Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد پرشین (Persian Cat) چگونه است؟ قیمت خرید

گربه نژاد پرشین (Persian Cat) یا همان گربه اشرافی ایرانی، دومین نژاد محبوب گربه در سراسر جهان محسوب می شود, این نژاد گربه با هوش و نسبتا اجتماعی است. کسی که یک پرشین کت را به سرپرستی می گیرد، باید از این مسئله آگاه باشد که این گربه ریزش مو نسبتا زیادی دارد و هر روز باید مو های گربه را جمع کند. همچنین برای افرادی که به موی گربه ها حساسیت دارند مناسب نیست. پرشین کت به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کنند و وزن آن ها بین ۳ تا ۵ کیلوگرم متغییر است. از مزایای این نژاد گربه با هوش بودن، زیبایی و آرام و بی سر و صدا بودن آن است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک درباره خصوصیات ظاهری و رفتاری گربه نژاد پرشین بحث خواهیم کرد.

تاریخچه گربه نژاد پرشین(Persian Cat)

گربه پرشین گربه ای زیبا، با مو های بلند است که نژاد آن از بین النهرین یا همان پرشیا و ایران امروزی نشات گرفته است. نژاد پرشین یک نژاد قدیمی است که در قرن هفدهم به وسیله پیترو دلاواله، جهانگرد و نجیب زاده ایتالیایی، به اروپا آورده شد، گربه های مو بلند در واقع برای اولین بار در سال ۱۶۲۶ به وسیله این فرد به اروپا وارد شدند. پرشین کت های امروزی به صورت دو رنگ وجود دارند و معمولا به صورت ترکیب سفید با رنگی دیگر دیده می شوند. ولی این گربه ها در گذشته خزی براق به رنگ خاکستری داشتند.

جایگاه گربه پرشین در زمان ملکه ویکتوریا

پرورش و نمایش با گربه ها در اواخر قرن ۱۹ رواج پیدا کرد. در آن زمان گربه های مو بلند ترکیه، پرشیا و افغانستان را در دسته گربه های آسیایی قرار داده و با هم پرورش می دادند. در زمان ملکه ویکتوریا که مربوط به سال ۱۸۷۱ بود، نمایش گربه های کریستال پالاس اجرا می شد. در این نمایش گربه های پرشین نیز که یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی آن زمان بودند، به نمایش در می آمدند. علاقه مندی ملکه ویکتوریا نسبت به این نژاد گربه، باعث شده بود تا پرشین کت ها جایگاه ویژه ای در بین اشراف داشته باشند.

پرورش گربه پرشین به شکل امروزی

به تدریج انسان ها شروع به پروش انتخابی پرشین کت ها کردند و در نتیجه آن پرشین کت های امروزی که یک سر گرد، بینی پهن و کوتاه، صورت کوتاه و بدنی محکم دارند، به وجود آمدند. ورود گربه های پرشین به ایالات متحده آمریکا در اواخر قرن ۱۹ صورت گرفت و این گربه ها توانستند محبوبیت زیادی بین مردم این کشور به دست بیاورند. به طوری که گربه های پرشین، امروزه با نژاد ماین کوون که زمانی محبوب ترین نژاد گربه بین آمریکاییان بود، رقابت می کنند و به یکی از محبوب ترین نژاد های گربه در کل جهان تبدیل شده اند.

خصوصیات شخصیتی گربه نژاد پرشین(Persian Cat)

گربه های پرشین بسیار آرام، شیرین و مهربان هستند. این گربه ها رابطه بسیار خوبی با بچه ها دارند و از نشستن در دامان انسان ها لذت می برند. پرشین کت ها می توانند با اعضای خانواده و بعضی از افراد گرم بگیرند و به آن ها اعتماد کنند. این گربه ها رابطه خوبی با سر و صدا و محیط های شلوغ ندارند و محیطی آرام و بدون تغییرات زیاد را ترجیح می دهند. مرتب غذا دادن، محبت کردن و بازی با وسایل مختلف باعث خوشحالی گربه های پرشین می شود. پرشین کت ها به ندرت ممکن است روی پرده یا بلندی ها بروند و ترجیح می دهند روی کف زمین، مبل، تخت خواب یا صندلی بنشینند. این گربه ها معمولا درخواست توجه و محبت نمی کنند ولی با کمال میل این توجه را دریافت می کنند.

خصوصیات ظاهری گربه نژاد پرشین

این گربه که معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کنند، اندازه بزرگ یا متوسطی داشته و وزن بدن عضلانیش بین ۳ تا ۵ کیلوگرم است. گربه پرشین دارای چشمانی درشت، صورتی گرد و بزرگ، بینی پهن و کوتاه، گوش هایی کوچک و گرد و پا هایی کوتاه است که باعث شده ظاهری دلنشین و زیبا داشته باشد. وجود چانه هایی قوی، پیشانی گرد، فک پهن و گردنی کوتاه و کلفت از دیگر ویژگی های این گربه است. پرشین کت شانه هایی بزرگ، پا هایی کوتاه و قوی با پنجه های گرد و بزرگ پرز دار دارد، پا های جلویی این گربه ۵ انگشت و پا های عقبی آن ۴ انگشت دارند. پوشش و موی این گربه ها می تواند به رنگ ها و طرح های مختلفی از جمله دودی، چین چیلایی، نقره ای سایه دار، خاکستری، پلنگی، لاکپشتی، لاکپشتی و سفید، دورنگی و قرمز مایل به زرد باشد.

"<yoastmark

انواع گربه پرشین 

به طور کلی Persian Cat ها را به دو دسته که اولین گروه همان نوع سنتی این گربه ها است که ظاهری معمولی دارند و نوع دوم دسته نمایشی است که ویژگی های مشترکی با گربه های پرشین اصیل دارند. زیر شاخه های شناخته شده پرشین کت پرشین کلاسیک و پرشین صورت تخت یا فلت هستند که در ادامه به توضیح بعضی از ویژگی های آن ها می پردازیم.

"<yoastmark

 گربه پرشین کلاسیک

گربه پرشین کلاسیک در اروپا به نام Doll face Persian cat خوانده می شود. این نوع گربه، تفاوت های زیادی از نظر کشیدگی پوزه و بینی و جنس پوشش بدن با نوع امروزی آن دارد. گربه پرشین کلاسیک نسبت به پرشین امروزی پوزه جلوتری دارد، به طوری که پوزه اش جلو تر از چشم ها قرار می گیرد.

گربه پرشین صورت تخت یا فلت

این گربه که بسیار آرام و دلنشین است، تمایل به زندگی در محیط های بی سر و صدا دارد. پرشین صورت تخت که پیک فیس نیز نامیده می شود، در سال ۱۹۵۰ در اثر یک جهش ژنتیکی به وجود آمد. در کل این گربه مانند سایر پرشین کت ها تنبل است و فقط زمانی که بخواهد غذا بخورد یا بازی کند از سر جایش بلند می شود. متاسفانه گربه های پرشین فلت بیشتر از سایر گربه های پرشین در معرض بیماری و مشکلات سلامتی مثل بیماری های کلیوی، مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی و سرطان کبد، بیماری های چشمی مثل آنتروپیون، حساسیت به گرما و مشکلات پوستی هستند.

بهداشت و سلامتی گربه نژاد پرشین

گربه های نژاد پرشین و نژاد های دو رگه پرشین می توانند به یک سری بیماری ها کهمربوط به ژنتیک هستند، مبتلا شوند. گربه های پرشین معمولا به مشکلات سلامتی که مربوط به ساختار صورتشان است، مبتلا می شوند. این مشکلات شامل موارد زیر است :

* شکل بد دندان ها به گونه ای که روی هم قرار می گیرند.

* حساسیت نسبت به گرما

* عارضه های چشمی مثل آنتروپین و چشم گیلاسی

* مشکلات مربوط به تنفس و گرفتن سوراخ بینی

* اشک ریزی زیاد

* مستعد بودن نسبت به ابتلا به عفونت های قارچی یا کرم حلقوی

* مشکلات کلیوی (پلی کیستیک) که می تواند با آزمایش ژنتیکی مشخص شود.

* بیماری پوستی به نام سبورئا اولئوسا که موجب قرمزی و خارش پوست و ریزش مو می شود.

 

مراقبت های لازم برای گربه نژاد پرشین

گربه های پرشین به دلیل داشتن پوشش بلند با مو های فراوان نیاز به نظافت و شانه زدن روزانه دارند. برس کشی این گربه ها باید با دقت انجام شده و حداقل ۱ بار در ماه استحمام شوند. نگهداری با دقت و تمیز جعبه بستر نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا در صورت کثیف بودن این جعبه، گربه از آن استفاده نخواهد کرد. برای جلوگیری از ایجاد لکه چشم بهتر است هر روز گوشه چشم این گربه را پاک کنید. اگر مرتب دندان های گربه را مسواک بزنید، امکان ابتلای او به بیماری پریودنتال کمتر می شود. مسواک زدن بهتر است روزانه باشد، ولی اگر امکانش وجود نداشت، حداقل هفته ای ۱ بار باید دندان ها مسواک شوند.

توجه:

گربه پرشین شکارچی نیست و بهتر است در محیط داخلی خانه نگهداری شود. خطرات زیادی از جمله حمله گربه های دیگر، سگ ها و کایوت ها، در خارج از خانه جان این گربه را تهدید می کند و او نمی تواند در برابر این خطرات از خود محافظت کند. اگر یک گربه پرشین در محیط بیرونی قرار بگیرد، خاک، برگ ها و سایر آلودگی ها به بدنش می چسبد و در نتیجه به زمان بیشتری برای نظافت او نیاز داریم.

تغذیه گربه نژاد پرشین

اگر بچه گربه پرشینی را به سرپرستی گرفتید، بهتر است برنامه غذایی زمان بندی شده مخصوص او را از پرورش دهنده درخواست کنید تا بچه گربه شما دچار دل درد و بیماری های گوارشی نشود. برای جلوگیری از ابتلای این گربه به مشکلات گوارشی بهتر است به تدریج رژیم غذاییش را تعویض کنید، البته در صورتی که با رژیم جدید سازگاری نداشت، بهتر است به رژیم برگردید و با یک دامپزشک مشورت کنید. گربه های بالغ نسبت به بچه گربه ها حساسیت غذایی کمتری دارند ولی بهتر است به غذای آن ها توجه کنیم و هر روز چندین بار غذای مقوی و سالم به آن ها بدهیم. نوشیدن آب تمیز و سالم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. البته باید مراقب باشیم در غذا دادن به گربه زیاده روی نکنیم، زیرا اضافه وزن خود می تواند موجب به وجود آمدن بیماری های مختلف شود.

"<yoastmark

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا