Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد مین کوون چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید

گربه نژاد مین کوون، به مهربانی، زیبایی و داشتن جثه بزرگ معروف است. به طوری که جنس نر این گربه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم و جنس ماده آن بین ۵ تا ۷ کیلو وزن دارد. این گربه مو های بلند و زیبایی دارد که می تواند تنوع رنگی بسیار زیادی داشته باشد. طول عمر این گربه های غول پیکر مهربان، بین ۹ تا ۱۵ سال است. نژاد گربه های مین کوون آمریکایی است و هوش بسیار بالایی نسبت به سایر گربه ها دارند. خصوصیات ظاهری و اخلاقی، تغذیه، شیوه نگهداری و مطالب آموزنده دیگر، موضوعات مورد بحث ما در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک است.

تاریخچه گربه نژاد مین کوون (Maine Coon)

برای اولین بار این دریانوردان آمریکایی بودند که در سال ۱۸۵۰ گربه های مین کوون را یافتند. این گربه ها با گربه های مو کوتاه محلی جفت گیری کردند و به تدریج جمعیتشان افزایش یافت. راه یابی گربه های این نژاد به آمریکا و انگلیس نیز بعد از دهه ۱۹۸۰ رخ داد. داشتن مو هایی بلند دم پشمالو که موجب شباهت زیاد مین کوون به راکون و همچنین نام زادگاهشان که ایالت Maine علت نام گذاری این گربه ها است.

خصوصیات ظاهری گربه نژاد مین کوون

گربه های مین کوون به داشتن جثه بزرگ که آن را بزرگترین گربه خانگی کرده است و مهربانی و اجتماعی بودن، مشهور است. این گربه ها بین ۳ تا ۵ سالگی رشد خود را متوقف می کنند و به بزرگترین اندازه خود می رسند. داشتن استخوان بندی درشت و بدنی عضلانی از خصوصیات بارز نژاد مین کون است. این گربه وزن زیادی دارد به  طوری که وزن بعضی از این  گربه ها حتی به ۱۰ کیلوگرم هم می رسد و معمولا وزن گربه های نر بیشتر از گربه های ماده است. گربه مین کوون بدنی مثلثی، چشمان بادامی و درشت که به طرف گوش ها کشیده شده اند و گردنی کلفت دارد. پوشش بدن این گربه ها خز دار، ناهموار و همراه با موهای بلند است، به علاوه مقدار زیادی کرک و موی بلند، پوست ظریف زیرین او را پوشانده است.

"<yoastmark

نکته

هنگامی که گربه مین کوون بالغ شد، سومین لایه پوست او که بیرونی و ضخیم است به شکل موی حفاظتی رشد می کند. این گربه به کمک پنجه های بزرگ خزدارش می تواند به راحتی و به طور مستقیم روی برف ها راه برود. داشتن دم بزرگی که تقریبا به اندازه طول بدن است، از دیگر ویژگی های بارز مین کوون است که در هنگام سرما دم را دور خودش پیچیده و بدنش را گرم نگه می دارد. تنوع رنگی این گربه بسیار بالاست و تقریبا با هر ترکیب رنگی یافت می شود ولی رنگ قهوه ای موج دار کلاسیک، محبوب ترین رنگ بین رنگ های مختلف آن است.

ویژگی های شخصیتی گربه نژاد مین کوون

همان طور که قبلا هم گفتیم، گربه های مین کوون به غول های مهربان معروف هستند، زیرا برخلاف جثه بزرگشان بسیار مهربان هستند. این گربه ها بسیار اجتماعی و با هوش هستند و رابطه خیلی خوبی با انسان ها دارند و به سادگی می توانند آن ها را خوشحال کنند. گربه های این نژاد رابطه بسیار خوبی با بچه ها دارند که این ویژگی آن ها را به گربه خانواده تبدیل کرده است. این گربه ها از نظر رفتاری شباهت زیادی با سگ ها دارند و مثل آن ها مهربان، بازیگوش، خونسرد، برون گرا و وفادار نسبت به صاحبشان هستند. مین کوون ماده کمی ملایم تر از نوع نر است، همچنین ایجاد صدا های مختلف، از ویژگی های طبیعی این گربه است.

پوشش گربه مین کوون

گربه نژاد مین کوون، پوشش خز دار پر پشتی دارد که این پوشش در ناحیه شکم تراکم بیشتری دارد. خز های دور گردن این گربه مثل یال شیر پر پشت است ولی روی شانه ها تراکم کمتری دارد. خزهای روی پوست این حیوان در فصل تابستان کم پشت و در زمستان پر پشت می شوند. رشد فصلی پوشش زیرین در نواحی پایینی گردن و به طور کلی قسمت های پایین تر بدن گربه مین کوون  بیشتر از سایر نقاط است. خز های این جاندار متراکم بوده و نسبت به عبور آب مقاوم هستند. وجود مو های بلند در بین انگشتان این گربه ها نیز موجب شده تا گرم تر بمانند و بتوانند به راحتی روی برف راه بروند.

"<yoastmark

تغذیه گربه نژاد مین کوون

رعایت کردن رژیم غذایی و تغذیه گربه مین کوون، یکی از نکاتی است که صاحب گربه حتما باید به آن توجه داشته باشد. صاحب گربه می تواند با مراجعه به دامپزشک، برنامه غذایی مناسب را دریافت کند (خرید غذای با کیفیت اهمیت زیادی دارد). غذاهایی که غنی از پروتئین و فیبر هستند، بهترین انواع غذا برای این گربه ها محسوب می شوند. خرید غذای این گربه باید با توجه به سن، وضعیت (عقیم یا باردار) و جنسیت انجام شود و این گربه ها به دلیل فعالیت زیادی که دارند باید غذا های مقوی مصرف کنند تا همیشه سرحال، شاداب و پر انرژی باشند.

شرایط نگهداری از گربه نژاد مین کوون

این نژاد گربه به دلیل این که قبلا شکارچی موش بوده است، وقت گذراندن در محیط بیرونی را بسیار لذت بخش تلقی می کند، به همین دلیل هم نگهداری از آن برای کسانی که در مناطق روستایی و ییلاقی و اطراف شهر ها زندگی می کنند گزینه مناسبی است. البته این گربه ها توانایی سازگار شدن با شرایط محیطی جدید را داشته و می توانند در هر خانه با هر شرایط آب و هوایی زندگی کنند. گربه های مین کوون به دلیل شکارچی بودن، انرژی و فعالیت فیزیکی زیادی دارند و تهیه درخت گربه یا نصب شلف و نشیمنگاه می تواند گزینه مناسبی برای سرگرم کردن و تخلیه انرژی آن ها باشد. گربه مین کوون در زمان بلوغ جثه بسیار بزرگی داشته و به بازی دو نفره با اعضای خانواده علاقه مندی زیادی دارد.

"<yoastmark

نحوه مراقبت از موهای گربه مین کوون

اجداد گربه مین کوون به گربه های آنگورایی بر می گردد، به همین دلیل هم، موهای بلند و زیبایی که دارند که نیاز به مراقبت و نظافت دارد. برای جلوگیری از گره خوردن موهای این گربه بهتر است حداقل هفته ای ۲ تا ۳ بار آن را با برس مخصوص شانه بزنیم. گربه های مین کوون در اوایل فصل بهار و پاییز ریزش موی شدیدی پیدا می کنند که در این دوران بهتر است موی آن ها روزانه شانه شود تا مو های اضافی در خانه نریزند. اصلاح و شستشوی گربه نیز بهتر است به صورت مرتب انجام شود.

بیماری ها و مشکلات سلامتی گربه نژاد مین کوون

گربه مین کوون مقاومت زیادی در برابر تغییر شرایط محیطی و زندگی در شرایط سخت دارد ولی مثل هر گربه دیگری امکان ابتلای آن به بیماری های مختلف وجود دارد و ما باید سعی کنیم به عنوان صاحب گربه او را به صورت منظم برای چکاپ پیش دامپزشک ببریم تا در صورت وجود مشکلی سریع تر متوجه شویم. این گربه برای ابتلا به بیماری هایی از جمله آتروفی عضلانی نخاعی، پلی کیستیک، اختلالات ژنتیکی،  کاردیومیوپاتی هیپروفیک و دیسپلازی مفصل ران یا هیپ دیسپلازیا مستعد است. در ادامه به توضیح مختصر برخی از این بیماری ها می پردازیم :

* بیماری ارثی پلی کیستیک کلیه موجب نارسایی کلیه ها می شود.

* در صورت عدم توجه و رسیدگی به هنگام ابتلا به بیماری دیسپلازی مفصل ران، پای حیوان می لنگد.

* در بیماری آتروفی عضلانی گربه، عضلات و اندام های مختلف و اسکلت بدنی گربه درگیر می شوند.

* بیماری ارثی هیپرتروفیک کاردیومیوپتی گربه که با آزمایش DNA قابل تشخیص است، قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا