Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

ال سیستئین یک آمینو اسید نیمه ضروری است  زیرا بدن شما می تواند در شرایط عادی  آن را از اسیدهای آمینه دیگر، یعنی متیونین و سرین تولید کند. ال سیستئین یک آمینو اسید است که به عنوان بلوک ساختمانی پروتئین عمل می کند.

آمینو اسیدها ترکیبات آلی و اجزای سازنده پروتئین هستند. دسته های مختلف اسیدهای آمینه نقش مهمی در حفظ هموستاز بدن دارند و برای حفظ سلامتی مهم  هستند که هر دو آمینو اسید ضروری و غیر ضروری در رژیم غذایی مصرف کنید.

هنگامی که  ال سیستئین به عنوان مکمل استفاده می شود، عموما به شکل ان استیل سیستئین (NAC) است. بدن آن را به سیستئین و سپس به نام گلوتاتیون تبدیل می کند. آنتی اکسیدان ها با مواد مضری به نام رادیکال های آزاد مقابله می کنند که به غشای سلولی و DNA آسیب می رسانند.

فهرست مطالب

تفاوت بین ال سیستئین و دی سیستئین

سیستئین ها آمینو اسیدهایی هستند که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند، اما برخی از افراد می توانند از منابع اضافی سیستئین مانند مکمل ها استفاده کنند که برای ارتقاء سلامت ضروری هستند اما به عنوان «غیر ضروری» طبقه بندی می شود. سیستئین از متیونین که یک اسید آمینه ضروری است، مشتق می شود که نقش ساختاری آن در پروتئین های بدن ایجاد پیوند متقابل برای افزایش استحکام و مقاومت آنها است.

به طور کلی، سیستئین توانایی بدن در ایجاد آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. سیستئین تنها اسید آمینه ای هستند که قادر به تشکیل پیوندهای کووالانسی است به این معنی الکترون را بین اتم ها به اشتراک گذاشته و باعث اتصال پروتئین ها می شوند.

ال سیستئین یک افزودنی معمول غذایی است ولی دی سیستئین افزودنی یا طعم دهنده نیست و بیشتر در باکتری ها شایع تر است  اما هنوز هم می تواند به میزان کمی در غذاهای فرآوری شده وجود داشته باشد.

نقش ال سیستئین در بدن

ال سیستئین به عنوان یک آمینو اسید پروتئین زا شناخته می شود زیرا در حدود ۲ درصد از پروتئین ها به عنوان بلوک ساختمانی عمل می کند و نقش مهمی در فرایندهای بیولوژیکی ایفا می کند. این اسید آمینه بسیاری از واکنش های متابولیکی مهم از جمله بیوسنتز لیپیدها و آهن را در بدن تحریک می کند.

سیستئین ​​به عنوان منبع اصلی گوگرد برای بدن است. این اسید آمینه پل های گوگردی ایجاد می کند که به بافت های پیوندی ما قدرت و استحکام  لازم را می دهد. همچنین تولید کلاژن را تحریک می کند بنابراین به پوست ظاهری جوان و با قوام می بخشد.

سیستئین ​​همچنین جزئی از کراتین است، ماده ای که موها و ناخن ها را تقویت می کند.  سیستئین ​​به عنوان یک آنتی اکسیدان  با آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها نیز مبارزه می کند. این ترکیب از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند و پیری طبیعی پوست را کند می کند. این اسید آمینه همه کاره همچنین از کبد در فرآیند سم زدایی حمایت می کند و از مغز محافظت می کند. نکته آخر اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

نکته:

این آمینو اسید  ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد و به عنوان یک دارو توسط  پزشکان برای درمان مسمومیت با استامینوفن استفاده می شود. این ماده با اتصال اشکال سمی استامینوفن که در کبد ایجاد می شود دفع آنها را تسریع می کند.

افراد معمولا از مکمل سیستئین را برای سرفه و سایر بیماری های ریوی استفاده می کنند. همچنین از آن برای آنفولانزا، خشکی چشم و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود  اما شواهد علمی خوبی برای اثبات بسیاری از این موارد وجود ندارد. همچنین شواهد خوبی برای حمایت از استفاده از آن ​​برای COVID-19 وجود ندارد.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

خواص فیزیکی و شیمیایی ال سیستئین

  • فرمول تجربی – C3H7NO2S
  • جرم مولی – ۱۲۱.۱۶
  • ظاهر- کریستال یا پودر سفید
  • نقطه ذوب – ۲۴۰ درجه سانتی گراد
  • حلالیت در آب – ۸۰۲۸۰ گرم در لیتر

مزایای ال سیستئین برای سلامتی

مصرف سیستئین کافی به دلایل مختلف سلامتی  از جمله تولید قوی ترین آنتی اکسیدان در بدن شما یعنی گلوتاتیون بسیار مهم است. این اسیدهای آمینه همچنین به رفع بیماری های مزمن تنفسی، باروری و سلامت مغز کمک می کند. در اینجا ۹ مزیت برتر سیستئین برای سلامتی آورده شده است.

کمک به ساخت آنتی اکسیدان های قوی

این اسید آمینه در درجه اول به دلیل نقش آن در تولید آنتی اکسیدان ارزش گذاری می شود. همراه با دو آمینو اسید دیگر – گلوتامین و گلیسین – ال سیستئین برای ساخت و دوباره پر کردن ذخایر گلوتاتیون مورد نیاز است.

گلوتاتیون یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های بدن است که به خنثی سازی رادیکال های آزاد که می تواند به سلول ها و بافت های بدن آسیب برساند، کمک می کند و برای سلامت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با آسیب سلولی ضروری است. برخی از محققان معتقدند که ممکن است به طول عمر کمک کند.

خواص آنتی اکسیدانی آن همچنین برای مقابله با بسیاری از بیماری های دیگر ناشی از استرس اکسیداتیو مانند بیماریهای قلبی، ناباروری و برخی بیماری های روانی مهم است.

کمک به سم زدایی بدن

به سم زدایی بدن برای پیشگیری یا کاهش آسیب کلیه و کبد کمک می کند. سیستئین با این مکانیسم می تواند از عوارض جانبی داروها و سموم محیطی جلوگیری کند.

در حقیقت، پزشکان به طور منظم ال سیستئین را برای افرادی که بیش از حد استامینوفن مصرف می کنند، برای جلوگیری یا کاهش آسیب کلیه و کبد تجویز می کنند و همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای سایر بیماری های کبدی کاربرد دارد .

کمک به درمان اختلالات روانی

این آمینو اسید اختلالات روانی و رفتارهای اعتیادآور را بهبود می بخشد. ال سیستئین به تنظیم سطح گلوتامات – مهمترین انتقال دهنده عصبی در مغز شما کمک می کند. گلوتامات برای عملکرد طبیعی مغز مورد نیاز است و گلوتامات اضافی همراه با کاهش گلوتاتیون می تواند باعث آسیب مغزی شود. این مسئله ممکن است باعث بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، وسواس فکری (OCD)  و رفتار اعتیادآور شود.

برای افراد مبتلا به بیماری دوقطبی و افسردگی، سیستئین ممکن است به کاهش علائم و بهبود توانایی کلی عملکرد شما کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در درمان OCD متوسط ​​تا شدید نقش داشته باشد

مکمل های سیستئین همچنین می توانند به کاهش علائم ترک و جلوگیری از اعتیاد دوباره در معتادان به کوکائین کمک کنند. علاوه بر این، مطالعات اولیه نشان می دهد که ممکن است مصرف و میل به ماری جوانا و نیکوتین را کاهش دهد.

بسیاری از این اختلالات دارای گزینه های درمانی محدود یا در حال حاضر بی اثر هستند. سیستئین ممکن است کمک موثری برای افراد مبتلا به این شرایط باشد.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

تسکین علائم بیماریهای تنفسی

سیستئین به عنوان یک آنتی اکسیدان و خلط آور، مخاط را در مجاری هوایی شما رقیق می کند، می تواند علائم بیماری های تنفسی را تسکین دهد. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ال سیستئین به پر کردن سطح گلوتاتیون در ریه های شما کمک می کند و التهاب را در لوله های برونش و بافت ریه کاهش می دهد.

افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)،  آسیب اکسیداتیو و التهاب طولانی مدت بافت ریه را تجربه می کنند که باعث تنگ شدن مجاری تنفسی و در نتیجه تنگی نفس و سرفه می شود.

مکمل های ال سیستئین برای بهبود علائم COPD  مفید باشد و افراد مبتلا به برونشیت مزمن نیز می توانند از فواید ال سیستئین بهره مند شوند. برونشیت زمانی رخ می دهد که غشاهای مخاطی در مجاری برونش ریه ها ملتهب و متورم شده و مجاری تنفسی ریه ها را مسدود می کند.

با رقیق کردن مخاط در لوله های برونش و افزایش سطح گلوتاتیون، ال سیستئین ممکن است به کاهش شدت و دفعات خس خس سینه، سرفه و حملات تنفسی کمک کند.

علاوه بر تسکین COPD و برونشیت، سیستئین ممکن است سایر بیماری های ریوی و دستگاه تنفسی مانند فیبروز کیستیک، آسم و فیبروز ریوی و همچنین علائم احتقان بینی و سینوس ها به دلیل آلرژی یا عفونت را بهبود ببخشد.

کمک به ارتقاء سلامت مغز

این اسید آمینه با تنظیم گلوتامات و بازسازی گلوتاتیون سلامت مغز را ارتقاء می دهد. توانایی ال سیستئین برای پر کردن سطح  گلوتاتیون و تنظیم سطح گلوتامات می تواند سلامت مغز را بهبود ببخشد.

انتقال دهنده عصبی گلوتامات در طیف گسترده ای از عملکردهای حافظه، یادگیری و رفتار نقش دارد. در حالی که گلوتاتیون به کاهش آسیب اکسیداتیو در سلول های مغزی مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

از آنجا که سیستئین به تنظیم سطح گلوتامات و تجدید گلوتاتیون کمک می کند، ممکن است برای افرادی که دارای ناراحتی های مغزی و حافظه هستند مفید باشد .اختلالات عصبی ناشی از بیماری آلزایمر باعث کاهش سرعت یادگیری و حافظه فرد می شود.

یکی دیگر از بیماری های مغزی، بیماری پارکینسون است که با ازبین رفتن سلول هایی که تولید کننده انتقال دهنده عصبی دوپامین هستند، مشخص می شود. آسیب اکسیداتیو  سلول ها و کاهش توانایی آنتی اکسیدانی مغز در این بیماری نقش دارد. به نظر می رسد ال سیستئین عملکرد دوپامین و علائم این بیماری را مانند لرزش را بهبود می بخشد.

کمک به افزایش قدرت باروری مردان و زنان

تقریبا ۱۵ درصد از همه زوج هایی که سعی در باردار شدن دارند تحت تاثیر ناباروری قرار دارند. تقریبا در نیمی از این موارد، ناباروری مردان عامل اصلی است. بسیاری از مشکلات ناباروری مردان هنگامی افزایش می یابد که سطح آنتی اکسیدان های  بدن برای مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد در دستگاه تناسلی آنها کافی نباشد. استرس اکسیداتیو می تواند باعث مرگ سلولی و کاهش باروری شود.

واریکوسل یکی از بیماری هایی است که باعث ناباروری مردان می شود. هنگامی که رگ های داخل کیسه بیضه به دلیل آسیب رادیکال های آزاد بزرگ می شوند این بیماری رخ می دهد. محققان توصیه می کنند که ال سیستیئن باید به عنوان یک گزینه درمانی برای ناباروری مردان در نظر گرفته شود. علاوه بر این، ال سیستئین باروری را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با القا یا افزایش چرخه تخمک گذاری بهبود می بخشد.

کمک به تثبیت قند خون

قند خون بالا و چاقی به التهاب در بافت چربی منجر می شود این می تواند باعث  آسیب یا تخریب گیرنده های انسولین شود و شما را در معرض خطر بیشتری برای دیابت نوع ۲ قرار دهد.

هنگامی که گیرنده های انسولین سالم  هستند، قند را به درستی از خون شما خارج می کنند و سطح آن را در محدوده طبیعی نگه می دارند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی در مورد ال سیستئین برای تایید این تاثیرات بر کنترل قند خون هنوز کامل نیست.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

کاهش خطر بیماری های قلبی – عروقی

این آمینو اسید با پیشگیری از آسیب اکسیداتیو خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. آسیب اکسیداتیو  بافت قلب اغلب منجر به بیماری قلبی می شود که باعث سکته مغزی، حملات قلبی و سایر شرایط جدی می شود. ال سیستئین با کاهش آسیب اکسیداتیو به بافت های قلب  خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد  که به گشاد شدن رگ ها و بهبود جریان خون کمک می کند. این امر انتقال خون را به قلب شما تسریع می کند و می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

کمک به تقویت سیستم ایمنی

سیستئین و گلوتاتیون سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. تحقیقات در مورد بیماری های خاص مرتبط با ال سیستئین و کمبود گلوتاتیون نشان می دهد که عملکرد سیستم ایمنی بدن ممکن است با کمک این اسید آمینه به طور کامل بازسازی شود. این تحقیق بیشتر در افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) مورد مطالعه قرار گرفته است.

ال سیستئین با ترمیم کامل سلول های درگیر با ویروس منجر به افزایش قابل توجهی در عملکرد سیستم ایمنی شد. سطوح بالای ال سیستئین در بدن شما همچنین ممکن است افزایش سلول های HIV-1 را سرکوب کند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که در سایر شرایط نقص ایمنی مانند آنفولانزا،  سیستئین ممکن است توانایی تکثیر ویروس را مختل کند. این مسئله می تواند به طور بالقوه علائم و طول مدت  بیماری را کاهش دهد.

نقش ال سیستئین در رشد موها

ال سیستئین به صورت مکمل خوراکی برای ارتقاء سلامت عمومی و افزایش فعالیت فولیکول های مو تجویز می شود. محصولات موضعی حاوی ال سیستئین نیز در حال حاضر برای کمک به رشد موها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت مصرف موضعی ال سیستئین ​​این است که  مسیر کوتاه تر و ساده تری را در محل درمان ارائه می دهد. اثربخشی موضعی (کرم ها، لوسیون ها، سرم ها، روغن ها و پماد ها) به عوامل نفوذ پذیر بستگی دارد تا مواد مغذی یا مواد فعال را مستقیما به سلول های فولیکول مو برساند.

ال سیستئین ​​به شکل آمینو اسید است که پوست ما می تواند به راحتی از آن استفاده کند و یک ترکیب غنی از گوگرد است که فولیکول های مو برای تولید مو به آن نیاز دارند. نقش اصلی ​​آن برای رشد مو، انرژی بخشیدن، تحریک و احیای روند رشد تارهای مو و ناخن است.

از آنجا که سیستئین ​​یک عنصر سازنده ​​است، ​​همراه با رتینول ریزش مو را بهبود می بخشد این کار با معکوس کردن ریزش مو با کاهش میزان تلوژن فولیکول های مو انجام می شود.

تلوژن مرحله ای از چرخه زندگی مو است که فولیکول ها در حالت استراحت هستند. از طرف دیگر، مرحله آناژن زمانی است که فولیکول ها به طور فعال مو تولید می کنند. در بسیاری از موارد ریزش مو، درصد بسیار بالاتری از فولیکول ها در مرحله تلوژن قرار دارند.

مطالعه آزمایشی که روی ۳۶ نفر انجام شد. پس از درمان با ال سیستئین و مکمل رتینول، شرکت کنندگان افزایش ۱۱ درصدی در مرحله آناژن موها و کاهش میزان تلوژن را  تا ۸.۳  تجربه کردند.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

ال سیستئین و ریزش مو

ال سیستئین تقریبا ۱۰ تا ۱۴ درصد از پوست و مو را تشکیل می دهد. بنابراین مصرف مقادیر لازم از این آمینو اسید برای حفظ سلامت عمومی و قوام پوست و مو ضروری است

مطالعات اخیر نشان داده است که رژیم غذایی ضعیف با ال سیستئین کم  یا بیماری هایی که منجر به جذب کم سیستئین در بدن می شود، از جمله دلایل اصلی ریزش مو هستند.

میزان ال سیستئین موجود در فیبر مو شاخص سلامت مو است (ساختار و بیان ژنها برای یک دسته از پروتئین های غنی از ال سیستئین در لایه های کوتیکول متمایز کننده و فولیکول های مو می باشد.) به طور مشابه همراه با سایر آمینو اسیدها و پروتئین ها، سیستئین از مو و پرهای حیوانات محافظت می کند.

هنگامی که مولکول های ال سیستئین ترکیب می شوند و سیستین را تشکیل می دهند، این اسید آمینه برای ایجاد ساختار کراتینی موهای شما مهم است. هر زمان که تصمیم گرفتید مکمل جدیدی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

در غیر این صورت بهتر است منابع غذایی غنی از این ماده مغذی را در نظر بگیرید یا از یک محصول موضعی موثر حاوی  ال سیستئین استفاده کنید. بهبود بافت، درخشندگی و استحکام موهای شما به عوامل زیادی بستگی دارد. افزایش مصرف ال سیستئین ممکن است تاثیرات متفاوتی بر افراد مختلف داشته باشد.

منابع غذایی ال سیستئین برای ریزش مو

بدن می تواند ال سیستئین را برای رشد مو در مقادیر کم تولید کند. همچنین می توان این اسید آمینه را از منابع غذایی دریافت کرد. غذاهای غنی از سیستئین زیادی وجود دارد که به تامین ال سیستئین کمک می شود که شامل سویا، دانه های گندم، سبوس جو دوسرجو، عدس، جوانه بروکسل، فلفل قرمز، سیر، پیازها و کلم بروکلی است. حداقل دوز توصیه شده برای مصرف روزانه ال سیستئین ۱۴۰۰ میلی گرم است. مکمل ها معمولا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم است.

مزایای مصرف ال سیستئین برای خانم ها

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

ال سیستئین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به زنان مبتلا به  سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند. این اسید امینه که چندین دهه در اروپا به عنوان مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی و درمان رایج برونشیت شناخته می شد، به عنوان یک درمان جامع نوید بخش برای زنانی که مبتلا به عارضه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، در حال ظهور است. پنج مزیت بزرگ این آمینواسید برای زنان مبتلا به این بیماری عبارتند از:

باروری را افزایش می دهد

برای تقریبا ۷۰ درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که ناباروری را تجربه می کنند، ال سیستئین ممکن است مفید باشد. یک بررسی نشان داد که ال سیستئین در مقایسه با دارونما به تنهایی بهبود قابل توجهی در تخمک گذاری، بارداری و تولد نوزاد سالم ایجاد کرده است.

ال سیستئین نشان داده که دارای مزایای مشابه متفورمین برای بهبود میزان بارداری، تخمک گذاری خود به خود و بهبود قاعدگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

برای زنانی که به Clomid مقاوم هستند، ال سیستئین ممکن است به بهبود باروری آنها کمک کند. دریک تحقیق  مشخص شد که ال سیستئین در زنان مقاوم به Clomid  میزان تخمک گذاری را ۹ برابر افزایش می دهد.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

کاهش مقاومت به انسولین

ال سیستئین به عنوان یک گزینه امیدوار کننده برای زنان مبتلا به PCOS برای بهبود سطح انسولین در حال ظهور است. یکی از عملکردهای مهم ال سیستئین محافظت از گیرنده های انسولین و تاثیر بر ترشح فعالیت گیرنده های انسولین از سلول های لوزالمعده است. در نتیجه می تواند مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد.

متفورمین همچنان یک داروی رایج برای کمک به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به انسولین است.  مطالعات مختلف ال سیستئین و متفورمین در زنان مبتلا به PCOS را مقایسه کرده اند. زنانی که از ال سیستئین استفاده کردند، نتایج مشابهی را با متفورمین برای بهبود مقاومت به انسولین و همچنین کاهش سطح کلسترول نشان دادند بدون اینکه عوارض گوارشی متفورمین را تجربه کنند.

بازیابی تعادل هورمونی

مزیت شگفت انگیز ال سیستئین در زنان این است که پتانسیل کاهش سطح آندروژن و تنظیم چرخه قاعدگی را دارد .

با التهاب مبارزه می کند

ثابت شده است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سطوح بالاتری از استرس اکسیداتیو را نسبت به زنان فاقد سندرم تخمدان پلی کیستیک تجربه می کنند. سطح بالای استرس اکسیداتیو می تواند باعث آسیب سلولی و ترویج التهاب شود که  از جنبه های منفی متابولیک سندرم تخمدان پلی کیستیک است. ال سیستئین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب بسیار موثر است.

به سلامت کبد کمک می کند

گاهی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی می شوند .این بیماری می تواند با تغییر سطوح انسولین و تری گلیسرید  و با تغییرات در رژیم غذایی  معکوس شود. ال سیستئین نشان داده  که به بهبود کبد چرب در زنان مبتلا به PCOS کمک می کند.

به طور کلی، ال سیستئین یک مکمل غذایی است که به خوبی می تواند مزایای بی شماری را برای زنان مبتلا به PCOS ارائه می دهد. اگر علاقه دارید ال سیستئین را امتحان کنید تا ببینید آیا به بارداری شما کمک می کند یا برخی از پیامدهای متابولیک سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند کبد چرب و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد یا خیر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود و متخصص تغذیه مشورت کنید تا مشخص شود که چه دوزی برای شما مناسب است.

عوارض جانبی ال سیستئین

دستگاه گوارش

مصرف ال سیستئین ​​از طریق دهان می تواند منجر به استفراغ، اسهال، درد اپی گاستریک، سوزش سر دل، خونریزی مقعدی، سوء هاضمه و حالت تهوع شود. سوء هاضمه شامل طیف وسیعی از مشکلات گوارشی مانند نفخ، آروغ زدن، ناراحتی معده، کاهش اشتها و گاز است.

واکنش های آلرژیک

هنگامی که برای درمان مسمومیت با استامینوفن به صورت داخل وریدی ال سیستئین تجویز می شود، ​​ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک شدید شود که شامل تورم بافت های نرم پوست از جمله لب ها، صورت و اطراف چشم ها و تورم لایه های عمیق پوست است . مکمل سیستئین همچنین ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک خطرناک شود.

عوارض پوست

بثورات ممکن است با تجویز داخل وریدی مکمل های سیستئین رخ دهد. بثورات عمدتا شامل گرگرفتگی گذرا – حملات متناوب قرمزی پوست همراه با احساس سوزش – بر روی گردن، صورت و قسمت بالای تنه است.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

دستگاه تنفسی

مصرف بیش از حد ال سیستئین ​ممکن است علائمی مانند بی حسی در دهان، خواب آلودگی، آبریزش بینی و سفت شدن قفسه سینه را ایجاد کند و ممکن است علائم آسم را شدیدتر کند. اگر مبتلا به آسم هستید، باید ​​فقط تحت نظر پزشک از این مکمل استفاده کنید.

سیستم عصبی

اگر از ال سیستئین به صورت خوراکی استفاده می کنید، ممکن است عوارض جانبی سیستم عصبی مرکزی مانند سبکی سر، سرگیجه، ضعف و خواب آلودگی را تجربه کنید. علائم دیگر مانند افزایش فشار داخل جمجمه و سردرد گهگاه پس از مصرف دوز خوراکی رخ می دهد.

تداخلات دارویی ال سیستئین

هنگامی که این اسیدآمینه به عنوان داروی تجویزی مصرف شود، احتمالا برای بزرگسالان بی خطر است .با این حال، مقادیر زیاد آن ممکن است باعث تهوع و استفراغ، اسهال و یبوست شود.

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون نباید از این اسید آمینه استفاده کنند، زیرا باعث کند شدن لخته خون می شود. ال سیستئین بوی نامطبوعی دارد که مصرف آن را سخت می کند. اگر تصمیم به مصرف آن گرفتید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید

مصرف ال سیستئین ممکن است اثر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوفسفامید، پردنیزون یا آزاتیوپرین را افزایش دهد. بنابراین، قبل از مصرف ال سیستئین با این داروها، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

به همین ترتیب  اثرات داروهای مورد استفاده برای درمان درد قفسه سینه مانند ایزوسوربید و نیتروگلیسیرین در صورت مصرف همزمان با ال سیستئین ​قوی تر می شود. این ترکیب همچنین ممکن است خطر عوارض جانبی مانند سردردهای شدید را افزایش داده و منجر به افت فشار خون شما شود. بنابراین ال سیستئین را با این داروها فقط  پس از تجویز پزشک مصرف کنید.

همچنین اگر مبتلا به سیستینوری هستید – یک بیماری کلیوی که در آن ال سیستئین بیش از حد از طریق ادرار شما دفع می شود –  باید از مصرف آن اجتناب کنید. ال سیستئین ​​همچنین ممکن است سطح هموسیستئین، یک اسید آمینه مرتبط با بیماری های قلبی را افزایش دهد. بنابراین، در صورت استفاده از آن  سطح هموسیستئین خود را بررسی کنید.

سمیت سیستئین

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می دهد که دوزهای بسیار زیاد – بیش از ۷ گرم – سیستئین ممکن است برای سلول های بدن شما سمی بوده و باعث مرگ شود. شما همچنین باید از سایر انواع سیستئین مانند D-cystine ، ۵-methyl cysteine ​​و D-cysteine ​​اجتناب کنید  زیرا آنها نیز سمی هستند.

چگونه می توانم نیاز روزانه خود به ال سیستئین را برطرف کنم؟

اولین قدم این است که غذاهایی را که حاوی مقدار زیادی ال سیستئین هستند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اینها بیش از هر چیز شامل محصولات غنی از پروتئین مانند گوشت گاو و گوشت خوک، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، غلات، آجیل و قارچ است.

همچنین می توانید از مکمل های غذایی حاوی ال سیستئین استفاده کنید. برای داشتن پوست محکم، موهای زیبا و ناخن های قوی، می توانید بدن خود را با سایر آنتی اکسیدان ها – مانند سلنیوم یا کوآنزیم Q10  تقویت کنید.

مقدار مصرف مجاز ال سیستئین

هیچ توصیه رژیم غذایی خاصی برای ال سیستئین وجود ندارد زیرا بدن شما می تواند مقادیر کمی تولید کند. برای اینکه بدن شما آمینو اسید ال سیستئین بسازد، شما به مقدار کافی فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12  نیاز دارید. این مواد مغذی را می توان در لوبیا، عدس، اسفناج، موز، ماهی آزاد و ماهی تن یافت.

در حالی که اکثر غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، بوقلمون، ماست، پنیر، تخم مرغ، تخمه آفتابگردان و حبوبات حاوی ال سیستئین هستند، برخی از افراد برای افزایش مصرف سیستئین خود  مکمل NAC را انتخاب می کنند. این مکمل به خوبی جذب نمی شود. توصیه روزانه مکمل ۶۰۰-۱۸۰۰ میلی گرم NAC است این مکمل را می توان به صورت IV یا به صورت خوراکی، به عنوان اسپری آئروسل یا به صورت مایع یا پودر مصرف کرد.

مواد غذایی حاوی ال سیستئین برای بهبود سلامتی

با توجه به USDA، این ۱۰ غذای برتر حاوی بیشترین آمینو اسید به شکل سیستین هستند:

گوشت خوک بدون چربی، استیک گوشت گاو، سینه مرغ بدون چربی، تن ماهی، عدس، بلغور جو دوسر، تخم مرغ، ماست کم چرب، دانه های آفتابگردان و پنیر سوییسی.

علاوه بر این، یک مطالعه در آوریل ۲۰۱۵ در مجله Stroke گزارش داد که خوردن رژیم غذایی غنی از غذاهای حاوی سیستئین خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. همچنین مصرف ال سیستئین همراه با غذا یا نوشیدنی های اسیدی (آب پرتقال، نوشابه های کولا) ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد.

برای داشتن سلامتی مطلوب از رژیم غذایی مناسب با مقدار زیادی از این غذاهای مغذی و غنی از اسید آمینه لذت ببرید. حتی اگر یافتن غذاهای حاوی ال سیستئین در آن شکل خاص آن ممکن نیست، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل NAC برای مزایای بیشتر سلامتی صحبت کنید.

ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ال سیستئین چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

عوارض حاصل از کمبود ال سیستئین

کسانی که همیشه قادر به خوردن رژیم غذایی سالم و متعادل نیستند  به راحتی متوجه می شوند که سیستئین بسیار کمی مصرف می کنند. عوارض کمبود این اسیدآمینه با شکنندگی موها، ریزش مو، ضعف ناخن ها، خشکی و ترک خوردگی پوست و عفونت های مکرر آشکار می شود.

افرادی که مشکلات کبدی دارند نیز می توانند از کمبود سیستئین رنج ببرند، حتی اگر از رژیم غذایی متعادل استفاده می کنند زیرا کبد قادر به تشکیل آمینو اسید به اندازه کافی  نخواهد بود. اگر در این رابطه نگران هستید، باید از پزشک خود بخواهید تا سطح  سیستئین و  کبد شما را بررسی کند.

ال سیستئین برای چه مواردی تجویز می شود؟

این اسید آمینه به طیف گسترده ای از شرایط پزشکی کمک می کند. از آنجا که  می تواند تولید گلوتاتیون را افزایش دهد، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که نه تنها با حفظ یکپارچگی سلول ها از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند بلکه از روش های درمانی نیز پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری

ال سیستئین اسید آمینه قدرتمندی است که اکثر مردم در مورد فواید آن نشنیده اند. این آمینواسید باعث افزایش سطح گلوتاتیون (قوی ترین آنتی اکسیدان بدن) در کبد و بافت های محیطی می شود و به استرس اکسیداتیو که اغلب زمینه ساز مسائل مزمن سلامتی است، کمک می کند.

این اسید آمینه می تواند به افزایش سطح گلوتاتیون در بدن و همچنین سرعت ساخت آن کمک کند و همچنین می تواند در تجدید سطح این آنتی اکسیدان ضروری موثر باشد. گلوتاتیون برای بهبود و محافظت از همه سلول ها، سم زدایی کبد، مدیریت انسولین و تنظیم هورمون هایی مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون نیز ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا