیر باشد. شایان ذکر است که فرد می تواند در دوره کمون نیز ویروس را به دیگران انتقال دهد.

علائم آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی حدود ۲ روز پس از عفونت ظاهر می شود. بیشتر علائم پس از حدود ۱ هفته از بین می روند ، اما سرفه ممکن است تا ۲ هفته ادامه یابد. برخی از افراد بعد از ناپدید شدن علائم اصلی ، به مدت یک هفته خستگی و احساس ناخوشی را تجربه خواهند کرد.

بیشتر افراد با استراحت آنفولانزا را در خانه درمان می کنند. ترکیبی از داروهای معمولی  و داروهای بدون نسخه می تواند به تسکین علائم این بیماری کمک کند. داروهای تسکین دهنده درد نیز می تواند به مدیریت سردرد و درد بدن کمک کند.

توجه داشته باشید

که برخی از مسکن ها مانند آسپرین برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیست. استفاده از آسپرین در این سن می تواند منجر به بیماری شود که به عنوان سندرم ری ( (Reye’s syndrome شناخته می شود.

افراد مختلف می توانند در هر زمانی  مبتلا به آنفولانزا شوند ، اما ابتلا به این بیماری در فصل آنفولانزا شایع تر است. زمان و طول مدت وقوع این بیماری نیز از سالی به سال دیگر تغییر می کند ، اما معمولاً در حوالی پاییز و زمستان اتفاق می افتد.

آنفولانزا توسط ویروس ها ایجاد می شود ، بنابراین آنتی بیوتیک ها این بیماری را درمان نمی کنند. پزشک فقط در صورت وجود عفونت باکتریایی همراه با آنفولانزا ، آنتی بیوتیک تجویز می کند. با این حال ، هنگامی که فرد مبتلا به آنفولانزا شده است ، داروهای ضد ویروسی ممکن است به درمان وی کمک کنند.

ماندن در خانه ، استراحت ، مصرف مایعات و غذاهای سالم بهترین درمان های خانگی این بیماری است. در کنار این موارد از مصرف الکل و استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا عوارض بیماری و طول مدت آنرا افزایش می دهند.

راه های پیشگیری از آنفولانزا

برای پیشگیری از آنفولانزا از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید و ارتباط خودتان را با افراد محدود کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد.

آنفولانزا می تواند به سرعت در فضاهای محدود گسترش یابد. این مکان ها شامل مدارس ، محل های کار ،  خانه های سالمندان و سایر مکان هاست. اگر سیستم ایمنی ضعیف تری دارید ، در فصل  شیوع این بیماری هر وقت در یک مکان عمومی هستید با ماسک صورت خود را بپوشانید.

همچنین با دوری از افرادی که مریض هستند می توانید از خود محافظت کنید. فاصله خود را از هر فردی که سرفه و عطسه می کند و یا علائم دیگری از سرماخوردگی دارد،  حفظ کنید.

از آنجاییکه ویروس آنفولانزا می تواند به مدت ۲۴ ساعت روی سطوح مختلف زندگی کند ، عادت کنید که مرتباً دستان خود را بشویید. این امر به ویژه قبل از تهیه غذا و خوردن غذا بسیار مهم است. همچنین ، همیشه باید دستان خود را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی بشویید.

هرگز با دست آلوده به صورت خودتان دست نزنید  و یک بطری ژل ضدعفونی کننده دست همراه خودتان داشته باشید و در صورت عدم توانایی در شستن دست ها در طول روز، دستهای خودتان را با آن ضدعفونی کنید.

توجه :

کارشناسان معتقدند که حفظ بهداشت دست ها و پوشیدن ماسک های مناسب ، شیوع آنفولانزا را تا ۷۵ درصد حتی در مکان های شلوغ کاهش می دهد.

و در نهایت تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از راههای پیشگیری از آنفولانزا و بیماری‌های دیگر است. این مسئله برای افراد مبتلا به بیماری‌های دیگر مانند آسم ، آلرژی و بیماری‌های خود ایمن حیاتی است زیرا این افراد بیشتر از افراد سالم مستعد ابتلا به بیماری هستند. مصرف ویتامین دی ، لبنیات ، فلاونوئیدهای موجود در چای سبز و بلوبری  و ورزش منظم و سبک ، راههایی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا